Toekomst streekomroepen financieel gezien in gedrang!!!

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
weperr

Toekomst streekomroepen financieel gezien in gedrang!!!

Bericht door weperr »

Interessant onderzoek CvdM in de volgende link:
http://radio.nl/811437/grote-lokale-omr ... geldzorgen

Een aantal gegevens geeft dus aan dat een streekomroep, zeker finnacieel gezien, helemaal niet zo gunstig is. Op de info avonden van de OLON/ NPLO worden ook vage en slecht onderbouwde antwoorden gegeven op de financiele mogelijkheden van een streekomroep. Vaak veel te rooskleurig.

Onderzoek geeft zeker aan dat kleinschalige gemeentelijke omroep, (echte lokale omroep dus) financieel gezien, eigenlijk te preferenen is boven de bedachte grootschalige streekomroepen. Lijkt mij een niet onbelangrijk gegeven.
ookmich

Re: Toekomst streekomroepen financieel gezien in gedrang!!!

Bericht door ookmich »

Nee, dat is de verkeerde conclusie.

Het Commissariaat heeft alleen gekeken naar financiën en niet naar de programma's, ofwel het Lokaal Toereikend Media Aanbod. Het is dus een nogal onzinnig rapport.

Als je op zolder plaatjes gaat draaien, kun je voor een paar duizend euro per jaar 'lokale omroep' zijn. Dan ben je financieel gezond maar vervult 0,0 je wettelijke taak. Elke dag nieuws maken is nu eenmaal veel duurder.

Als het Commissariaat naar programma's zou kijken, zou de conclusie zonder meer tegenovergesteld zijn.
remco_k

Bericht door remco_k »

weperr schreef:Interessant onderzoek CvdM in de volgende link:
http://radio.nl/811437/grote-lokale-omr ... geldzorgen

Een aantal gegevens geeft dus aan dat een streekomroep, zeker finnacieel gezien, helemaal niet zo gunstig is.
Nee, dat staat er niet. Het is een onderzoek over de financiele situatie van lokale omroepen zoals we ze nu kennen. Er staat:
cvdm schreef: Het percentage mediainstellingen met een zorgelijke financiële positie ligt de afgelopen jaren op ongeveer 30%. Dit percentage neemt toe bij een toenemende omvang van het verzorgingsgebied. Bij ongeveer 50% van mediainstellingen met een zorgelijke financiële positie, is deze zorgelijkheid gebaseerd op twee of meer criteria.
Natuurlijk is iedereen geneigd te denken dat dit dan ook om streekomroepen gaat. Ik ook. Maar dat is niet wat hier staat of onderzocht is.
Dat je dezelfde statistieken door kunt trekken naar streekomroepen lijkt mij in op zijn minst aannemelijk.

Ik kende deze getallen nog niet. Maar nu blijkt dat (maar?) 30% van de lokale omroepen een zorgelijke financiele positie heeft.
Dat valt mij eigenlijk wel mee. En dit onderzoekt wekt dus op z'n minst de suggestie dat het percentage streekomroepen wat het financieel moeilijk gaat krijgen dus veel hoger is. Maar dat is eigenlijk koffiedik kijken.
weperr schreef: Op de info avonden van de OLON/ NPLO worden ook vage en slecht onderbouwde antwoorden gegeven op de financiele mogelijkheden van een streekomroep. Vaak veel te rooskleurig.
Ook dit is niet onderzocht in dit onderzoek, maar ik moet het wel met je eens zijn.
En sterker nog, die onderbouwing is er vandaag de dag nog steeds niet, want ze (NLPO) hebben het zelf in onderzoek of het allemaal wel kan wat ze hebben geroepen.
weperr schreef: Onderzoek geeft zeker aan dat kleinschalige gemeentelijke omroep, (echte lokale omroep dus) financieel gezien, eigenlijk te preferenen is boven de bedachte grootschalige streekomroepen. Lijkt mij een niet onbelangrijk gegeven.
Nog even aanstippen dat dit onderzoek dus niet heeft gefocussed op streekomroepen, maar o.a. op lokale omroepen welke al voor een streek uitzenden. Zou je inderdaad - als je dit onderzoek ook kunt toepassen op streekomroepen - kunnen concluderen dat streekomroepen het financieel zwaar krijgen en dat zij de staatskas nog veel meer geld gaan kosten dan lokale omroepen nu doen.
Dit (en een hele reeks andere redenen) is waarom wij (Radio Stad Montfoort, een kleine lokale omroep welke zich niet in de 30% van de statistieken bevindt) ons niet kunnen vinden in het plan van NLPO.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Orange

Bericht door Orange »

Lekkere kort door de bocht conclusies hier. Als je als kleine omroep een beetje gaat zitten kruidenieren en bar weinig toevoegt, dan zal het financieel allemaal wel kloppen ja. Maar volgens mij moeten lokale omroepen (en daarmee de subsidie) er zijn om onafhankelijke lokale journalistiek/informatievoorziening te waarborgen. En ja, als je dat met streekomroepen doet, hoort daar ook bij dat er beperkt betaalde medewerkers zijn en er meer faciliteiten zijn.
Fijn dat Radio Stad Montfoort wordt aangehaald, maar dat is geen lokale media-instelling zoals dat er anno 2016 zou moeten zijn, maar een radiozender voor een te kleine gemeente dat maar beperkt zorgt voor die onafhankelijke informatievoorziening. Al is het maar omdat het alleen radio is.
weperr

Bericht door weperr »

Mijn conclusies over het rapport van het CvdM worden wellicht wat makkelijk doorgetrokken naar de nog niet bestaande streekomroepen. Maar het geeft wel een tendens aan dat grootschaliger (lokale) omroep / streekomroep geen garantie biedt voor meer geld, eerder minder. Er is dus geen enkele indicatie dat streekomroepen zullen gaan beschikken over een groter budget dan in de nu bestaande opzet van de 1,14 Euro per huishouden. Het extra bij elkaar harken door commerciële activiteiten lijkt mij haast een utopie. Dat is vissen in dezelfde vijver als de huidige commerciële regionale zendvergunningshouders. Of is dat de bedoeling, dat streekomroepen een soort publieke kloon worden van deze omroepen??
En waarom wordt er maar steeds vanuit gegaan dat kleinschaliger gemeentelijke omroepen niet een zgn. LTMA zouden hebben op dit moment, of daaraan zouden kunnen gaan voldoen!? Denk dat juist de kleinschaligheid bevorderend kan werken op een zgn. LTMA!! Zeker als je hebt over een door vrijwilligers gedragen instelling. Krijg toch echt de indruk dat binnenkort allerlei werkloze freelance journalisten kunnen gaan solliciteren naar betaald werk bij een streekomroep. Werk vergelijkbaar zoals dat gebeurt bij de huidige proffesionele regio omroepen. Omroepbedrijven met een miljoenenbudget. Buroredacties van tientalle personen, beschikbaar dag in dag uit, met een proffesionele journalistieke scholing etc.etc. Oftewel iedere plaatselijke club gaat spelen in de eredivisie??!!
Sendepause

Bericht door Sendepause »

ookmich schreef:Nee, dat is de verkeerde conclusie.

Het Commissariaat heeft alleen gekeken naar financiën en niet naar de programma's, ofwel het Lokaal Toereikend Media Aanbod. Het is dus een nogal onzinnig rapport.

1 onzinnig? Het gaat hier wel om besteding van publiek geld.
Een van de taken van het Commissariaat toezicht op heeft te houden.

Ik citeer: "Financieel toezicht
Ook de financiële verantwoording vindt achteraf plaats en betreft uitsluitend de publieke omroepen, zowel landelijk, regionaal als lokaal. Het toezicht richt zich op de rechtmatigheid en transparantie van de besteding van publieke omroepmiddelen, op non-commercialiteit van publieke media-instellingen en op financiële integriteit."

Dit rapport als onzinnig wegzetten is mijns inziens een minachting van de hand die je voedt... De betalende burger.
Ben blij dat het Commissariaat transparant te werk gaat. In deze woelige tijden is informatie uit meerdere bronnen juist heel goed om een onafhankelijk beeld te kunnen vormen van de zaken die op omroepen landelijk, regionaal en lokaal afkomen.

2 Betekent het feit dat er gesproken wordt over de verslechterde financiele positie van enkele grote omroepen en teruglopende inkomsten dar zij dus niet voldoen aan de 50/50 inkomsteneis en kunnen dus niet voldoen aan hun eigen convenant? Durven zij daar transparant in te zijn naar hun fusiepartners?

Als je over verbetering van de financiën nadenkt zou je als oplossing kunnen bedenken: De vlucht naar voren. Om meer inkomsten te verkrijgen (uit publiek geld) is schaalvergroting dan een oplossing. Het is maar de vraag is of de reclameinkomsten zullen verbeteren. Dus dan zou je meer publiek geld zien te verkrijgen door fusies. Ik kan me voorstellen dat tegen gemeenten dan gezegd wordt dat ze nog steeds hetzelfde betalen, maar omdat er meer gemeenten mee betalen het ze niet meer kost.en je krijgt er mooie journalistieke programma's voor terug (Behalve dat het de vraag is of ze ook meer aandacht gaan krijgen voor 'hun' gemeente) Er zit maar 24 uur in een dag.
Daarnaast kan je een fusie als gebruiken als oplossing/ mooi excuus kunnen zijn voor beloften die aan hun gemeente zijn gedaan over zelf inkomsten genereren, maar die niet konden worden ingelost.

3. Als weldenkend mens zou je jezelf kunnen afvragen of dit soort ideeën niet op de achtergrond meespeelden / meespelen in de besluitvorming van de huidige plannen...

4. Op basis van financiën. Krijgt de financieële positie van de omroepen wel genoeg aandacht bij de fusiebesprekingen? Of gaan gemeenten in no time geconfronteerd worden met streekomroepen die gaan omvallen omdat er geen gezonde financieele basis is? Maar wel heeeeel veeeeeel ambitie waar het niet alleen gaat om samenvoegen, maar ook over opschalen van middelen en mogelijkheden.

Dus: onzinnig dat het Commissariaat informeert over de financieële positie van omroepen in een teruglopende reclamemarkt?
Niet naar mijn mening!
ookmich

Bericht door ookmich »

Ook na de bijdrage van Sendepause blijf ik erbij: onzinnig rapport.

Je citeert goed wat het CvdM beoogt bij het financieel toezicht: "Het toezicht richt zich op de rechtmatigheid en transparantie van de besteding van publieke omroepmiddelen, op non-commercialiteit van publieke media-instellingen en op financiële integriteit."

Dat is precies waar ze met geen woord over reppen. Er is geen reden om grote misstanden te vermoeden rond de rechtmatigheid van, inderdaad, jouw en mijn belastinggeld.

In je ciraat staat ook: non-commercialiteit. Wat een gotspe dat ze dan aan de kaak stellen dat omroepen te weinig geld binnenhalen met commerciële activiteiten. Op dat punt staat geen norm in de wet en hier hebben ze dus niks over te zeggen.

Kortom, onzinnig rapport.

Dan nog even over je opmerkingen rond het nut van streekomroepen.
Behalve dat het de vraag is of ze ook meer aandacht gaan krijgen voor 'hun' gemeente) Er zit maar 24 uur in een dag.
Heel veel lokale omroepen maken 0 minuten televisienieuws per dag en nul nieuwsberichten op hun website. Als die opgaan in een streekomroep die nieuws gaat maken in de streek, dan is die gemeente per definitie beter af.

En in de 24 uur die je noemt, kun je een nieuwsblok van 15 minuten 96 keer uitzenden. Als je in de streek samen 30 miniten per dag maakt, kun je het nog altijd 48 keer uitzenden. Kortom een tekort aan zendtijd zal het probleem niet zijn.
Sendepause

Dat het een financieel rapport op basis van door omroepen zelf aangeleverde cijfers, iets signaleert en zo vraagtekens oproept over een door die omroepen voorgesteld toekomstig financieringsmodel is onbeschaamd en onzinnig?

In de echte wereld, gebruiken we dit soort informatie om een financieringsmodel of andere plannen en beloften nog eens tegen het licht te houden en eventueel bij te stellen, ten goede.

Ps
Cijfers van het rab, bevestigen ook dat de dalende trend nog niets is afgelopen. De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2016 uitgekomen op 45,8 miljoen euro. Dit is een daling van 2,4% ten opzichte van vorig jaar. Dit bericht het Radio Advies Bureau (RAB). De spot-bestedingen zijn 43 miljoen euro, de non-spot-bestedingen 2,7 miljoen euro.

Ook zonder dit rapport van het CvM wringt het financieringsmodel.
ookmich

Bericht door ookmich »

Dus omdat de reclamemarkt krimpt moet je vasthouden aan de huidige opzet? Want 62 (of 80 of 90) omroepen zijn niet te betalen, maar 273 wel? Vreemde redenatie.

De vorming van streekomroepen gaat trouwens veel meer over de inhoud. Minder nadruk op radio, meer op internet en televisie/video. Minder 'plaatjes draaien', meer nieiws en informatie. Dat is duurder, maar wel pure noodzaak. Anders blijft het een hobby zonder maatschappelijk belang. En dan wordt het heel makkelijk om de distributie via ether en kabel te schrappen. Dan mag je zonder subsidie plaatjes draaien op internet. Als je dat een mooie toekomst vindt, kun je dat nu ook al gaan doen.
Sendepause

Vreemde conclusie, dat ik vasthoudt aan de oude opzet. Ik heb het daar nergens over gehad. Ik ben voor volwaardige omroepen, maar wel met realiteitszin. Uiteindelijk moet verandering ook gefinancierd kunnen worden. Je hebt het niet over status quo. Dat geld is er al. Of het voor veel of weinig omroepen is. De intentie is om te upscalen. Roepen dat het plan veel meer gaat over inhoud dan geld is leuk idealisme, maar getuigt naar mijn mening van beperkte realiteitszin.

Ik zie dat het financieële model wat verkocht is aan de gemeenten en onderdeel is van de eisen voor toetreding in de huidige (en naar aan te zien komende) economie niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dat zal moeten worden bijgesteld lijkt me. Ook richting gemeenten. Zeker als je nu al weet dat je afspraken richting hen niet na kan komen. Het lijkt me dat bestuurders hun gemeente toch niet bewust willen misleiden?

Ambities moeten ook een goede financieële basis hebben. Kan zijn dat je dan er wat langer over moet doen om ze te bereiken. Misshien is een andere weg nodig. Er zijn meer wegen om ergens te komen in een veranderende wereld.

Ik begrijp dat je idealen en de drive om ze te verwezelijken, maar wel graag met beide voeten op de grond. Feitelijke informatie negeren die niet in het plaatje past helpt daar niet bij.

Iedere omroep heeft recht op tranparantie, te weten waar hij zijn toekomst aan verbind.
Plaats reactie