van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
ookmich

Re: van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door ookmich » 05 apr 2016 22:44

Als deze omroepen commercieel gaan.... geweldig idee! 10 % wordt door de gemeenschap (t.b.v. de nieuwsvoorziening) betaald, de rest via de reclame-inkomsten!
Bij de provinciale omroepen is de verhouding nu omgekeerd. 90% publieke financiering, 10% eigen inkomsten.

Bij lokale omroepen zijn de verschillen enorm. Maar voor de sector als geheel geldt een verhouding 50-50% en dat vind ik een gezonde verhouding. Zeker als je je publieke taak serieus neemt en méér meldt dan alleen maar sensatienieuws. Ook maatschappelijke verhalen, human interest en politiek.En op alle media, natuurlijk.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 06 apr 2016 14:03

ookmich schreef:En daardoor worden inwoners van de Achterhoek lastig gevallen met nieuws uit de Betuwe, en inwoners van Nijmegen met nieuwtjes uit de Veluwe. En inwoners van de kop van Noord-Holland die geacht worden Zuid-Kennemerland boeiend te vinden. Zoals de bewoners van het Gooi altijd smullen van nieuws uit Westfriesland. Om maar te zwijgen over de populariteit van nieuws uit het Westland in de Bollenstreek. Of van nieuws uit de Krimpenerwaard bij bewoners van Voorne-Putten.
En wat gaat een grote streekomroep hier aan oplossen? Dat mensen uit Hardenberg nu lastig gevallen worden met een weggelopen kat in Epe?
Wat mij betreft geen vooruitgang. Het zou eventueel wat zijn als je 2 of 3 omroepen samenvoegt maar 10 of soms meer lost natuurlijk niks op.

Doe mij maar de regionale omroep zo als die nu is.

ruudam

Bericht door ruudam » 06 apr 2016 17:07

Piet Puk schreef:Ik ben het met Big T eens. Als ik luister naar de provinciale zenders welke ik kan ontvangen, brengen deze prima kwaliteit imho. Als deze zich onderscheiden van de landelijke zenders, hebben deze zeker bestaansrecht. Deze hoeven niet weg.

Wellicht dat je in hele grote provincies als Brabant of Gelderland nog een paar streekomroepen kunt toleren, maar 62 in NL is nog veel te veel. Eigenlijk weten wij (lokale omroep medewerkers) in ons achterhoofd ook wel dat continuïteit, kwaliteit en bestaansrecht ontbreken, maar het is zo'n leuke hobby, he?
Het gaat niet om wat weg moet, maar om wat samen kan. Integratie Regionaaal en lokaal in streekomroep, samanvoeging dus. Want Regionaal en lokaal is 1 laag teveel. Dus in elkaar schuiven.
De streken worden groter dan de lokale omroepen en kleiner dan de huidige Regionale omroepen. Alles op een kwaliteits nivo van huidige regionale omroepen.
Betere omroep dichterbij, maar inderdaad niet super dichtbij zoals nu met lokaal, want dat is niet haalbaar. Meer werkgelegenheid, want meer readcties. OOk hier is samenwerking tussen de streek omroepen noodzakelijk om verpilling te voorkomen.

Er is dan alleen nog maar landelijke publieke en streek publieke omroep.
Ik denk aan 30 a 40 streekomroepen in logische streken, los van provincie en gemeentegrenzen.

genesisfm

Bericht door genesisfm » 06 apr 2016 21:57

Ik zeg afschaffen de regionale omroepen en lokale omroepen en het roer omgooien.
Wat ik zou voorstellen is het volgende:
Ipv. de huidige bezetting ga je kavels commercieel beschikbaar stellen, je kan dan als commercieel station maximaal het formaat krijgen van een streekomroep, dan dezelfde verplichtingen op het kavel zetten als nu voor een regionale / lokale omroep geld en laat het zijn gang gaan.
Ipv. subsidie kan een gemeente zendtijd inkopen indien zij het nodig achten.
Het radio virus opgelopen in 1987 sindsdien ongeneeslijk verklaard.

ookmich

Bericht door ookmich » 06 apr 2016 23:01

Ipv. de huidige bezetting ga je kavels commercieel beschikbaar stellen, je kan dan als commercieel station maximaal het formaat krijgen van een streekomroep, dan dezelfde verplichtingen op het kavel zetten als nu voor een regionale / lokale omroep geld en laat het zijn gang gaan.
Ipv. subsidie kan een gemeente zendtijd inkopen indien zij het nodig achten
Voor radio zou dat goed kunnen werken.

Voor televisie geloof ik daar niet in. Brabant10 was op provinciale schaal zelfs niet rendabel te krijgen.

Op zich ben ik wel voorstander van synergie tussen het 'merk' van een radiozender en een tv-zender. Dat raak je dan kwijt.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 apr 2016 08:38

Ik ben ook voor grotere streekomroepen. En dan wel het publieke karakter en de (semi-) professionele opzet goed in de gaten houden. Deze zenders zijn er dan niet meer om (al-dan-niet nostalgisch) 'hitradiootje' te spelen. Dan zijn de ruzies daarover ook meteen opgelost.

Het is goed dat er nu op Internet en in de nabije toekomst via AM ruime mogelijkheden zijn om hobbymatig radiootje te spelen. Want daar is niks mis mee. Maar het is wel een goede zaak dat er nu een einde komt aan de vreemde mix van hobbymatig 'radiootje spelen' en publieke omroep.
Laatst gewijzigd door EtherScout op 07 apr 2016 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Orange

Bericht door Orange » 07 apr 2016 14:01

genesisfm schreef:Ik zeg afschaffen de regionale omroepen en lokale omroepen en het roer omgooien.
Ipv. subsidie kan een gemeente zendtijd inkopen indien zij het nodig achten.
Van deze suggestie krijg ik pijn in mijn ogen bij het lezen. Ik vind het namelijk een heel slecht voorstel. Wat mij betreft is de subsidie namelijk bedoeld om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen. De lokale journalistiek kalft steeds verder af en daarom is een subsidie voor streekomroepen zeer zinvol.
Het inkopen van zendtijd door een gemeente is dus een slecht idee, want dan is het niet onafhankelijk en daar komt bij dat lokale omroep meer is dan gemeentelijke berichtgeving. Als een lokale omroep zich beperkt tot persberichten van gemeenten en politie voorlezen, dan lijkt mij dat geen toevoeging. Eendimensionale berichtgeving door de gemeente zelf via een commerciële zender dus ook niet.
Daar komt overigens nog bij dat ik me afvraag of streekomroepen volledig commercieel wel haalbaar zijn.

Debaser

Bericht door Debaser » 07 apr 2016 14:52

Orange schreef:Wat mij betreft is de subsidie namelijk bedoeld om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen.
Toch zie je dat steeds meer gemeenten nu al meer te zeggen willen hebben over de inhoud van de lokale omroep (soms terecht), juist omdat ze subsidie verlenen...
Be a debaser!

Orange

Bericht door Orange » 07 apr 2016 14:58

Debaser schreef:
Orange schreef:Wat mij betreft is de subsidie namelijk bedoeld om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen.
Toch zie je dat steeds meer gemeenten nu al meer te zeggen willen hebben over de inhoud van de lokale omroep (soms terecht), juist omdat ze subsidie verlenen...
Volgens mij is er wettelijk zelfs geregeld dat dat dus niet mag. En in welke gevallen zou dat dan terecht zijn?
Ik kan me wel voorstellen dat er een serieuze check komt op het functioneren van een lokale omroep/streekomroep, maar dan niet door de gemeente. Eerder door CvdM oid.

Debaser

Bericht door Debaser » 07 apr 2016 15:08

Dat het niet mag, wil niet zeggen dat lokale omroepen het niet toelaten. Je zult maar wat extra centjes van de gemeente nodig hebben. Let wel: Ik heb het natuurlijk niet over een wethouder of ambtenaar die zelf bepaalt welke gasten wel en niet mogen en wat voor programma's er uitgezonden mogen worden.

Soms terecht slaat op lokale omroepen die hitradiootje spelen.
Be a debaser!

genesisfm

Bericht door genesisfm » 07 apr 2016 19:14

Orange schreef: Van deze suggestie krijg ik pijn in mijn ogen bij het lezen. Ik vind het namelijk een heel slecht voorstel. Wat mij betreft is de subsidie namelijk bedoeld om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen. De lokale journalistiek kalft steeds verder af en daarom is een subsidie voor streekomroepen zeer zinvol.
Het inkopen van zendtijd door een gemeente is dus een slecht idee, want dan is het niet onafhankelijk en daar komt bij dat lokale omroep meer is dan gemeentelijke berichtgeving. Als een lokale omroep zich beperkt tot persberichten van gemeenten en politie voorlezen, dan lijkt mij dat geen toevoeging. Eendimensionale berichtgeving door de gemeente zelf via een commerciële zender dus ook niet.
Daar komt overigens nog bij dat ik me afvraag of streekomroepen volledig commercieel wel haalbaar zijn.
Je stelt dat een subsidie in jou ogen bedoeld is om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen, hoe wil jij dit waarborgen? Wie bewaakt dit?
Het inkopen van zendtijd door de gemeente zie ik meer als een afgekapte subsidie, een gemeente zal telkens weer moeten overwegen of ze er geld in blijven stoppen en of ze het de moeite waard vinden. Het belangrijkst vind ik nog wel dat een omroep bestaansrecht moet hebben, dat hebben de lokale omroepen nu niet daarom deze actie. Een streekomroep is ook uitstel van executie want zodra de markt open gaat (door internet of DAB) dan heeft ook een streekomroep geen recht meer van bestaan. Je ziet het effect al bij de kranten sinds er internet is.

Kortom als het commercieel niet haalbaar is dan heeft het in mijn ogen ook geen bestaansrechten.

genesisfm

Bericht door genesisfm » 07 apr 2016 19:20

ookmich schreef: Voor radio zou dat goed kunnen werken.

Voor televisie geloof ik daar niet in. Brabant10 was op provinciale schaal zelfs niet rendabel te krijgen.

Op zich ben ik wel voorstander van synergie tussen het 'merk' van een radiozender en een tv-zender. Dat raak je dan kwijt.
Zoals ik ook met radio stel, als het commercieel niet haalbaar is dan gewoon niet doen.

ookmich

Bericht door ookmich » 07 apr 2016 19:59

Je stelt dat een subsidie in jou ogen bedoeld is om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen, hoe wil jij dit waarborgen? Wie bewaakt dit?
Dit is een van de speerpunten van het Commissariaat voor de Media. Het CvdM zal het ook niet accepteren als de publieke financiering van een publieke omroep en commerciële klussen door elkaar gaan lopen. Alsndergelihke voorwaarden staan opgenomen in de subsidiebeschikking, zullen ze optreden.

Het inkopen van zendtijd door de gemeente zie ik meer als een afgekapte subsidie, een gemeente zal telkens weer moeten overwegen of ze er geld in blijven stoppen en of ze het de moeite waard vinden.
De bekostigingsplicht voor publieke lokale omroepen staat gewoon in de wet. De gemeente moet bijdragen wat nodig is om een lokaal toereikend mediaaanbod te kunnen maken.

Wat dat betreft gaat het dus officieel niet om de vraag of ze het de moeite waard vinden.

In de praktijk is dat natuurlijk wel degelijk relevant. In gemeenten als Groningen, Maastricht, Oss en Eindhoven blijkt uit de relatief hoge bijdrage dat deze gemeenten het fijn vinden een min of meer professioneel televisiestation te hebben.
Het belangrijkst vind ik nog wel dat een omroep bestaansrecht moet hebben, dat hebben de lokale omroepen nu niet daarom deze actie. Een streekomroep is ook uitstel van executie want zodra de markt open gaat (door internet of DAB) dan heeft ook een streekomroep geen recht meer van bestaan. Je ziet het effect al bij de kranten sinds er internet is.
Juist door die ontwikkeling zie je dat in veel regio's binnen een paar jaar geen lokale journalistiek meer bestaat. Daarom heeft een publiek gefinancierde streekomroep júist bestaansrecht. Mits natuurlijk op een voldoende professioneel niveau.

genesisfm

Bericht door genesisfm » 07 apr 2016 20:38

De bekostigingsplicht voor publieke lokale omroepen staat gewoon in de wet. De gemeente moet bijdragen wat nodig is om een lokaal toereikend mediaaanbod te kunnen maken.

Wat dat betreft gaat het dus officieel niet om de vraag of ze het de moeite waard vinden.
Daarom meteen een wetswijziging voorstellen, geen halve aanpak!
In de praktijk is dat natuurlijk wel degelijk relevant. In gemeenten als Groningen, Maastricht, Oss en Eindhoven blijkt uit de relatief hoge bijdrage dat deze gemeenten het fijn vinden een min of meer professioneel televisiestation te hebben.
Als ze het zo belangrijk vinden kunnen ze een aandeel in de omroep kopen, hier in de buurt vinden de gemeente het veel minder interessant dus waarom gelijk trekken tov grote steden.
Juist door die ontwikkeling zie je dat in veel regio's binnen een paar jaar geen lokale journalistiek meer bestaat. Daarom heeft een publiek gefinancierde streekomroep júist bestaansrecht. Mits natuurlijk op een voldoende professioneel niveau.
Daarom juist ruimte geven voor nieuwe ontwikkelingen, als er behoeften is dan komt het vanzelf terug.
Vind het juist zo achterlijk om iets waar vrijwel geen vraag naar is dmv subsidies tot leven te houden.

Ps. om een voorbeeld te noemen, hier in de regio heb je een aantal "commerciële" lokale nieuwssites zoals http://www.brandweer112.nl/ of http://waalwijk.nieuws.nl/ hier vind je de meeste info wel op terug, en anders tegenwoordig via facebook. Daar is tenminste bestaansrecht voor.

Dr Radio

Bericht door Dr Radio » 09 apr 2016 11:51

genesisfm schreef:
Orange schreef: Je stelt dat een subsidie in jou ogen bedoeld is om onafhankelijke lokale journalistiek te waarborgen, hoe wil jij dit waarborgen? Wie bewaakt dit?
Het inkopen van zendtijd door de gemeente zie ik meer als een afgekapte subsidie, een gemeente zal telkens weer moeten overwegen of ze er geld in blijven stoppen en of ze het de moeite waard vinden. Het belangrijkst vind ik nog wel dat een omroep bestaansrecht moet hebben, dat hebben de lokale omroepen nu niet daarom deze actie. Een streekomroep is ook uitstel van executie want zodra de markt open gaat (door internet of DAB) dan heeft ook een streekomroep geen recht meer van bestaan. Je ziet het effect al bij de kranten sinds er internet is.

Kortom als het commercieel niet haalbaar is dan heeft het in mijn ogen ook geen bestaansrechten.
Helemaal mee eens. Ik ben helemaal niet van het extreem commerciele, maar zeker bij lokale omroepen is dat wel een belangrijke indicator voor bestaansrecht. Kijk maar eens hoeveel omroepen er de afgelopen tijd extra financieel gesteund zijn door de gemeente. Dat gaat nu weer een jaar of 2 goed en dan staan ze weer bij de gemeente op de stoep.
Komt ook bij dat er gemeentes zijn die denken dat ze de baas over de omroep zijn of er zijn wethouders die denken dat ze omroepbaas zijn. Een situatie die kost wat kost de kop in gedrukt dient te worden.

Het lokale nieuws is inmiddels goed te vinden op internet en daar is een lokale omroep helemaal niet meer voor nodig. Streekgericht is ook nog te betwijfelen, maar regionaal heeft het wel meerwaarde. Wellicht dan inderdaad zoals eerder genoemd meer editiegericht werken afhankelijk van de grootte.

Zal mij niets verbazen als deze indeling een voorloper is van de gemeentelijk herindeling :roll:

Plaats reactie