lokale (streek) omroepen op DAB

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
DX'r

Re: lokale (streek) omroepen op DAB

Bericht door DX'r » 13 sep 2017 23:44

HansHeino schreef:
13 sep 2017 23:17
Gertw68 schreef:
13 sep 2017 22:55
http://radio-tv-nederland.nl/
13-9-17 AT geeft twee lokale omroepen vergunning om te gaan testen met DAB+

Agentschap Telecom heeft een vergunning gegeven aan Stichting Lokale Omroep Oldebroek om te gaan testen met DAB+ op kanaal 9C met 200 Watt ERP vanuit 't Loo Oldebroek.
Wie kan hier meer over zeggen.
Volgens mij is er iets fout, of in de berichtgeving of in de planning. Tenminste, echt kanaal 9C? Een paar km verder op 9C zit Nijkerkerveen met 300W. Of gaan ze SFN doen?
Denk geen SFN.
Het zijn tests dus kan AT het bewust zo uitdelen om te kijken wat de herhaal afstand is van 9C met vermogens van 100 Watt of meer.
De OLON test met 30Watters wat zover ik begrijp de straat niet uitkomt en indoor amper te ontvangen is dus vraag me af of dat het wel gaat worden -smok

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 14 sep 2017 08:18

Het is een deel van de test.
Het kan zijn dat ze elkaar bijten, maar misschien ook niet. Er zit wat veluwe tussen.

Kijk ik naar Nijkerk, die komt hier niet binnen, en de afstand van Nijkerk is net zo ver als Nijkerk - Oldenbroek.
Oldenbroek heeft overigens complete DAB dekking vanuit de regio Zwolle, want ook Elburg zit er op.

Ik zag een foto dat ze met de auto net voor de afslag Harderwijk reden met ontvangst van de MUX uit Kampen.
De hanze, waar kampen deel uit maakt gaat wel met een SFN zender testen vanuit de oostkant van hun gebied waar het signaal nu te zwak is.
www.dabpartners.nl voor lokale DAB zenders.

HansHeino

Bericht door HansHeino » 25 sep 2017 14:54

Zojuist heb ik, schrik niet, de samplerate van 48kHz naar 32kHz gezet van alle stations op de mux van De Nieuwe Hanze.
Eerst heb ik met de FTA gekeken per station naar de frequentiespectrums. De meeste stations kapten alles af boven de 16kHz in hun aangeboden signaal, vanwege het feit dat het vaak vanuit al aanwezige etherprocessing komt, en die moet al boven de 16kHz afkappen in verband met protectie van de piloottoon. Interessant, dat betekent dus dat een samplerate van 48kHz (met dus 24kHz als hoogst weergegeven frequentie, Nyquist) zwaar overkill zou zijn: een samplerate van 32kHz zou precies aansluiten bij de signalen die erop worden aangeboden (maximale frequentie 15 tot 16kHz, afhankelijk van de gebruikte SRC, de beste in ons geval).
Een paar jaar geleden leverde een samplerate van 32kHz op hele antieke ontvangers soms compatibiliteitsproblemen op (MTVNL), maar inmiddels is dat ruimschoots verleden tijd. Zoals ik het hem geïmplementeerd valt het keurig onder de DAB-specificaties.

De eerste indruk? Werkelijk geweldig. Geen verschil zichtbaar op de FTA, limiet van de hoogste frequenties ligt keurig op 16kHz (parallel aan het gemiddelde menselijk gehoor). En... door de speakers een enorm verschil. Het hoog klinkt nog minder smoezelig, minder weggemoffeld, onderwater-effect is nog minder waarneembaar en ook de kanaalscheiding lijkt nog verder toegenomen. Logisch: de AAC-codec (AAC+ V1) hoeft geen bits meer te spenderen aan de ruimte van 16kHz - 24kHz, want die valt niet meer binnen de samplerate. Dus veel meer datapakketjes over om in te zetten voor de audio die er echt toe doet.

Mochten jullie toch tegen problemen aanlopen dat bepaalde ontvangers het niet kunnen weergeven, lijkt me sterk, maar dan ontvang ik hier graag het type/model ontvanger en eventuele foutmeldingen. Dank!

Afbeelding

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 25 sep 2017 17:19

Leuk om te weten.
www.dabpartners.nl voor lokale DAB zenders.

glokhoff

Bericht door glokhoff » 25 sep 2017 17:55

Hans, wat gebruik je als DAB audio encoder ? De ODR software encoder of iets anders ? En met welke instellingen precies (encoder mode, SBR ja/nee e.d.) ? Ik heb het hier in Eindhoven ook al eens geprobeerd, maar vond het toch tegenvallen. Kan komen door de beperkingen van de ODR software...

HansHeino

Bericht door HansHeino » 25 sep 2017 18:02

glokhoff schreef:
25 sep 2017 17:55
Hans, wat gebruik je als DAB audio encoder ? De ODR software encoder of iets anders ? En met welke instellingen precies (encoder mode, SBR ja/nee e.d.) ?
Ik gebruik de speciale Next-branch van de ODR-AudioEnc, handmatig gecompileerd met custom compiler flags (voor verbeterde precisie en performance). De codec waarmee ik hem link is de voor DAB+ gepatchte versie van fdk-aac, eveneens geoptimaliseerd gecompileerd.
Op 96kbps is (vanwege de meegezonden PAD- en andere overhead) de effectieve bandbreedte 78kbps, waardoor ik SBR heb aangezet (betere kwaliteit dan AAC-LC op die bitrate). Dit resulteert dus in HE-AAC V1. Wanneer ik ook PS zou aanzetten krijgen we HE-AAC V2, maar dat geeft juist een mindere kwaliteit op deze bitrates.
Het enige wat nog op mijn todo staat is het optimaliseren van de PAD-grootte aan de hand van de aangeboden content en het onderverdelen van de slides in categorieën, zodat deze door de ontvangers gecached kunnen worden. Iets voor volgende week.. :wink:

glokhoff

Bericht door glokhoff » 25 sep 2017 19:12

Hans, bedankt ! Audio optimalisatie staat ook op mijn lijstje, maar eerst de antennes geplaatst zien te krijgen en het FSN in de lucht... Zo heeft ieder zijn specialiteit bij deze tests. Ik stuur bij de slides enkel een station logo mee, wel met categorie naam - zag dat de NPO dat niet doet. En we willen nog gaan experimenteren met DLS-Plus...

HansHeino

Bericht door HansHeino » 25 sep 2017 19:18

Leuk! Hou ons hier op de hoogte graag, ik ben benieuwd naar je ervaringen met DL-Plus (ik zet het op mijn lijstje haha). DL-Plus heeft een txt nodig met een parameter-block, eens kijken of ik dat statisch of dynamisch moet genereren en hoe ik de now playing input daarin ga krijgen. Heb jij een ontvanger die zoiets kan weergeven dan en zo ja, welke? Want ik wil het natuurlijk wel checken. En zijn er in NL stations die DL-Plus aanbieden?

Voor enkel een stationlogo is er niet zo'n grote PAD nodig denk ik.. maar daarmee ga ik dezer dagen experimenteren tussen het normale werk door. Overigens: image_optim!!
En wat betreft de NPO: ik merk dat de landelijke stations helemaal niet alle mogelijkheden benutten van DAB+, en/of maximaal inzetten. Zonde! Dus dat de NPO geen categorie meezendt verbaast me weinig. 😄

Jarod

Bericht door Jarod » 26 sep 2017 00:16

HansHeino schreef:
25 sep 2017 14:54
Zojuist heb ik, schrik niet, de samplerate van 48kHz naar 32kHz gezet van alle stations op de mux van De Nieuwe Hanze.
...
Dance Radio op 5C al eens gehoord?
Met goede audio processing en digitaal in, heb je die bitjes echt wel nodig. :wink:

Hier op de monitor speakers een duidelijk verschil tussen 48kHz of 32Khz output.
Uiteraard geen FM-mode input.

HansHeino

Bericht door HansHeino » 26 sep 2017 00:24

Jarod schreef:
26 sep 2017 00:16
HansHeino schreef:
25 sep 2017 14:54
...
Dance Radio op 5C al eens gehoord?
Met goede audio processing en digitaal in, heb je die bitjes echt wel nodig. :wink:

Hier op de monitor speakers een duidelijk verschil tussen 48kHz of 32Khz output.
Uiteraard geen FM-mode input.
Mee eens, maar daar zeg je wat: goede audioprocessing. :)) En niet te vergeten, lossless bronmateriaal (voldoet momenteel op de mux alleen Airplay aan). Het mooiste zou zijn om te kunnen testen met een station met 100% lossless bronmateriaal, met een aparte processing core voor DAB+, dus die doorloopt tot 20kHz, wat geen clipping toepast en geen stereoversmalling (anti-multipath) in het hoog toepast. Maar op de mux voldoet geen enkel station daaraan momenteel.

Helaas heb ik in Zwolle geen 5C-ontvangst, ik zou het dolgraag willen horen! :cool:

Jarod

Bericht door Jarod » 26 sep 2017 00:40

HansHeino schreef:
26 sep 2017 00:24
...

Helaas heb ik in Zwolle geen 5C-ontvangst, ik zou het dolgraag willen horen! :cool:
Beetje richten, lukt wel -+dance

Plaats reactie