Lokaal DAB+ stopt definitief

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
radiogolfje

Re: Lokaal DAB+ stopt definitief

Bericht door radiogolfje » 05 feb 2018 20:13

Alleen dan indoor, dat is problematischer dan je denkt. Ik zit in een nieuwbouwhuis, goed geisoleerd op 6km van de mast Lelystad af.

Dat we gingen verhuizen, radio met draadje, omroep Flevoland redelijk, Veronica beter, meer niet. Daarna TV, zet een TV aan met digitenne doos, mooi weer, deur stond open. "s avonds deur dicht, weg beeld.
Kortom, 250 Watt DAB (MTV) alleen bij het raam, in huis zeg maar niet. Commerciele een stuk beter, maar ook niet overal, de regionale omroep, met 20kW, ja die komt goed binnen.
Wil ik hier indoor ontvangst willen hebben, moet ik de deuren en ramen openzetten. Vergeet dat dus. of een lokale omroep moet zelfs lokaal met kilowatten gaan zitten.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 feb 2018 10:22

radiogolfje schreef:
05 feb 2018 20:13
Alleen dan indoor, dat is problematischer dan je denkt. Ik zit in een nieuwbouwhuis, goed geisoleerd op 6km van de mast Lelystad af.
-knip-
Wil ik hier indoor ontvangst willen hebben, moet ik de deuren en ramen openzetten. Vergeet dat dus. of een lokale omroep moet zelfs lokaal met kilowatten gaan zitten.
Met binnenhuisdekking wordt natuurlijk wel een gemiddeld huis bedoeld. Als je in een kooi van Faraday gaat wonen, dan heb je geen ontvangst. Plus dat MTVNL bij dat zeer lage vermogen toch PL-3A gebruikt in plaats van PL-1A, wat in hun geval verstandig zou zijn.

post-it

Bericht door post-it » 06 feb 2018 10:42

GerjanOpDreef schreef:
05 feb 2018 18:52
Of de lokale omroep blijft lekker op de FM zitten.
En wanneer (dus niet ALS) FM wordt úitgeschakeld dan... wat?

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 06 feb 2018 11:51

Dat FM uit gaat lijkt mij wel zeker, alleen de vraag is wanneer het uit gaat. Men spreekt zelfs al over andere toekomstige toepassingen in die band.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 06 feb 2018 20:39

post-it schreef:
06 feb 2018 10:42
GerjanOpDreef schreef:
05 feb 2018 18:52
Of de lokale omroep blijft lekker op de FM zitten.
En wanneer (dus niet ALS) FM wordt úitgeschakeld dan... wat?
De FM kan niet uitgeschakeld worden, die ruimte blijft voor eeuwig bestaan. Bovendien hoeven de FM zenders niet uitgeschakeld te worden, dat is een keuze.

Is het niet Noorwegen waar “alle” omroepen zijn overgegaan op DAB+? Op de lokale- en regionale omroepen na, dat dan weer wel.

De LW en MW worden ook nog massaal gebruikt, dus in de praktijk zal het wel meevallen.

En als laatste, DAB+ is en blijft het paard achter de wagen spannen.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

post-it

Bericht door post-it » 06 feb 2018 22:50

GerjanOpDreef schreef:
06 feb 2018 20:39
Bovendien hoeven de FM zenders niet uitgeschakeld te worden, dat is een keuze.
Die de overheid voor jou en mij maakt...
GerjanOpDreef schreef:
Is het niet Noorwegen waar “alle” omroepen zijn overgegaan op DAB+? Op de lokale- en regionale omroepen na, dat dan weer wel.
En die prompt hun marktaandeel zien slinken...
GerjanOpDreef schreef:
De LW en MW worden ook nog massaal gebruikt, dus in de praktijk zal het wel meevallen.
Help me even, er wil me zo even niet een (serieus) Nederlands MW of LW station te binnen schieten....?

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 feb 2018 08:37

GerjanOpDreef schreef: ↑
06 feb 2018 19:39

Help me even, er wil me zo even niet een (serieus) Nederlands MW of LW station te binnen schieten....?
Tpot radio in Gasselte wwwwww

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 feb 2018 09:51

radiogolfje schreef:
07 feb 2018 08:37
GerjanOpDreef schreef: ↑
06 feb 2018 19:39

Tpot radio in Gasselte wwwwww
DAB+ is juist de reden dat Radio T-Pot bestaat, vergeet dat niet. Nu de omroepen (bijna) van de middengolf verdwenen zijn, is er ruimte voor dit soort hobbystations. En begrijp mij niet verkeerd, ik heb respect voor Radio T-Pot, maar het is en blijft een hobbystation. En dit kan op FM binnenkort ook gaan gebeuren, als de omroepen daar eenmaal verdwenen zijn. Waar het afschaffen van oude techniek al niet goed voor is.

remco_k

Bericht door remco_k » 07 feb 2018 11:05

GerjanOpDreef schreef:
De FM kan niet uitgeschakeld worden, die ruimte blijft voor eeuwig bestaan. Bovendien hoeven de FM zenders niet uitgeschakeld te worden, dat is een keuze.
...
Appels en peren vergelijken. En door rood rijden is ook een keuze, evenals rijden zonder rijbewijs. En mag ook beide niet van de overheid.
De FM zenders gaan (lees: moeten) we zelf uitzetten op het moment dat de overheid dat voor ons beslist. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om dat niet te doen. Dan ben je vanaf dat moment in overtreding, net als door rood rijden of rijden zonder rijbewijs.
Dus, als we er nou eens even vanuit gaan dat we allemaal de regels volgen, dan kan je gerust spreken van het uitschakelen van de FM band.
En dat frequentie bereik krijgt een nieuw doel toegewezen.

Dat LW en MW nog wordt gebruikt is niet de juiste vergelijking. Daarbij is nooit besloten die band 'uit te schakelen' en een nieuw doel toe te wijzen zoals dat nu voor de FM band het plan is.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 07 feb 2018 22:49

post-it schreef:
06 feb 2018 22:50
GerjanOpDreef schreef:
Bovendien hoeven de FM zenders niet uitgeschakeld te worden, dat is een keuze.
Die de overheid voor jou en mij maakt...
Precies, en de kans dat de overheid dat besluit voor jouw gaat maken is erg niet zo groot.
post-it schreef:
GerjanOpDreef schreef:
En die prompt hun marktaandeel zien slinken...
Inderdaad, de landelijke omroepen die op DAB+ zitten zien hun marktaandeel slinken en de burgers klagen dat ze hun favoriete omroep niet meer kunnen ontvangen.
post-it schreef:
GerjanOpDreef schreef:
Groot Nieuws Radio en KBC Radio/Radio Seagull.

Daar komt bij, de de radiomarkt is iets groter als Nederland. Ik vind de BBC bijvoorbeeld een vrij serieuze omroep. Maar daar mag jij uiteraard anders over denken.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 07 feb 2018 22:52

remco_k schreef:
07 feb 2018 11:05
GerjanOpDreef schreef:
...
Appels en peren vergelijken. En door rood rijden is ook een keuze, evenals rijden zonder rijbewijs. En mag ook beide niet van de overheid.
De FM zenders gaan (lees: moeten) we zelf uitzetten op het moment dat de overheid dat voor ons beslist. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om dat niet te doen. Dan ben je vanaf dat moment in overtreding, net als door rood rijden of rijden zonder rijbewijs.
Dus, als we er nou eens even vanuit gaan dat we allemaal de regels volgen, dan kan je gerust spreken van het uitschakelen van de FM band.
En dat frequentie bereik krijgt een nieuw doel toegewezen.

Dat LW en MW nog wordt gebruikt is niet de juiste vergelijking. Daarbij is nooit besloten die band 'uit te schakelen' en een nieuw doel toe te wijzen zoals dat nu voor de FM band het plan is.
De FM band wordt niet voor andere zaken gebruikt, daar blijven de lokale- en streekomroepen hun kunstje op doen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 feb 2018 11:39

De FM band wordt niet voor andere zaken gebruikt, daar blijven de lokale- en streekomroepen hun kunstje op doen.
Wees daar niet zeker van, want achter de schermen wordt wel degelijk gesproken over de toekomst toepassingen van die FM band als de radio stations daar weg zijn. (en achter de schermen is dus bij het AT en ministerie van EZ met de belangstellenden van die band)

Echtwel

Bericht door Echtwel » 08 feb 2018 12:18

radiogolfje schreef:
08 feb 2018 11:39
Wees daar niet zeker van, want achter de schermen wordt wel degelijk gesproken over de toekomst toepassingen van die FM band als de radio stations daar weg zijn. (en achter de schermen is dus bij het AT en ministerie van EZ met de belangstellenden van die band)
https://mediamagazine.nl/agentschap-tel ... net-licht/

AT heeft al een andere optie gevonden denk dat FM band daar niet voor gebruikt wordt

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 08 feb 2018 17:08

radiogolfje schreef:
08 feb 2018 11:39
Dat weet ik, maar er zijn internationale afspraken gemaakt over o.a. de FM band. Ik denk niet dat die zomaar even door EZ en het AT verbroken kunnen worden, want dan komt er weer overlast in ons omringende landen. Pas als in de hele Europese Unie (en die paar aanverwante landen) alle legale FM zenders zijn afgeschakeld denk ik dat er serieus gekeken gaat worden om de FM band voor andere doeleinden te gaan gebruiken.

De ervaringen die met de LW en MW leren wel dat het niet zo hardt zal gaan, want op de LW heeft nog nooit een legale Nederlandse omroep uitgezonden en de enige die het wel wilde (Delta Radio) is het zo moeilijk gemaakt dat er nooit iets van gekomen is.

big T

Bericht door big T » 08 feb 2018 17:35

Toch even je geschiedenis bij werken hoor.
Dit staat zo slordig om te beweren dat op de langegolf nooit een legale omroep gezeten heeft.
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie