Hoe kom je aan muziek ?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

BobPatience

Re: Hoe kom je aan muziek ?

Bericht door BobPatience » 22 feb 2019 14:59

Orange schreef:
22 feb 2019 11:56
Je mag het afspelen zolang je dat abonnement hebt. Jij hanteert 'gebruiken' en 'bezit' in 1 zin, maar bezit is niet aan de orde bij spotify.
Ja, je mag het afspelen. Maar dat is dan beperkt tot de 'huiselijke kring'. Het mag niet uitgezonden worden op de radio.
Festina lente

Orange

Bericht door Orange » 22 feb 2019 20:11

BobPatience schreef:
22 feb 2019 14:59
Orange schreef:
22 feb 2019 11:56
Je mag het afspelen zolang je dat abonnement hebt. Jij hanteert 'gebruiken' en 'bezit' in 1 zin, maar bezit is niet aan de orde bij spotify.
Ja, je mag het afspelen. Maar dat is dan beperkt tot de 'huiselijke kring'. Het mag niet uitgezonden worden op de radio.
Ja, dat begrijp ik. Maar iets van gelijke strekking stond ook altijd op CD's. Dus wat is de waarde van die voorwaarde van Spotify?

nostalgia

Bericht door nostalgia » 22 feb 2019 22:45

het gaat er om dat je de drager moet bezitten en zie echt wel verschil tussen kopen van muziek en huren van muziek, het laatste is niet in bezit hebben.

BobPatience

Bericht door BobPatience » 23 feb 2019 00:03

Orange schreef:
22 feb 2019 20:11
Ja, dat begrijp ik. Maar iets van gelijke strekking stond ook altijd op CD's. Dus wat is de waarde van die voorwaarde van Spotify?
Even wat voorbeeldjes gezocht van wat jij lijkt te bedoelen:
https://www.discogs.com/The-Beatles-Sgt ... ster/23934 (afb. 5)
https://www.discogs.com/Coldplay-XY/master/26787 (Afb. 3)
https://www.discogs.com/Red-Hot-Chili-P ... ter/364414 (Afb. 2)

Dus: "Unauthorized public performance, broadcasting and copying of this record prohibited"
Die van RHCP lijkt trouwens alleen "copying" te verbieden.
En het staat ook niet op elke plaat.

Maar goed, Spotify zegt dus:
"Het volgende is om geen enkele reden ook toegestaan:
het kopiëren, herverdelen, namaken, ‘rippen’, opnemen, overdragen, uitvoeren voor of tonen aan het publiek, uitzenden, of beschikbaar maken aan het publiek van om het even welk deel van de Spotify-service of de inhoud,"

De rest van het stukje is dan wel:
"of op andere manier om het even welk gebruik te maken van de Spotify-service of de inhoud die niet uitdrukkelijk is toegestaan door de overeenkomsten of onder toepasselijke wetgeving, of die op andere manier een inbreuk vormt op de intellectuele eigendomsrechten (zoals copyright) in de Spotify-service of de inhoud of om het even welk deel ervan;"

Maar dat slaat dus niet op alles wat in het eerste stukje genoemd wordt.

Kortom:
Voor Spotify is Kopiëren, uitvoeren of uitzenden altijd verboden.
Voor dragers is het alleen verboden indien het "unauthorized" is.
Festina lente

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 23 feb 2019 08:21

Ik zou de tekst anders afbreken:
het kopiëren, herverdelen, namaken, ‘rippen’, opnemen, overdragen, uitvoeren voor of tonen aan het publiek, uitzenden, of beschikbaar maken aan het publiek van om het even welk deel van de Spotify-service of de inhoud, of op andere manier om het even welk gebruik te maken van de Spotify-service of de inhoud..."

"...die niet uitdrukkelijk is toegestaan door de overeenkomsten of onder toepasselijke wetgeving, of die op andere manier een inbreuk vormt op de intellectuele eigendomsrechten (zoals copyright) in de Spotify-service of de inhoud of om het even welk deel ervan;"
Of het betalen van BUMA/SENA valt onder 'overeenkomsten' dan wel 'toepasselijke wetgeving' weet ik niet, maar ik vermoed (weet iemand dat zeker?) dat die afspraken met BUMA/SENA zich niet beperken tot het op de radio afspelen van muziek van lp of cd. Je mag je muziek echt ook afspelen vanaf harddisk, usb-stick en wasrol. Dus waarom dan niet vanaf Spotify? In mijn ogen zegt Spotify: het mag niet, tenzij je het hebt geregeld.

Ik zou me nog wel kunnen voorstellen Spotify het niet leuk vindt als je hun zorgvuldig samengestelde playlist een-op-een zou uitzenden, maar dan gaat het niet om de auteursrechten op de muziek, maar over de selectie die Spotify heeft gemaakt.

Heeft iemand het trouwens al eens aan Spotify zelf gevraagd (of ligt dat te veel voor de hand :)) )?

nostalgia

Bericht door nostalgia » 23 feb 2019 10:07

Niet openbaar uitzenden....

Zoals duidelijk wordt gemaakt in onze Algemene voorwaarden is Spotify alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik en niet voor commercieel gebruik. Dit betekent dat je Spotify niet openbaar mag uitzenden of afspelen in commerciële ruimtes zoals cafés, restaurants, winkels, dansstudio's enzovoort.

https://support.spotify.com/nl/using_sp ... chool-etc/

BobPatience

Bericht door BobPatience » 23 feb 2019 13:48

Zwarte Stoomboot schreef:
23 feb 2019 08:21
Ik zou de tekst anders afbreken:
het kopiëren, herverdelen, namaken, ‘rippen’, opnemen, overdragen, uitvoeren voor of tonen aan het publiek, uitzenden, of beschikbaar maken aan het publiek van om het even welk deel van de Spotify-service of de inhoud, of op andere manier om het even welk gebruik te maken van de Spotify-service of de inhoud..."

"...die niet uitdrukkelijk is toegestaan door de overeenkomsten of onder toepasselijke wetgeving, of die op andere manier een inbreuk vormt op de intellectuele eigendomsrechten (zoals copyright) in de Spotify-service of de inhoud of om het even welk deel ervan;"
Of het betalen van BUMA/SENA valt onder 'overeenkomsten' dan wel 'toepasselijke wetgeving' weet ik niet, maar ik vermoed (weet iemand dat zeker?) dat die afspraken met BUMA/SENA zich niet beperken tot het op de radio afspelen van muziek van lp of cd. Je mag je muziek echt ook afspelen vanaf harddisk, usb-stick en wasrol. Dus waarom dan niet vanaf Spotify? In mijn ogen zegt Spotify: het mag niet, tenzij je het hebt geregeld.

Ik zou me nog wel kunnen voorstellen Spotify het niet leuk vindt als je hun zorgvuldig samengestelde playlist een-op-een zou uitzenden, maar dan gaat het niet om de auteursrechten op de muziek, maar over de selectie die Spotify heeft gemaakt.

Heeft iemand het trouwens al eens aan Spotify zelf gevraagd (of ligt dat te veel voor de hand :)) )?
Ik heb het aan Buma/Stemra gevraagd.

Daarbij heb je een stuk uit mijn citaat geknipt.
Ik weet niet waarom je dit gedaan hebt, want hierdoor veranderd het citaat en lijkt het alsof dingen als Kopiëren, uitvoeren of uitzenden wel mogen als dit uitdrukkelijk is toegestaan. Terwijl in het oorsprongelijke citaat duidelijk staat dat dingen als Kopiëren, uitvoeren of uizenden nooit mogen. Maar dat "op andere manier om het even welk gebruik te maken van de Spotify-service of de inhoud" wel mag indien dit uitdrukkelijk is toegestaan.
Festina lente

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 23 feb 2019 14:22

BobPatience schreef:
23 feb 2019 13:48

Nee hoor, je citaat heb ik geheel overgenomen, maar jij hebt het in tweeën gesplitst. Ik ook, maar anders.

BobPatience

Bericht door BobPatience » 23 feb 2019 14:29

Edit
Festina lente

BobPatience

Bericht door BobPatience » 23 feb 2019 14:34

Zwarte Stoomboot schreef:
23 feb 2019 14:22
BobPatience schreef:
23 feb 2019 13:48

Nee hoor, je citaat heb ik geheel overgenomen, maar jij hebt het in tweeën gesplitst. Ik ook, maar anders.
Sorry, Ik zie het nu. Verwarrend.

Ik had het gesplitst op mijn manier omdat dat tweede deel NIKS over het eerste deel zeg.

Maar goed
Als jij mij niet gelooft, prima
Als je Buma/Stemra niet gelooft, prima
Als je Spotify niet gelooft, prima
Als je Nostalgie niet gelooft, prima

Het lijkt mij duidelijk genoeg dat Spotify niet gebruikt mag worden voor uitzendingen of openbare uitzendingen.

Ik hou er hierbij over op.
Festina lente

MFM

Bericht door MFM » 23 feb 2019 18:08

En dat is wel mooi klote nu veel materiaal door sommige pluggers als nieuwsbrief met Spotify link ipv wetransfer of box wordt aangeboden.

Bottom line is dat het leuk is dat zowel op fysieke geluidsdragers, als via sommige legale downloadplatformen incl streamingsdiensten als Spotify die voorwaarden voor het gebruik vermeldt staan, maar in de praktijk betalen we dus gewoon een vast bedrag aan de incasserende Buma’s Sena’s etcetera’s en mogen we zonder een enkel probleem de Spotify links gebruiken (totdat sommige pluggers een echte download opsturen)...
Dat is voor nieuwe muziek niet zo een probleem.

Wel leuk dat ik al een paar weken bezig geweest ben met opruimen van radio archieven. Dat zou dus betekenen dat enkele grote omroepen nu geen originele geluidsdragers meer hebben. :D

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 24 feb 2019 15:12

Daarbij is zoiets natuurlijk nooit te controleren. Sterker nog: in Omniplayer zit gewoon een Spotify-player verwerkt en stations als 3FM gebruiken ook weleens Spotify voor het draaien van tracks (makkelijk te zien via Visual Radio). Vraag is dus hoe streng die regels nageleefd worden.

sverrips

Bericht door sverrips » 26 mei 2019 17:16

Ik denk dat veel wel en niet mag. Volgens mij ontstaan de problemen pas als de rechter uitspraak doet en niet voor die tijd. Ik denk dat de rechter uiteindelijk bepaalt wat wel en niet mag en niet wij die aan het gissen zijn. Hoe bewijs je dat je iets gekocht heb of geript heb. Bonnen bewaar ik ook niet, hoor !

castmember

Bericht door castmember » 26 mei 2019 18:25

Ik denk dat intussen niet alle digitale handtekeningen in bestanden meer zichtbaar zijn, en dat je dus op die manier best de bron kan raadplegen. Daarentegen, als jij gewoon de (semi) radio edits van nummers draait en daarbij ook gewoon je BUMA en overige afdrachten doet dat je als zender niet enorm veel te vrezen hebt, het wordt pas vervelend als je ook in de rechten afdracht een achterstand hebt in je betalingen.

Ook bij landelijke radio wordt er genoeg via ongeautoriseerde bronnen gedraaid. Ik heb een keer een gesprekje gehad met M&I over de integratie van Spotify in Omniplayer en het antwoord was toen (2-3 jaar terug) dat als de DJ die bron toch gebruikt, waarom het dan niet integreren in de playout. De rechtentechnische afhandeling blijft de verantwoordelijkheid van de omroep en ergens hebben ze gelijk. Bij je automatisering kan je nog een beetje de ongeautohoriseerde bronnen buiten de deur houden, maar zodra een DJ live zijn programma draait raak je de grip wel kwijt.

Wat M&I hier zelf over zegt:
Spotify streams
When broadcasting tracks via Spotify stream, “currently playing” details are automatically forwarded to your audience’s devices, so you don’t need to worry about information gaps. And OmniPlayer automatically includes details of these tracks in your broadcast reports, so your royalty obligations are taken care of without any extra administration.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

pietpuk

Bericht door pietpuk » 26 mei 2019 20:10

Ik zou gewoon Deezer gebruiken, dit werkt prettiger dan Spotify.
[url=http://twitter.com/radiopiet]twitter[/url]

Plaats reactie