Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
remco_k

Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door remco_k » 10 jul 2017 18:41

We kregen een brief van Novum, welke al enige tijd onder ANP viel.
In die brief de inhoud die ik aan heb zien komen op het moment dat Novum onderdeel van ANP werd.
De strekking van de brief kunnen we kort maar krachtig samenvatten in:
We stoppen er aan het einde van 2017 mee, we verwelkomen u graag als nieuwe klant bij ANP.

Prima. Toch? Nou. Misschien.
ANP levert desgevraagd bulletins voor minimaal €150,- per maand. Lager lukt niet. Dat is fors duurder dan we voor Novum betaalden.
Dus ANP wordt het waarschijnlijk niet. Maar wat dan wel?
Uiteraard heb ik ook een prijsopgave lopen voor NOS Nieuws via de Olon.

Maar ik wil in dit topic eens kijken of er andere, kwalitatief nog steeds correcte, aanbieders zijn waar ik geen weet van heb.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

MFM

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door MFM » 11 jul 2017 00:46

Ik weet dat er in de regio Rijnmond tot aan zelfs goeree toe er een samenwerking was met Radio Rijnmond. Dat hield in dat er o.a.het nieuwsbulletin aangeleverd werd. In ruil werd er een nauwe samenwerking met de redactie verwacht.

Aangezien ik zelf al ruim 5 jaar niet echt naar lokale radio geluisterd heb weet ik dus niet of ze dit nog steeds doen.
Misschien doet de regionale omroep in jullie omgeving ook zoiets?

Echtwel

Re: Novum nieuws stopt er aan het einde van 2017 mee. Wat zijn de alternatieven?

Bericht door Echtwel » 11 jul 2017 05:40

remco_k schreef:
10 jul 2017 18:41
We kregen een brief van Novum, welke al enige tijd onder ANP viel.
In die brief de inhoud die ik aan heb zien komen op het moment dat Novum onderdeel van ANP werd.
De strekking van de brief kunnen we kort maar krachtig samenvatten in:
We stoppen er aan het einde van 2017 mee, we verwelkomen u graag als nieuwe klant bij ANP.

Prima. Toch? Nou. Misschien.
ANP levert desgevraagd bulletins voor minimaal €150,- per maand. Lager lukt niet. Dat is fors duurder dan we voor Novum betaalden.
Dus ANP wordt het waarschijnlijk niet. Maar wat dan wel?
Uiteraard heb ik ook een prijsopgave lopen voor NOS Nieuws via de Olon.

Maar ik wil in dit topic eens kijken of er andere, kwalitatief nog steeds correcte, aanbieders zijn waar ik geen weet van heb.
Als L.O met klein buget zou ik zeggen ,ga het zelf inspreken als je de faciliteiten heb. Natuurlijk.

ookmich

Bericht door ookmich » 11 jul 2017 08:28

Echtwel schreef:
11 jul 2017 05:40
Als L.O met klein buget zou ik zeggen ,ga het zelf inspreken als je de faciliteiten heb. Natuurlijk.
Dit is een grapje, toch?

remco_k

Bericht door remco_k » 11 jul 2017 09:54

nootdorpseluisteraar schreef:
10 jul 2017 20:09
World News Company: http://www.worldnewscompany.com/?page_id=12
Goeie tip. Prijsopgave loopt nu.

@MFM: RTVUtrecht heeft op het hele uur NOS nieuws. Desalniettemin hebben we in het verleden wel al eens contact hierover gehad met elkaar, en dat ga ik nog eens aanslingeren.
Echtwel schreef:
De faciliteiten hebben we wel. Maar we zullen niet het nivo halen wat NOS/ANP/Novum/WNC haalt om nog maar niet te spreken geschikte nieuwslezers te vinden.
Ons budget staat inkopen van landelijk nieuws van één van de genoemde organisaties gewoon toe, dus dat gaan we uiteraard gewoon doen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Feivel

Bericht door Feivel » 11 jul 2017 11:08

ookmich schreef:
11 jul 2017 08:28
Echtwel schreef:
Dit is een grapje, toch?
Waarom? Kun je geen goede nieuwslezers kneden als lokale omroep? In het buitenland zijn er genoeg lokale en regionale omroepen die een eigen newsanchor hebben. Bij OOG Radio in Groningen bijvoorbeeld op het halve uur het stadsnieuws. Waarom zou dezelfde nieuwslezer niet het landelijke nieuws kunnen lezen, als dit goedkoper is? Aan de andere kant kun je waken voor de professionaliteit. Nieuws moet gewoon goed verstaanbaar zijn. Maar dan komen we weer terug bij het stukje 'goede nieuwslezers kneden'. Volgens mij hebben jullie daar in Eindhoven genoeg talent en coaches rondlopen die daar met alle liefde aan zouden willen werken.

Je kunt je ook afvragen hoeveel waarde de luisteraar aan het ANP, de NOS of Novum hecht. Ik heb het idee dat het merk geen hol uit maakt, maar dat het vooral om een goede nieuwsvoorziening gaat.

Grappig dat World News Company wordt genoemd. Dat vind ik ook geen niveau landelijk nieuws.

Delphi

Bericht door Delphi » 11 jul 2017 11:19

ANP en NOS zijn na het verdwijnen van Novum nog de enige serieuze spelers. Wat ik van WNC heb gehoord, vind ik op een heel erg grote afstand daarvan staan. Nieuwsinhoudelijk en qua lezers.
Doe het goed of doe het niet...

Feivel

Bericht door Feivel » 11 jul 2017 11:45

Delphi schreef:
11 jul 2017 11:19
ANP en NOS zijn na het verdwijnen van Novum nog de enige serieuze spelers. Wat ik van WNC heb gehoord, vind ik op een heel erg grote afstand daarvan staan. Nieuwsinhoudelijk en qua lezers.
Ik heb bij WNC het idee dat er geen journalistieke achtergrond is. Het is vooral een voiceover die het nieuws voorleest.

ookmich

Bericht door ookmich » 11 jul 2017 12:12

Feivel schreef:
11 jul 2017 11:08
ookmich schreef:
Echtwel schreef:
Dit is een grapje, toch?
Waarom? Kun je geen goede nieuwslezers kneden als lokale omroep? In het buitenland zijn er genoeg lokale en regionale omroepen die een eigen newsanchor hebben. Bij OOG Radio in Groningen bijvoorbeeld op het halve uur het stadsnieuws. Waarom zou dezelfde nieuwslezer niet het landelijke nieuws kunnen lezen, als dit goedkoper is? Aan de andere kant kun je waken voor de professionaliteit. Nieuws moet gewoon goed verstaanbaar zijn. Maar dan komen we weer terug bij het stukje 'goede nieuwslezers kneden'. Volgens mij hebben jullie daar in Eindhoven genoeg talent en coaches rondlopen die daar met alle liefde aan zouden willen werken.
Aan talent inderdaad geen gebrek, dat is het probleem niet.

Laten we even onderscheid maken tussen grotere en kleinere lokale zenders.

Bij de grotere zenders wordt dit dan dus een deel van de dagtaak van de professionals. Ik zal de discussie over het belang van nieuws in de nacht even overslaan (daar deed Novum ook al niet aan), maar je wilt in elk geval landelijk nieuws van 7.00 uur tot een eind in de avond. Laten we zeggen dat twee FTE's er minimaal een kwart van hun tijd mee bezig zijn. De kosten zijn dan al een veelvoud van wat de NOS rekent.

Bij grotere zenders zul je ook zorgvuldig moeten omgaan met de inhoud van het nieuws. Je kunt niet zomaar teksten van NOS of RTL uitprinten en voorlezen. Dat is geen goede radio èn het klopt niet qua auteursrechten. Of je moet wel een abonnement nemen op de "telex" van het ANP en dat loopt ook flink in de papieren.

Voor kleinere zenders lijkt het mij erg ingewikkeld om de continuïteit en de kwaliteit te borgen.
Feivel schreef:
11 jul 2017 11:08
Je kunt je ook afvragen hoeveel waarde de luisteraar aan het ANP, de NOS of Novum hecht. Ik heb het idee dat het merk geen hol uit maakt, maar dat het vooral om een goede nieuwsvoorziening gaat.
Mee eens. Maar ik ken teveel "presentatoren' die spelen dat ze nieuwslezer zijn. Luisteraars trappen daar niet meer in.

En waarom zou je je capaciteit inzetten voor iets dat je goedkoper met een betere kwaliteit kunt inkopen?
Als je de kosten voor de NOS-bulletins niet kunt ophoesten, moet je misschien stoppen of opgaan in een wat grotere omroep.

big T

Bericht door big T » 11 jul 2017 12:44

Ik doe bij mijn radio station alles zelf, dus ook het nieuws lezen.
En ik geef toe, alle begin is/was moeilijk maar de wil om er wat van te maken is sterker.
Nu ben ik wel 10 minuten bezig om het nieuws te doen en te voorzien van achtergrond informatie.
Is leuk om te doen, uit zoeken hoe nieuws zaken in je buurt nu in elkaar steken.
En hoe politiek werkt, de vraag van waarom worden keuzes gemaakt zo als ze gepresenteerd worden.
Sent from my laptop using Windows

ookmich

Bericht door ookmich » 11 jul 2017 12:58

big T schreef:
11 jul 2017 12:44
Ik doe bij mijn radio station alles zelf, dus ook het nieuws lezen.
En ik geef toe, alle begin is/was moeilijk maar de wil om er wat van te maken is sterker.
Nu ben ik wel 10 minuten bezig om het nieuws te doen en te voorzien van achtergrond informatie.
Is leuk om te doen, uit zoeken hoe nieuws zaken in je buurt nu in elkaar steken.
En hoe politiek werkt, de vraag van waarom worden keuzes gemaakt zo als ze gepresenteerd worden.
Heel goed. Maar als ik het goed begrijp, gaat dit over het lokale/regionale nieuws. De kerntaak van lokale zenders. Nieuws dat andere zenders niet bieden.

Deze discussie gaat over het landelijke nieuws.

Of volg je ook voortdurend de ontwikkelingen in Syrië, bij de G20 etc?

Echtwel

Bericht door Echtwel » 11 jul 2017 13:43

ookmich schreef:
Echtwel schreef:
Dit is een grapje, toch?
Aan de respons te zien nee is geen grap. Het kan best en is als eerst " verdient" als omroep. Als je een goede stem heb natuurlijk. Nieuwe en rechten ach niet letterlijk overschrijven maar vrije interpretatie kan altijd. Wordt overal gedaan NOS schrijft ook over van RTL is geen publieke geheim meer toch. Wnc is ook geen echte nieuws dienst. En het nieuws is vaak net wat ouder dan wat ik op internet of de Telegraaf app leest. Dus kies zelf je knikkers

WNC

Bericht door WNC » 11 jul 2017 13:51

" Grappig dat World News Company wordt genoemd. Dat vind ik ook geen niveau landelijk nieuws "

Ach ja.....

big T

Bericht door big T » 11 jul 2017 15:17

ookmich schreef:
11 jul 2017 12:58
Deze discussie gaat over het landelijke nieuws.
Of volg je ook voortdurend de ontwikkelingen in Syrië, bij de G20 etc?
Ja dat doe ik er ook bij, zo veel gebeurt er nu ook weer niet in de wereld :))
Maar de wereld op hoofdlijnen, en das niet zo moeilijk om te blijven volgen.
Wat mijn punt is dat het goed zelf te doen is, helemaal als je met meer mensen bent.
Sent from my laptop using Windows

Plaats reactie