Hoe kom je aan muziek ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
MFM

Re: Hoe kom je aan muziek ?

Bericht door MFM » 07 okt 2018 19:09

Ik heb in het verleden heel vaak databases samengesteld voor omroepen in nl en daarbuiten.
Zolang er een duidelijke factuur was, de gegevens van het aangekochte klopten en het product netjes werd afgeleverd waren er geen problemen met Buma enzo.
Dit ging dan om complete wave bestanden met cuepoints, databaseinfo etc, geen cd’s. Die bleven namelijk gewoon eigendom van de firma.

Dat een omroep ook het origineel in bezit zou moeten hebben is achterhaald. Voor digipluggen bijvoorbeeld zijn de bronbestanden ook gewoon afkomstig van mp3,wave etc. En via de normale plug krijg ik naast de tientallen cd’s per week ook nog steeds meer en uitgebreidere muziekbestanden via mail, dropbox en .box of wetransfer.

VoiceOverMan

Bericht door VoiceOverMan » 10 okt 2018 21:03

Volgens mij klopt het helemaal wat tspronsen zegt. En als lokale omroepen muziek gezamenlijk aankopen - zou dat een optie zijn?

MFM

Bericht door MFM » 10 okt 2018 21:08

Het klopt deels wel ja. Ook aangekochte databases zijn in het bezit van de omroep.
En de gezamenlijke aankopen doen? Dat is bv digipluggen.
De collecties van de lokalo’s waar ik vroeger ooit wat voor deed waren vooral wave en mp3. En de duizenden promocd’s per jaar.

Jelle!

Bericht door Jelle! » 07 feb 2019 08:49

Wij doen bij onze lokale omroep ook een hoop via Spotify Premium want dan betaal je ook gewoon voor de muziek, maar spotify schuift wel wat minder fijn...

nostalgia

Bericht door nostalgia » 07 feb 2019 23:28

Spotify is niet toegestaan.

Het volgende is om geen enkele reden ook toegestaan:

het kopiëren, herverdelen, namaken, ‘rippen’, opnemen, overdragen, uitvoeren voor of tonen aan het publiek, uitzenden, of beschikbaar maken aan het publiek van om het even welk deel van de Spotify-service of de inhoud, of op andere manier om het even welk gebruik te maken van de Spotify-service of de inhoud die niet uitdrukkelijk is toegestaan door de overeenkomsten of onder toepasselijke wetgeving, of die op andere manier een inbreuk vormt op de intellectuele eigendomsrechten (zoals copyright) in de Spotify-service of de inhoud of om het even welk deel ervan;

https://www.spotify.com/nl/legal/end-user-agreement/#s8

sverrips

Bericht door sverrips » 08 feb 2019 15:15

's lekker ja. Van spotify mag het niet, logisch.... want hun deal valt niet onder commercial gebruik of dergelijke. Maar er zijn ook geen alternatieven en nog cd winkels, enkel een Bol.Com enzo. Dat maakt het wel wat lastig. Kon je vroeger een singel kopen, een singel of cd singel. tegenwoordig moet je dan de hele CD kopen. Ik weet niet of dit allemaal zomaar kan. Ik koop mijn muziek eigenlijk altijd op 7digital.com in flac.

Blijkbaar mag je wat je koopt ook niet gebruiken voor de lokale radio, zie:

(i) You are authorised to use the Content and access Preview Clips only for personal, non-commercial use, and not for redistribution, transfer, assignment or sublicense, to the maximum extent permitted by law. The 7digital Business Services division can be contacted at sales@7digital.com

Dat maakt het allemaal nog duurder en ingewikkelder. Wat is er aan de hand met die platenbazen ?

Zit me net te bedenken dat een spotify deal van buma/sena los staat van de buma/sena deal van de lokale ormoep. Spotify mag dan wel geen deal afgesloten hebben voor gebruik op de radio, maar de lokale omroep heeft dat wel apart nog een keer geregeld. Dus volgens mij mag het dan juist wel.

Calypso

Bericht door Calypso » 08 feb 2019 15:54

sverrips schreef:
08 feb 2019 15:15
's lekker ja. Van spotify mag het niet, logisch.... want hun deal valt niet onder commercial gebruik of dergelijke. Maar er zijn ook geen alternatieven en nog cd winkels, enkel een Bol.Com enzo. Dat maakt het wel wat lastig. Kon je vroeger een singel kopen, een singel of cd singel. tegenwoordig moet je dan de hele CD kopen. Ik weet niet of dit allemaal zomaar kan. Ik koop mijn muziek eigenlijk altijd op 7digital.com in flac.
En ook vroeger, toen je een single kocht, stond er op die single in de meeste gevallen (in een cirkel aan de buitenkant van het label) dat deze niet toegestaan was te gebruiken voor andere openbaarmaking. Iets wat natuurlijk door de jaren heen altijd genegeerd is door plaatjesdraaiers op zowel piraat, legale omroep, drive in disco's, etc. Heb daar eens wat over nagevraagd en volgens een platenbaas was het voornamelijk om kopers niet de indruk te geven dat ze er daarna maar mee mochten doen wat ze wilden en dat dat door de aankoop van het singletje gedekt was.

Het ouderwetse "ik heb betaald voor de single, dus ik mag-m in m'n drive-in draaien". Juist daarvoor is de Sena/Buma rechten die je af zou moeten dragen - iets wat je zelf ook al aanhaalt. Zou er eigenlijk eens naar moeten informeren bij die instanties, maar die komen nog zo uit het 78 toeren tijdperk dat ik eigenlijk liever doe alsof m'n neus bloedt en ondertussen netjes m'n rechten afdraag.

sverrips

Bericht door sverrips » 08 feb 2019 19:58

Klopt, denk ik. Spofity, Tidal en andere streaming diensten hebben een deal met buma/sena voor particlier gebruik. Radiootje maken valt daar niet onder. Daarvoor moet je een aparte contract afsluiten bij buma/sena, dus als je dat doet, mag je volgens mij gewoon spotify gebruiken voor de radio (niet dat ik dat aanraadt, neem dan hifi van tidal !). Ik denk dat dat met de singeltjes van vroeger ook zo was. Opmerking van ik heb al betaald voor de singel onslaat je niet om buma/sena te betalen voor radio gebruik.Sommige dingen gaan erg ver, zo verbiedt 7digital om de gekochte audiotrack als ringtone voor je mobiel te gebruiken. Ik vind dat als het particulier is en je er niemand mee kwaad doet en het alleen bij jouw gebruik blijft, het wel erg ver gaan.

Leuk die buma, maar ondertussen hebben ze Tim Kuik ook weg zien gaan met een half miljoen, gewoon schandalig ! Dat is ook buma.

Heel duidelijk is dat een gekochte cd alleen het recht geeft om de muziek te draaien, het is niet je eigendom. Je heb het in licentie. Arnoud Engelfriet gaf bij mij pas aan dat als je de lp heb met een track die ook op een niet hebbende cd staat, dat je er dan niet automatisch er vanuit mag gaan dat je ook voor de cd track (met betere kwaliteit) betaald heb. Licentie geldt enkel voor het gekochte item !

sverrips

Bericht door sverrips » 12 feb 2019 01:41

Nog even nagezocht, het mag DUS NIET, zie hier:

https://www.muziekenrecht.nl/blog/2017/ ... rk-mag-dat

Wel raar dat allerlei diensten ervoor zorgen dat je muziek helemaal niet meer voor de lokale radio kunt gebruiken, want 7digital verbiedt dat ook en ander diensten.

Oftwel de vraag blijft staan, hoe kom je tegenwoordig nog legaal aan muziek voor commercieel/radio gebruik ?

big T

Bericht door big T » 12 feb 2019 07:53

in een winkel, wachtkamer en of bedrijf, maar een ether zender?
In mijn contract met Sena Buma staat dat ik gebruik mag maken van al hun content.
Ik betaal daar voor.
Sent from my laptop using Windows

nostalgia

Bericht door nostalgia » 15 feb 2019 03:08

sverrips schreef:
12 feb 2019 01:41
Nog even nagezocht, het mag DUS NIET, zie hier:

https://www.muziekenrecht.nl/blog/2017/ ... rk-mag-dat

Wel raar dat allerlei diensten ervoor zorgen dat je muziek helemaal niet meer voor de lokale radio kunt gebruiken, want 7digital verbiedt dat ook en ander diensten.

Oftwel de vraag blijft staan, hoe kom je tegenwoordig nog legaal aan muziek voor commercieel/radio gebruik ?
Je moet de drager in bezit hebben, CD, LP of Single, Casettebandje en/of Gekochte mp3's.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 15 feb 2019 07:08

nostalgia schreef:
15 feb 2019 03:08
Je moet de drager in bezit hebben, CD, LP of Single, Casettebandje en/of Gekochte mp3's.
Het zal allemaal officieel wel zo zijn, maar het is natuurlijk echt onhoudbaar.
Als ik ooit de cd heb gekocht en daar een mp3 van heb gemaakt, mag ik die uitzenden. Als ik de cd daarna (wegens ruimtegebrek of gewoon omdat ik 'm nooit meer draai) weggooi, kan ik de mp3 ook niet meer gebruiken?
En hoe controleer je of een mp3 daadwerkelijk is gekocht? Alle aankoopbevestigingen van de afgelopen 40 jaar bewaren?

Op elke single, lp en cd staat dat je 'm niet mag uitzenden. Maar als je rechten afdraagt mag het natuurlijk wel. Ik zie niet waarom dat voor andere dragers anders zou moeten zijn.

big T

Bericht door big T » 15 feb 2019 09:12

ik heb alles gedigitaliseerd, incluis het plokken en kraken v/d plaat.
Veel platen toen aan mijn broer gegeven, dus volgens de beredenering van nostalgia mag ik die niet meer uitzenden.
Ik betaal keurig de rechten aan Buma en Sena om een ether zender van muziek te voorzien.
In het contract staat dat ik gebruik mag maken van al hun content, ik hoef geen speel lijsten bij te houden.
Dus niet opgeven waar mijn muziek, op welke drager staat en van welke uitgever.
Lijkt me niet zo moeilijk dus.

nostalgia

Bericht door nostalgia » 15 feb 2019 22:31

Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat je de drager in bezit moet hebben, je moet een bewijs van bezit hebben, iedereen kan wel gaan roepen dat die alles geript heeft en daarna de drager heeft weggegeven.
Als je iets weg geeft bezit je het niet meer.

big T

Bericht door big T » 16 feb 2019 11:05

ja dat is moeilijk te begrijpen.
Het staat niet als zodanig in mijn contract dat ik de muziek moet bezitten, in de vorm van een tastbaar iets.

Plaats reactie