College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Heus?

Re: College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Bericht door Heus? »

Aha, een station dat eindelijk eens goed is opgezet als lokale radio mag niet van jou. Je staat ook elk weekend aan de deur bij Omroep Flevoland, dat -ik doe een gok- 10 miljoen euro per jaar opsoupeert aan directies, en totaal overbodige mensen die lekker meegenieten van al dat geld. In het weekend lekker naar huis gaan, een club die aantoonbaar nauwelijks luisteraars heeft en bedroevend ouderwets een uurtje tv per dag maakt. En dan een lokale omroep, die het met een schijntje moet doen, ik schat budget op na kosten, dus geen salaris voor niemand, die wél lekker klinkt, wél 24/7 actueel lokaal nieuws brengt, met enthousiaste mensen, mag van jou niet?

Ik verdoe mijn tijd hier. In Almere zijn we er blij mee, het klinkt heerlijk, en ik hoor voortdurend dingen over Almere die ik niet wist, of heel handig zijn! Een fijn leven verder...

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Echtwel schreef:
15 feb 2020 18:17
Ik snap zo wie zo niet waarom lokale omroep zo hamert op dat ze het goed doen op Facebook ten slot is Facebook gratis en zou je daar geen subsidie voor moeten krijgen subsidie is voor je lokale transport zoals tekst tv een tv zender en of een radio station wat de meeste nieuwe piraten hem ik bedoel lokale omroepen doen is alles on Line dus Facebook en website allemaal het lokale gel#l en op de radio lekker sky of 538 spellen allemaal prima maar daar is de lokale omroep niet voor bedoeld dus ik stel voor gewoon dat los te koppelen van de vergunningen en alle poten dus radio / tv / website los te koppelen en dan als vergunning aan te besteden waarbij de kosten eerlijk verdeeld worden Radio of tv kan dan naar waarde aan worden aanbesteed. Dus niet 1 aanbieder maar diverse lokale aanbieders die na rato subsidie krijgen en moeten bewijzen op hun speelveld te voldoen aan de lokale nieuws voorziening.
De gemeentelijke subsidies zijn niet voor distributie hoor. De subsidie is bedoeld om journalisten te betalen, de omroep is verantwoordelijk voor de distributie. Dat het in de praktijk vaak wel gebeurd is vers twee.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Kosten voor distributie, buma/sena, infrastructuur, apparatuur, pand en andere vaste lasten... zijn vaak zo een grote hap uit het budget dat het 90% opslokt. Dan is er nog inhoudelijk niks.

Lokale omroepen hebben gewoon een slechte en ongezonde bedrijfsvoering. Dat komt door het onprofessionele bedrijfsplan. Bij de start moet je gewoon zorgen voor voldoende budget. Als dat er niet is en er is alleen geld voor wat ik opgenoemde en geen geld of weinig geld voor inhoud is het gedoemd te mislukken.

Dan moet je het niet eens willen beginnen. Dat gaat er fundamenteel mis bij 95% van alle lokale omroepen.

Trekhaak

Bericht door Trekhaak »

Ik lees hier weer zoveel afgunst voor een nieuw radiostation. Zonde dat een station niet eerst de kans krijgt om iets te bouwen voordat iedereen het de grond in schrijft. Ik heb ondertussen ook eens een paar uurtjes naar Easyfm geluisterd deze week en hoor toch echt ieder half uur best wel lange lokale nieuwsblokken. En in de avond hoorde ik een praatprogramma. Eén van de twee avonden waren het studenten van een Almeerse school die ik een programma hoorde maken. Een kijkje op de website laat zelfs zien dat er nieuws gepost wordt. 1Almere staat er bij als bron. Even Google geraadpleegd. Daar lees ik dat de lokale omroep van Almere samenwerkingsverbanden heeft. 1Almere doet blijkbaar het nieuws. Ik zie mensen schrijven dat het nieuws wordt aangekocht (wat volgens mij gewoon mag) maar dat klopt dus ook niet. Waarom zou je twee keer nieuws maken als het er al is en je het in je eigen stal hebt?

Op basis van wat ik gehoord heb hoor ik een radiozender die zijn best doet om lokaal te zijn. En ik denk dat het juist heel slim is om overdag een format te draaien. Over de muziek kan je een smaak hebben. Het is zeker niet mijn muzieksmaak, maar hoor al best wel flinke reclameblokken dus er zal een doelgroep voor zijn.

Mijn eerste indruk is een lokale omroep die vertelt wat er in de stad gebeurt in de nieuwsblokken met lokale talkshows in de avond en inkomsten via reclame. Ik vraag me dan af wat er anders zou moeten of wat er te commercieel zou zijn aan de zender. In de jaren 90 waren Stadsradio Rotterdam en Den Haag op exact dezelfde manier lokale omroep aan het maken, ook met een strak muziekformat. In mijn bescheiden opinie zijn dat toch nog altijd de meest succesvolle lokale omroepen ooit.

Jongens, hou nou toch eens op met dat gekonkel en misgunning naar elkaar. Ik begin het een beetje sneu te vinden dat mensen blijven hangen in de lokale radio van twintig jaar geleden waar zogenaamd een lappendeken van allerlei programma's en 360 vrijwilligers bepaalden of je een goede lokale radio was. Die zenders hangen nu allemaal aan een touwtje, als ze zelfs nog bestaan. En het mooie van dat alles is... Het heeft niets met lokaal te maken. Het is de hobby van een paar mensen financieren. Ook aan Easyfm heb ik wel wat op te merken hoor. Ik hoor dingetjes die nog beter kunnen. Zeker het geluid vind ik niet zo mooi, maar dat is smaak. Ik ga ze in de gaten houden. Benieuwd hoe dit ontwikkelt.

Echtwel

Bericht door Echtwel »

@trekhaak ik sluit me aan bij jouw woorden laten we gewoon de boel de boel ik heb mij zegje weer gezegd en daarmee de kous af @heus? Easy zal vast een lekker in het oor klinkende station zijn en op zich klinkt feel good prima al ben ik het met hun opzet niet eens ....als publieke omroep wat ik trouwens ook van fun x vind maar dit ter zijde
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Trekhaak schreef:
16 feb 2020 10:25
Ik vraag me dan af wat er anders zou moeten of wat er te commercieel zou zijn aan de zender. In de jaren 90 waren Stadsradio Rotterdam en Den Haag op exact dezelfde manier lokale omroep aan het maken, ook met een strak muziekformat. In mijn bescheiden opinie zijn dat toch nog altijd de meest succesvolle lokale omroepen ooit.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb net ook even zitten luisteren en het format doet mij nog het meest denken aan dat van Sun FM, dat pakweg 20 jaar geleden (commercieel) uitzond in o.a. Rotterdam. Vanuit hetzelfde pand als Stadsradio overigens.

Oh ja... dit waren de jingles van Sun FM https://www.pors.nl/albums/12/details/79/sun-fm.html. :)) :))

Voor de volledigheid: de jingles van Easy FM https://www.pors.nl/albums/12/details/106/easy-fm.html

WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef:
16 feb 2020 08:35
Kosten voor distributie, buma/sena, infrastructuur, apparatuur, pand en andere vaste lasten... zijn vaak zo een grote hap uit het budget dat het 90% opslokt. Dan is er nog inhoudelijk niks.

Lokale omroepen hebben gewoon een slechte en ongezonde bedrijfsvoering. Dat komt door het onprofessionele bedrijfsplan. Bij de start moet je gewoon zorgen voor voldoende budget. Als dat er niet is en er is alleen geld voor wat ik opgenoemde en geen geld of weinig geld voor inhoud is het gedoemd te mislukken.

Dan moet je het niet eens willen beginnen. Dat gaat er fundamenteel mis bij 95% van alle lokale omroepen.
Als lokale omroepen een slechte bedrijfsvoering hadden, dan was er tenminste nog iets. Veel lokale hebben geen enkel plan. Niets. Niet dat er niets op papier staat, want dat is er allemaal wel. Alleen doet men weinig tot niets met dat plan van aanpak.

Lokale omroepen moeten wat meer kijken naar lokale sportverenigingen en lokale kranten.

Bij de lokale voetbalclub lopen niet alleen voetballers rond. Het aandeel vrijwilligers bij de voetbalclub is al gauw 10% van het aantal voetballers wat er rondloopt. Die vrijwilligers zijn keihard nodig, die maken het mogelijk dat er op zaterdag gevoetbald kan worden. Zonder vrijwilligers geen voetbal.

Bij de lokale krant werkt meestal iemand in loondienst, aangevuld met een paar ZZP-ers die op deeltijd basis wat willen bijverdienen (denk aan de sportverslaggever die in het dagelijks leven als timmerman in de bouw werkt). Die ene persoon in loondienst, die werkt dan weer samen met een aantal andere lokale kranten van hetzelfde merk, zodat er voor 5 kranten slechts 3 vaste medewerkers nodig zijn. Daarnaast is er nog iemand in dienst die advertenties verkoopt aan lokale ondernemers.

Ik heb bij diverse lokale omroepen wat gedaan. Al die omroepen hebben vaak toch wel een gemene deler. Radio- en televisiemakers, redactieleden, verslaggevers en techniekers zijn er nog wel te vinden, het ontbreekt toch wel vaak aan mensen uit de organisatie. Een bestuur wat vaak incompleet is, acquisitie wordt niet aan gedaan. En het dan heel erg gek vinden dat het radiostation op omvallen staat.

Eigenlijk is het zo dat de NLPO een lokale commerciële omroep is die op kosten van de gemeenschap een nieuwswaardig programma moet maken. Dat is toch wel wat gek.

superdeluxe

Bericht door superdeluxe »

Heus? schreef:
15 feb 2020 19:12
Hahaha, opbouwende kritiek! Medewerker! Lees eens wat je schrijft. Hoe durf je gewoon. Als ik bij Easy zou werken zou ik een aanklacht tegen je indienen wegens smaad. Daarom neem ik de MOEITE om je erop te wijzen dat de wereld anders is, dan waar jij van droomt 'wacht maar, straks wordt het slechter net als bij Feelgood'. Dit is Almere. Jongen, in welke wereld leef je, en ga er snel naar terug?
Ja, in het weekend is het nonstop (maar óók met elke 30 minuten actueel nieuws uit Almere, wat we nooit kregen bij Omroep Flevoland!). Los van Jan van Veen met gedichten van luisteraars op zondagavond dan. Maar de hele godganse week, en élke avond, is het gepresenteerd, profi, en Almere dat de klok slaat. Ik vind het tof, en jij bent een zeurende loser. Dat is iets anders dan opbouwende kritiek.
En nog even wat promotie uit het easy fm kamp. Grappig dat iemand die uit Almere komt en nog nooit van Feel Good Radio heeft gehoord, deze club nu benoemd als FeelGood en kan vertellen day het niet slechter kan.
Maar goed, als luisteraar weet je niet dat reclamespots op de radio niks zegt over luisteraars, dat zou Sublime ineens goedbeluisterd maken.
Voor een luisteraar ben je te gedetaileerd maar hulde dat je voor een goed woordje voor easy fm een account aanmaakt op een forum. Begreep vam Arno vam Boven dat ze nog op zoek zijn naar redactie mensen, zou dat niks voor je zijn. Kan je je favoriete omroep nog meer van dienst zijn.
En mocht je mij ook aan willen spreken op smaad, dan raad ik je aan je brief te sturen naar postbus 500 in rijswijk of contact op te nemen met Dick Jense , die kan je ook meer vertellen over smaad en laster en Feel Good Radii. Veel luisterplezier!
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Wat een trieste manier van discuseren.

superdeluxe

Bericht door superdeluxe »

Pascal. K schreef:
18 feb 2020 11:13
Wat een trieste manier van discuseren.
Waarvoor mijn excuses! Ik liet me even meeslepen, maar tegen leugenaars kan ik ook slecht. Voor iemand die in het verleden mee wist te praten over omnia's en stadsradio rotterdam en nu zich voordoet als "een luisteraar' , daar kan ik niet tegen.
En nu weer #doeslief 😄
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Waarom is EasyFM eigenlijk een los bedrijf / eenmanszaak. Los van de SPFA (wat een stichting is...).

Weet iemand waarom er voor deze constructie is gekozen om het los van elkaar in te schrijven bij de KVK?

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Dus is easy FM een los bedrijf wat doet produceren voor de lokale omroep. Een stichting mag geen winst maken en BTW terug vragen.... Een eenmanszaak/ vof en bv wel...

Niet gek, omroepen als Decibel (lokaal), Exxact FM en de stadsradios in Rotterdam en Den Haag werkte ook op deze manier.

Hierdoor kon er wel winst gemaakt worden.
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 19 feb 2020 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Verkapte commerciële radio constructie wat door de mazen in de wet glipt

progmog

Bericht door progmog »

Pascal. K schreef:
19 feb 2020 21:26
Dus is easy FM een los bedrijf wat doet produceren voor de lokale omroep. Een stichting mag geen winst maken en BTW terug vragen....
Fout. Een Stichting en vereniging mag zeker winst maken. Het betekent wel dat gemaakte winst niet mag worden uitgekeerd aan bij de stichting betrokken personen. De winst mag uitsluitend worden gebruikt ter verwezenlijking van het doel van de stichting. Een stichting of vereniging mag ook btw aftrekken als het ondernemersschap betreft.

WinnaarRadioring2023

progmog schreef:
20 feb 2020 09:31
Pascal. K schreef:
19 feb 2020 21:26
Dus is easy FM een los bedrijf wat doet produceren voor de lokale omroep. Een stichting mag geen winst maken en BTW terug vragen....
Fout. Een Stichting en vereniging mag zeker winst maken. Het betekent wel dat gemaakte winst niet mag worden uitgekeerd aan bij de stichting betrokken personen. De winst mag uitsluitend worden gebruikt ter verwezenlijking van het doel van de stichting. Een stichting of vereniging mag ook btw aftrekken als het ondernemersschap betreft.
Ik weet niet, maar een kennis van mij heeft een goede doelen stichting. Die haalt daar gewoon een salaris uit hoor.

Plaats reactie