Nieuwe site lokale DAB+

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
voorenmedia

Nieuwe site lokale DAB+

Bericht door voorenmedia » 22 dec 2016 17:16

Er is een nieuwe website die geheel gewijd is aan de lokale DAB+-uitzendingen: http://www.dablokaal.nl.

Piet.

EtherScout

Re: Nieuwe site lokale DAB+

Bericht door EtherScout » 22 dec 2016 19:01

Ik ben erg benieuwd hoe goed Oegstgeest 10C straks bij mij te ontvangen zal zijn. Gaan Omroep BO, Unity FM, Unity NL en Sleutelstad FM ook in deze mux?

voorenmedia

Bericht door voorenmedia » 23 dec 2016 11:45

Dat hopen we. We hebben contact met alle omroepen in deze regio, en de interesse is er zeker.

Piet.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 05 apr 2017 15:27

Ik had gehoopt dat juist de lokale initiatieven voor verrassingen zouden gaan zorgen op DAB+. Vlaardingen ging wegens technische problemen even off-air maar geeft nu al aan niet meer terug te komen op DAB+. Ook de vergunninghouder voor Emmeloord stopt er mee en Vooren Media heeft de vergunning voor Alphen en Den Haag laten schieten en heeft tot nu toe nogsteeds geen regio Leiden in de lucht.
Binnenkort verlopen deze 'tijdelijke' experimentele vergunningen, en ben ik benieuwd of deze verlengd zullen gaan worden voor de lokale DAB+ uitzendingen die nu wel on-air zijn.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

DX'r

Bericht door DX'r » 05 apr 2017 16:18

Madurodam FM schreef:
05 apr 2017 15:27
Ik had gehoopt dat juist de lokale initiatieven voor verrassingen zouden gaan zorgen op DAB+. Vlaardingen ging wegens technische problemen even off-air maar geeft nu al aan niet meer terug te komen op DAB+. Ook de vergunninghouder voor Emmeloord stopt er mee en Vooren Media heeft de vergunning voor Alphen en Den Haag laten schieten en heeft tot nu toe nogsteeds geen regio Leiden in de lucht.
Binnenkort verlopen deze 'tijdelijke' experimentele vergunningen, en ben ik benieuwd of deze verlengd zullen gaan worden voor de lokale DAB+ uitzendingen die nu wel on-air zijn.
Het is een drama, kijk maar eens hier hoeveel er on air is http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-ov ... okaal.html -zzz

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 05 apr 2017 16:33

Inderdaad veel partijen die een (tijdelijke) vergunning hebben gekregen, maar er vervolgens niets mee doen. Waarom ? Te makkelijk over gedacht om even snel een lokale DAB-mux in de ether te slingeren ? We zitten nog in een beginfase dus wie weet komt het allemaal langzaam nog op gang. Er zijn al wat schapen over de dam, de rest kijkt vaak eerst de kat uit de boom.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 05 apr 2017 22:42

Of DAB is toch moeilijker dan gedacht. Ik weet dat er partijen afgehaakt zijn omdat ze het niet stabiel voor elkaar kregen. Het is iets heel anders dan een FM zendertje in elkaar prutsen.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

glokhoff

Bericht door glokhoff » 05 apr 2017 23:15

Klopt, en daarvoor is de site ook opgezet, om met elkaar ervaringen en kennis te delen, speciaal voor vergunninghouders. Maar blijkbaar is daarvoor niet veel animo...

Echtwel

Bericht door Echtwel » 06 apr 2017 06:09

Ik vind het een interessante site staat onder mijn favorieten succes

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 06 apr 2017 08:04

Ik was een boekje aan het schrijven over hoe je zenders op kan zetten enz en dat heeft toch gretig aftrek gekregen.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 06 apr 2017 08:51

Ik hoor als reden (bijvoorbeeld vanuit Emmeloord) dat het technisch niet ging lukken. Ze willen dus wel, maar het lukt niet om een zender te maken. Zijn er geen technische mensen die de zenders voor dit soort lokale initiatieven kunnen bouwen ?

paul_b

Bericht door paul_b » 06 apr 2017 09:07

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar dat boekje Radiogolfje ☺

Wat jammer is op die site dat je pas op het forum komt als je zelf een licentie hebt of zie ik dat verkeerd?

glokhoff

Bericht door glokhoff » 06 apr 2017 11:04

@ Paul_B : het is vooral voor vergunninghouders, maar ook anderen die (met name technisch) kunnen bijdragen zijn welkom. Er zijn al zoveel fora waar je allerlei discussies kwijt kan, dat het niet nodig is daarvoor opnieuw een forum op te zetten. Maar ervaringen en kennis uitwisselen tussen de vergunninghouders is wel gewenst. We houden het graag wat 'serieus'. Ieder wordt ook gevraagd zich bij activatie even voor te stellen.

@radiogolfje; ik ben ook wel benieuwd naar dat boekje. Zou het graag op de google drive van het DABLokaal forum zetten, zodat meer mensen er plezier van kunnen hebben.

En ik ben zelf bezig een 'recept' te maken hoe de OpenDigitalRadio software op een Raspberry Pi te installeren en samen met een EasyDAB bordje als micro DAB zender te gebruiken. Zoek op GitHub naar 'RaspDAB' .

Plaats reactie