Streekomroepen in de regio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
GerjanOpDreef

Re: Streekomroepen in de regio

Bericht door GerjanOpDreef » 18 feb 2018 12:31

Het lijkt mij beter om de ICE norm aan te passen aan de praktijk. Alles wat lokaal is (radiomaker, nieuws, sport, cultuur, advertenties, lokale muziekanten, enz.) valt standaard onder de ICE norm, maar bijvoorbeeld ook het verzoekplatenprogramma (wat nu ook al voor een deel het geval is). Wat mijns inziens nog een extra mag zijn voor de ICE norm is regionale muziek die niet lokaal is, maar wel uit het ontvangstgebied komt.

Alleen moet er in het geval van muziek wel twee aanvullingen op.

- De ICE normering vervalt zodra een liedje de landelijke hitparades in Nederland heeft gehaald.
- Als tegenwicht voor ieder buitenlands liedje dient een lokale liedje te worden gedraaid.

Zeg ook niet dat zoiets met muziek niet mogelijk is. Ik heb bij Stilok Radio met een radiomaker gewerkt die met regelmaat een 100% score behaalde als het om lokale muziek ging, zonder artiesten dubbel te draaien of er een ratjetoe van te maken.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

boxfm

Bericht door boxfm » 18 feb 2018 14:32

GerjanOpDreef schreef:
18 feb 2018 12:31
Het lijkt mij beter om de ICE norm aan te passen aan de praktijk. Alles wat lokaal is (radiomaker, nieuws, sport, cultuur, advertenties, lokale muziekanten, enz.) valt standaard onder de ICE norm, maar bijvoorbeeld ook het verzoekplatenprogramma (wat nu ook al voor een deel het geval is). Wat mijns inziens nog een extra mag zijn voor de ICE norm is regionale muziek die niet lokaal is, maar wel uit het ontvangstgebied komt.
Dat is niet waar. Radiomakers zelf vallen niet onder de ICE, net als lokale artiesten. Pas als er een volledig uur wordt gewijd aan lokale artiesten, dan telt dat uur mee. Ieder afzonderlijk nummertje in een ander programma telt dus niet mee. Overigens ook heel scheef als je het vergelijkt met de regelgeving voor regionale commerciële zenders, maar dat is een andere discussie.

Daarom is het dus belangrijk dat er in de mediawet heel duidelijk omschreven wordt wat ICE is en wat niet. En voor onduidelijkheden moeten omroepen wellicht bij het CvdM schriftelijk navraag doen, voordat zij het mee mogen rekenen. Dan hebben zij zwart op wit dat iets ICE is en dus meegerekend mag worden. Zo krijg je ook niet dat omroepen 'valse informatie' geven aan gemeenten omtrent de ICE.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 18 feb 2018 15:52

boxfm schreef:
18 feb 2018 14:32
GerjanOpDreef schreef:
Dat is niet waar. Radiomakers zelf vallen niet onder de ICE, net als lokale artiesten. Pas als er een volledig uur wordt gewijd aan lokale artiesten, dan telt dat uur mee. Ieder afzonderlijk nummertje in een ander programma telt dus niet mee. Overigens ook heel scheef als je het vergelijkt met de regelgeving voor regionale commerciële zenders, maar dat is een andere discussie.
Was ik zo onduidelijk? :???:

Ik weet dat de radiomakers en lokale artiesten niet onder de ICE norm vallen, maar daarom wilde ik de ICE norm ook aanpassen aan de praktijk en ze wel onder de ICE norm laten vallen.

Als je ieder uur standaard 3 informatieve blokjes doet, wat advertenties en een lokale muzikant en het wereldnieuws, dan heb je, in combinatie met de radiomaker van dienst al gauw een half uur te pakken die voldoet aan de ICE normering.

Vul je de dagelijkse programmering met dat soort programma's, kan je vanaf 19:00 uur gewoon lekker muziek radio maken.

boxfm

Bericht door boxfm » 18 feb 2018 16:06

GerjanOpDreef schreef:
18 feb 2018 15:52
boxfm schreef:
GerjanOpDreef schreef:

Ik weet dat de radiomakers en lokale artiesten niet onder de ICE norm vallen, maar daarom wilde ik de ICE norm ook aanpassen aan de praktijk en ze wel onder de ICE norm laten vallen.

Als je ieder uur standaard 3 informatieve blokjes doet, wat advertenties en een lokale muzikant en het wereldnieuws, dan heb je, in combinatie met de radiomaker van dienst al gauw een half uur te pakken die voldoet aan de ICE normering.

Vul je de dagelijkse programmering met dat soort programma's, kan je vanaf 19:00 uur gewoon lekker muziek radio maken.
Excuus, je eerste zin is mij blijkbaar ontgaan. Persoonlijk zou ik voor een andere invulling van ICE gaan. Advertenties vallen sowieso altijd buiten de 'uitzendtijd', dus kunnen niet meetellen. Maar muziek uit de regio moet niet als ICE meetellen naar mijn mening, want muziek is niet een inhoudelijke bijdrage die een lokale omroep levert. Het moet naar mijn mening meer gaan over aanbod in nieuws, interviews, etc. Anders krijg je dat de lokale omroep van Leiden bijvoorbeeld even extra vaak Armin van Buuren kan draaien om ICE te trekken. Vind het overigens bij de regiogerichtheid voor regionale zenders ook iets belachelijks.

Zelfde als een radiomaker die in het uitzendgebied is geboren. Hele rare regel, daarnaast krijg je daarmee dat lokale omroepen wellicht gaan selecteren op geboorteplaats van vrijwilligers maar ook scenario's waarvan ik het idee heb dat JoyRadio die deed/doet. Laat een dj uit het uitzendgebied maar lekker lang lullen, tijd rekken, want zo telt hij lekker mee voor de percentages.

De NLPO moet het Lokaal Toereikend Media-Aanbod duidelijker en concreter maken, dat zou vervolgens de richtlijn voor de mediawet moeten worden. Met bijvoorbeeld de verplichting om iedere dag een nieuw bulletin regionieuws op de radio te brengen. En wellicht dat je per grootte van uitzendgebied definieert wat de eisen zijn. Een grote stad zoals Den Haag daarbij zou je wel kunnen 'eisen' dat het regionieuws tijdens de dag nog eens ververst wordt. In een klein dorpje wordt dat lastiger natuurlijk.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 18 feb 2018 16:36

boxfm schreef:
18 feb 2018 16:06
GerjanOpDreef schreef:
18 feb 2018 15:52
boxfm schreef:

Excuus, je eerste zin is mij blijkbaar ontgaan. Persoonlijk zou ik voor een andere invulling van ICE gaan. Advertenties vallen sowieso altijd buiten de 'uitzendtijd', dus kunnen niet meetellen. Maar muziek uit de regio moet niet als ICE meetellen naar mijn mening, want muziek is niet een inhoudelijke bijdrage die een lokale omroep levert. Het moet naar mijn mening meer gaan over aanbod in nieuws, interviews, etc. Anders krijg je dat de lokale omroep van Leiden bijvoorbeeld even extra vaak Armin van Buuren kan draaien om ICE te trekken. Vind het overigens bij de regiogerichtheid voor regionale zenders ook iets belachelijks.

Zelfde als een radiomaker die in het uitzendgebied is geboren. Hele rare regel, daarnaast krijg je daarmee dat lokale omroepen wellicht gaan selecteren op geboorteplaats van vrijwilligers maar ook scenario's waarvan ik het idee heb dat JoyRadio die deed/doet. Laat een dj uit het uitzendgebied maar lekker lang lullen, tijd rekken, want zo telt hij lekker mee voor de percentages.

De NLPO moet het Lokaal Toereikend Media-Aanbod duidelijker en concreter maken, dat zou vervolgens de richtlijn voor de mediawet moeten worden. Met bijvoorbeeld de verplichting om iedere dag een nieuw bulletin regionieuws op de radio te brengen. En wellicht dat je per grootte van uitzendgebied definieert wat de eisen zijn. Een grote stad zoals Den Haag daarbij zou je wel kunnen 'eisen' dat het regionieuws tijdens de dag nog eens ververst wordt. In een klein dorpje wordt dat lastiger natuurlijk.
Om te voorkomen dat die omroep in Leiden elk uur een plaat van Armin van Buuren draait, tellen muzikanten die in de landelijke hitlijsten van Nederland hebben gestaan ook niet mee voor die ICE normering.

Ik vind dat lokale muziek de lokale omroep juist wel een inhoudelijke bijdrage geeft. Het zorgt immers voor grotere herkenbaarheid van de omroep bij een doelgroep die anders misschien nooit op de lokale omroep zou afstemmen.

Het gaat er inderdaad niet om waar de radiomaker van dienst is geboren, maar om zijn woonplaats. Veel praten en niets zeggen hoeft niet als alles wordt meegerekend, want dan komen omroepen toch wel aan de ICE norm.

Door advertenties ook binnen de ICE normering te laten vallen kan je omroepen aansporen om advertentieruimte te verkopen. Er mag 12 minuten per uur aan advertenties worden besteed. Dat gaat je als lokale omroep niet lukken, maar een paar minuten moet toch wel lukken.

boxfm

Bericht door boxfm » 18 feb 2018 18:39

GerjanOpDreef schreef:
18 feb 2018 16:36
Om te voorkomen dat die omroep in Leiden elk uur een plaat van Armin van Buuren draait, tellen muzikanten die in de landelijke hitlijsten van Nederland hebben gestaan ook niet mee voor die ICE normering.

Ik vind dat lokale muziek de lokale omroep juist wel een inhoudelijke bijdrage geeft. Het zorgt immers voor grotere herkenbaarheid van de omroep bij een doelgroep die anders misschien nooit op de lokale omroep zou afstemmen.

Het gaat er inderdaad niet om waar de radiomaker van dienst is geboren, maar om zijn woonplaats. Veel praten en niets zeggen hoeft niet als alles wordt meegerekend, want dan komen omroepen toch wel aan de ICE norm.

Door advertenties ook binnen de ICE normering te laten vallen kan je omroepen aansporen om advertentieruimte te verkopen. Er mag 12 minuten per uur aan advertenties worden besteed. Dat gaat je als lokale omroep niet lukken, maar een paar minuten moet toch wel lukken.
Armin van Buuren was een snel voorbeeld. Waarbij ik wel denk dat het qua muziek een grotere inhoudelijke bijdrage levert dan een lokale, vaak ook onbekend(ere), artiest. Heeft ook veel met niveau te maken. En stel er is een geweldige lokale artiest, dan zou die om andere reden dan ICE op je playlist moeten komen.

Naar mijn mening zou het beste zijn om het puur inhoudelijk op het gebied van nieuws, informatie, etc te houden. Daarmee voegen lokale omroepen echt iets toe aan het medialandschap en dat is waar het geld voor gebruikt moet worden. Ook woonplaats van radiomaker zou niet moeten tellen, er zijn immers ook veel radiomakers die in een andere plaats radio maken. Plus dat het gaat om de inhoud. Die inhoud van wat ze zeggen zou als ICE moeten tellen.

En reclameverkoop stimuleer je omroepen wel in als er duidelijke regels zijn én er gehandhaafd wordt. Nu zijn er veel omroepen die rond weten te komen met alleen de subsidie. Die doen maar 'wat', ook op het gebied van nieuws. Als je een goed inhoudelijk product brengt, spreek je ook de regio meer aan, moet het ook beter te doen zijn om adverteerders te werven. Daarnaast: Je hebt ook het geld nodig om aan de eisen te kunnen blijven voldoen, dus dan doe je er ook wel je best voor.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 18 feb 2018 23:58

Als die lokale muzikant ondermaatse muziek maakt is het terecht dat ze niet op de playlist van de lokale omroep komen. De ICE norm zou inderdaad niet de reden moeten zijn waarom een lokale muzikant wel op die hitlijst komt, maar in de praktijk is vooral de "wordt-de-plaat-in-Hilversum-gedraaid-norm" de reden waarom een lokale artiest op de playlist komt.

Toen ik bij Extra FM mijn programma maakte werdt ik door het bestuur op het matje geroepen omdat ik een lokale muzikant draaide. Dat mocht niet, want die zouden de luisteraars niet kennen. Ik zag (en zie) dat probleem niet zo, want dan maak je er toch gewoon een lokale alarmschijf van. Promoot het plaatje een week en de luisteraars kennen het allemaal. Maar die opmerking was al helemaal vloeken in de kerk.

Lokale muzikanten worden gewoonweg nauwelijks gedraaid bij lokale omroepen, wat de reden daar ook van is. Vanuit dat oogpunt gezien zou het helpen om ze mee te nemen in de ICE normering.

De ICE norm moet in de basis ook gewoon blijven zoals die is. 50% ICE tussen 7:00-23:00 uur, maar dan net even wat ruimer om aan de norm te voldoen. Wel gewoon het lokale nieuws/informatie/educatie/cultuur/enz. blijven brengen, maar dan aangevuld met lokale advertenties en een lokale muzikant om aan de ICE norm te komen. Op die manier kan de lokale omroep het nieuws wat meer spreiden, wat het allemaal net even wat leuker maakt. Bovendien hoeft die lokale omroep niet 8 uur hetzelfde uur lokale programma uit te zenden zoals je bij de regionale tv ziet gebeuren.

Plaats reactie