College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Trekhaak

Re: College kiest voor SPFA als nieuwe lokale omroep Almere

Bericht door Trekhaak » 22 aug 2018 11:39

GerjanOpDreef schreef:
21 aug 2018 10:17
Orange schreef:
21 aug 2018 09:46
Ik snap je punt GerjanOpDreef. Maar als het al klopt wat jij stelt, komt dat niet persé door de politiek, maar door de programmamakers en journalisten zelf in Hilversum. Ik vind het geen argument om tegen publieke financiering van lokale onafhankelijke journalistiek te zijn.
Dat is ook de essentie van het spreekwoord wat ik gebruikte.

Ik ben ook niet tegen de publieke financiering van journalistiek, maar we moeten niet denken dat de publieke omroep onafhankelijk is. De publieke omroep is voor 100% afhankelijk van de grillen van de politiek. Als de politiek morgen de geldkraan dichtdraait, dan bestaat er overmorgen geen publieke omroep meer.
Er is een dingetje dat hier wel over het hoofd gezien wordt, want de gemeenten betalen niet voor journalistiek. Ze storten een bedragje door wat ze van de overheid krijgen naar de omroepen. Dat is net iets meer dan een euro per huishouden. Kleine gemeenten kunnen hier met veel geluk net hun vaste lasten mee betalen. De middelgrote gemeenten kunnen er misschien ook nog wat apparatuur van kopen die kapot gegaan is en een paar grote gemeenten kunnen net iets meer.

Maar... Er is nooit geld voor het maken van content of het inhuren van goede journalisten. Het moet dus gedaan worden met vrijwilligers. Mensen die niet opgeleid zijn om berichten te schrijven, maar het er maar een beetje bij doen. Hier kan je geen journalistiek hoogstandje van verwachten. Het is dus wel een beetje het verhaal van de kip en het ei. Zodra de gemeenten gaan inzien dat de lokale omroep inderdaad meer is dan alleen radio en daar voor gaan betalen, dan kan een omroep zijn journalistieke kracht gaan vergroten. Zolang dat niet gebeurt vrees ik dat het niet gaat gebeuren. Je kan in de winkel ook geen brood van een euro kopen als je maar een kwartje op zak hebt.

Orange

Bericht door Orange » 22 aug 2018 12:18

Daarom geldt ook:
- Het bedrag per huishouden is te laag (moet omhoog wat mij betreft)
- Streekomroepen maken mogelijk dat er wel wat meer budget is
- Lever een professioneel product wat ook adverteerders oplevert zodat er ook op die manier inkomsten zijn

Orange

Bericht door Orange » 23 aug 2018 08:45

GerjanOpDreef schreef:
22 aug 2018 22:57
Orange schreef:
22 aug 2018 12:18
Daarom geldt ook:
- Het bedrag per huishouden is te laag (moet omhoog wat mij betreft)
- Streekomroepen maken mogelijk dat er wel wat meer budget is
- Lever een professioneel product wat ook adverteerders oplevert zodat er ook op die manier inkomsten zijn
Er zou een wettelijk verbod moeten komen op adverteren bij de publieke omroep. Als een omroep publiek moet zijn, dan moet het publiek ook maar voldoende betalen om het mogelijk te maken. Adverteerders wenden zich maar tot commerciële partijen.
Dus jij wilt dat gemeenten flink meer voor de lokale/streekomroepen gaan betalen zodat reclame niet meer nodig is? Dat kan natuurlijk ook. Maar nadeel is dat in jouw ogen de onafhankelijke journalistiek dan al helemaal niet meer mogelijk is, want dan ben je volledig afhankelijk van de gemeente.

Orange

Bericht door Orange » 23 aug 2018 08:53

GerjanOpDreef schreef:
22 aug 2018 22:46
Een adviseur is totaal niet te vergelijken met een journalist. Jij wordt immers ingehuurd om te adviseren, niet om de opdrachtgever naar de mond te praten.
Ik geloof niet dat je helemaal weet waar je over praat als het gaat om het adviseursvak. En als je stelt dat het niet te vergelijken is, vraag ik me af waarom je spreekt over "naar de mond praten". Dat is namelijk bij journalisten maar beperkt aan de orde (en dan is het maar de vraag of dat met financiering te maken heeft) of hooguit in dezelfde mate als bij adviseurs. Als dit jouw reactie is, vind ik eigenlijk dat ik wel een goede vergelijking heb gevonden.
GerjanOpDreef schreef:
Over het algemeen zijn commerciële nieuwsbronnen neutraler dan publieke. Toch zal het RTL nieuws er ook voor waken om de adverteerders niet teveel tegen de haren in te strijken. Want iedereen die bij het RTL nieuws werkt weet dat het RTL nieuws snel afgelopen is als de adverteerders weglopen.
Is dit jouw veronderstelling of is dit een feit. Ik ben benieuwd naar de onderzoeken die dit onderbouwen.
GerjanOpDreef schreef:
De publieke omroep is niet vrij of zelfstandig, het is een medium van de overheid.

Ik geloof dat je publieke omroep nu verward met staatsomroep.
GerjanOpDreef schreef:
Daarnaast is er, zeker bij de NPO, politieke druk vanuit alle kanten (bezuinigingen, politici die willen meebepalen, politici die in Hilversum op leidinggevende functies geparachuteerd worden).
Ik zeg niet dat het allemaal koek en ei is bij de publieke omroep, maar de journalisten daar werken echt wel onafhankelijk. Daarbij haal je nu allerlei landelijke voorbeelden aan in een discussie die ging over of het goed is dat er publiek geld naar lokale omroepen gaat ten faveure van onafhankelijke lokale journalistiek.

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 23 aug 2018 16:00

GerjanOpDreef schreef:
22 aug 2018 22:55
Trekhaak schreef:
22 aug 2018 11:39
GerjanOpDreef schreef:
21 aug 2018 10:17
Dat is ook de essentie van het spreekwoord wat ik gebruikte.

Ik ben ook niet tegen de publieke financiering van journalistiek, maar we moeten niet denken dat de publieke omroep onafhankelijk is. De publieke omroep is voor 100% afhankelijk van de grillen van de politiek. Als de politiek morgen de geldkraan dichtdraait, dan bestaat er overmorgen geen publieke omroep meer.
Er is een dingetje dat hier wel over het hoofd gezien wordt, want de gemeenten betalen niet voor journalistiek. Ze storten een bedragje door wat ze van de overheid krijgen naar de omroepen. Dat is net iets meer dan een euro per huishouden. Kleine gemeenten kunnen hier met veel geluk net hun vaste lasten mee betalen. De middelgrote gemeenten kunnen er misschien ook nog wat apparatuur van kopen die kapot gegaan is en een paar grote gemeenten kunnen net iets meer.

Maar... Er is nooit geld voor het maken van content of het inhuren van goede journalisten. Het moet dus gedaan worden met vrijwilligers. Mensen die niet opgeleid zijn om berichten te schrijven, maar het er maar een beetje bij doen. Hier kan je geen journalistiek hoogstandje van verwachten. Het is dus wel een beetje het verhaal van de kip en het ei. Zodra de gemeenten gaan inzien dat de lokale omroep inderdaad meer is dan alleen radio en daar voor gaan betalen, dan kan een omroep zijn journalistieke kracht gaan vergroten. Zolang dat niet gebeurt vrees ik dat het niet gaat gebeuren. Je kan in de winkel ook geen brood van een euro kopen als je maar een kwartje op zak hebt.
Je merkt terecht op, je kan geen brood van een euro kopen als je een kwartje op zak hebt. Daar zit inderdaad een knelpunt.

Dat er vrijwel uitsluitend met vrijwilligers wordt gewerkt klopt, al ken ik diverse mediamedewerkers die vrijwilliger zijn bij een lokale omroep. Die mensen hebben de kennis wel in huis, of in ieder geval meer als de gemiddelde vrijwilliger.

Dat gemeenten het geld niet zelf betalen, maar doorstorten vanuit de rijksoverheid klopt. Maar vind het wel wat flauw om daar over te beginnen (nog los dat er ook veel gemeenten zijn die wel investeren in een lokale omroep). Echter bepaald die gemeente wel aan welke omroep ze hun subsidie geven. Uiterst kritische media kan na een aantal jaren dus op eenvoudige wijze de mond gesnoerd worden. Ook op dat vlak is er wel degelijk politieke invloed.
Jij doet hier steeds de aanname dat de gemeenten niet zitten te wachten op (kritische) journalistiek en dat ze om die reden een vergunning niet zouden verlengen. De gemeenteraad gaat daar niet over. De gemeenteraad gaat over de representativiteit van een Programmabeleidsbepalend Orgaan. Niet meer en niet minder. Die mogen zij representatief verklaren, of niet natuurlijk. Er kan bij het hebben van meerdere aanvragen een advies uitgebracht worden en een voorkeur uitgesproken worden, maar het wil niet per definitie zeggen dat de kritische partij dan wordt uitgesloten.

De beleidsambtenaar van de Wethouder mediazaken dient een gedegen onderzoek te plegen naar de mogelijkheden en kundigheid van een omroeporganisatie. De toetsing dient gedaan te worden op redactie, techniek, medewerkers, kundigheid en een bedrijfsplan voor te toekomst. Er komt dus veel meer bij kijken dan alleen maar de manier van journalistiek bedrijven. En als er kritisch geschreven kan worden dan betekent dat, dat men kritisch kan zijn. Dit ligt ook bij de poltitiek zelf. En niet alles zal kritiek zijn. Maar je moet wel eerlijk kunnen zijn als het gaat over redactie voeren.

ottoderuig

Bericht door ottoderuig » 30 sep 2018 12:13

We hebben een nieuwe soap:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ale-omroep

Er is mogelijk sprake van vriendjespolitiek bij de keuze voor een nieuwe lokale omroep in Almere. Dat zei Rob Assenberg van de Almeerse Omroep Stichting (AOS) donderdag tijdens de politieke markt.

Het Almeerse college heeft na een aantal gesprekken, haar voorkeur uitgesproken voor de Stichting Productie Fabriek Almere (SPFA). Die gaat op haar beurt een samenwerking aan met de Stichting Lokale Omroep Almere (SLOA). Initiatiefnemers voor de SPFA zijn oud-wethouder en raadslid voor het CDA Berdien Steunenberg en het voormalige PvdA-raadslid At Kasbergen.

Volgens Assenberg kan de keuze van het college te maken hebben met het feit dat de oprichters van de SPFA twee ex-politici zijn, waarvan er één voor de huidige coalitiepartij PvdA heeft gewerkt. Hij vindt dat als er een deal gesloten is, de andere kandidaten voor een omroeplicentie "nadelig zijn getroffen".

Van 47.000 euro naar 97.000 euro
In de criteria waaraan de kandidaten moesten voldoen, stond overigens dat de gekozen omroep zich moest redden van 47.000 euro subsidie per jaar. Die bijdrage is na een collegevoorstel verhoogd naar 97.000 euro. Volgens Assenberg exact het bedrag dat de SPFA heeft gevraagd. "Het college heeft de spelregels tussendoor veranderd." Volgens hem nog een aanwijzing dat er misschien een deal gesloten is.

Verder zegt Assenberg dat er haken en ogen aan de begroting van de SPFA zitten. Hij is bang dat er een commercieel belang speelt in plaats van dat het de SPFA gaat om het opzetten van een goede omroep.

Wethouder Jaap Lodders zegt dat het bedrag van 97.000 euro pas tot stand is gekomen nadat het college besloot om voor de SPFA te kiezen. Die keuze is volgens de wethouder enkel en alleen gemaakt omdat het SPFA de beste kandidaat is.

Merkwaardige gang van zaken
Een meerderheid van de gemeenteraad vindt de gang van zaken ook merkwaardig. Daarnaast trekken de raadsleden in twijfel of de SPFA de beste kandidaat is omdat ze het niet kunnen controleren. De raad wil inzicht in de motivering.

Er waren vooraf criteria opgesteld waaraan de nieuwe omroep moest voldoen. Alle kandidaten kregen daarbij evenveel punten en dus kon er geen goede keuze worden gemaakt. Daarom heeft het college gesprekken gevoerd met alle kandidaten. De gemeenteraad was naar eigen zeggen niet op de hoogte van die gesprekken en wat daaruit gekomen is.

Waarom wordt er een nieuwe omroep gekozen?
In maart 2017 werd de vorige lokale omroep Media036 na interne perikelen opgeheven. Vijf andere partijen deden daarna een aanvraag bij het Commissariaat voor de Media om de vrijgekomen uitzendlicentie te bemachtigen. Stichting 1Almere heeft zich uiteindelijk teruggetrokken en de Stichting Lokale Omroep Almere (SLOA) is een samenwerking aangegaan met Stichting Productie Fabriek Almere.
Daar is de koffie!

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 11 apr 2019 22:09

We zijn weer ff verder. Is er al iets bekend over de start van de nieuwe omroep?

superdeluxe

Bericht door superdeluxe » 16 okt 2019 09:31

Het lijkt erop dat Easy Fm de nieuwe zender van Almere is
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 16 okt 2019 11:43

superdeluxe schreef:
16 okt 2019 09:31
De naam Easy FM is in het verleden ook al eens geprobeerd te gebruiken bij een zender in zuid Holland echter wat ik begrepen heb. Is dat weer gestopt omdat iemand de merk naam of de merkrechten vast heeft gezet ik verwacht dus snel een andere naam
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

superdeluxe

Bericht door superdeluxe » 16 okt 2019 11:48

Echtwel schreef:
16 okt 2019 11:43
superdeluxe schreef:
De naam Easy FM is in het verleden ook al eens geprobeerd te gebruiken bij een zender in zuid Holland echter wat ik begrepen heb. Is dat weer gestopt omdat iemand de merk naam of de merkrechten vast heeft gezet ik verwacht dus snel een andere naam
Easy FM is in Zuid Holland idd al eens gebruikt maar daarna vervangen door Feel Good Radio. Het ging om de gemeente Pijnacker-Nootdorp waar Easy FM de opvolger was van Radio Excellent. Of het stoppen met merkrechten te maken had weet ik niet.
[edit] er zijn heel veel Easy FM's te vinden, de website van Easy FM in Almere is waarschijnlijk deze: www.easyfmonline.com
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 16 okt 2019 15:28

superdeluxe schreef:
16 okt 2019 11:48
Echtwel schreef:
16 okt 2019 11:43
superdeluxe schreef:
Easy FM is in Zuid Holland idd al eens gebruikt maar daarna vervangen door Feel Good Radio. Het ging om de gemeente Pijnacker-Nootdorp waar Easy FM de opvolger was van Radio Excellent. Of het stoppen met merkrechten te maken had weet ik niet.
[edit] er zijn heel veel Easy FM's te vinden, de website van Easy FM in Almere is waarschijnlijk deze: www.easyfmonline.com
Ik begreep dat in de de ether FM anders is dan online maar we wachten het ff af ( was ook meer een aanvulling dan opmerking)
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar » 16 okt 2019 16:01

Is de FM zender dan al in de lucht?

DX'r

Bericht door DX'r » 16 okt 2019 20:13

superdeluxe schreef:
Klopt, is al een tijdje te zien in deze overzichten
https://www.radio-tv-nederland.nl/maplo ... voland.htm
en
https://radio-tv-nederland.nl/876-999mhz.html

deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar » 17 okt 2019 15:36

superdeluxe schreef:
16 okt 2019 11:48
er zijn heel veel Easy FM's te vinden, de website van Easy FM in Almere is waarschijnlijk deze: www.easyfmonline.com
Die stream werkt (nog?) niet, deze wel: klik hier
Daar hoor ik een compleet geluid met 95.5 jingles, ANWB verkeersinfo, Almeerse reclame en Almeers nieuws verzorgd door het Radionieuws.
Laatst gewijzigd door deradioluisteraar op 17 okt 2019 16:30, 3 keer totaal gewijzigd.

density1

Bericht door density1 » 17 okt 2019 15:46

Niets te horen in Almere op 95.5 dus hij staat nog niet aan. Maar ze zijn er op hun stream wel klaar voor blijkbaar. Wel een beetje vreemde keuze, een soort Easy listening station Almere....

Plaats reactie