van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Dr Radio

Re: van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door Dr Radio »

Het idee van RadioMeneer is zeker geen slechte gedachte, dan komt er absoluut de shakeoff die nodig is op dit moment. Ik zou dit wel onderschrijven.
Of het alleen commercieel zou moeten is even een discussie. Commercie geeft wel aan of er bestaansrecht isvoor de desbetreffende omroep. Of je zo objectief streeknieuws krijgt is te betwijfelen. Wie betaalt bepaald zou mee kunnen gaan spelen. Dat is iets wat onwenselijk is.
Wel goed dat je uit gaat van het beste plan met een goede organisatorische,economische en inhoudelijke onderbouwing.

De mening van Weperr deel ik niet. Dit is al in 2012 aangekondigd dat men dit zou gaan doen als de omroepen zelf niet het heft in eigen hand zouden gaan nemen. De omroepen hebben dit niet gedaan dus krijg je dit en dat begrijp ik wel. Het feit dat er op dit moment zoveel problemen zijn her en der is een teken aan de wand. Innoveren op lokaal niveau gebeurd niet, omdat het geld er simpelweg niet is. De meeste omroepen zijn veel te klein.Tijden zijn veranderd en een podium moet je primair niet meer zoeken bij een lokale of streekomroep. Door de komst van internet is de drempel voor je eigen podium enorm laag geworden. Dat geldt ook voor nieuws. Iedereen heeft tegenwoordig het lokale nieuws bij zich in zijn telefoon.
Ook bij verenigingen zie je fusies ontstaan, omdat het allemaal niet meer te betalen is. Daar komt bij dat je bij een vereniging geld moet betalen om lid te mogen worden. Persoonlijk heb ik dat bij weining omroepen gehoord dat je contributie moet betalen. Als je het zo bedenkt een beetje vreemd.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Dr Radio schreef:.....
Daar komt bij dat je bij een vereniging geld moet betalen om lid te mogen worden. Persoonlijk heb ik dat bij weining omroepen gehoord dat je contributie moet betalen. Als je het zo bedenkt een beetje vreemd.
Het is niet meer dan normaal dat er in een vereniging contributie betaald wordt.
Ik heb wel het idee als bij lokalo's de contributie ingevoerd gaat worden, een deel van de leden (medewerkers) gaat lopen.
En wat is dan een redelijke contributie: jeugdleden (t/m 16j) € 75,-- perj aar, volwassenen € 150,-- per jaar is m.i. niet te veel...
en dan is er koffie......
Orange

Bericht door Orange »

v.ijl schreef:
Dr Radio schreef:.....
Daar komt bij dat je bij een vereniging geld moet betalen om lid te mogen worden. Persoonlijk heb ik dat bij weining omroepen gehoord dat je contributie moet betalen. Als je het zo bedenkt een beetje vreemd.
Het is niet meer dan normaal dat er in een vereniging contributie betaald wordt.
Ik heb wel het idee als bij lokalo's de contributie ingevoerd gaat worden, een deel van de leden (medewerkers) gaat lopen.
En wat is dan een redelijke contributie: jeugdleden (t/m 16j) € 75,-- perj aar, volwassenen € 150,-- per jaar is m.i. niet te veel...
Lokale omroep is toch geen vereniging van, voor en door de leden? Het is een media-instelling die er is voor de lokale nieuwsvoorziening waarbij nagenoeg altijd met (deels) vrijwilligers wordt gewerkt. Helemaal niet handig om een lokale omroep een vereniging te laten zijn.
Dr Radio

Bericht door Dr Radio »

Orange schreef:[
Lokale omroep is toch geen vereniging van, voor en door de leden? Het is een media-instelling die er is voor de lokale nieuwsvoorziening waarbij nagenoeg altijd met (deels) vrijwilligers wordt gewerkt. Helemaal niet handig om een lokale omroep een vereniging te laten zijn.
Dus de gemeenschap moet in veel gevallen de hobby van de vrijwilligers maar betalen? Want dat is in de meeste gevallen de realiteit.
Ik heb het in deze niet over profs die wel goede nieuwsvoorziening verzorgen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bij de lokale omroep waar ik werk betalen de medewerkers al jaren contributie.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
paul_b

Bericht door paul_b »

Even een andere vraag: zijn er omroepen die overwegen om het lidmaatschap van de Olon op te zeggen als de NLPO de eventuele wijzigingen in de streekomroep-voorstellen niet toekent?
ookmich

Bericht door ookmich »

Even een andere vraag: zijn er omroepen die overwegen om het lidmaatschap van de Olon op te zeggen als de NLPO de eventuele wijzigingen in de streekomroep-voorstellen niet toekent?
Wat zou je ermee bereiken als je weggaat bij de OLON? Er wordt dan nog steeds een streekkaart vastgesteld waar jouw gemeente wordt ingedeeld in een bepaalde streek. Die kaart wordt het uitgangspunt voor het keurmerk voor lokale omroepen, en komt in het informatiepakket bij de VNG.

Of je nu wel of niet lid blijft van de OLON, het wordt voor een zelfstandige kleine lokale omroep lastiger om je licentie te verlengen als die afloopt. Hoe lastig precies, dat moet natuurlijk nog blijken.
paul_b

Bericht door paul_b »

Wat er mee te bereiken valt is dat je zelf dan bepaalt met wie je samen gaat werken. In ons geval (we zijn al een omroep voor 2 gemeenten) zal dat betekenen dat we samen met de 2 andere omroepen waar we nu contact mee hebben dan een gezamenlijke streekomroep kunnen starten.

We zeggen niet bij voorbaat dat we er mee stoppen, dat ligt helemaal aan de houding van het changeboard. Oftewel worden de verzoeken tot wijziging geaccepteerd of niet.

We zijn ons zeer bewust van het feit dat we moeten voldoen aan het LTMA.

De regio of zeg maar provincie waar we nu ingedeeld zijn heeft helemaal niks maar dan ook echt niks met de natuurlijke habitat te maken.
Orange

Bericht door Orange »

Dr Radio schreef:
Orange schreef:[
Dus de gemeenschap moet in veel gevallen de hobby van de vrijwilligers maar betalen? Want dat is in de meeste gevallen de realiteit.
Ik heb het in deze niet over profs die wel goede nieuwsvoorziening verzorgen.
Nee, de gemeenschap betaalt voor onafhankelijke nieuwsvoorziening. Alsjeblieft niet voor hobby's. Dat je met vrijwilligers werkt, is prima, maar dan moet het wel redelijk professioneel zijn en gericht op wat de luisteraar wil.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Orange schreef:.....
Nee, de gemeenschap betaalt voor onafhankelijke nieuwsvoorziening. Alsjeblieft niet voor hobby's. Dat je met vrijwilligers werkt, is prima, maar dan moet het wel redelijk professioneel zijn en gericht op wat de luisteraar wil.
Wat wil de luisteraar? Deze vraag ben ik nog niet tegengekomen....
Ik begrijp dat de nieuwsvoorziening in de ene regio meer luisteraars trekt dan in een andere regio. Als je voor anderhalve paardenkop en een halve varkensstaart (voor zeer weinig mensen dus) een professionele onafhankelijke nieuwsvoorziening opstart, is dat dan zinnig???? Vraag je aan de luisteraar (op de persoon spelend) een financiële bijdrage? O is het dan niet meer nodig....
en dan is er koffie......
dj-chris

Bericht door dj-chris »

ookmich schreef:
Wat zou je ermee bereiken als je weggaat bij de OLON? Er wordt dan nog steeds een streekkaart vastgesteld waar jouw gemeente wordt ingedeeld in een bepaalde streek. Die kaart wordt het uitgangspunt voor het keurmerk voor lokale omroepen, en komt in het informatiepakket bij de VNG.

Of je nu wel of niet lid blijft van de OLON, het wordt voor een zelfstandige kleine lokale omroep lastiger om je licentie te verlengen als die afloopt. Hoe lastig precies, dat moet natuurlijk nog blijken.
Wat zou je ermee bereiken als je weggaat bij de OLON?
Voor sommige omroepen is het heden ten daags meer een voordeel om niet aangesloten te zijn bij de OLON aLs wel. De voordeeltjes die je hebt van aansluiting bij de OLON vereniging zijn bij een hoop omroepen een nadeel geworden. Kantelpuntje zeg maar.

Wat Michiel ook aangeeft: wettelijk is er nog niks bepaald dus je kan nog steeds verder als lokale omroep zonder de OLON.

De leden van de VNG worden op de hoogte gesteld van de lobbie van de OLON. Deze leden kunnen (net zo als bij de OLON) hun mening laten horen. Dus als je met het bestuur van jouw betreffende lokale omroep om tafel gaat zitten met de verantwoordelijke Wethouder en of Burgemeester dan kan je ook deze personen op de hoogte brengen van de plannen van de OLON. Deze personen kunnen dan weer in het VNG overleg indien nodig het onderwerp ter discussie stellen. Dus de "Streek-kaart" is nog helemaal niet vastgelegd of vastgesteld!
Je hebt lokaal nieuws en wereldnieuws,alleen kan lokaal nieuws ook wereldnieuws zijn!
ookmich

Bericht door ookmich »

Wat er mee te bereiken valt is dat je zelf dan bepaalt met wie je samen gaat werken. In ons geval (we zijn al een omroep voor 2 gemeenten) zal dat betekenen dat we samen met de 2 andere omroepen waar we nu contact mee hebben dan een gezamenlijke streekomroep kunnen starten.

We zeggen niet bij voorbaat dat we er mee stoppen, dat ligt helemaal aan de houding van het changeboard. Oftewel worden de verzoeken tot wijziging geaccepteerd of niet.

We zijn ons zeer bewust van het feit dat we moeten voldoen aan het LTMA.

De regio of zeg maar provincie waar we nu ingedeeld zijn heeft helemaal niks maar dan ook echt niks met de natuurlijke habitat te maken.
Als ik het goed zie, gaat het om Ommen en Dalfsen, toch?
Streek nummer 14 is inderdaad wel erg groot.

Op regioatlas.nl zie ik dat die gemeenten bestuurlijk veel samenwerkingsverbanden hebben met deze groep gemeenten:

Dalfsen
Deventer
Hardenberg
Kampen
Olst-Wijhe
Ommen
Raalte
Staphorst
Steenwijkerland
Zwartewaterland
Zwolle

Het lijkt me zinvoller om daar naar te kijken dan " omroepen waar we contact mee hebben". Dat komt vaak neer op "omroepen waar we toevallig geen ruzie mee hebben" en dat is niet echt een sterk argument.

Maar misschien zijn er nog andere criteria waar je naar kunt kijken om te bepalen wat een logische eenheid is.
paul_b

Bericht door paul_b »

Nou sorry hoor, de omroepen waar we 'toevallig' contact mee hebben daar zijn we serieus mee in gesprek.
Een logische indeling zal de Vechtdal-gemeentes zijn die liggen aan de rivier de Vecht. Twenterand Dalfsen Ommen en Hardenberg. Die laatste 2 gemeentes staan op het punt te gaan fuseren.

Wat denk ik ook een misvatting is dat je een dorpsomroep zo ff bij een grote stad (Zwolle) aanplakt dat die vast wel binding hebben.

En blijft er nog het punt dat wij nu 45 serieuse vrijwilligers hebben en dat we straks tegen 20 van hen moeten zeggen: bedankt voor je jarenlange trouwe inzet, maar nu moet je weg want er is geen plek. In onze omgeving is het een ons kent ons cultuur, je naam is zo naar de kloten als je dat dus moet doen. Anders dan in een stad waar de meesten elkaar niet kennen.
ookmich

Bericht door ookmich »

Wat ik bedoel, is dat je dat dan welnergens mee moet onderbouwen waarom dat een logische streek is.

Op de site van de gemeente Ommen zie ik dit document:
http://www.ommen.nl/fileadmin/documente ... chtdal.pdf

Daar staan andere gemeenten dan in jouw lijstje (Zwolle, Dalfsen, Ommen, Hardenberg, Staphorst, Reestdal).

Waarom zouden trouwens 20 van de 45 vrijwilligers weg moeten? Ik denk dat je straks iedereen keihard nodig hebt!
paul_b

Bericht door paul_b »

Je hebt helemaal gelijk. Maar van dat rijtje zitten Zwolle en Staphorst al aangesloten bij andere bestaande samenwerkingen.

We gaan het meemaken wat de uitkomst gaat worden.

Reestdal is trouwens geen gemeente maar een streek...
Plaats reactie