Steekt BP een mes in de rug van de lokale omroep?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

HansHeino

Steekt BP een mes in de rug van de lokale omroep?

Bericht door HansHeino »

Hoi iedereen,

Al geruime tijd maak ik me zorgen over het DAB-landschap hier in Nederland, zeker met het oog op de recente berichtgeving over wat Broadcast Partners van plan is. Deze zorgen wil ik hier met jullie delen.

De lokale omroepen, soms samenwerkend in een streekomroep (zoals bij ons, De Nieuwe Hanze) zijn druk aan het testen in DAB+. Soms gaat het goed, soms gaat het fout en van al die dingen wordt geleerd, teruggekoppeld aan ontwikkelaars en gedocumenteerd.
De één heeft door netwerkomstandigheden problemen met stabiliteit, bij de ander werkt het stabiel - zoals bij ons. Door elkaar te helpen krijg je het wel voor elkaar. Weer een ander werkt in een SFN.. kortom, de lokale omroep wil digitaliseren en men zet gezamenlijk de schouders er onder. Rond Zwolle is het De Nieuwe Hanze die investeert in de toekomst en wat ons betreft volgend jaar zo in de lucht.
Het Agentschap Telecom maakt een frequentieraster voor de lokale omroep zodat we straks zo als streekomroep (samenwerkende lokale omroepen) een definitief netwerk aan kunnen zetten.

Nu de meeste omroepen testen met zogenaamde software-definied opstellingen en ODR-software om betaalbaar een goed en flexibel werkend systeem neer te zetten, en ook andere marktpartijen dit kleinschalig hierop willen gaan aanbieden, lees ik dat een grote partij andere plannen met die lokale DAB-frequenties heeft. :roll:

Nu de testresultaten beter bekend zijn geworden lees ik in Mediamagazine het bericht dat Broadcast Partners een "verbeterplan" voorstelt waarin die laag (dat voor de lokale omroep bedoeld is) niet aan de lokale omroep wordt gegeven maar gebruikt gaat worden om een beter landelijk dekkend netwerk voor andere (regionale) stations te geven.
Dan raken wij dus alle DAB-frequenties kwijt, en daar waar restcapaciteit is mogen we misschien wat terughuren voor veel te hoge prijzen en waarschijnlijk slechte audiokwaliteit, gebrek aan extra functies en minder robuuste foutcorrecties.
En dan per 2024 omschakelen van FM naar DAB, en de lokale omroep..?

Dan kun je niet zelfstandig en betaalbaar iets in de lucht zetten, maar dan moet je in zee met een monopolist, waar het slikken of stikken is. De concurrentie wordt zo monddood gemaakt.
Voorbeeld. Wij hebben een ODR-mux draaiende. Kosten voor 6 omroepen: een PC of een stukje serverruimte ergens, en wat uurtjes werk.
Maar bij BP kun je per omroep voor een kleine € 1000,- aan eenmalige kosten op het netwerk van hen, en daarbij komen dan de maandelijkse kosten. Kosten die er niet om liegen, want voor een jaar huur bij hen koop je zelf een compleet eigen netwerk. Alleen dat scheelt je al een dikke € 5000,-. Dat niet alleen, voor elke feature betaal je een meerprijs aan BP, je kunt niet lekker zelf scripten (wij hebben enorm veel dynamische data, die ik zelf in de mux gescript heb) en ik heb inzage gekregen in contracten van BP, waardoor je na een faillissement niet met een andere partner mag gaan werken maar bij BP moet blijven omdat ze exclusiviteit afdwingen op het kavel.

Ik zie meer brood in het aanpassen van het inefficiënte netwerk van MTV - daar het vrijwel ongebruikt is - om dat netwerk toe te voegen aan dat van de regionale partijen. Maar ja, dat MTV-netwerk is in beheer bij Broadcast Partners en zo keurt de slager wel zijn eigen vlees. Gewoon afpakken zodat je het in eigen beheer kan uitrollen voor andere partijen.

Wat zal het vervolg zijn? Het afpakken van de lokale FM-licenties in Limburg, kunnen ze daarmee 538 een FM-frequentie geven.. enzovoort. Het hek lijkt van de dam.
Wij als lokale omroep moeten straks digitaal, maar de manier om dat eerlijk, flexibel, zelfvoorzienend, efficiënt en modern te bereiken wordt ons afgenomen door BP, met hun conservatieve, inflexibele, extreem op winst gerichte en gesloten "oplossingen".

Dit is mijn eerste "rant" hier op Radioforum. Zelf ben ik altijd een omdenker en zie ik dingen positief in, maar in dit geval voel ik mij als een roepende in een woestijn. Ik hoop hiermee in ieder geval een signaal te kunnen geven, dat bij mij de recente ontwikkelingen m.b.t. die frequenties en een aankomend monopolie niet goed voelen en ik denk dat we ons goed moeten blijven inlezen en attent moeten blijven.

glokhoff

Re: Steekt BP een mes in de rug van de lokale omroep?

Bericht door glokhoff »

Al langer is duidelijk dat de indeling van de voor DAB in Nederland beschikbare frequenties ongelukkig is. Wat dat betreft is het wellicht wel zinvol dat BP het nu aan de orde stelt. Het valt echter wel op dat men het blijkbaar niet over het inefficiënt gebruikte MTVNL netwerk heeft, dat een veel fijnmaziger indeling van regionale stations per provincie mogelijk maakt. Helaas is dat in ieder geval tot 2024 vergund aan MTVNL, dus niet meteen beschikbaar. De kans om het terug te nemen wegens niet voldoen aan de vergunningseisen lijkt passé sinds men voor iedere regio een zender in gebruik heeft genomen...
Echter, aangezien MTVNL nog niet al teveel klanten heeft, is het wellicht mogelijk een ruil te bewerkstelligen: MTVNL ruilt met de regionale omroepen (commerciëel en publiek) van 'laag'. De regionale omroepen krijgen daarmee een dekking die meer bij hun FM dekking past, en het MTVNL aanbod voor 'landelijke' stations wordt aantrekkelijker.
Dan hoeft voor de lokale omroepen niets te veranderen, en kan het voorgenomen beleid alsnog doorgezet worden... zomaar een idee op de zondagavond :wink:

progmog

Bericht door progmog »

Wie zegt dat lokale omroep anno nu er nog is in 2024 of verder? Lokale omroepen zijn aan het vergrijzen en verdwijnen. En samenwerkingen lopen meestal niet op rolletjes. Waarom zou je dan een geheel DAB laag in tact moeten houden voor omroepen die werken met vrijwilligers, opstaan en weggaan?

Daarbij ben ik van mening dat de lokale omroepen steeds meer richten op Internet d.m.v. apps, uitzendingen on-demand beluisteren enzovoort.

En dan denk ik zelfs dat DAB na 2024 geen of nauwelijks bestaandsrecht heeft. We staan nog grote veranderingen te verwachten zoals unlimited data verkeer via de mobiel, autoradio's die slimmer worden (en dan zijn aangesloten op het Internet) enzovoort. Dan is DAB alweer achtergesteld en zit "iedereen" op het Internet. Daar zou een Lokale omroep moeten richten om het publiek uberhaupt te kunnen bereiken.

Nee, ik denk dat BP het prima ziet.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Het wordt een politiek steek spelletje en inderdaad het MTV netwerk is niet optimaal, en misschien kunnen ze dat wel (deels) ruilen met wat nu het regionetwerk is.

HansHeino

Bericht door HansHeino »

radiogolfje schreef:
29 okt 2017 20:55
Het wordt een politiek steek spelletje en inderdaad het MTV netwerk is niet optimaal, en misschien kunnen ze dat wel (deels) ruilen met wat nu het regionetwerk is.
Inderdaad een steekspelletje (waar ik overigens niet aan mee wil doen). Ik hoop gewoon dat ik het enorm fout heb en de hele nieuwsberichtgeving verkeerd heb geïnterpreteerd. Morgen is het maandag, ik zal dan eens bellen met Broadcast Partners en ze wijzen op dit topic en mijn zorgen. Mochten ze nieuwe of andere info hebben dan laat ik het hier weten.

radiogolfje

Ik denk dat BP meeleest hoor. Of het nut heeft om ze te bellen ?? denk het niet.
Misschien de OLON wakker schudden.

Orange

Bericht door Orange »

progmog schreef:
29 okt 2017 19:56
Wie zegt dat lokale omroep anno nu er nog is in 2024 of verder? Lokale omroepen zijn aan het vergrijzen en verdwijnen.
Dat weet je niet. En je andere veronderstelling dat het vooral online wordt, weet je ook niet. Daarom lijkt het mij iets te makkelijk als de weg naar DAB+ voor lokale omroepen nu al afgesneden wordt. Volgens mij is het belangrijk dat lokale omroepen vooralsnog in die ontwikkeling mee gaan. En dus ook kunnen gaan.
radiogolfje schreef:
29 okt 2017 21:21
Ik denk dat BP meeleest hoor. Of het nut heeft om ze te bellen ?? denk het niet.
Misschien de OLON wakker schudden.
Waarom niet BP bellen? Niet geschoten is altijd mis. Ik ben benieuwd naar hun reactie HansHeino.
En de OLON bij de les houden, is natuurlijk ook een slimme actie.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

glokhoff schreef:
29 okt 2017 19:39
Al langer is duidelijk dat de indeling van de voor DAB in Nederland beschikbare frequenties ongelukkig is. Wat dat betreft is het wellicht wel zinvol dat BP het nu aan de orde stelt. Het valt echter wel op dat men het blijkbaar niet over het inefficiënt gebruikte MTVNL netwerk heeft, dat een veel fijnmaziger indeling van regionale stations per provincie mogelijk maakt. Helaas is dat in ieder geval tot 2024 vergund aan MTVNL, dus niet meteen beschikbaar. De kans om het terug te nemen wegens niet voldoen aan de vergunningseisen lijkt passé sinds men voor iedere regio een zender in gebruik heeft genomen...
Echter, aangezien MTVNL nog niet al teveel klanten heeft, is het wellicht mogelijk een ruil te bewerkstelligen: MTVNL ruilt met de regionale omroepen (commerciëel en publiek) van 'laag'. De regionale omroepen krijgen daarmee een dekking die meer bij hun FM dekking past, en het MTVNL aanbod voor 'landelijke' stations wordt aantrekkelijker.
Dan hoeft voor de lokale omroepen niets te veranderen, en kan het voorgenomen beleid alsnog doorgezet worden... zomaar een idee op de zondagavond :wink:
Ik denk dat dit nog wel wat steviger mag: ruilen of onteigenen, in het belang van de gehele Nederlandse radiowereld.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

HansHeino schreef:
29 okt 2017 21:03
radiogolfje schreef:
29 okt 2017 20:55
Inderdaad een steekspelletje (waar ik overigens niet aan mee wil doen). Ik hoop gewoon dat ik het enorm fout heb en de hele nieuwsberichtgeving verkeerd heb geïnterpreteerd. Morgen is het maandag, ik zal dan eens bellen met Broadcast Partners en ze wijzen op dit topic en mijn zorgen. Mochten ze nieuwe of andere info hebben dan laat ik het hier weten.
Natuurlijk zijn er belangen en daarom denk ik dat de waarheid in het midden ligt. Technisch gezien zijn stevige netwerken met stations PL-3A natuurlijk ruimte-efficiënter dan zwakkere netten met stations in PL-1A. Ik zie wel wat in samenwerking van de kleinere regionale stations als Ujala FM of Lokale Omroep Ameland (en dus niet RadioNL of 8FM) en de lokale omroepen in goede bovenlokale DAB+muxen. In de dichtbevolkte gebieden zullen professionele netten nodig zijn, in dunbevolkte gebieden volstaat een eenvoudigere opzet. Het allerbelangrijkste is, naar mijn mening, dan in ieder geval de vergunninghouders van een mux zelf de zender-exploitant bepalen. De bovenlokale muxen mogen nooit in één pakket naar één exploitant als BP.

RadioNL, Decibel en 8FM kunnen beter met ROOS naar de freqeunties die nu in handen zijn van MTVNL. Daarbij zijn één (of twee) extra landelijke éénfrequentiemux(en) natuurlijk een beter idee dan de indeling die laag 7 nu heeft.

radiogolfje

Morgen avond (dinsdag 31 oktober) tussen 17.30 en 19.00 uur is er een gespreksronde in de tweede kamer hierover. Volgens mij is dat online te volgen met onderstaande link:
https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... stererzaal

glokhoff

Bericht door glokhoff »

radiogolfje schreef:
30 okt 2017 11:07
Morgen avond (dinsdag 31 oktober) tussen 17.30 en 19.00 uur is er een gespreksronde in de tweede kamer hierover. Volgens mij is dat online te volgen met onderstaande link:
Ha, je kunt blijkbaar nog een position paper indienen :
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2017A02904
Opvallende afwezige lijkt me de OLON...

radiogolfje

Nee, de OLON wist tot afgelopen weekend van niets. Zij hebben een brief gestuurd naar Economische zaken met betrekking tot dit verhaal.
zie: http://www.olon.nl/forum/viewtopic.php? ... 2508#p2508

en zie ook media magazine: https://mediamagazine.nl/verbeterplan-b ... -omroepen/
Laatst gewijzigd door radiogolfje op 30 okt 2017 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Feivel

Bericht door Feivel »

Dat DAB een methode is om een monopolie te kunnen behouden, is toch algemeen bekend? Welke voordelen heeft DAB nu tegenover internet? Da's een andere discussie die we hier niet hoeven te voeren, maar zo verbazingwekkend is het beleid van BP toch ook weer niet? U bent voor de gek gehouden. Je leest het al in de notitie: "Lokale omroepen worden regionale streekomroepen." Dus wat is de kans dat uitgerekend jóuw lokale omroepje overeind blijft op DAB?

radiogolfje

Je leest het al in de notitie: "Lokale omroepen worden regionale streekomroepen." Dus wat is de kans dat uitgerekend jóuw lokale omroepje overeind blijft op DAB
Je kan het ook anders zien, je hoeft niet één programma te hebben maar samenwerken kan ook inhouden dat je één DAB netwerkje neerzet met bijvoorbeeld de 6 lokale stations, die netjes samen op dat netwerk zitten met hun eigen identiteit.

Echtwel

Bericht door Echtwel »

glokhoff schreef:
30 okt 2017 16:44
radiogolfje schreef:
30 okt 2017 11:07
Ha, je kunt blijkbaar nog een position paper indienen :
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2017A02904
Opvallende afwezige lijkt me de OLON...
Olon is 1990 gewoon opheven die club nooit wat geweest na dit jaartal. Wordt links en rechts ingehaald door techniek en andere clubs

Plaats reactie