Kosten, kwaliteit en facturatie NOS radionieuws

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
ookmich

Re: Kosten, kwaliteit en facturatie NOS radionieuws

Bericht door ookmich » 22 feb 2018 10:18

Nadeel is als er wat fout gaat blijft dat de hele dag hoorbaar
Hele dag?? Het wordt gewoon ieder uur opnieuw ingesproken hoor. Een uur later zit er in het slechtste geval een andere verspreking in...

paradiso

Bericht door paradiso » 22 feb 2018 11:39

Richard van der Veen schreef:
22 feb 2018 07:59
Heb inmiddels een reactie gekregen. De kosten zijn (volgens Ilja Geukers van de OLON/NLPO) gebaseerd op... rechten.
Toen ik vroeg wat voor rechten er dan op nieuws zitten kreeg ik als antwoord dat niet alle nieuws door de NOS zelf 'vergaard' wordt, maar er bijvoorbeeld ook nieuws afgenomen wordt bij het ANP.

Ik begrijp dat, maar vind de tarieven dan nog steeds erg fors. Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat er ergens geld verdiend wordt waar het niet nodig is (en dan bedoel ik niet bij het ANP). Nog geen antwoord gehad op de tarieven die bij NH gehanteerd worden.
Met andere woorden, leuk verhaal wij doen er wederom niets mee, lijkt me sterk dat Radionieuws en Novum voorheen, die kosten ook niet hadden. De tarieven blijven inderdaad bijzonder hoog bij de NPO/Olon.

remco_k

Bericht door remco_k » 22 feb 2018 16:06

paradiso schreef:
22 feb 2018 11:39
Met andere woorden, leuk verhaal wij doen er wederom niets mee, lijkt me sterk dat Radionieuws en Novum voorheen, die kosten ook niet hadden. De tarieven blijven inderdaad bijzonder hoog bij de NPO/Olon.
Uhm, definieer eens wat jij 'bijzonder hoog' vindt?
En zet daar dan eens de prijs van het ANP naast. Dan is de prijs van NOS ineens bijzonder aangenaam.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

paradiso

Bericht door paradiso » 22 feb 2018 18:42

Kijk de definitie van wat je deelt,zou in verhouding een lagere prijs moeten maken, Novum was voorheen goedkoper, net als Radionieuws nu. Allen bieden een nieuwsdienst, de 1 wat beter dan de ander. ANP is inderdaad erg omhooggeschoten. Maar betalen voor iets wat publiekelijk is, blijf ik raar vinden.

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 22 feb 2018 19:32

Wellicht helpt het in de discussie om de tarieven welke van toepassing zijn te delen. Ik ken enkel de tarieven voor "commercieel gebruik":

Eind 2014 heb ik voor mijn internet radio station een prijsopgave gevraagd aan het ANP:
Ons minimale tarief voor internet radiostations bedraagt € 150 exclusief BTW. U krijgt hiervoor 24 uur per dag op het hele uur ons standaard ANP radiobulletin.
Ik heb jarenlang - naar volle tevredenheid - een standaard abo gehad bij Novum Nieuws (Uurnieuws) voor ongeveer € 35 per maand. Het Radionieuws en WNC vragen nu ongeveer respectievelijk € 47 (streekomroep) en € 50 (Premium Plus) per maand.

Ik ben nu klant bij WNC. Best tevreden. Ik ben het er mee eens dat het "semi live" inspreken van een bulletin zeker nog beter klinkt. Wellicht is de NOS ook nog actueler dan WNC. De kwaliteit dient zeker mee te wegen. Voor een lokale omroep / streekomroep lijken me dit echter geen onoverkoombare tarieven.

Wat is het tarief van de NOS? Is dit ook voor commercieel gebruik (niet publiek, geen lid van OLON) beschikbaar?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 22 feb 2018 21:46

Alle vermelde tarieven zijn per maand.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

paradiso

Bericht door paradiso » 22 feb 2018 22:15

GerjanOpDreef schreef:
22 feb 2018 22:06
€150,- of €47,- per maand, dat vind ik een behoorlijk groot verschil. Dan begrijp ik de keuze voor een WNC.

Maar uiteindelijk blijf ik het toch bijzonder vinden dat een organisatie als de NOS het nieuws niet kosteloos verstrekt aan lokale omroepen. Dat half miljoen aan inkomsten kunnen nooit de kosten zijn voor het twee keer voorlezen van dezelfde berichten.
Dat is ook mijn idee Gerjan :wink:

Echtwel

Bericht door Echtwel » 23 feb 2018 09:06

Piet Puk schreef:
22 feb 2018 19:32
Wellicht helpt het in de discussie om de tarieven welke van toepassing zijn te delen. Ik ken enkel de tarieven voor "commercieel gebruik":

Eind 2014 heb ik voor mijn internet radio station een prijsopgave gevraagd aan het ANP:
Ons minimale tarief voor internet radiostations bedraagt € 150 exclusief BTW. U krijgt hiervoor 24 uur per dag op het hele uur ons standaard ANP radiobulletin.
Ik heb jarenlang - naar volle tevredenheid - een standaard abo gehad bij Novum Nieuws (Uurnieuws) voor ongeveer € 35 per maand. Het Radionieuws en WNC vragen nu ongeveer respectievelijk € 47 (streekomroep) en € 50 (Premium Plus) per maand.

Ik ben nu klant bij WNC. Best tevreden. Ik ben het er mee eens dat het "semi live" inspreken van een bulletin zeker nog beter klinkt. Wellicht is de NOS ook nog actueler dan WNC. De kwaliteit dient zeker mee te wegen. Voor een lokale omroep / streekomroep lijken me dit echter geen onoverkoombare tarieven.

Wat is het tarief van de NOS? Is dit ook voor commercieel gebruik (niet publiek, geen lid van OLON) beschikbaar?
Wnc groei uit tot een prima keuze voor internet en lokale omroepen het radionieuws zou ik alleen als internet station nog nemen te onstabiel. ..en nog niet voldoende bewezen sorry helaas

remco_k

Bericht door remco_k » 23 feb 2018 11:13

Piet Puk schreef:
Wat is het tarief van de NOS?
Dit zijn prijzen voor onze lokale omroep (per maand, ex btw), hou er rekening mee dat bereik/aantal inwoners invloed heeft op de prijs:
NOS: €25,- (Via Olon/NLPO)
ANP: €150,-
Novum: €30,- (<- dit gebruikten wij voorheen)
WNC: €42,-
Zie ook Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?
Is dit ook voor commercieel gebruik (niet publiek, geen lid van OLON) beschikbaar?
Nee. NOS mag alleen door publieke omroepen worden gebruikt. Je hoeft net perse lid te zijn van Olon als ik het goed weet.

Het tarief (2017) voor de afdracht aan de NOS wordt als volgt berekend: (prijs per jaar)
Vaste vergoeding per omroep: € 45,34
Variabele vergoeding per 1.000 inwoners: € 18,15

Ik vind de prijs die de NOS vraagt niet onredelijk.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

progmog

Bericht door progmog » 23 feb 2018 13:07

---

Richard van der Veen

Bericht door Richard van der Veen » 24 feb 2018 00:39

remco_k schreef:
23 feb 2018 11:13
Dit zijn prijzen voor onze lokale omroep (per maand, ex btw), hou er rekening mee dat bereik/aantal inwoners invloed heeft op de prijs:

Ik neem aan dat je per maand bedoeld? Dus 300 euro voor een heel jaar? Dat zou betekenen dat de gemeente waar jullie voor uitzenden 14.000 inwoners heeft. Dan boeit het ook nauwelijks. Wij betalen nu jaarlijks 2000 euro aan de NOS, terwijl Novum bijna 1000 vroeg. Dat is dus meer dan het dubbele, en dat verschil vind ik echt te groot...

richardje

Bericht door richardje » 24 feb 2018 09:18

remco_k schreef:
remco_k schreef: ↑

Op de site van het radionieuws lees ik dat iedere lokale omroep 37 euro per maand betaalt. Dus hoe groter de omroep, hoe meer het scheelt met de staffel van de nos. En dan is het voor iedere omroep van laten we zeggen 20.000 inwoners al interessant. En dat zijn er veel ..;-)

richardje

Bericht door richardje » 24 feb 2018 09:21

Echtwel schreef:
23 feb 2018 09:06
Piet Puk schreef:

Wnc groei uit tot een prima keuze voor internet en lokale omroepen het radionieuws zou ik alleen als internet station nog nemen te onstabiel. ..en nog niet voldoende bewezen sorry helaas
Op de zender waar ik regelmatig naar luister hebben ze het radionieuws en dat klinkt volgens mij ieder uur actueel. Waaruit blijkt dan volgens zou dat ze instabiel zouden zijn? Nog niet voldoende bewezen kan wel kloppen want bij mijn weten zijn ze pas begin dit jaar begonnen

Plaats reactie