Lokaal DAB+ stopt definitief

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
piratenhenkie

Re: Lokaal DAB+ stopt definitief

Bericht door piratenhenkie » 04 feb 2018 11:21

Ik snap het verhaal Broadcast Partners wel, het is tenslotte hun verdienmodel zoals ze dat nu ook doen met kleine regionale commerciële stations.
De bedragen die nu worden gevraagd zijn rond 1000 Euro per maand, maar binnenkort gaan de vermogens flink omhoog en komt er waarschijnlijk nog eens 20% bovenop. Vraag me af of dat wel haal baar is voor een lokale omroep even 15.000 per jaar extra per jaar voor Dab+. Het alternatief voor kleine Dab zenders is waarschijnlijk een stuk goed koper en is een eenmalige investering en kan verdeeld worden over de lokale omroepen die er gebruik van maken, een deel van de zenders en antenne's zijn al geplaatst en lijkt mij de beste oplossing voor de lokale omroepen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 04 feb 2018 13:19

1000 euro per maand, per station, lijkt me erg overdreven hoor.

Als ik zelf war neer kan zetten, kost het misschien een 100 a 150 euro per station per maand.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 04 feb 2018 14:14

radiogolfje schreef:
04 feb 2018 13:19

Als ik zelf war neer kan zetten, kost het misschien een 100 a 150 euro per station per maand.
Dat is wat Broadcast Partners nu rekent regionaal voor Dab+ per station.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 04 feb 2018 14:18

piratenhenkie schreef:
04 feb 2018 11:21
Ik snap het verhaal Broadcast Partners wel, het is tenslotte hun verdienmodel zoals ze dat nu ook doen met kleine regionale commerciële stations.
De bedragen die nu worden gevraagd zijn rond 1000 Euro per maand, maar binnenkort gaan de vermogens flink omhoog en komt er waarschijnlijk nog eens 20% bovenop. Vraag me af of dat wel haal baar is voor een lokale omroep even 15.000 per jaar extra per jaar voor Dab+. Het alternatief voor kleine Dab zenders is waarschijnlijk een stuk goed koper en is een eenmalige investering en kan verdeeld worden over de lokale omroepen die er gebruik van maken, een deel van de zenders en antenne's zijn al geplaatst en lijkt mij de beste oplossing voor de lokale omroepen.
Lokale omroepen kunnen niet even een DAB+ zender aanschaffen zonder dat het ingrijpende gevolgen heeft. Feitelijk komt het er op neer dat die lokale omroep een bereik van een regionale omroep krijgt.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Echtwel

Bericht door Echtwel » 05 feb 2018 09:22

Ik denk dat het meer met geld te maken heeft broadcast pr. Heeft een mooi stukje geschreven en wil de test lokale DAB Radio frequenties liever inzetten voor wat anders . De lokale zouden dan een slechte onbruikbaar rest frequentie krijgen. Met geen ontimale bereik. Ik snap dat daar niemand op zitten wachten ...

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 05 feb 2018 10:06

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Er is duidelijk in de TK gesproken over een verbetering in de verdeling, en dat op basis van concensus, dus dat alle partijen het daar mee eens moeten zijn. Is er één partij die het er niet mee eens is, dan gaat het niet door. Ze moeten er gezamenlijk uitkomen.
De NPO, PMSE, RPO worden bij mijn weten niet betrokken in de ruilhandel, maar moeten ook hun goedkeuring daaraan geven.

Dus dat BP een plannetje gaat maken waar de rest naar moet dansen is er niet bij, het moet wel degelijk een verbetering zijn, en waardeloze restfrequenties, die hebben we daar niet.

post-it

Bericht door post-it » 05 feb 2018 11:18

piratenhenkie schreef:
04 feb 2018 14:14
radiogolfje schreef:
04 feb 2018 13:19

Dat is wat Broadcast Partners nu rekent regionaal voor Dab+ per station.
Klok. Klepel. Broadcast Partners vroeg 1000 euro per maand PER ZENDER voor een 150Watt zender met flinke antennehoogte. Daar kun je dus met meerdere omroepen gebruik van maken. Waar Broadcast partners voor vecht is een plan waarbij er in plaats van een lappendeken van microzendertjes met beroerde (binnen)dekking een mogelijkheid komt (semi-)regionale zenders de lucht in te tillen waar de omroepen die in het betreffende gebied vallen gebruik van kunnen maken. Eventueel ondersteund door laag-vermogen zenders. Lees alsjeblieft de resultaten van de tests eens door...

Ik vind het opvallend dat de OLON willens en wetens informatie verspreid die NIET KLOPT en dat er aanmerkelijk positiever gedaan wordt over de resultaten van de test dan waar reden voor is. Eén van de problemen is dat de OLON vertegenwoordiger in deze (Marcel Mokveld) zelf niet technisch kundig is op dit vlak. Hij moet afgaan op aangeleverde (commerciële) informatie en heeft niet voldoende inzicht in de materie. Leg het project "mediahub" er nog maar eens naast. Uiteindelijk (na de nodige problemen) heeft de OLON daar de handen van afgetrokken en een commercieel bedrijf naar voren geschoven. Het plan van de OLON is in dit geval vele malen 'enger' dan dat van Broadcast Partners.

Stel jezelf maar eens de volgende vraag: ben je bereid je FM-dekking op te geven in ruil voor de dekking die bij de laatste OLON-tests is behaald? Die dekking is namelijk ronduit beroerd te noemen in vergelijking met de FM-dekking. En zodra de lokalo's gebruik maken van DAB+ zal de dan dubbele FM-dekking onder vuur komen te liggen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 05 feb 2018 11:47

Ik denk dat Post it eerst het OLON rapport eens moet lezen. Dat rapport is samengesteld door technici op het DAB vlak die al eerder hun strepen hebben verdiend en er geen commercieel belang bij hebben. Dat de OLON een extern bedrijf daarvoor heeft ingehuurd dat er geen commercieel belang bij heeft is alleen maar goed te noemen.

Overigens vroeg de concurent maar 150 euro per zender van 100 Watt bij grote antenne hoogte, dus het kan wel degelijk goedkoper. (Rijswijk en Zoetermeer waren de gebruikers, en met twee zenders hadden ze een betere dekking dan dat ze met een 1 kWatt zender zouden hebben)

post-it

Bericht door post-it » 05 feb 2018 14:40

radiogolfje schreef:
05 feb 2018 11:47
Ik denk dat Post it eerst het OLON rapport eens moet lezen. Dat rapport is samengesteld door technici op het DAB vlak die al eerder hun strepen hebben verdiend en er geen commercieel belang bij hebben. Dat de OLON een extern bedrijf daarvoor heeft ingehuurd dat er geen commercieel belang bij heeft is alleen maar goed te noemen.
Dat heb ik gelezen. Maar heb ook de praktijk er bij betrokken en dan is het opeens minder rooskleurig. Vooral ontvangst binnenshuis is her en der om te huilen. Dat is extra opvallend omdat de meeste 'DAB-thuisradio's' een portable karakter hebben en het dus moeten doen met een eigen telescoopantenne. En bijstellen/verdraaien is er niet bij vanwege het digitale signaal dat het wel of niet doet. Nogmaals, stel jezelf de vraag of je er je FM-dekking voor op zou geven...
radiogolfje schreef:
05 feb 2018 11:47
Overigens vroeg de concurent maar 150 euro per zender van 100 Watt bij grote antenne hoogte, dus het kan wel degelijk goedkoper. (Rijswijk en Zoetermeer waren de gebruikers, en met twee zenders hadden ze een betere dekking dan dat ze met een 1 kWatt zender zouden hebben)
Appels. Peren. Jij hebt het over idd alleen de zender en een hoge locatie indien beschikbaar. Ik heb het over het leveren van een dienst waarbij alleen audio aangeleverd hoeft te worden en gegarandeerd plek in een beheerde mast.

Broadcast Partners gaat overigens alleen voor een goed dekkingsverhaal, ze werpen zich nergens op als beheerder daarvan oid. Maar als ik me niet vergis heb jij wel belang bij verkoop van laagvermogen DAB-zenders?

post-it

Bericht door post-it » 05 feb 2018 14:50

GerjanOpDreef schreef:
04 feb 2018 14:18
Lokale omroepen kunnen niet even een DAB+ zender aanschaffen zonder dat het ingrijpende gevolgen heeft. Feitelijk komt het er op neer dat die lokale omroep een bereik van een regionale omroep krijgt.
Met de beoogde laagvermogen-zenders is in een beetje gemeente niet eens lokale dekking te krijgen. Er zijn dus meerdere zenders nodig om je eigen gebied gedekt te krijgen. Met hoogvermogen-zenders is dat wel haalbaar. Vervolgens kunnen alle lokale omroepen die in dat gebied zitten de kosten delen. Maar dan moet de verdeling van de kavels wel anders.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 05 feb 2018 15:07

Of ik laag vermogen zenders verkoop, ja maar ook hoog vermogen zenders. Maar ik zie meer in een SFN netwerk en in Rijswijk was ook de hele infrastructuur er achter geleverd. Overigens liep dat alles via DAB partners, die zowel de antennes, zender (van mij) en de multiplex leverde.

Die 30 Watt van de OLON vond ik zelf ook aan de lage kant. Ik denk dat als je zoals bij Rijswijk Zoetermeer kijkt, je twee zenders van een 300 a 500 Watt nodig hebt. Met één ga je het niet redden, want halverwege is geen infrastructuur om iets neer te zetten.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 05 feb 2018 18:46

post-it schreef:
05 feb 2018 14:50
GerjanOpDreef schreef:
04 feb 2018 14:18
Met de beoogde laagvermogen-zenders is in een beetje gemeente niet eens lokale dekking te krijgen. Er zijn dus meerdere zenders nodig om je eigen gebied gedekt te krijgen. Met hoogvermogen-zenders is dat wel haalbaar. Vervolgens kunnen alle lokale omroepen die in dat gebied zitten de kosten delen. Maar dan moet de verdeling van de kavels wel anders.
Nu woon ik aan de rand van de Veluwe. Het is toch belachelijk dat ik alle Veluwse lokale en streekomroepen op mijn radio kan ontvangen, uitgezonden vanaf de zendmast in Ugchelen.

post-it

Bericht door post-it » 05 feb 2018 18:51

radiogolfje schreef:
05 feb 2018 15:07
Of ik laag vermogen zenders verkoop, ja maar ook hoog vermogen zenders. Maar ik zie meer in een SFN netwerk en in Rijswijk was ook de hele infrastructuur er achter geleverd. Overigens liep dat alles via DAB partners, die zowel de antennes, zender (van mij) en de multiplex leverde.

Die 30 Watt van de OLON vond ik zelf ook aan de lage kant. Ik denk dat als je zoals bij Rijswijk Zoetermeer kijkt, je twee zenders van een 300 a 500 Watt nodig hebt. Met één ga je het niet redden, want halverwege is geen infrastructuur om iets neer te zetten.
Dan zijn we het dus eigenlijk grotendeels met elkaar eens :wink: Wie het doet of levert maakt me geen pukkel uit, maar er MOET ruimte komen voor hoog vermogen DAB voor lokale omroepen anders wordt het een drama :roll:

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 05 feb 2018 18:52

Of de lokale omroep blijft lekker op de FM zitten.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 05 feb 2018 20:03

Ik denk dat er een richtlijn moet komen, waarin vastgelegd moet worden in hoeveel procent van het dekkingsgebied binnenhuisdekking moet bestaan. En dan maakt het niet uit of dit met een hoge foutcorrectie en een laag vermogen, of met een normale foutcorrectie en een hoger vermogen gerealiseerd wordt. De multiplexen moeten wel opengesteld worden voor een vastgesteld maximum aantal omroepen. Een mux vol met PL-1A-omroepen is dus niet vol. Als er meer belangstelling is, dan opschuiven en vermogen verhogen.

Zo heb je de kans dat de mux voor groot Amsterdam meer omroepen bevat dan die voor zuidoost-Groningen. Die eerste zal dan hogere vermogens inzetten om de vereiste binnenhuisdekking te halen dan die laatste.

Plaats reactie