Streekomroep, is voor sommige lokale omroepen een heel slecht idee

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

remco_k

Re: Streekomroep, is voor sommige lokale omroepen een heel slecht idee

Bericht door remco_k »

Orange schreef: ...
Je hebt een terecht punt dat het niet te dwingend moet zijn. Belangrijk is het idee achter streekomroepen en als er dan een aantal omroepen ontstaan die iets kleiner zijn (bijvoorbeeld 75.000 inwoners), dan is dat zo. Daar zou de OLON/NLPO niet te hard aan vast moeten houden.

Maar met alle respect. Als ik kijk naar de website van Radio Stad Montfoort vind ik dat een bewijs dat opschalen zinvol is. Maximaal twee nieuwsberichten per dag. Alleen maar radio. In de programmering veel non-stop en muziekprogramma's en ogenschijnlijk maar beperkt lokale informatie. Op social media zeer beperkte berichtgeving. Ik zie vooral (b)erenburgers voorbij komen. Verder maar af en toe een bericht van de beperkte nieuwsberichten die er zijn. Maar wat er speelt in Montfoort is op de sociale media niet te vinden.

Jullie hebben misschien een radiostation dat zich richt op Montfoort, maar in mijn ogen moeten lokale omroepen zich richten op onafhankelijke nieuws- en informatievoorziening voor hun verzorgingsgebied. Jullie doen dat dusdanig beperkt dat dat al aangeeft dat het zinvol is om op te schalen naar streekomroepen.
Dat zijn terechte punten. Dat weten we. We geven zelf al aan dat er aan onze producten gewerkt moeten worden.
Het is opschalen, óf even groot blijven, zelf veranderen en betere invulling aangeven. Dat laatste, daar hebben we voor gekozen. De focus ligt nu vooral van oudsher op radio, klopt. In de toekomst gaan we meer naar internet schuiven. (dat is incl. sociale media, nieuws, uitbreiding van internet radio en evt tv streams).
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
weperr

Bericht door weperr »

Wie kan bewijzen dat opschalen van betrokken lokale plaatselijke en gemeentelijke omroep naar een streekomroep meer en een betere nieuwsvoorziening oplevert in een (vaag) streekverband?? Is dat onderzocht?? Zitten lokaal geinteresseerde media consumenten te wachten op allerlei "kleine" berichtgeving uit een bedachte '" natuurlijke habitat", die er ineens schijnt te zijn in een streek van meer dan 150.000 inwoners?? Is dat onderzocht?? Wordt nu echt gedacht dat je door het bij elkaar vegen van tientalle, misschien wel honderden, vrijwilligers in een bepaalde regio, je een soort semie-proffesionele derde omroeplaag in het publieke bestel kunt gaan maken. Een soort kloon van de regionale omroepen, met een miljoenenbudget, proffesionele redacteuren en journalisten, een buroredactie van tientalle medewerkers. En dat met slechts de fractie van het beschikbare budget?? Uiteraard verbeteringen , dat is soms hard nodig!! Maar waarom wordt dat niet gedaan met respect voor de bestaande lokale omroepinstellingen, en de schaalgrote hiervan?? Iedere gemeente verdient de lokale omroep waarvoor met kiest. Dat was ooit eens de visie bij de OLON. Wat is er mis met dit principe. Een grote stadsomroep heeft budget en mogelijkheden voor een semie-professionele programmering. De kleine lokale omroep van een plattelandsgemeente komt niet verder dan een uurtje lokaal nieuws en wat verstrooiende programma's. Wat is er mis met deze logische veel gekleurdheid in het medialandschap??
Jammer dat tientalle lokale omroepen, en al de bevlogen medewerkers daarvan, feitelijk afgeserveerd worden. Dat gedachtsepinsels en misvattingen over "macht" in omroepland de boventoon voeren. Streekomroepen?? Het kon wel eens de allergrootste dwaling op het gebied van media worden in dit decennium
ruudam

Bericht door ruudam »

Mijn idee blijft de huidige publieke regionale en lokale omroepen t vervangen door streek omroepen. Dus naar 1 professionele laag, naast landelijk publieke.
Dat kan op FM/DAB frequenties van de huidige regionalen

Daarnaast zouden dan de vrijkomende LO frequenties (105-108) gebruikt kunnen worden voor kleine particuliere zendertjes, zeg 1 - 10 W, met reclame mogelijkheden, geen ict en verdere verplichtingen, lage kosten enz. Beetje te vergelijken met laagvermogen AM.
Zonder DAB verplichting. Progr mag maar op 1 zender, geen ketenvorming, klein maar fijn voor de enthousiaste radiomaker die ook nog gehoord wil worden.

Ken je die grap van de FM frequenties in Noorwegen die volgend jaar uitgaan.
Ze gaan niet uit, dat wil zeggen, de lokale zenders blijven op FM. Moeten we hier ook doen
Echtwel

Bericht door Echtwel »

ruudam schreef:Mijn idee blijft de huidige publieke regionale en lokale omroepen t vervangen door streek omroepen. Dus naar 1 professionele laag, naast landelijk publieke.
Dat kan op FM/DAB frequenties van de huidige regionalen

Daarnaast zouden dan de vrijkomende LO frequenties (105-108) gebruikt kunnen worden voor kleine particuliere zendertjes, zeg 1 - 10 W, met reclame mogelijkheden, geen ict en verdere verplichtingen, lage kosten enz. Beetje te vergelijken met laagvermogen AM.
Zonder DAB verplichting. Progr mag maar op 1 zender, geen ketenvorming, klein maar fijn voor de enthousiaste radiomaker die ook nog gehoord wil worden.

Ken je die grap van de FM frequenties in Noorwegen die volgend jaar uitgaan.
Ze gaan niet uit, dat wil zeggen, de lokale zenders blijven op FM. Moeten we hier ook doen
Hellemaal mij idee 1 tot 10 watt tussen de 105 a 108 wanneer beginnen we ;-)
Orange

Bericht door Orange »

weperr schreef:Wie kan bewijzen dat opschalen van betrokken lokale plaatselijke en gemeentelijke omroep naar een streekomroep meer en een betere nieuwsvoorziening oplevert in een (vaag) streekverband?? Is dat onderzocht?? ...
Dat kan waarschijnlijk niemand bewijzen. Sterker nog, ik denk dat alles ook af hangt van wie zo'n omroep invulling geven. Dat zal nu bij een aantal omroepen die specifiek voor één gemeente zijn goed gaan en dus goed functioneren. En het zal straks bij een aantal streekomroepen verkeerd gaan en dan zijn dat dus hele slechte voorbeelden. Bij wijze van spreken bewijzen dat streekomroepen niet werken.

Maar aan dat soort bewijs hebben we ook niets. Het is ook een kwestie van gezond verstand. Zo heb ik bijvoorbeeld veel radio en televisie gemaakt in de regio Nijmegen. Er zijn daar omroepen die een dagprogrammering hebben. Die omroepen kost het moeite om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn ook omroepen die de hele dag non-stop draaien en 's avonds wat programma's uitzenden. Wat is er dan mooier dan overdag met een aantal omroepen uit de regio Nijmegen tot een gezamenlijke dagprogrammering te komen en daar waar het voor gemeenten lukt om 's avonds iets specifieks voor de eigen gemeente te maken, dan met edities te werken?

Hier is ook veel gediscussieerd over Radio Stad Montfoort. Ik zie dan een programmering met heel veel non-stop en in de avonduren en weekenden een aantal programma's. In Oudewater hetzelfde. Waarom dat niet meer koppelen daar waar relevant. En verder zie ik Woerden.tv die televisie maken (ik kan niet helemaal achterhalen of dat vanuit de lokale omroep is). Op afstand oogt het alsof die drie omroepen elkaar kunnen verrijken.

Zelf geef je een voorbeeld dat in plattelandsgemeenten omroepen een paar uur per week uitzenden en dat dat prima is. Dat lijkt mij onzin. Wie gaat daar naar luisteren. De hele week non-stop is geen verrijking tov landelijke zenders. Dan gaat ook nauwelijks iemand naar die paar uurtjes luisteren. Hef het dan op en verspreid het via internet.

Zo zijn er vele mogelijkheden om in gezamenlijkheid tot betere programmeringen te komen. Er is meerdere jaren opgeroepen om tot samenwerkingen te komen zodat bovengenoemde voorbeelden realiteit worden. Dat bleek niet te werken. Dus dan is het logisch dat er meer gedwongen samenwerkingen ontstaan. Blijkbaar is het nodig.
boxfm

Bericht door boxfm »

Orange schreef:
Zelf geef je een voorbeeld dat in plattelandsgemeenten omroepen een paar uur per week uitzenden en dat dat prima is. Dat lijkt mij onzin. Wie gaat daar naar luisteren. De hele week non-stop is geen verrijking tov landelijke zenders. Dan gaat ook nauwelijks iemand naar die paar uurtjes luisteren. Hef het dan op en verspreid het via internet.
Hier kunnen "we" (wij als radioliefhebbers op een forum) ons nog best in vergissen. Een nonstop muziekmix met (bij sommige omroepen dan) regionaal nieuws en weinig reclame, zo is het bij de meeste omroepen die overdag nonstop muziek hebben. Lekker om aan te hebben tijdens het werken! Heb al meerdere keren grote bedrijven gehoord waar de lokale omroep aanstaat, een lokale omroep met nonstop muziek overdag.

SkyRadio is ook niet voor niets groot. En als er dan een zender is met een prettige muziekmix en grotere playlist, dan kan ik mij wel voorstellen dat een luisteraar dit als aanvulling kan zien. Dat een lokale omroep niet bedoeld is om 'Skyradiotje te spelen' is een ander verhaal natuurlijk.

Een streekomroep kan zeker potentie hebben, probleem is dat er in de lokale omroepwereld te veel ego's rondlopen die bezig zijn met hun eigen belang. Geldt ook voor veel vrijwilligers die hun eilandje zien verdwijnen en daarom weerstand bieden tegen bepaalde keuzes/veranderingen.
Orange

Bericht door Orange »

boxfm schreef:Een streekomroep kan zeker potentie hebben, probleem is dat er in de lokale omroepwereld te veel ego's rondlopen die bezig zijn met hun eigen belang. Geldt ook voor veel vrijwilligers die hun eilandje zien verdwijnen en daarom weerstand bieden tegen bepaalde keuzes/veranderingen.
Dat is ook exact de reden dat 'vrijwillige' samenwerking niet lukte. Nu wordt het dus gedwongen fuseren en zullen er vroeg of laat een paar ego's hun keutel in moeten trekken.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Als ik zie wat ze in mijn regio (Flevoland) voorstellen zou ik zeggen stop gewoon met lokale omroepen / streekomroepen en laat de regionale omroep het gewoon regelen.

De streek zou moeten bestaan uit de hele provincie minus Almere. De regionale Omroep doet de hele provincie plus Almere.

Dus het beste hier zou zijn naar mijn mening laat de regionale omroep het maar doen. Of laat die 5 lokale omroepen gewoon hun ding doen.

En als je dan toch streken moet maken, Zeewolde heeft meer met de regio Harderwijk dan met de Noordoostpolder. Dronten heeft meer met Kampen / Elburg enz. enz.
boxfm

Bericht door boxfm »

Orange schreef:
boxfm schreef:Een streekomroep kan zeker potentie hebben, probleem is dat er in de lokale omroepwereld te veel ego's rondlopen die bezig zijn met hun eigen belang. Geldt ook voor veel vrijwilligers die hun eilandje zien verdwijnen en daarom weerstand bieden tegen bepaalde keuzes/veranderingen.
Dat is ook exact de reden dat 'vrijwillige' samenwerking niet lukte. Nu wordt het dus gedwongen fuseren en zullen er vroeg of laat een paar ego's hun keutel in moeten trekken.
Gedwongen fuseren zal ook niet lukken. De ego's zullen daar ook tegenwerken. Binnen de fusieomroepen zal het een strijd worden, want allemaal willen ze evenredig een aandeel in de streekomroep. Ook de slechte omroepen natuurlijk. Of ze vinden zichzelf heel goed bezig.....

Het beste zou gewoon zijn om regio's in te delen, waar een partij zich voor in kan schrijven. Die wordt beoordeeld op zijn aanvraag (met onderbouwd bedrijfsplan) en toch ook kijkend naar de huidige situatie van die omroep. Ook dan zal je nog last houden van ego's, maar krijg je geen strijd binnen de streekomroep tussen de voormalige omroepen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Steekomroep en Regionale omroep de vraag is wat is het verschil nog als je geen eigen lokale identiteit meer op de radio heb
Van mij mag er 1 van de twee weg Of Steekomroep een met een groot bereik of een Regionale Omroep

...Of optie 2 ) Steekomroep wordt gewoon commercieel en gaat uit het publieke omroepen domein.
Lokale en Steekomroepen leren zelf hun broek op te houden na 20 jaar pappen en nat houden.... met gemeenschapsgeld... :mad:
Dr Radio

Bericht door Dr Radio »

Echtwel schreef: ...Of optie 2 ) Steekomroep wordt gewoon commercieel en gaat uit het publieke omroepen domein.
Lokale en Steekomroepen leren zelf hun broek op te houden na 20 jaar pappen en nat houden.... met gemeenschapsgeld... :mad:
Goede optie, dan kom je er meteen achter wat het bestaansrecht is van een streekomroep en moeten ze wel professionaliseren. Ik denk dat overgrote deel van de omroepen op dit moment totaal geen bestaansrecht hebben. Dus dat is dan meteern een goede schifting.
Streekomroep blijft een must wat mij betreft, want de wereld is inmiddels groter als je dorp.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Dr Radio schreef:
Echtwel schreef: ...Of optie 2 ) Steekomroep wordt gewoon commercieel en gaat uit het publieke omroepen domein.
Goede optie, dan kom je er meteen achter wat het bestaansrecht is van een streekomroep en moeten ze wel professionaliseren. Ik denk dat overgrote deel van de omroepen op dit moment totaal geen bestaansrecht hebben.
Nogal een kortzichtige redenering. Je laatste gedachte zou een kern van waarheid kunnen hebben, maar je redenering dat iets dat niet zonder gemeenschapsgeld overleeft geen bestaansrecht heeft, klopt natuurlijk niet. Sportverenigingen (ook de grote), musea, theaters, zwembaden overleven ook niet zonder gemeenschapsgeld.
De discussie zou niet moeten zijn of het geld mag kosten, maar wel of je voldoende terugkrijgt voor dat geld. Met die laatste vraag in het achterhoofd wordt de sector nu opnieuw ingericht. Natuurlijk mag je eraan twijfelen of het allemaal gaat lukken. We zullen het zien. Maar zonder gemeenschapsgeld zijn de kansen ongeveer nul.
Dr Radio

Bericht door Dr Radio »

Zwarte Stoomboot schreef: Nogal een kortzichtige redenering. Je laatste gedachte zou een kern van waarheid kunnen hebben, maar je redenering dat iets dat niet zonder gemeenschapsgeld overleeft geen bestaansrecht heeft, klopt natuurlijk niet. Sportverenigingen (ook de grote), musea, theaters, zwembaden overleven ook niet zonder gemeenschapsgeld.
De discussie zou niet moeten zijn of het geld mag kosten, maar wel of je voldoende terugkrijgt voor dat geld. Met die laatste vraag in het achterhoofd wordt de sector nu opnieuw ingericht. Natuurlijk mag je eraan twijfelen of het allemaal gaat lukken. We zullen het zien. Maar zonder gemeenschapsgeld zijn de kansen ongeveer nul.
Het is niet de discussie of omroepen wel of geen gemeenschapsgeld mogen kosten en marktwerking is niet heilig (dat is inmiddels al heel duidelijk geworden bij o.a de zorg).
Het gaat erom dat er een shake off gaat komen van die omroepen die niets bijdragen aan het geheel en het overlaten of deels overlaten aan de markt kan daar een middel toe zijn.
Ik ben het zeker met je eens dat je wel waar voor je geld moet gaan krijgen.
De stap die nu genomen is door de OLON is naar mijn mening de juiste en de eis van LTMA is een goed begin. Ik hoop dat het dan eindelijk eens uit de net niet sfeer gaat komen en er uiteindelijk banen aan kunnen hangen met profs die voor het product gaan en niet voor hun ego en eigen belang.
MFM

Bericht door MFM »

http://www.nissewaardactueel.nl/vragen- ... roep-linq/
Dat er nu een omroep die eigenlijk niets bijdroeg aan aan het geheel al een maand of wat op zwart staat is inmiddels bij de regionale politici ook doorgedrongen. Ik hoop niet dat dit een voorbeeld is dat zich vaak zal herhalen...
Voor de duidelijkheid; deze omroep heeft dus behoorlijk wat gemeenschapsgeld gekost en totaal niets opgeleverd voor de burger.
Deze omroep hing dan ook wel aan elkaar van de ego's en eigenbelangen. Zo is de apparatuur ondergebracht in een stichting náást de omroep zodat de soms al 20 jaar oude apparaten niet verloren gaan in een machtsstrijd...
Ik vrees dat zonder een professionele bestuurslaag, bv door als regio omroep dan maar een noodgedwongen onderafdeling van de regionale omroep te worden, straks diverse geldverslindende hobbyprojekten zomaar dezelfde weg gaan volgen als Linq in dit geval.
Ik zie voor de opportunist in ieder geval kansen genoeg om een half miljoen aan subsidie binnen te harken op Voorne Putten...
dj-chris

Bericht door dj-chris »

Stukje lijkt op: wij van WC eend, adviseren WC eend! http://www.olon.nl/nieuws/artikel/bekij ... n-het-volk

Weet iemand meer van dit overleg. Misschien iets gehoord van een burgemeester of wethouder?
Je hebt lokaal nieuws en wereldnieuws,alleen kan lokaal nieuws ook wereldnieuws zijn!
Plaats reactie