Natuurlijke Habitat

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
weperr

Natuurlijke Habitat

Bericht door weperr »

Beste lokale omroepcollega'.

Mijn leuke plaatselijke en laagdrempelige lokale omroep is bij de voorstellen van de OLON / NPLO ingedeeld in een streekomroep die vrijwel niet aansluit bij het gegeven "natuurlijke habitat". Naar ons inzicht is het voorstel van de landelijke organisatie niet meer dan "een slag in de lucht" Zonder enige kennis van het gebied waarin wij wonen. Er wordt slechts gekeken naar een mogelijke bediening van het aantal inwoners wat in het gebied woont. Eigenlijk kan je stellen dat het voorstel een zodanige slechte kwaliteit heeft, dat het niet gezien kan worden als een serieuze optie!!

Zijn er collega omroepen die eenzelfde ervaring hebben??
Hoe zijn jullie daarmee omgegaan??
Heeft het zin, om als individuele lokale omroep (een collega bestuurslid denkt in dit raamwerk), bezwaar te gaan indienen??
Wie heeft ervaringen met het "wijzigingsvoorstel"verhaal. En de contacten die je moet gaan opbouwen met minimaal 2 andere lokale omroepen.
Kan iemand mij uitleggen waarom de NPLO - Ned. Publieke Lokale Omr. - zich opwerpt al pleitbezorger van lokale omroepen, terwijl ze - streekomroepen - nastreven??
Geloven we werkelijk allemaal dat een grotere bestuurlijke eenheid de knelpunten uit het onderzoek "Sector onder de Radar", van de OLON uit 2010 gaat oplossen?? (We voegen de plaatselijke voetbalverenigingen uit een streek samen, en hopen dan op eredivisie voetbal?!?!) Kan iemand dit toelichten??
big T

Re: Natuurlijke Habitat

Bericht door big T »

klinkt als niet aanwezig geweest bij de vergadering van de Olon?
Had je tegen kunnen stemmen :D
Orange

Bericht door Orange »

Vind je het geen serieuze optie of ben je het er gewoon niet mee eens?

Wat mij betreft is de insteek van de OLON goed, hooguit in de uitvoering niet altijd even goed als het gaat om de indeling. Ik kan me voorstellen dat als jullie voor jullie regio een net wat andere indeling zien, je dat vooral kenbaar moet maken aan de OLON. Ik heb ook de indruk dat dat juist gevraagd is door de OLON. Vooral doen dus.
Kom dan overigens niet aan met het verhaal dat je een lokale omroep voor één gemeente wil behouden, want dat is echt achterhaald.
Wat dat betreft ben ik erg nieuwsgierig naar de plaats waar jouw omroep zit en welke indeling er voor die plaats wordt voorgesteld. Noem man en paard, want dan wordt het hier op het forum ook wat interessanter. Dan kunnen we namelijk inhoudelijk met elkaar meedenken ipv in algemene termen roepen dat een indeling niet goed is.
ookmich

Bericht door ookmich »

Ik kan me voorstellen dat een voorstel om de gemeente Haren te laten meedoen aan de (dan alsnog) streekomroep Groningen Stad best kans maakt. Noord en Midden Drenthe is misschien net iets minder logisch.
weperr

Bericht door weperr »

Dank voor de reactie.

Het betreft inderdaad Haren, onder de stad Groningen. Wij zouden moeten gaan resulteren in het gebied ten oosten van ons. Tot aan de Dollard.
Als je dat spiegelt aan - natuurlijke habitat - dan gaat het behoorlijk "nat". Enige voor de hand liggende combi is dan met de huidige gemeente Groningen. Haren is b.v. een typische forensengemeente van de stad Groningen. Richting oost zijn plaatsen met een heel ander karakter. Enig raakvlak, maar wel afnemend, is natuurlijke habitat richting zuid. Gemeente Tynaarlo. Een provinciegrensoverschrijdende samenwerking.

Ben verder zo bang dat het weghalen van typische lokale radio, ten voordele van een streekverband, eigenlijk nauwelijks binding zal gaan opbouwen met luisteraars. Niet meer dan een publiek voor een typische lokale zender. Zou het niet een publieke kloon worden van de huidige commerciële regionale zenders. Eigenlijk meer van hetzelfde, wat er landelijk ook al is. Vrolijk pratende DJ's , top 40 plaatjes, die niet verder komen dan het oplezen van wat nieuwsfeitjes en agendaberichten uit het doelgebied. Kijkend naar de luistercijfers van regionale commerciëke omroep, dan wordt je daar niet vrolijk van.
Orange

Bericht door Orange »

Dat is idd een bijzondere indeling. Haren lijkt mij bij wijze van spreken een buitenwijk van Groningen. Voeg het dan ook daar aan toe. Dat zou ik dus naar de OLON mailen en tevens met OOG in gesprek gaan over samenwerking.
Plaats reactie