Lokaal DAB+ stopt definitief

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Marco79

Re: Lokaal DAB+ stopt definitief

Bericht door Marco79 »

Rotterdam had een tijd lang ‘Open Radio’. Daar is gewoon de stekker uitgetrokken. Ik heb het niet over MegaStadFM. De Huidige omroep (Open Rotterdam) maakt geen gebruik van het radiokanaal. Open is een mooi voorbeeld hoe een lokale omroep op een vernieuwende manier tot in de haarvaten is doorgedrongen. Aanwezig op platformen waar het publiek zit.

FunX is een constructie apart. Maar waarom moet je in een dorp met 15.000 inwoners een eigen lokale radiozender in de lucht houden waar geen hond naar luistert, enkel de eigen vrijwilligers. Dan DAB+ in de lucht willen brengen. Gaat geen luisteraar extra opleveren. Investeer het geld liever in platformen waar het publiek zit. In plaats van een kansloos radiostation met een belabberd format. Om over (tekst)televisie maar helemaal te zwijgen.

lion

Bericht door lion »

LokaleSter schreef:
05 jan 2020 19:57
Marco79 schreef:
05 jan 2020 19:41
"ruziën over allerhande pietluttigheden." Precies. Lekker laten bestaan wat bestaat. Maar vooral je eigen 'hobby' in stand houden. Daar heeft de doelgroep niks aan. Lokaal of streek omroep gaat het niet oplossen.

Kijk naar Rotterdam. Radio gewoon uitgezet en afgestoten. Focus op andere kanalen.
Je vergelijkt appels met peren.

In Rotterdam heeft men de lokale omroep vervangen voor een ander radiostation toen bleek dat de voorganger niet aan de eisen voldeed. Die pietluttigheden gaan over lokale omroepen die moeten fuseren naar een streekomroep. Daar is in Rotterdam helemaal geen sprake van. Ook niet geweest trouwens.

En dan nog wat anders. Ook in Rotterdam is de lokale omroep verplicht om op radio en tv uit te zenden. Daarmee kunnen ze hun frequentie wel weggeven aan FunX, maar voldoet die aan de ICE norm? Zijn Rotterdamse politici te horen bij FunX? Doen ze iets met lokale sportverenigingen? Of wil men daar alleen plaatjes draaien, zoals je dat heel vaak tegenkomt bij lokale radiostations.
De 4 stadsversies van FunX zijn van de NPO toch?

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Marco79 schreef:
06 jan 2020 08:50
Maar waarom moet je in een dorp met 15.000 inwoners een eigen lokale radiozender in de lucht houden waar geen hond naar luistert, enkel de eigen vrijwilligers. Dan DAB+ in de lucht willen brengen. Gaat geen luisteraar extra opleveren. Investeer het geld liever in platformen waar het publiek zit. In plaats van een kansloos radiostation met een belabberd format. Om over (tekst)televisie maar helemaal te zwijgen.
Ik denk dat dit de belangrijkste reden is om te streven naar grotere streekomroepen. De vrijwilliger met z'n eigen radioprogramma is het hier niet mee eens, maar voor de kwaliteit is dit een goed idee. Dat streekomroepen beter op DAB+ passen is geen doel op zich, maar het is wel mooi meegenomen.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

lion schreef:
06 jan 2020 09:43
Ze zijn een samenwerking tussen de lokale omroepen van de vier grote steden en de NPO. De FM-frequenties hadden in 2003 'Minderheden' als bestemming.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Marco79 schreef:
Rotterdam had een tijd lang ‘Open Radio’. Daar is gewoon de stekker uitgetrokken. Ik heb het niet over MegaStadFM. De Huidige omroep (Open Rotterdam) maakt geen gebruik van het radiokanaal. Open is een mooi voorbeeld hoe een lokale omroep op een vernieuwende manier tot in de haarvaten is doorgedrongen. Aanwezig op platformen waar het publiek zit.

FunX is een constructie apart. Maar waarom moet je in een dorp met 15.000 inwoners een eigen lokale radiozender in de lucht houden waar geen hond naar luistert, enkel de eigen vrijwilligers. Dan DAB+ in de lucht willen brengen. Gaat geen luisteraar extra opleveren. Investeer het geld liever in platformen waar het publiek zit. In plaats van een kansloos radiostation met een belabberd format. Om over (tekst)televisie maar helemaal te zwijgen.
MegaStad FM, dat was nog een redelijk beluisterde zender. Maar had dan weer niets met lokale radio te maken. Over OPEN Rotterdam kan ik verder niet heel veel zeggen, daarvoor ken ik de situatie onvoldoende. Wel hoor ik de positieve verhalen over het bereik, dus kennelijk is er vraag naar.

Het is jouw interpretatie dat er geen hond naar de NLPO luistert. Als dat zo zou zijn, waarom reageren random mensen dan op mijn uitzendingen. Mensen die ik niet ken, maar wel een reden hebben om af te stemmen op mijn radiostation. Let wel, er wordt niet alleen muziek aangevraagd, er wordt ook inhoudelijk gereageerd op mijn vraag. Bij de lokale omroep. Zelfs zonder muziek aan te vragen.

Het is jouw interpretatie dat er geen hond naar de NLPO kijkt. Die suggestie wordt heel vaak gewekt, er kijkt geen hond naar die ronddraaiende powerpoint presentatie. Tot mijn lokale omroep besloot om ermee te stoppen. Uit geldgebrek, en ja, er kijkt toch geen hond naar. Nou wel dus, anders valt niet te verklaren waarom we tientallen mails en telefoontjes kregen waar de tekst-televisie gebleven is.

Een andere omroep waar ik voor werk, die hebben nog steeds tekst-televisie. Toen ik vroeg waarom ze dat bleven maken was het antwoord heel simpel. 'We maken jaarlijks een aantal goedbekeken live uitzendingen, willen daarom zichtbaar blijven. Daarnaast halen we veel advertentiegeld op uit het lokale tv-kanaal.' Lijkt mij ook een valide reden om door te gaan. Nieuwsgierig als ik ben kijk ik regelmatig door de ramen van de huizen in mijn dorp. En tot mijn grote verbazing, ook hier blijken veel mensen naar die ronddraaiende powerpoint presentatie te kijken. De gemiddelde leeftijd is toch gauw 50+, maar dat deel van het publiek kijkt toch tv. Toen ik mijn 70+ buurman zag kijken vroeg ik hem eens waarom ze niet gewoon de app. op hun telefoon downloaden, want daar kunnen ze het nieuws ook lezen. Teveel gedoe.

Ben het volledig met je eens. Het gros van de lokale radiostations heeft een belabberd format. Tekst tv, waar slaat het op. In veel gevallen heb je de tekst nog niet gelezen of er staat alweer een nieuwe dia. Of je zit een eeuwigheid te wachten omdat de gegeven tijd veel te lang duurt. Maar als je met mensen in gesprek gaat, dan luisteren mensen. Lang niet allemaal, lang niet de hele dag. Maar een deel van de mensen vinden het leuk om lokaal nieuws op de radio te horen. Mensen vinden dat gesprek met de burgemeester best wel interessant. Dat het muziekformat belabberd is, daar hoor je vrijwel niemand over. Belangrijker is het dat mensen de muziek herkennen. Als lokale evenementen op de lokale televisie worden uitgezonden, daar willen mensen echt wel naar kijken. Vinden mensen leuk. Zo simpel is het.

Maar uiteindelijk is het ook heel simpel. Als je dan dat gesprek met de burgemeester heb, zet het ook online. Kanalen als SoundCloud en YouTube zijn er niet voor niets. Als je dan een evenement live uitzend, upgrade je stream dat er ook flink meegeluisterd en meegekeken kan worden via internet.

Het succes van OPEN Rotterdam zit'm echter absoluut niet in de distributie, het succes zit'm in content, content en content. Daar kunnen de meeste NLPO helaas een heel groot voorbeeld aan nemen.
Laatst gewijzigd door WinnaarRadioring2023 op 06 jan 2020 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
06 jan 2020 09:51
lion schreef:
06 jan 2020 09:43
Ze zijn een samenwerking tussen de lokale omroepen van de vier grote steden en de NPO. De FM-frequenties hadden in 2003 'Minderheden' als bestemming.
Ik dacht dat FunX van oorsprong een lokaal Amsterdams initiatief is, vervolgens uitgerold naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Uiteindelijk is de NPO erbij betrokken geraakt en is het landelijk op DAB+ gezet.

Ik weet dat er lokale studio's en redacties zijn, maar of er lokale radio wordt gemaakt, of dat men wisselt van studio voor het gehele radiostation, daar kan ik niets over zeggen.

WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef:
06 jan 2020 09:49
Marco79 schreef:
Maar waarom moet je in een dorp met 15.000 inwoners een eigen lokale radiozender in de lucht houden waar geen hond naar luistert, enkel de eigen vrijwilligers. Dan DAB+ in de lucht willen brengen. Gaat geen luisteraar extra opleveren. Investeer het geld liever in platformen waar het publiek zit. In plaats van een kansloos radiostation met een belabberd format. Om over (tekst)televisie maar helemaal te zwijgen.
Ik denk dat dit de belangrijkste reden is om te streven naar grotere streekomroepen. De vrijwilliger met z'n eigen radioprogramma is het hier niet mee eens, maar voor de kwaliteit is dit een goed idee. Dat streekomroepen beter op DAB+ passen is geen doel op zich, maar het is wel mooi meegenomen.
Ik weet niet of een streekomroep het kwaliteitsprobleem gaat oplossen. De 'vrijwilliger' die met zijn programma aan de ICE norm voldoet kan gewoon mee naar de nieuwe streekomroep, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van zijn programma omhoog gaat.

Professionals bij de streekomroep. Volgens mij kan dat alleen als de overheid eindelijk eens zorgt voor een goede verdeling van mediagelden, waarbij voor ieder huishouden een gelijk bedrag wordt gerekend voor NLPO/RPO/NPO. Dat zou de kwaliteit dan lokale- en regionale publieke media omhoog doen springen en de NPO dwingen de broodnodige bezuinigingen door te voeren.

Wat betreft DAB+, iedere streekomroep zou verplicht moeten worden om met een 'eigen' DAB+ antenne uit te zenden. Krijgt de streekomroep concurrentie van een commerciële en/of hobby omroep, dan moeten die ook hun 'eigen' DAB+ antenne gebruiken. Daarnaast moeten radiostations elkaar doorgeven om zo gezamenlijk het netwerk te optimaliseren.

Marco79

Bericht door Marco79 »

@LokaleSter daar zit precies het probleem van de lokale omroepen. Lekker blijven doen wat je altijd blijft doen. TekstTV... Hallo! Is het 2020, niet 1998.

Afgelopen week op vakantie naar 6 verschillende lokale omroepen gekeken (je moet toch wat...) TekstTV: tenenkrommend. Persberichten 1op1 overgenomen. Slechte teksten. Niet actueel. Teksten die buiten het beeld vielen. Bij 1 van de 6? Nee. Bij alle zes. Het radiogeluid was net zo slecht. Je kan mij niet vertellen dat dit de toekomst is van die lokale omroep.

Tuurlijk klagen er altijd mensen als Iets stopt. En gelukkig bellen er mensen naar je show. Maar de luisteraars en kijkers zijn op 1 hand te tellen (vooruit... paar honderd). Maar moet je daar nou een heel radiostation en televisie station voor in de lucht houden??? En voor die paar live-uitzendingen per jaar? Hou toch op.

Ga als lokale omroep op in een grotere streekomroep (in plaats van zes keer niks), 1 goed radiostation, 1 goed tv-station. Maar blijf vooral niet doormodderen.
Laatst gewijzigd door Marco79 op 06 jan 2020 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

We zijn in Nederland altijd zo goed in versnipperen. En menig medium is eraan kapotgegaan.
Laten we dab+ alsjeblieft beschermen tegen versnippering. Zonde van de frequenties met een luisterdichtheid die amper te meten is.

WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef:
06 jan 2020 11:02
@LokaleSter daar zit precies het probleem van de lokale omroepen. Lekker blijven doen wat je altijd blijft doen. TekstTV... Hallo! Is het 2020, niet 1998.

Afgelopen week op vakantie naar 6 verschillende lokale omroepen gekeken (je moet toch wat...) TekstTV: tenenkrommend. Persberichten 1op1 overgenomen. Slechte teksten. Niet actueel. Teksten die buiten het beeld vielen. Bij 1 van de 6? Nee. Bij alle zes. Het radiogeluid was net zo slecht. Je kan mij niet vertellen dat dit de toekomst is van die lokale omroep.

Tuurlijk klagen er altijd mensen als Iets stopt. En gelukkig bellen er mensen naar je show. Maar de luisteraars en kijkers zijn op 1 hand te tellen (vooruit... paar honderd). Maar moet je daar nou een heel radiostation en televisie station voor in de lucht houden??? En voor die paar live-uitzendingen per jaar? Hou toch op.

Ga als lokale omroep op in een grotere streekomroep (in plaats van zes keer niks), 1 goed radiostation, 1 goed tv-station. Maar blijf vooral niet doormodderen.
De toeval wil dat 2 omroepen waar ik voor werk ook tekst tv hebben. De ene omroep heeft echt een enorme groep vrijwilligers (meer dan de andere omroepen waar ik voor werk bij elkaar) die het actueel houden, de andere is een professionele organisatie. Maar dat zijn dan wel direct de uitzonderingen op de regel, want er zijn maar een paar omroepen die het echt goed doen.

En ja, voor die paar honderd luisteraars en kijkers moet je inderdaad een NLPO in de lucht houden. Veel meer zijn het er nooit geweest en zullen het ook nooit worden.

De lokale omroep vervangen voor de streekomroep met 1 goed radiostation en 1 goed tv station, dat zou ook mijn insteek zijn. Met de vorming van een streekomroep verliest je wel de band met de lokale luisteraar, maar op DAB+ is er naast de streekomroep nog ruimte voor 11 radiostations. Dat kan prima een lokale omroep zijn.

Of streek televisie voor alle gevallen een oplossing is betwijfel ik. Bij voor de streek unieke gebeurtenissen gaan mensen echt wel kijken. Als de RPO echter een 4 mei dodenherdenking van een bepaald dorp uitzend op de regionale televisie, dan wordt er in het dorp zelf vaak nog wel redelijk naar die uitzending gekeken. Maar buiten dat dorp zie je toch dat de meeste mensen afstemmen op NPO1 voor de herdenking op de Dam. Betwijfel of dat bij een streekomroep anders is.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Wat jij zegt is inderdaad het failliet van de lokale omroep. Iets in de lucht houden voor een handje vol mensen en vrijwilligers die omroepje spelen. Totaal uitzichtloos. Zonde van het geld. Geld wat, nogmaals!, ook gestoken kan worden in content ipv. 24/7 radio en tv.

Voor een live-uitzending heb je geen tv-station nodig. En voor een interview geen radiostation.

WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef:
06 jan 2020 11:38
Wat jij zegt is inderdaad het failliet van de lokale omroep. Iets in de lucht houden voor een handje vol mensen en vrijwilligers die omroepje spelen. Totaal uitzichtloos. Zonde van het geld. Geld wat, nogmaals!, ook gestoken kan worden in content ipv. 24/7 radio en tv.

Voor een live-uitzending heb je geen tv-station nodig. En voor een interview geen radiostation.
In veel gevallen klopt dat inderdaad. Onlangs is Radio Weesp uit de lucht gegaan. Gebrek aan radiomakers lag daaraan ten grondslag.

Maar uiteindelijk heeft alles ook een oorzaak. De streekomroep waar ik het over had, die is heel erg zichtbaar in de regio. Er kan geen evenement voorbij gaan of er lopen vrijwilligers in bedrijfskleding rond met een camera voor de tv, met een comrex om live in de uitzending een interview te doen. Iedereen in de streek kent de omroep, waardoor het ook weer een aanzuigende werking heeft op vrijwilligers.

Een andere streekomroep waarvoor ik werk heeft een gebrek aan radiomakers, redacteuren zijn er niet, televisie wordt er niet gemaakt, de site wordt slecht bijgehouden en de enige zichtbaarheid die er is, zijn drive-in-shows met live optredens. In het beste geval wordt er live radio gemaakt, maar dan blijkt de verbinding weer zo dramatisch te zijn dat het vooral haperend op zender is. Zeer slechte reclame dus.

Ik ken een omroep die een paar ton subsidie krijgt van de gemeente. Ondertussen betalen ze een godsvermogen voor de huur van hun pand, terwijl ze voor dat geld ook een FTE kan worden aangenomen die zorgt dat de website up-to-date is, die de kabelkrant bijhoud, die een goed radioprogramma maakt. Ondertussen is het niveau om te huilen. Allemaal zonde van het geld.

Om die reden pleit ik ook voor een grondige hervorming van de Nederlandse media. Op lokaal niveau of in de regio kunnen de publieke media het af met 1 radiostation en 1 tv kanaal. De NPO heeft 5 radiostations en 3 tv kanalen + talloze online streams. Maak een evenredige verdeling van mediagelden tussen lokaal, regionaal en de NPO. Zorg dat er 4 publieke radiostations komen. 1 streekradio, 1 regionale radio en 2 landelijke radiostations. Daarnaast 2 tv-kanalen, 1 tv-kanaal waar de NPO 24/7 nieuws en informatie kan uitzenden. Daarnaast 1 tv kanaal waar de RPO 2 uur televisie per dag krijgt en de NLPO 1. De overige 21 uur mag de NPO gebruiken om daar cultuur en educatie op uit te zenden. Dit is het enige waar de overheid mediagelden aan zou moeten besteden.

De omroepverenigingen krijgen 2 radiostations en 2 tv-kanalen tot hun beschikking om op kosten van hun leden radio- en televisie programma's te maken.

Als er een evenwichtige verdeling komt van mediagelden, dan hoeft de NOS niet langer een verslaggever naar Huppelkutterveen te sturen omdat de koning een lintje heeft doorgeknipt. Daar kan de professionele verslaggever van de publieke streekomroep RTV Huppelkutterveen & Omstreken prima verslag van doen. Vervolgens schakelt de NOS door naar het provinciehuis in Groningen, waar een professionele verslaggever van RTV Noord verslag doet van de vergadering over de gasvelden. Daarna schakelt de NOS door met een eigen collega in Den Haag die verslag doet van een debat over de sluiting van het luchtruim om milieuvervuiling te voorkomen. Als laatste schakelt de NOS over naar een collega van de BBC, die verteld hoe Boris Johnson bijna is gestikt in een soepballetje toen hij hoorde wat de Brexit aan Engeland gaat opleveren.

Publieke media moet veel zichtbaarder zijn en veel meer content maken. Alleen dan heeft het toegevoegde waarde.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Je verhaal is totaal onrealistisch. Nieuws heeft ook identiteit. En wat betreft het radiostation zonder vrijwilligers etc. Heel snel de stekker er uit.

Plaats reactie