Streekomroepen in de regio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
EtherScout

Re: Streekomroepen in de regio

Bericht door EtherScout » 29 dec 2016 10:21

Echtwel schreef:
EtherScout schreef:Heb je geen zin in publieke verplichtingen, ga dan commercieel en red jezelf.
Ik zou best het publieke bestel uit willen als je ook zo makkelijk een ether frequentie zou krijgen maar daar wringt de schoen in Nederland ..... commercieel omroepen worden nogsteeds tegen gewerkt... België is daar veel ruimdenkend in
Niet zo zeer door de overheid, maar vooral ook door de op geld beluste eigenaren van de B-kavels. Er zijn veel meer B-kavels dan dat er radiostations op uitzenden. Die grote hoeveelheid B-kavels is er niet voor niks, anders had men er wel een paar extra A-kavels van gemaakt.

Het aantal mogelijkheden om commercieel te gaan neemt steeds meer toe. Naast B-kavels is er nu ook DAB+ (nieuwe veiling èn MTVNL) en LPAM. Je moet niet naar het verleden kijken, maar naar de toekomst. En je moet een risico durven nemen. De Amelanders hebben immers na lang volhouden toch hun eigen B-kavel. En wat zij kunnen...

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 29 dec 2016 10:39

Debaser schreef: Ik heb het inderdaad niet over de huidige indeling. Groter kan. Bijvoorbeeld Brabant zou opgedeeld kunnen worden in vijf streekomroepen. Regio Bergen op Zoom/Roosendaal, Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In kleinere provincies kun je misschien wel met minder toe. En waarom perse kijken naar provincies? Ook dat hoeven geen harde grenzen te zijn.
Ik vind vijf dan wel wat overdreven veel voor Brabant maar snap je punt.
Het echte lokale element vervul je hier niet mee. Ik denk (heel liberaal) dat dit dan opgevuld moet worden door de markt. Dat ieder bedrijf of stichting een lokale frequentie kan krijgen, mits zij aan een minimale invulling voldoet. Verder mag het vrij ingevuld worden. Zonder subsidie. Een beetje zoals in België.
Met dit punt ben ik het 100% eens. Weg met de regeltjes voor lokale radio en weg met de subsidies.

ookmich

Bericht door ookmich » 29 dec 2016 10:55

Ane Sybesma schreef:
Debaser schreef: Ik heb het inderdaad niet over de huidige indeling. Groter kan. Bijvoorbeeld Brabant zou opgedeeld kunnen worden in vijf streekomroepen. Regio Bergen op Zoom/Roosendaal, Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In kleinere provincies kun je misschien wel met minder toe. En waarom perse kijken naar provincies? Ook dat hoeven geen harde grenzen te zijn.
Ik vind vijf dan wel wat overdreven veel voor Brabant maar snap je punt.
Vijf voor Brabant veel?? Er wonen 2,2 miljoen mensen in deze provincie! Wat debaser eerder zei, mensen in West Brabant klagen over teveel nieuws uit Eindhoven.
Het echte lokale element vervul je hier niet mee. Ik denk (heel liberaal) dat dit dan opgevuld moet worden door de markt. Dat ieder bedrijf of stichting een lokale frequentie kan krijgen, mits zij aan een minimale invulling voldoet. Verder mag het vrij ingevuld worden. Zonder subsidie. Een beetje zoals in België.
Met dit punt ben ik het 100% eens. Weg met de regeltjes voor lokale radio en weg met de subsidies.
De subsidie moet niet voor "radio" zijn maar voor journalistiek. Wie alleen plaatjes wil draaien, moet het inderdaad gewoon commercieel financieren.

Debaser

Bericht door Debaser » 29 dec 2016 20:04

ookmich schreef: De subsidie moet niet voor "radio" zijn maar voor journalistiek. Wie alleen plaatjes wil draaien, moet het inderdaad gewoon commercieel financieren.
Precies. Dit!
Be a debaser!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 29 dec 2016 22:13

De subsidie moet niet voor "radio" zijn maar voor journalistiek. Wie alleen plaatjes wil draaien, moet het inderdaad gewoon commercieel financieren.
Afbeelding
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

weperr

Bericht door weperr » 31 dec 2016 15:05

Dat is opmerkelijk " ookmich" citaat: "Het specifieke geval van Haren is een theoretische discussie, omdat het er toch al naar uitziet dat er een gemeentelijke herindeling komt".

Naar ik begrepen heb, zijn de plannen voor een streekomroep - gemeentegrens overstijgend -. Sterker nog: op de bijeenkomst in Heerenveen werd gezegd dat het plan is om de subsidie voor lokale/streekomroep niet meer via een gemeentebestuur te laten lopen, maar direct vanuit een landelijke verstrekking. Kortom de gemeenten worden buitenspel gezet in de adviesfunctie in de zendtijdtoewijzing. Het is dus maar de vraag of Haren op het gebied van lokale omroep de herindeling gaat volgen!?! Uit contacten tussen Groningen en Haren valt op te maken dat OOG de herindeling "slechts" als gebiedsuitbreiding ziet. Neem toch aan dat er minimaal sprake moet zijn van een omroep met een geheel andere identiteit, uitzendnamen voor radio en TV station en doelstelling.

Wat de Waddeneilanden betreft: klopt, eigenlijk zijn daar geen bestaande publieke lokale omroepen te vinden. Een streekomroep zal dus niet verder komen dan "slechts een gedachtespinsel op papier"

Hoorde verder het "nieuwe geluid "van een streekomroep in Zuid Oost Drenthe. Echt prachtige commercieel klinkende radio, vrijwel non-stop 538 o.i.d.en interviews met lokale onderwerpen van matige kwaliteit. Ik vrees dat Nederland van streekomroepen niet meer dan dit zal kunnen gaan verwachten.

ookmich

Bericht door ookmich » 31 dec 2016 18:12

weperr schreef:Naar ik begrepen heb, zijn de plannen voor een streekomroep - gemeentegrens overstijgend.
De meeste streekomroepen zijn groter dan één gemeente, maar niet allemaal. Het gaat erom dat de (begroting van) de streekomroep groot genoeg is om LTMA te kunnen borgen.

In de nieuwe indeling staan steekomroepen voor één gemeente voor in elk geval de vier grote steden en in Almere.
weperr schreef:Sterker nog: op de bijeenkomst in Heerenveen werd gezegd dat het plan is om de subsidie voor lokale/streekomroep niet meer via een gemeentebestuur te laten lopen, maar direct vanuit een landelijke verstrekking. Kortom de gemeenten worden buitenspel gezet in de adviesfunctie in de zendtijdtoewijzing. Het is dus maar de vraag of Haren op het gebied van lokale omroep de herindeling gaat volgen!?!
Ik kan je niet helemaal volgen. Maar wat je hier schrijft is hooguit een idee binnen de OLON of NLPO. Daar is een wetswijziging voor nodig. Het is maar de vraag of die kans maakt.

Als Haren door gemeentelijke herindeling onderdeel wordt van de gemeente Groningen, dan kan er geen sprake meer zijn van een eigen zendmachtiging. De gemeente Groningen heeft dan een belangrijke stem in de toewijzing.
weperr schreef:Uit contacten tussen Groningen en Haren valt op te maken dat OOG de herindeling "slechts" als gebiedsuitbreiding ziet. Neem toch aan dat er minimaal sprake moet zijn van een omroep met een geheel andere identiteit, uitzendnamen voor radio en TV station en doelstelling.
Zolang Haren een aparte gemeente is, kan deze gemeente eisen stellen aan de borging van de lokale identiteit. Maar dat gaat natuurlijk niet zozeer over de naam van de omroep, maar over de samenstelling van het PBO en de invulling van de programma's.

En als het uiteindelijk één gemeente is, moet de omroep er net zo goed voor waken dat aan alle wijken en kernen in de gemeente aandacht wordt besteed. Dat lukt het beste als medewerkers (betaald en onbetaald) verspreid in het werkgebied wonen en daar hun sociale netwerk hebben.

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 31 dec 2016 22:42

Het gaat nog een heel gedoe worden om al die plannen te verwezenlijken. Je krijgt straks dat omroepen MOETEN fuseren terwijl ze dat helemaal niet willen. De één wil niet opgeslokt worden door de ander en de ander ziet het helemaal niet zitten om met de ander in zee te gaan om diverse redenen. Je krijgt dan dat financieel en organisatorisch zwakke organisaties naar de pijpen moeten dansen van de omroep die het allemaal wel goed voor elkaar heeft. Dat is al een hele slechte start om alles verder op rolletjes te laten lopen. Mensen die het nooit met elkaar eens worden zullen een groot probleem worden. streekomroepen zullen stuurloos worden, medewerkers zullen weglopen. Neem van mij aan dat het één grote puinzooi gaat worden. Neemt niet weg dat er ook goede samenwerkingen zullen ontstaan, dat sluit ik helemaal niet uit.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

Orange

Bericht door Orange » 01 jan 2017 11:46

Zwarte IJsbeer schreef:Je krijgt dan dat financieel en organisatorisch zwakke organisaties naar de pijpen moeten dansen van de omroep die het allemaal wel goed voor elkaar heeft. Dat is al een hele slechte start om alles verder op rolletjes te laten lopen.
Dat lijkt mij juist heel positief.
En ik denk dat het ook niet altijd een fusie zal zijn. Er kan ook vanuit 1 omroep uitgebouwd worden naar meerdere gemeenten. Zoals in het voorbeeld hierboven OOG. Prima toch als OOG het vertrekpunt is voor de omroep voor meer gemeenten dan alleen Groningen. Wat is daar mis mee?

boxfm

Bericht door boxfm » 01 jan 2017 13:19

Zwarte IJsbeer schreef:Je krijgt dan dat financieel en organisatorisch zwakke organisaties naar de pijpen moeten dansen van de omroep die het allemaal wel goed voor elkaar heeft. Dat is al een hele slechte start om alles verder op rolletjes te laten lopen. Mensen die het nooit met elkaar eens worden zullen een groot probleem worden.
Dat de sterke omroepen het voor het zeggen krijgen zou een hele goede ontwikkeling zijn. Probleem is nu dat de 'sterke' en de 'zwakke' bij een fusie vaak gelijk willen zijn, waardoor de 'zwakke' een te grote stempel wil drukken op een nieuwe streekomroep. Ze zijn dan meer bezig met het vertegenwoordigen van hun omroep binnen de nieuwe streekomroep, dan dat ze bezig zijn met de toekomst en het opbouwen van een nieuwe, sterke streekomroep.

Zou eigenlijk gewoon beter zijn als er nieuwe gebieden komen, die bijv verdeeld worden per 1 januari 2020, en alle omroepen zich daarvoor in kunnen schrijven. Kan alleen als omroep, maar kan ook als samenwerkingsverband of fusiepartij. Meld je maar aan en doe een gooi naar de nieuwe licentie.

weperr

Bericht door weperr » 05 jan 2017 12:32

Wel leuk in deze hele discussie is dat er op dit moment allerlei initiatieven ontstaan in ons land die zeggen zich op te gaan werpen als lokaal of semie lokaal / streekgebonden media / radiobedrijfje. Met name wordt gedacht aan de inzet van de laag vermogen AM frequenties, die legaal gebruikt mogen gaan worden. Naast deze AM uitzendingen wordt ook specifiek gedacht aan internet als distributieplatform. Ik zie soms al hele leuke sites in ontwikkeling komen die lokaal nieuws aan het brengen zijn.

Ook lees ik in de discussie de suggesties: "als iemand dan zonodig lokaal of streekgebonden plaatjes wil gaan draaien, dan kan dat ook wel op de middengolf".!!!!

Zou je hier uit de conclusie kunnen gaan trekken dat juist lokale en/of streekgebonden initiatieven geen uitweg meer vinden in de bestaande lokale omroepen? Dat juist de ontwikkelingen van streekomroepen, vanuit de OLON/NPLO, de aanzet er van zijn dat veel mensen kiezen voor de "vrijheid" van een eigen AM frequentie en IP distributie??

Lokale omroep werd mogelijk in de mediawet om ook lokale geluiden en beelden, lokale initiatieven, een uitweg te geven. Begint er nu toch wel een beetje op te lijken dat we in ons land twee gelijksoortige huizen aan het bouwen zijn. Het huis van de niet begrepen OLON/NPLO versus de "vrije" initiatieven.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 05 jan 2017 13:15

boxfm schreef:Zou eigenlijk gewoon beter zijn als er nieuwe gebieden komen, die bijv verdeeld worden per 1 januari 2020, en alle omroepen zich daarvoor in kunnen schrijven. Kan alleen als omroep, maar kan ook als samenwerkingsverband of fusiepartij. Meld je maar aan en doe een gooi naar de nieuwe licentie.
weperr schreef:Lokale omroep werd mogelijk in de mediawet om ook lokale geluiden en beelden, lokale initiatieven, een uitweg te geven. Begint er nu toch wel een beetje op te lijken dat we in ons land twee gelijksoortige huizen aan het bouwen zijn. Het huis van de niet begrepen OLON/NPLO versus de "vrije" initiatieven.
Ik denk dat er in 2020 geen noodzaak meer is voor één vergunning per gemeente of per streek. Tegen die tijd is DAB+ (en mobiel Internet) gemeengoed en is de schaarste aan FM-frequenties geen issue meer. Er is dan ruimte voor meerdere lokale omroepen in hetzelfde gebied, die allemaal op gelijkwaardige wijze in de ether (en online) aanwezig kunnen zijn.

Als de subsidie (zoals ik op dit forum al gelezen heb) voortaan voor 'journalistiek' bestemd en toegekend wordt, dan kan de gemeente zelf kiezen om deze subsidie aan één of meerdere initiatieven toe te kennen. Uiteraard zullen de ontvangende omroepen dan aan de bijbehorende eisen moeten voldoen. Wie geen subsidie ontvangt is vrij, maar zal zichzelf moeten bedruipen.

Vanaf het moment dan FM uitgefaseerd wordt, zal deze band ook wel als laagvermogens-hobbyband gebruikt kunnen gaan worden, net zoals de middengolf nu. FM kan dan voor jaren 80-nostalgie (Hofstad, Decibel) en AM voor de jaren 60-nostalgie (Veronica, Caroline) gebruikt worden.

Orange

Bericht door Orange » 05 jan 2017 13:38

Punt is dat de twee bovengenoemde reacties ingaan op AM, FM, DAB+ enz. en dat is niet het vertrekpunt van lokale omroepen anno 2017. Naar mijn idee zouden er streekgebonden media-instellingen moeten ontstaan die lokaal nieuws en informatie brengen. Om die reden is er ook subsidie, namelijk ter stimulering van lokale journalistiek. In de basis gaat het om de content maken en die kan gebracht worden via diverse kanalen/media.

In die context snap ik wel dat er lokale initiatieven zijn van mensen die lekker plaatjes willen draaien. Vroeger was de lokale omroep een radiozender en daar paste die behoefte goed bij, tegenwoordig zou de focus wat anders moeten liggen en dan past 'lekker plaatjes draaien' daar nog wel een beetje bij, maar veel minder. Om die behoefte te botvieren, zijn er tegenwoordig andere mogelijkheden, zoals internetzenders, distributie via AM en dergelijke. Lijkt mij prima dat mensen daar gebruik van maken, maar verwar dat dan niet met een media-instelling die lokaal nieuws en informatie brengt.

Debaser

Bericht door Debaser » 05 jan 2017 15:26

Het grote probleem is dat er nu veel te veel lokale omroepen zijn die subsidie krijgen om inderdaad een beetje (al dan niet lokale) plaatjes te draaien. Leuk, zo'n bekostigde hobby. Maar het is natuurlijk niet waarvoor je subsidie uit moet delen als gemeente.

Natuurlijk zijn er ook omroepen die het goed doen. Maar in kleinere plaatsen zie je dan vaak een focus. Daar zou een fusie dus uitkomst kunnen bieden. Want misschien is de ene omroep heel goed in radio en de omroep in een buurgemeente goed in televisie. Dan nog internet erbij en je hebt een prima aanbod. Dit is eigenlijk een beetje wat er met de huidige plannen nagestreeft wordt. Ook met het idee dat schaalvergroting ervoor zorgt dat het allemaal professioneler wordt.

Ik denk dat een professionele instelling belangrijk is voor publieke omroepen (want dat zijn het), maar ik betwijfel of dit met de schaal die nu door de OLON is bedacht wel kan. Het zal in veel gevallen toch iets te kleinschalig zijn. Daarom mijn idee: Doek de regionale omroepen op, doek de lokale omroepen op en zorg ervoor dat daarvoor in de plaats pak hem beet 30 goede publieke streekomroepen komen. Op internet, radio én tv. Met een toereikend budget en een strenge kwaliteitsbeoordeling.

Lokale initiatieven die zoals hierboven door 'weperr' wordt gesteld lokale muziek willen draaien, kunnen zonder subsidie aan de gang. Hiervoor is geen subsidie nodig. Dat hoeft niet commercieel. Voor veel mensen is het een hobby: Laat hen contributie betalen, zoals de voetbalclub ook doet. Voor 5 euro per maand mag je een uur per week radio maken, voor een tientje per maand twee uur enzovoorts.

Een gemeente kan er dan natuurlijk zelf altijd nog voor kiezen om een subsidierelatie aan te gaan met lokale nieuwsinitiatieven die aan journalistieke voorwaarden voldoen. Dat hoeft dan geen radiozender te zijn (ook een tunnelvisie van veel lokalo's), maar kan ook best enkel een website betreffen.
Be a debaser!

Plaats reactie