College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Bericht door density1 » 18 nov 2019 19:12

Dan duurt het niet lang meer en zal deze week de zender wel aan gaan.

Feivel

Bericht door Feivel » 18 nov 2019 23:44

Qua playlist vind ik het soms een beetje té rustig. De vormgeving wil ik zelfs wel een beetje outdated noemen. Een beetje regionale omroep-2002. Misschien vindt de doelgroep het fijn, maar persoonlijk trekt het me niet zo.

Tip: een andere filler voor het nieuws. Deze leidt erg af. Onbewust zit ik de hele tijd naar de filler te luisteren en niet naar het nieuws.

Over dat nieuws gesproken: ieder half uur lokaal nieuws is een mooi begin. Sommige lokale omroepen hebben zelfs dat niet.

Ik denk dat er duidelijk voor 50+ is gekozen. Jongeren luisteren toch niet naar lokale omroepen. Gaan ze niet doen ook. In ieder geval goed om voor een duidelijk format te kiezen. Dat valt te prijzen, in plaats van die honderd lokale omroepen die alles van de top 40 tot een C-artiest schlagerzanger laten horen. EasyFM heeft een duidelijk format en dat trekt je of niet.

Nu nog wachten op de programmering. Hopelijk zorgen de presentatoren voor wat vaart qua presentatiestijl. Anders val ik zo in slaap ;-).

density1

Bericht door density1 » 19 nov 2019 00:03

Het format is wel erg urban focus, veel soft soul en love ballads. En verdwaald wat popmuziek en muziek van boybandjes uit de 90's. Mag wel wat gevarieerder nog.
Verder klinkt het wel alsof ze al op 95.5 zitten in alles. Gisterenochtend (zondag) was er een of andere wazig en zweverig praat programma. Weet niet of dat live was maar daar werd gedaan alsof ze al waren begonnen terwijl er niemand nog kan luisteren officieel. Geen FM frequentie, geen website en officieel dus ook nog geen stream.

density1

Bericht door density1 » 19 nov 2019 19:00

Hoor het nieuws uit Almere gelezen door Francis Dix, bekend van Veronica ooit. Ze hebben dus opmaat nieuws van 'het radionieuws'.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 20 nov 2019 10:36

inderdaad klinkt de vormgeving van dit station wat retro, maar vind het persoonlijk niet hinderlijk, het past wel bij dit lokale station met rustig format. Ook de wervingsspot kwam me bekend voor uit een ver verleden :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 20 nov 2019 10:51

Hoorde net een spreekje van Tanja Jess, maar dat is heel summier. Geen titelnummer, alleen 'dit is Easy FM, en luister vanavond ook weer naar ons praatprogramma (wat er overigens nog niet is) net als hun website en FM frequentie.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 20 nov 2019 12:00

Feivel schreef:
18 nov 2019 23:44
Qua playlist vind ik het soms een beetje té rustig. De vormgeving wil ik zelfs wel een beetje outdated noemen. Een beetje regionale omroep-2002. Misschien vindt de doelgroep het fijn, maar persoonlijk trekt het me niet zo.

Tip: een andere filler voor het nieuws. Deze leidt erg af. Onbewust zit ik de hele tijd naar de filler te luisteren en niet naar het nieuws.

Over dat nieuws gesproken: ieder half uur lokaal nieuws is een mooi begin. Sommige lokale omroepen hebben zelfs dat niet.

Ik denk dat er duidelijk voor 50+ is gekozen. Jongeren luisteren toch niet naar lokale omroepen. Gaan ze niet doen ook. In ieder geval goed om voor een duidelijk format te kiezen. Dat valt te prijzen, in plaats van die honderd lokale omroepen die alles van de top 40 tot een C-artiest schlagerzanger laten horen. EasyFM heeft een duidelijk format en dat trekt je of niet.

Nu nog wachten op de programmering. Hopelijk zorgen de presentatoren voor wat vaart qua presentatiestijl. Anders val ik zo in slaap ;-).
Waarom denk je dat jongeren niet luisteren naar de lokale omroep?

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 20 nov 2019 12:02

density1 schreef:
19 nov 2019 00:03
Het format is wel erg urban focus, veel soft soul en love ballads. En verdwaald wat popmuziek en muziek van boybandjes uit de 90's. Mag wel wat gevarieerder nog.
Verder klinkt het wel alsof ze al op 95.5 zitten in alles. Gisterenochtend (zondag) was er een of andere wazig en zweverig praat programma. Weet niet of dat live was maar daar werd gedaan alsof ze al waren begonnen terwijl er niemand nog kan luisteren officieel. Geen FM frequentie, geen website en officieel dus ook nog geen stream.
Er wordt ook radio gemaakt voor een ‘urban’ omgeving, dus zo gek is dat niet. Maar wel zo makkelijk om het radiostation klaar te maken. Dan hoeft alleen de zender nog aangezet te worden.

density1

Bericht door density1 » 20 nov 2019 12:18

Ik zou toch ook wat oudere easy listening laten mee lopen. Het is wel erg veel Babyface, Barry White, Boyzone en The Backstreet Boys. Wat meer Carpenters, Air Supply en The Beatles. Wat meer het oude Sky Radio dus.

lion

Bericht door lion » 20 nov 2019 16:02

Madurodam FM schreef:
18 nov 2019 18:09
Livestream werkt weer. Zit al wat uurtjes te luisteren en klinkt best lekker. Korte nieuwsblokken, al enkele commercials en dan veel rustige klassiekers, softpop zoals het oude Sky Radio en Love Radio. Voor wie al die hitzooi op de radio zat is en prima station als achtergrondmuziek in winkels of wachtkamers
Waar is het al te beluisteren?

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 20 nov 2019 20:06

TuneIn zoekterm Easy FM Almere
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 21 nov 2019 11:21

Ze hebben wel goede en herkenbare stemmen voor de vormgeving. Ik hoor Bart van Gogh (Sky Radio etc.) en een vrouwelijke stem waarvan ik niet weet wie dat is maar wel eerder heb gehoord. Lijkt een beetje op Marjon Keller van RTL, maar weet het niet zeker. Iemand?

boxfm

Bericht door boxfm » 21 nov 2019 20:58

density1 schreef:
21 nov 2019 11:21
Ze hebben wel goede en herkenbare stemmen voor de vormgeving. Ik hoor Bart van Gogh (Sky Radio etc.) en een vrouwelijke stem waarvan ik niet weet wie dat is maar wel eerder heb gehoord. Lijkt een beetje op Marjon Keller van RTL, maar weet het niet zeker. Iemand?
Zo te horen is het inderdaad Marjon Keller. Slimme keuze van Easy FM om voor bekende, vertrouwde stemmen te gaan. Beide zeer ervaren stationvoices, Marjon was het jaren ook van 100%NL natuurlijk.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 21 nov 2019 21:09

Waarom zou je met bekende stemmen werken. Ik zou juist gaan voor een lokale stemacteur. En als het even kan ook nog iemand die in het lokaal dialect kan inspreken, al kan dat laatste nog wel een probleem zijn in Almere.

boxfm

Bericht door boxfm » 21 nov 2019 22:35

LokaleSter schreef:
21 nov 2019 21:09
Waarom zou je met bekende stemmen werken. Ik zou juist gaan voor een lokale stemacteur. En als het even kan ook nog iemand die in het lokaal dialect kan inspreken, al kan dat laatste nog wel een probleem zijn in Almere.
Om je zender vertrouwt te laten klinken. Je wil een band opbouwen met de luisteraar en daar kan het zeker bij helpen. Een lokale stemacteur zal niet snel bekend genoeg zijn om, qua stem, herkent te worden. Een lokaal persoon kan je dan beter als boegbeeld nemen, wat ze overigens al doen met Tanja Jess. Iedere werkdag 4 uurtjes op de zender, slimme zet.

De voice-over van Man bijt Hond is snel(ler) herkenbaar vanwege zijn unieke stemgeluid. Bart en Marjon klinken bekend en hierdoor sneller vertrouwt, maar klinken (in de jingles die ik hoorde) nu ook weer niet zo herkenbaar dat je direct zegt 'Zij is van RTL4!'.

Daarnaast helpt het natuurlijk ook bij de professionele uitstraling van de zender, het zijn immers stemmen die precies weten hoe zij op een goede manier in moeten spreken.

Plaats reactie