College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
deradioluisteraar

Re: College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Bericht door deradioluisteraar » 02 nov 2019 11:15

gerard909 schreef:
31 okt 2019 21:51
Weet iemand of Ferry Maat nu nog aanspraak maakt op de naam 'Easy FM'?

Ik heb eerder het gerucht hier gelezen dat Easy FM in het verleden in Pijnacker wilde starten maar dat ze de naam 'Easy FM' toen niet konden gebruiken.
Of de merknaam geregistreerd is door iemand anders kun je zelf uitvinden: https://www.boip.int/nl/merkenregister
Bij het eerdere Easy FM speelde ook mee dat de nieuwe ploeg achter de lokale omroep van Pijnacker-Nootdorp snel fatsoenlijke audio nodig hadden en toen AvB hebben gevraagd om zijn internetradiostation ter beschikking te stellen voor uitzending via hun zender. Of dat verhaal van de rechten toen klopte? Geen idee.

Feivel

Bericht door Feivel » 02 nov 2019 13:05

Easy FM lijkt geen gedeponeerd merk te zijn. Dan kun je Ferry Maat heten en de wereld op z'n kop willen zetten om je zogenaamde merk te beschermen, maar die vlieger gaat niet op.

Sterker: AVB heeft zijn naam als handelsnaam geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. In principe zou AVB nu de naam ook als merk kunnen deponeren en tegen Maat zeggen: 'Zeg, jij gebruikt onze naam, dat willen we niet. Kappen daarmee'.
Bestaande handelsnamen
Radio Easy FM | A*** V** B**** Consultancy | Almere City FM | Almere City Radio | Almere City Media | Beauty Night Shop
Radio Easy FM Handel in advertentieruimte en -tijd Dienstverlening voor uitvoerende kunst Detailhandel via internet in ...
Overigens maak je daar geen vrienden mee. Met een legende als Maat wil je natuurlijk geen ruzie. Tegelijkertijd lijkt het me ook niet dat Ferry Maat er iets tegen kan doen. Ze zullen dus maar vreedzaam naast elkaar moeten bestaan ;-).

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 02 nov 2019 13:34

Toen Q-music naar Nederland kwam is er een rechtszaak geweest tussen Q-music en Q-dance. Q-music registreerde zichzelf wel in het merkenregister van de BeNeLux, maar Q-dance stond toen al geregistreerd als handelsnaam in Nederland. Dat schijnt juridisch nogal lastig te liggen. Er is toentertijd geschikt.

Overigens zegt een handelsnaam of merkregistratie niet alles. Als je kan aantonen dat je een bepaalde naam al langere tijd gebruikt, mag je die naam gewoon blijven gebruiken, ook al heeft een ander het merk geregistreerd.

density1

Bericht door density1 » 02 nov 2019 18:46

Maar weer over Easy FM Almere; voor een station wat a.s. dinsdag van start gaat is er nog maar weinig activiteit te bespeuren; geen website online, social media (Facebook etc.) niet actief. Als je het station wil aankeilen en onder de aandacht wil brengen zodat iedereen gaat luisteren moet je daar nu wel mee van start gaan.

boxfm

Bericht door boxfm » 02 nov 2019 21:13

Echtwel schreef:
02 nov 2019 01:10
density1 schreef:
02 nov 2019 00:04
Tja dat kan. Maar wat is hier het probleem dan? Wel opvallend zijn de namen van Peter Teekamp en Tanja Jess in het geheel, dat zou je niet verwachten bij een lokale omroep.
Ach het hangt er maar vanaf hoe diep je zakken zijn
Denk meer dat het een kwestie is van hoe goed iemands netwerk is. Tanja Jess is als bekende Nederlander en Almeerder een mooi uithangbord voor de omroep. Verder zijn namen als Peter Teekamp, Bart van der Molen en Eric Valentijn leuk voor de radionerds, maar zeggen een gemiddelde radioluisteraar weinig. Pas als ze de stemmen horen, kunnen deze vertrouwd en bekend klinken.

Wel apart, zoals Destiny1 aangeeft, dat er nog steeds geen website online is. Niet eens een losse pagina met het logo, lanceringsdatum en een persbericht. Slordig.

Verder vind ik het opvallend dat zij nu niet iets meer pronken met de ervaring van hun radiomakers. Het is, voor radiorukkers maar ook voor politieke partijen/wethouders/gemeente/etc, wel interessant om te weten dat er écht professionele mensen werken. 3FM, Radio Veronica, Radio 10, RTL FM, 100%NL, Radio Decibel zijn zo even zendernamen die ik uit mijn hoofd kan noemen.

Goed om te zien dat de zender doordeweeks een volle gepresenteerde programmering heeft van 05-02 uur. Alleen weer een vreemd contrast met een nonstop weekendprogrammering (op zondag 10-11 uur na).

density1

Bericht door density1 » 03 nov 2019 00:49

Yep, en zeker omdat er iets in de lokale krantjes heeft gestaan is dat niet slim. Iedereen (geïnteresseerde dan) zullen misschien gaan zoeken of ze meer kunnen vinden maar komen dan van een koude kermis thuis als er nog niets te vinden is. Qua marketing is dat een no go.

gerard909

Bericht door gerard909 » 05 nov 2019 08:52

En staat de zender inmiddels aan?
Radio, maar met je maten.

Feivel

Bericht door Feivel » 05 nov 2019 08:59

gerard909 schreef:
05 nov 2019 08:52
In ieder geval is de website nog offline en is er geen stream. Zelfs geen sociale media. Hoe gaat deze omroep zichzelf zichtbaar maken?

Echtwel

Bericht door Echtwel » 05 nov 2019 09:33

boxfm schreef:
02 nov 2019 21:13
Echtwel schreef:
02 nov 2019 01:10
density1 schreef:
02 nov 2019 00:04
Tja dat kan. Maar wat is hier het probleem dan? Wel opvallend zijn de namen van Peter Teekamp en Tanja Jess in het geheel, dat zou je niet verwachten bij een lokale omroep.
Ach het hangt er maar vanaf hoe diep je zakken zijn
Denk meer dat het een kwestie is van hoe goed iemands netwerk is. Tanja Jess is als bekende Nederlander en Almeerder een mooi uithangbord voor de omroep. Verder zijn namen als Peter Teekamp, Bart van der Molen en Eric Valentijn leuk voor de radionerds, maar zeggen een gemiddelde radioluisteraar weinig. Pas als ze de stemmen horen, kunnen deze vertrouwd en bekend klinken.

Wel apart, zoals Destiny1 aangeeft, dat er nog steeds geen website online is. Niet eens een losse pagina met het logo, lanceringsdatum en een persbericht. Slordig.

Verder vind ik het opvallend dat zij nu niet iets meer pronken met de ervaring van hun radiomakers. Het is, voor radiorukkers maar ook voor politieke partijen/wethouders/gemeente/etc, wel interessant om te weten dat er écht professionele mensen werken. 3FM, Radio Veronica, Radio 10, RTL FM, 100%NL, Radio Decibel zijn zo even zendernamen die ik uit mijn hoofd kan noemen.

Goed om te zien dat de zender doordeweeks een volle gepresenteerde programmering heeft van 05-02 uur. Alleen weer een vreemd contrast met een nonstop weekendprogrammering (op zondag 10-11 uur na).
Als ik een lokale politiek partij zou ik achter mij oren krabbelen. ..van o daar gaat de gemeenschap geld heen naar dure dj's?
Daarnaast is het niks netwerk het zullen wel zzp er zijn die voor een bepaalde bedrag wel wat voice tracks willen inspreken om zo weer een weekje te vullen
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

density1

Bericht door density1 » 05 nov 2019 10:40

gerard909 schreef:
05 nov 2019 08:52
Nope. En ik heb er geen fiducie in dat hij vandaag nog aan gaat want anders had je website er al geweest en al je social media up and running. Nietsss van dat alles vooralsnog...

density1

Bericht door density1 » 05 nov 2019 16:57

De nieuwbakken lokalo van Almere doet zijn naam eer aan, ze pakken het lekker 'easy' aan. Vooralsnog helemaal niets te bespeuren van enige activiteit. Kan zijn dat het morgen van start gaat, het is dan immers 100 jaar dat de radio bestaat. Alleen wel slordig van dat persbericht in het lokale sufferdje van Almere. Je staat er gelijk al gekleurd op en misschien dat ook Omroep Flevoland zelfs zoiets heeft van 'told you so'.

boxfm

Bericht door boxfm » 05 nov 2019 18:28

Echtwel schreef:
05 nov 2019 09:33
Als ik een lokale politiek partij zou ik achter mij oren krabbelen. ..van o daar gaat de gemeenschap geld heen naar dure dj's?
Daarnaast is het niks netwerk het zullen wel zzp er zijn die voor een bepaalde bedrag wel wat voice tracks willen inspreken om zo weer een weekje te vullen
Die lokale partijen weten zelf ook dat ze voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, fatsoenlijke financiering van de lokale omroep is al jaren een probleem in Almere. De gemeente krijgt, als de plannen goed uitpakken, dubbel en dwars waar voor zijn geld.

Uiteraard mag je geloven dat netwerk geen rol speelt, prima. Het is wel erg kort door de bocht om te denken dat er goed betaald wordt voor alle presentatoren en dat zij het puur doen voor het geld. Overigens ook raar dat je eerst iets als feit brengt 'niks netwerk' en vervolgens een aanname schrijft 'het zullen wel zzp er zijn'.

Als je een beetje onderzoek doet naar Arno van Boven, directeur radio, zullen verschillende namen uit de programmering al voorbij komen. Wel degelijk een goed netwerk dus.

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 05 nov 2019 20:46

Wat heerlijk om al deze aannames te lezen. Geen website, geen social. Misschien komt dat wel als de zender van start gaat. Wie zegt dat het lokale sufferdje de juiste informatie heeft? Omroep Flevoland dacht ook de juiste informatie te hebben. Kijk waar dat toe heeft geleid.

En DJ’s uit Almere kunnen het net zo goed voor Almere doen als hobby. Waarom zouden mensen met een ‘naam’ gelijk geld moeten vragen. Die mensen verdienen hun geld elders wel lijkt me. Er wordt steeds gesproken over 97.000 euro. Daar kan je niet echt veel mensen van op de loonlijst zetten of dik betalen hoor.

Ik sta er heel simpel in. Wacht tot het aan gaat, als het aan gaat. Dan pas oordelen of het goed of slecht is. En ook dat is maar relatief en een persoonlijke voorkeur van de luisteraar. Wat de één goed vindt kan de ander vreselijk vinden. Dat begint al bij het format.

Blijkbaar doen ze wel iets goed als ik de programmering zie. Benieuwd hoe dat gaat klinken en of ze het na de start kunnen volhouden. Ik ben het wel eens met de opmerking dat de omroep zelf duidelijkheid zou moeten brengen in een startdatum naar de mensen in Almere.

density1

Bericht door density1 » 05 nov 2019 22:57

Nou, 5 november stond toch duidelijk als startdatum in het persbericht. Die datum is dus sowieso niet gehaald...

density1

Bericht door density1 » 06 nov 2019 21:04

En 6 november ook al niet. Het is wat Almere en lokalo's....

Plaats reactie