Aantal luisteraars lokale radio FM90 schrikbarend laag

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
gerard909

Re: Aantal luisteraars lokale radio FM90 schrikbarend laag

Bericht door gerard909 » 27 dec 2017 17:06

Is Radio90FM na de laatste berichtgevingen van naam gewijzigd? Het lijkt nu door het leven te gaan als Regio90?

https://regio90.nl/
Radio, maar met je maten.

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 27 dec 2017 21:30

Met zo'n format begrijp ik dat luisteraantal wel....Ik gok dat de nieuwe voorzitter de boel achter de schermen aan het oppakken is. Google maar eens op berichtgeving over deze zender. Ik heb even geluisterd maar ik trek die Hollandse muziek persoonlijk niet zo, dus lang heb ik het niet kunnen volhouden. Wel hoorde ik dat er nu regionieuws wordt gebracht, terwijl ik het idee had dat dat eerst niet zo was, getuige de verhalen op internet. Dat nieuws is hetzelfde als wat op regio90.nl te lezen is. Stem klinkt prima. Nu de muziek nog. Ik denk persoonlijk dat zodra de organisatie in de nieuwe opzet 'staat', ze een herstart maken, met nog meer regionieuws en een betere muziekmix. Dat zou in elk geval al een stap in de goede richting zijn lijkt me. Hoe denken jullie daarover? En zou zo'n club het met de genoemde veranderingen wel redden?
'Rock and Roll is beter than Music' - Alfred LaGarde

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 27 dec 2017 22:16

Maar stel nou dat ze het met die muziekmix in orde kunnen maken? Ze hebben zich de kritiek dat er geen nieuws zou zijn blijkbaar ook aangetrokken.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 28 dec 2017 00:58

Ik wil me in dit stadium even op de vlakte houden, maar alleen even zeggen dat wat "Mediaplanet" hierboven zegt behoorlijk in de buurt van de werkelijkheid komt. Achter de schermen wordt inderdaad aan heel veel zaken gewerkt, zo ook aan de muziekmix. Maar gaat pas live als 't live kan gaan. Duurt nog even, een maandje of 2.
Daarom naar buiten toe meer focus op nieuwe merk "Regio90", om met nieuwe website de herpositionering te markeren rondom de nieuwe "core business": lokaal nieuws, verhalen, sport, achtergronden, cultuur uit de regio Utrechtse Heuvelrug en de Kromme Rijnstreek (Wijk bij Duurstede e.o.). Midden IN de samenleving is dus het uitgangspunt.
Dat is het even, voor nu. Wel leuk om te zien dat de omroep hier toch mensen weet bezig te houden. ;-)

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 28 dec 2017 10:51

Hoi Jens. Ben je zelf dan ook betrokken bij Regio90? En waarom kan nu wel wat eerst niet leek te kunnen? Komt dat nou alleen door die nieuwe voorzitter?

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 28 dec 2017 11:41

Mediaplanet schreef:
28 dec 2017 10:51
Hoi Jens. Ben je zelf dan ook betrokken bij Regio90? En waarom kan nu wel wat eerst niet leek te kunnen? Komt dat nou alleen door die nieuwe voorzitter?
Aangezien ik zelf liever nog even onder de radar werk: zie PB..

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 28 dec 2017 11:49

Ik heb dus geen PB ontvangen...

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 28 dec 2017 11:59

Zojuist een PB ontvangen. Als het klopt wat er wordt gezegd dan komt het met die zender wel goed. Nog een paar maandjes geduld is me gezegd.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 28 dec 2017 12:22

Daarom hou ik me dus ook liever een beetje op de vlakte en zeg ik niet zo veel. Omdat er nog niet veel valt te melden. Wij pakken “ons moment” wel, zodra het zover is. Tot die tijd: een spannend muziekje, blik op oneindig en doorbikkelen. 😉

Echtwel

Bericht door Echtwel » 28 dec 2017 13:13

Goede zaak als een lokale uit een dal , klimt -bier

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 29 dec 2017 11:55

-bier :D Mee eens. Proost!

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 30 dec 2017 22:12

Ik zie de noodzaak van lokale artiesten niet...

boxfm

Bericht door boxfm » 31 dec 2017 15:01

GerjanOpDreef schreef:
30 dec 2017 22:59
Mediaplanet schreef:
30 dec 2017 22:12
Ik zie de noodzaak van lokale artiesten niet...
In de gehele programmering zie ik dat ook niet, maar mijns inziens is het wel een taak van de lokale radio om wat lokale artiesten te promoten. Bovendien past dat programma gewoon in de verplichte regio gerichtheid die verplicht is voor lokale omroepen.
Lokale artiesten tellen, vreemd genoeg, voor lokale omroepen niet mee als ICE. Terwijl dit bij commerciële regionale zenders wel mee mag tellen (daar tellen zelfs presentaties van jocks die geboren zijn in het groene gebied mee, is bij lokale omroepen ook niet.

Pas als er een programmaspecial wordt gemaakt over een lokale artiest, dan telt het mee als ICE. Hierbij geldt dat het moet gaan om meer dan een half uur (zodat het als een uur ICE mee kan tellen). Tegelijk geeft het CvdM aan dat dit soort specials nagenoeg nooit worden gemaakt. Stel een lokale artiest draait produceert/draait live zijn eigen muziek, dan mag het wel meetellen als lokale cultuur. Dus zou bijvoorbeeld bij een interview kunnen.

boxfm

Bericht door boxfm » 31 dec 2017 22:31

GerjanOpDreef schreef:
31 dec 2017 21:13
boxfm schreef:
31 dec 2017 15:01
GerjanOpDreef schreef:
30 dec 2017 22:59
In de gehele programmering zie ik dat ook niet, maar mijns inziens is het wel een taak van de lokale radio om wat lokale artiesten te promoten. Bovendien past dat programma gewoon in de verplichte regio gerichtheid die verplicht is voor lokale omroepen.
Lokale artiesten tellen, vreemd genoeg, voor lokale omroepen niet mee als ICE. Terwijl dit bij commerciële regionale zenders wel mee mag tellen (daar tellen zelfs presentaties van jocks die geboren zijn in het groene gebied mee, is bij lokale omroepen ook niet.

Pas als er een programmaspecial wordt gemaakt over een lokale artiest, dan telt het mee als ICE. Hierbij geldt dat het moet gaan om meer dan een half uur (zodat het als een uur ICE mee kan tellen). Tegelijk geeft het CvdM aan dat dit soort specials nagenoeg nooit worden gemaakt. Stel een lokale artiest draait produceert/draait live zijn eigen muziek, dan mag het wel meetellen als lokale cultuur. Dus zou bijvoorbeeld bij een interview kunnen.
Weer wat geleerd, want dat wist ik niet. Maar dat verklaard ook waarom lokale omroepen zo weinig belangstelling hebben voor lokale muziekanten.
Tegelijkertijd is het draaien van lokale artiesten juist een manier om voor binding met je regio te zorgen. Als je binnen je muziekmix regelmatig een lokale artiest gooit (en deze binnen de mix past), dan moet dat kunnen. Alleen moet het dan wel 'kwaliteit' zijn. Plus dat bij veel lokale omroepen het format al een probleem an sich is natuurlijk.

Maar de ICE regels zijn ten opzichte van de regiogerichtheid bij commerciële zenders heel erg krom. Daar tellen lokale artiesten wel mee. Ook als een dj (geboren in het groene gebied van de frequenties) een lang onzinverhaal houdt, dan telt zelfs dat hele verhaal mee. Had persoonlijk het gevoel dat JoyRadio daarom talks in de middagshow erg uitrekte. Zelfde geldt bij commerciële voor het nieuws, telt volledig mee. Ook als het gewoon nationaal is. Maar dat is allemaal een andere discussie natuurlijk.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 01 jan 2018 16:15

In mijn jaren bij Houten FM heb ik ook al vrij snel lokale muziek ingevoerd in de playlist. Vind ik een erg belangrijk aspect van lokale omroep, voor binding en onderscheiding.
Alleen heb je inderdaad wel te maken met kwaliteit en aansluiting bij je format. Wat dat betreft horen de keuzes voor wat wel of niet te draaien - zeker buiten de gepresenteerde programma’s om - in lijn te liggen met het format. Bij Houten FM had ik er een aankeiler voor zitten, dan kun je de bandbreedte nog ietsje oprekken. En gelukkig voor ons in Houten zijn er veel goede pop-artiesten en bands uit het verleden die op z’n minst een binding hebben/hadden met het dorp.

Dit principe zou ik natuurlijk bij elke lokale omroep weer invoeren.

De ICE-norm zie ik overigens an sich niet als strict uitgangspunt, maar als hanteerbare norm/richtlijn (hoewel je daar natuurlijk wel op wordt beoordeeld). Dus niet op een dogmatische manier. Je bestaansrecht als lokale omroep zit m in je toegevoegde waarde voor de inwoners van de gemeente(n) waar je actief bent. Lokaal nieuws, sport, cultuur (informatief) en aansluiting bij de lokale belevingswereld van de mensen voor wie je t doet en zijn daarmee leidend. Niet de muziek. Het valt me op dat men bij lokalo’s veel praat over die ICE norm - zelfs als “noodzakelijk kwaad” - maar in de praktijk dus vaak de plank misslaan. Men maakt een country programma (waar niets mis mee is, maar telt doorgaans niet mee voor ICE-norm) en gaat deze vervolgens herhalen.
Ik zou meer uitgaan van content. Maak lokale content en deze content kun je ook herhalen. Het maakt je flexibeler, inzetten van vrijwilligers wordt flexibeler. Zorg dat informatieve content in programma’s, zoals live interviews, als losse items herhaald kunnen worden. Ontwikkeling in techniek en automatisering maakt op dit gebied steeds meer mogelijk.

Plaats reactie