Lokaal Toereikend Media-Aanbod, LTMA

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
remco_k

Re: Lokaal Toereikend Media-Aanbod, LTMA

Bericht door remco_k » 19 jul 2018 10:20

Voor als je 'm nog niet gezien had: Streekomroep, is voor sommige lokale omroepen een heel slecht idee

Wordt LTMA ook in besproken.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 19 jul 2018 11:13

GerjanOpDreef schreef:
19 jul 2018 10:02
Ik ben van mening dat nieuws informatie is die nog staat te gebeuren. Een opgepakte winkeldief, is voor mij nutteloze informatie.
Het lijkt me dat je veel nieuws laat liggen als je je beperkt tot aankondigingen van wat nog moet gebeuren.
Een opgepakte winkeldief... niet iedereen kan daar veel mee. Maar een verzakte straat, een frauderende wethouder, een overleden sportkampioen, een verkeerschaos (vertel wat de oorzaak was). Allemaal achteraf, maar wel nieuws. En die winkeldief toch eigenlijk ook.

ookmich

Bericht door ookmich » 19 jul 2018 15:10

Ik vind dit een nogl nutteloze discussie over wat nieuws is. Terugblikkend of vooruitblikkend.

Volgens mij gaat het erom dat je als lokale/streekomroep het beste is staat zou moeten zijn om nieuws en informatie te brengen die is afgestemd op de leefwereld van je publiek. En dat is nu eenmaal vaak een gebied waar meerdere gemeenten in liggen. Mar zelden een gebied dat zo groot is als een provincie (Drenthe lijkt me de belangrijkste uitzondering op die regel).

De afspraken tussen de NLPO en de VNG vormen een mooie definitie van wat er van een lokale/streekomroep verwacht wordt. Elke dag nieuws en informatie, op alle relevante platformen. Dus online, social media, televisie en ook radio.Gemaakt door en combinatie van professionals (voor de continuiteit) en meestal ook vrijwilligers (voor de binding met de haarvaten van de samenleving).

Wat de VNG alleen niet kan, is afspraken maken over de financiering van al dat moois. Daar blijft het nu dus steken, en dat is zonde.

Michiel

MFM

Bericht door MFM » 19 jul 2018 17:11

Het risico bestaat (echt) serieus dat de streekomroep lui gaat worden.
Dat maken wij hier op Voorne Putten mee.
Hier bestaat het complete nieuwsoverzicht uit louter landelijk redelijk actueel nieuws en lokale agendapunten en terugvertellingen over dat een gemeente een activiteit HAD. En reclame. En een spot dat je kunt adverteren.
Geen interviews met betrokkenen.
Geen actuele onderwerpen belichten inclusief hoor en wederhoor vanuit de betrokken partijen.
Geen sport, geeneens sportuitslagen of achtergronden hierover in het nieuws.
Geeneens een actualiteitenprogramma of actuele rubriek overdag in de programmering.
Wat dat betreft maakt heel de regelgeving het dus een stuk aantrekkelijker om een streekomroep zonder regionale identiteit te beginnen.

Ik heb het nu alleen over radio hoor. TV zie ik nooit omdat ik ze niet in mijn pakket heb geprogrammeerd.

Nu kan ik mij zo voorstellen dat men meteen ten strijde tegen mijn post gaat. Het gaat immers over mijn oude omroepje en ik zou dan vooral negatief zijn enz enz. Nou, ik maak het een eiland verderop gelukkig een stuk positiever mee.
In de omgeving van Voorne-Putten zitten meerdere streekomroepen waar men wel aandacht voor bovengenoemde zaken heeft.
Nieuws, actuele regio info inclusief telefonisch of studio items met de juiste woordvoerders en feedback in de uitzending van luisteraars.
Zo heb ik al meerdere sportliefhebbers met plezier zien luisteren naar de streams van een eiland verderop tijdens de spannende ontknopingen van afgelopen seizoen.
Ook is de binding met het publiek door bovenstaande een stuk hoger.

De LTMA zou in principe alleen goed kunnen werken wanneer de achterliggende organisatie zich ook echt inzet voor de regio en hierop streng gecontroleerd wordt door de redactie welk dan op uitvoering door een goed bestuurlijke achterban gecontroleerd zou moeten worden.
Maar wie controleert dat?

MFM

Bericht door MFM » 19 jul 2018 23:51

@GerJanOpDreef Dan kun je beter een facebookpagina met actuele lokale nieuwtjes gaan volgen. Want de kans dat een regio omroep jou lastig valt met niet interessante info is natuurlijk groot. Zoals jij het dan beschrijft.

progmog

Bericht door progmog » 20 jul 2018 09:01

NIeuws via de lokale radio is niet meer van deze tijd. Wie gaat nu nog naar een radiostation luisteren voor lokaal nieuws? Daar hebben we inmiddels Internet voor. Omroepen die nieuws willen leveren zouden dit direct online moeten doen als ze dat nog niet doen.

Radio is aanvulling, achtergrond informatie/interviews en ideaal voor live verslagen/reportages. Tv ook zo.

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 20 jul 2018 17:54

Dit draadje gaat nu wel heel erg off topic gezien het originele onderwerp van TS.

Dit is wat de VNG en NLPO in een convenant hanteren als definitie van LTMA:
• - aanbod dat gericht is op de omgeving waarin mensen wonen, werken, sporten, naar school gaan, uitgaan, winkelen en gebruik maken van publieke voorzieningen;
• - voor een streek met een eigen geografische, economische en sociaal-culturele identiteit of enige mate van samenhang. Dit gebied kan de gemeentegrenzen overschrijden;
• - aanbod dat voor iedereen in de streek bereikbaar en vindbaar is;
• - aanbod dat beschikbaar is op alle relevante platforms;
• - aanbod (audio, video, tekst en foto’s) dat wordt gepubliceerd op ten minste de (lineaire, digitale) radiozenders en (lineaire, digitale) televisiekanalen bij alle must-carry pakketaanbieders, en via eigen internetkanalen, waaronder sociale media, mobiele apparaten en OTT;
• - op alle kanalen en in alle mediatypen minimaal vijf dagen per week nieuws brengt, inclusief redactionele bereikbaarheid van 24 uur per dag en zeven dagen per week bij calamiteiten.
Naast de inhoudelijke criteria voor het aanbod zijn er ook criteria voor de bedrijfsvoering en de organisatie, te weten:
• - het aanbod komt tot stand door een professionele bedrijfsvoering;
• - er is sprake van een optimale kruisbestuiving tussen professionals en vrijwilligs, c.q. betaalde en onbetaalde krachten.

Als streekomroep lijkt het me een gezonde ambitie om na te streven wat hierboven als LTMA staat gedefinieerd.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 20 jul 2018 17:57

Progmog schreef: Omroepen die nieuws willen leveren zouden dit direct online moeten doen als ze dat nog niet doen.
Lokaalnieuws wat online gebracht wordt, kan toch nog steeds parallel ook op de radio gebracht worden? Wellicht aangevuld met een discussie of een verdieping over het onderwerp?

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 21 jul 2018 09:32

GerjanOpDreef schreef: Om in mijn eigen regio te blijven. Ede, Veenendaal en Wageningen hebben geen enkele streekeigen gelijkwaardige sociaal-culturele identiteit en ook de mate van samenhang is minimaal. Als zo'n VNG en NLPO dan besluiten om hier streekomroep 'FoodValley' met die definitie moet gaan uitzenden, dan hebben ze duidelijk geen enkel idee waar ze over praten.
Hoewel ik het argument niet ondersteun, zie ik hier direct hobbel 1: de absolute wil ontbreekt bij veel lokale omroepen om uberhaubt te gaan proberen een streekomroep vorm te gaan geven. Op zoek naar wat wel mogelijk is, in plaats van herhaaldelijk te benoemen wat er niet is. Liever laat men alles zoals het nu is, hooguit nog een beetje meer subsidie.

Ik vrees dat de overheid uiteindelijk (maar dan zijn we al veeeele jaren verder) een ultiem middel moet gaan inzetten: het intrekken van de zendvergunning van vele lokale hobby omroepen die niet aan de normen (ICE en LTMA) voldoen.

MFM

Bericht door MFM » 21 jul 2018 18:56

Weet iemand nou al hoe dit gecontroleerd gaat worden en wie de kwaliteit van het LTMA gaat waarborgen bij de regionalo’s?
Het lijkt er nu namelijk op dat de streekomroep zelf in de praktijk een behoorlijk loopje met de nieuwe regels zou kunnen nemen.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 21 jul 2018 22:57

GerjanOpDreef schreef:
21 jul 2018 10:36
Maar de onwil bij lokale omroepen om te fuseren is er inderdaad, maar dat is niet alleen van toepassing op lokale omroepen. De gemeente Wageningen staat ook niet te springen om RTV Rijnstreek te vervangen voor 'FoodValley FM'.
Hier stip je wel een interessant punt aan. Zoals de lokale omroepen van verschillende gemeenten niet altijd elkaar gelijken zijn, geldt dat ook voor gemeenten. De ene gemeente betaalt alleen het 'verplichte' minimumbedrag, de andere verstrekt een hogere subsidie (soms onder voorwaarden).
Gemeenten die royaler zijn, zijn soms eerder geneigd het standpunt in te nemen een echte 'eigen' omroep te willen hebben, dus niet één die wordt gedeeld met de (minder royale) buurgemeenten. Ook gemeenten moeten hun beleid dus onderling afstemmen.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 28 jul 2018 19:10

Piet Puk schreef:
21 jul 2018 09:32
(...)
Ik vrees dat de overheid uiteindelijk (maar dan zijn we al veeeele jaren verder) een ultiem middel moet gaan inzetten: het intrekken van de zendvergunning van vele lokale hobby omroepen die niet aan de normen (ICE en LTMA) voldoen.
Mijn vrees is inderdaad dat het nog vele jaren gaat duren voor dat ultieme middel eindelijk ingezet wordt. Verandering doet pijn, sterker nog: mensen moeten eerst veel pijn leiden voordat ze daadwerkelijk veranderen. Om uiteindelijk, als de verandering dan eenmaal een feit is, te constateren dat ze het eigenlijk al veel eerder hadden moeten doen! ;-)

RienFM

Bericht door RienFM » 02 aug 2018 23:32

Maar @GertJanOpDreef,,, tot op heden hoor ik vooral waarom Midland (dat nu met 35.000 euri subsidie vanuit veenendaal na een fusie de schulden aan het af betalen is ipv LTMA te maken) niet moet fuseren met Ede en Wageningen, maar om nu te zeggen dat Woudenberg/Veenendaal een lekker logische combi is waar je meteen aan denkt. Met een website waar jouw programma nog steeds niet in de programmering is terug te vinden. En het laatste nieuwsbericht van de verkiezingsavond is. En qua TV niemand weet dat er ook bewegende beelden zijn.

Afijn... gelukkig is de soep niet zo heet... Denk dat de vraag zou moeten zijn; wat wil je de kijker/luisteraar/inwoners eigenlijk bieden als omroep? Dat lijkt me een startpunt voor een discussie ten aanzien van LTMA. Niet wat er allemaal niet kan of niet wenselijk is.. want dan kunnen we beter 6 weken gaan brommen op een eiland ofzo en dan dan hebben we 6 topics volgeschreven met elkaar.

Kortom; voor jouw regio... wat zou er wel kunnen... wat wil jij (gewoon even persoonlijk hoe kijk jij ernaar) de kijker/luisteraar/inwoner bieden, qua vorm en inhoud?
Lang Leve Reorganisaties

ookmich

Bericht door ookmich » 03 aug 2018 10:00

Dat lijkt me niet echt een antwoord op de vraag.

Je schrijft niets over het ontbreken van nieuws op de website. En dan wel willen dat het radionieuws ieder uur live wordt gelezen. Volstrekt de verkeerde prioriteiten.

ookmich

Bericht door ookmich » 03 aug 2018 11:43

Jij ziet het nieuws live voorlezen als verkeerde prioriteit, ik denk dat nieuws het bestaansrecht van lokale radio is. En of dat nieuws nu om 9:15 uur wordt opgenomen en om 9:30 uur wordt uitgezonden, of echt om 9:30 uur wordt voorgelezen, dat is voor mij lood om oud ijzer. Het gaat er mij om dat als om 9:10 uur de hoofdstraat in Veenendaal wordt afgesloten door een ongeval, dat het om 9:30 uur in het lokale nieuws zit. Dat je het niet een dag later hoort dat het gisteren was afgesloten
Ok, dat is inderdaad duidelijker.

De urgentie van "meteen brengen" ligt tegenwoordig vooral bij social media en online. Op de radio moet zeker een goed nieuwsbulletin zijn, maar ieder uur vers is echt niet zo belangrijk. En al helemaal niet live.

"Kabelkrant live" kan ik niet helemaal plaatsen. Heb je het dan eigenlijk gewoon over televisie?

Kabelkrant in de zin van geschreven teksten die je niet kunt swipen en waar geen beeld bij zit, heeft echt geen bestaansrecht meer na pak 'm beet 2012.

Plaats reactie