van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
Orange

Re: van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door Orange » 14 mei 2016 21:56

Bestuurlijke samenwerkingen lijken mij ook niet een graadmeter. De gemeenten die worden opgesomd zijn heel West-Overijssel. Dat is al bijna een regionale/provinciale omroep. Je moet kijken waar inwoners op gericht zijn; waar uitwisseling tussen is of een gebied dat iets gemeenschappelijks heeft.
De Vechtdalgemeenten zijn dan best logisch. Maar verder is het nog lastig om tot een indeling te komen voor West-Overijssel. Zou dit wat zijn?

Deventer
Hardenberg, Ommen
Kampen
Olst-Wijhe en Raalte
Steenwijkerland (bij Meppel)
Zwartewaterland en Staphorst
Zwolle en Dalfsen

Overigens zijn er twee dimensies in dit vraagstuk. Je hebt de schaal waarop je iets organiseert en de schaal waarop je iets profileert.
Je moet je met je media niet op grotere gebieden richten dan ik bovenstaand noem denk ik zelf. Maar het zou bijvoorbeeld wel kunnen dat er een organisatie is die meerdere brands heeft. Je kan bijvoorbeeld denken aan 1 media-organisatie voor Kampen, Zwolle, Zwartewaterland en Staphorst, maar dat je dan differentieert. Dat kan dan als volgt:
- Sociale media: per gemeente of misschien nog gedifferentieerder
- Televisie: voor dat hele gebied
- Radio: volgens de indeling zoals ik eerder in het bericht zet, maar je kan dan bijvoorbeeld wel een ochtendprogramma of de dagprogrammering als geheel voor al die gemeenten doen en dan 's avonds specifieker gericht op 1 of enkele gemeenten.

paul_b

Bericht door paul_b » 14 mei 2016 22:11

Mooi voorbeeld wat al een stuk logischer is dan het nlpo voorstel.

Ik zou het volgende doen:
Zwolle-Kampen
Steenwijkerland-Zwartewaterland
Staphorst-De Wolden (drenthe) Die werken al gedeeltelijk samen
Dalfsen-Ommen-Hardenberg
Deventer-Olst/Wijhe-Raalte

In jouw voorstel trek je de bestaande omroep Vechtdal FM uit elkaar. Die is omroep voor Dalfsen en Ommen.

ookmich

Bericht door ookmich » 15 mei 2016 00:10

Mooie discussie.

De streekomroepen waar we het over hebben, bepalen vooral de schaalgrootte op televisie. De juridische schaalgrootte bepaalt immers wat Ziggo en KPN verplicht moeten doorgeven.

Online en social kunnen en moeten natuurlijk altijd lokaal of zelfs hyperlokaal worden ingezet.

Ook de manier waarop je het organiseert, kan afwijken van de juridische schaalgrootte. Dus je kunt best in meerdere dorpen een eigen vestiging aanhouden, voor redactie en montage.

Dr Radio

Bericht door Dr Radio » 16 mei 2016 10:14

v.ijl schreef:
Orange schreef:.....
Nee, de gemeenschap betaalt voor onafhankelijke nieuwsvoorziening. Alsjeblieft niet voor hobby's. Dat je met vrijwilligers werkt, is prima, maar dan moet het wel redelijk professioneel zijn en gericht op wat de luisteraar wil.
Wat wil de luisteraar? Deze vraag ben ik nog niet tegengekomen....
Ik begrijp dat de nieuwsvoorziening in de ene regio meer luisteraars trekt dan in een andere regio. Als je voor anderhalve paardenkop en een halve varkensstaart (voor zeer weinig mensen dus) een professionele onafhankelijke nieuwsvoorziening opstart, is dat dan zinnig???? Vraag je aan de luisteraar (op de persoon spelend) een financiële bijdrage? O is het dan niet meer nodig....
Goede insteek, maar de opmerking hoor ik vaker en niemand durft het aan om echt te doen wat de kijker/luisteraar wil. Anders zaten de meeste omroepen niet zo in de problemen. Dat heeft dus te maken met bestaansrecht. Het is ook nog de vraag of de streekomroep wel bestaansrecht heeft. Men haalt tegenwoordig zelf overal zijn nieuws vandaag en lineair kijken wordt steeds minder.

Debaser

Bericht door Debaser » 17 mei 2016 11:27

Het grote probleem van veel (dus niet allemaal) lokale omroepen is dat ze nog steeds het idee hebben dat alles om radio draait. Dat wil zeggen: Er is wel internet en tv, maar vaak slechts heel beperkt. Internet betekent vaak niet meer dan een website met de programmering en een stream en televisie is 23 uur per dag een kabelkrant.

De omroepen hebben zichzelf daarom overbodig gemaakt, want in ieder dorp zijn er tegenwoordig wel websites waar lokaal nieuws te vinden is. Al is het maar één op één doorplaatsen van persberichten van de lokale voetbalclub. Ergo: Lokale omroepen, die met hun subsidie al jaren geleden een gok hadden kunnen nemen op het vlak van internet, zijn nu keihard ingehaald door particuliere initiatieven.

Je kunt dan zeggen: Lokale omroepen (en streekomroepen) zijn niet meer nodig. Dat zal echter per plaats verschillen. In het algemeen is een onafhankelijke nieuwsvoorziening natuurlijk altijd belangrijk. Kijk, particuliere initiatieven zijn leuk, maar je weet niet wie de redactionele lijn bepaalt. Bij een lokale omroep is dat met allerlei checks and balances wel geregeld. Officieel dan.

Verder, ik gooi de knuppel maar even in het hoenderhok, heb ik in de discussies vaak het idee dat zelfreflectie grotendeels ontbreekt bij veel (dus niet allemaal) medewerkers van lokale omroepen. Als ik de mensen hier moet geloven dan is hun omroep altijd de enige die het goed doet, die geen hitradio speelt, die wel beluisterd wordt door het hele dorp en nu moeten ze samen met omroepen waarbij dat allemaal niet het geval is. Terwijl medewerkers van die zenders natuurlijk allemaal hetzelfde zeggen.

Eerlijk is eerlijk: Ik denk dat het veel lokale omroepen veel te lang hun gang hebben kunnen gaan. Zonder oog te hebben voor ontwikkelingen in de media, zonder oog te hebben voor wat het publiek wil en de gemeenten en het CvdM hebben het laten gaan omdat het formeel allemaal in orde was (en er vaak ook geen alternatief bleek te zijn).

Ik generaliseer hierboven een beetje. Ik zal dat nuanceren: Er zijn natuurlijk zeker lokale zenders die het goed doen. Voor hen is het zuur als ze samen moeten gaan werken met zwakkere broeder, maar feit is dat er gewoon te veel lokale zenders in Nederland die helemaal niks toevoegen. Behalve een leuke omroep voor de makers dan. Grappig voorbeeld (ongetwijfeld overdreven) is een lokale zender uit mijn regio die volgens de overlevering al drie dagen uit de lucht was (kapotte zender) voordat iemand belde.
Be a debaser!

Bassberg

Bericht door Bassberg » 13 jun 2016 20:25

Een derde van de ruim 275 lokale omroepen in Nederland is tegen de vorming van een streekomroep. Nog eens een derde kijkt de kat uit de boom en is vooral bang voor het verliezen van de eigen (lokale) identiteit. De rest is voorstander en is voor het credo ‘Hoe eerder, hoe beter’. Dat zegt Bernard Kobes, interim-bestuurder van de Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO), tegen RadioFreak.nl.

De OLON, het overkoepelende orgaan van de lokale omroepen in Nederland, maakte eind maart bekend terug te willen van 275 lokale omroepen naar 62 grotere, streekomroepen. Om dat te realiseren is de NLPO opgericht. “We krijgen maandelijks berichten van lokale omroepen die failliet zijn, vorige week nog de lokale omroep van Lochem. Als we doorgaan zoals het nu gaat, zullen er heel veel omroepen omvallen omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken”, aldus Kobes. Volgens hem staan tientallen lokale omroepen momenteel op omvallen.

Bezwaren
Lokale omroepen konden tot 1 juni hun bezwaren indienen tegen de vorming van een streekomroep in hun regio. De NLPO is momenteel met die omroepen en de gemeenten in gesprek om alsnog tot een oplossing te komen. De NLPO kan lokale omroepen niet verplichten om samen te werken. Als de desbetreffende gemeente echter wél voorstander is van samenwerking, is de kans groot dat de gemeente de geldkraan dichtdraait. Ook een oordeel van het Commissariaat van de Media zal dan negatief uitpakken voor de lokale omroep in kwestie.

Kobes van NLPO benadrukt dat streekomroepen niet het ‘opvreten’ van lokale omroepen onderling betekent. “Werk samen waar het kan, zoals met camera’s en studio’s. Maar de lokale journalistiek moet gedecentraliseerd blijven, zodat de nieuwsvoorziening in kleine dorpen en steden in stand blijft.”

De NLPO hoopt begin augustus de definitieve kaart met streekomroepen te publiceren.

bron: https://www.radiofreak.nl/13-van-alle-l ... eekomroep/

morningdj

Bericht door morningdj » 14 jun 2016 08:16

De omvang van de fusie is in sommige gevallen tot wel een derde van de provincie. Waarschijnlijk gestuurd door samenwerkingsverbanden tussen gemeenten, maar die lijnen liggen veelal anders dan op basis van cohesie. Gewoon pragmatisch en praktisch kosten besparen.

De geschiedenis lijkt men te vergeten. In de jaren 90 zijn samenwerkingsverbanden, o.a. Met commerciële partijen nog de nek omgedraaid door het CvdM omdat het niet ten goede kwam van wat ze toen uitvonden als de ICE norm.

Ik zie hier een tweedeling als het gaat om wat gezien wordt als de functie van de LO. De een ziet het als vereniging/hobby. De ander als nieuwsmedium. De beargumentatie dat men in laatste het kaas van het brood heeft laten eten door internet initiatieven, daarin kan ik me grotendeels vinden. Of ze door kleine groepen of door de lokale pers het plaatselijke suffertje worden bedreven is daarbij niet zo relevant.

Men is van de Olon/NLPO/VNG/CvdM op zoek gegaan naar een nieuw kader omdat de omroepen bij bosjes omvallen. Er is niets mis mee om dat te doen. Het pijnpunt is, dat je niet ver hoeft te shoppen om te zien dat schaalvergroting niet werkt, als oplossing voor dit probleem. Kijk naar het zootje van scholenfusies. Dat is een voorbeeld, waarbij het een goed idee leek maar in de praktijk toch wat anders uitpakt.

Hier gaat dat niet anders. Soms verdwijnen dingen omdat ze geen functie meer hebben. Je hoeft dan niet te zoeken naar nieuwe invulling. Je kunt ook gewoon stoppen. Er zit geen pot met goud achter lokale omroepen. En de experimenten met RMC leveren tot nu toe hitradiootje afgewisseld met nieuwsberichtjes op.

Er is geen noodzaak meer voor een FM zender of TV kanaal op de kabel voor deze toepassing. Laat staan voor DAB+. Als je dit wil kan dit via internet en dus goedkoper. Ook kun je via internet precies zien wie je volgt. Voor internet heb je geen publiek bestel nodig. Kun je je eigen gang gaan. Heb je geen stichting nodig.

Het argument van de oudere medemens zonder internet gaat ook al niet meer op. De markt is verzadigd. Er is genoeg dat beter is. Game over.
Weg met alle platgestampte worsten en eenheidspaden!

ruudam

Bericht door ruudam » 14 jun 2016 14:13

Zoals gezegd, je moet naar een samnvoeging van lokaal (streek) nen Regionale omroep. het is gewoon 1 laag te veel.
Dus tussen vorm met goede professionele streek-omroepen. Groter dan de voorgestelde streekomroepen maar veel kleimner dan de soms veel te grote provinciezenders zoals Gelderland.
Met een goede samanwerking, dus niet iedereen eigen dure spullen, kom je een heel eind met het budget vd huidige Regionale omroepen.

retep

Bericht door retep » 14 jun 2016 22:55

Debaser schreef:Het grote probleem van veel (dus niet allemaal) lokale omroepen is dat ze nog steeds het idee hebben dat alles om radio draait. Dat wil zeggen: Er is wel internet en tv, maar vaak slechts heel beperkt. Internet betekent vaak niet meer dan een website met de programmering en een stream en televisie is 23 uur per dag een kabelkrant.

Tis natuurlijk niet alleen radio maar denk wel dat radio het belangrijkste is, radio is veel makkelijker te maken dan TV, bovendien vroeger was alleen de kabelaar waar vrijwel iedereen een abonnement op had (muv van buitengebieden), tegenwoordig zijn er veel meer aanbieders wat betekend dat als je alleen via de kabel uitzend je een hoop mensen mist dus moet je moet met meerdere aanbieders weer een contract sluiten (als dat al kan).

wat betreft internet kan iedereen zo een internet site maken. per gemeente maar 1 lokale omroep dus ook geen concurrentie.

Orange

Bericht door Orange » 14 jun 2016 23:44

En zo bewijst retep direct al het gelijk van Debaser.

Het moet helemaal niet gaan om de distributiekanalen die je gebruikt, maar om content maken met lokale/regionale informatie over nieuws, wetenswaardigheden, sport, activiteiten die er te doen zijn enz. Breng wat er leeft in het verzorgingsgebied. Maak die content. Vervolgens lijkt mij online het belangrijkste distributiekanaal. Dat kan je dan nog versterken met radio en televisie. En ieder distributiekanaal heeft z'n eigen dynamiek en voor- en nadelen. Wat dat betreft moet je er naar mijn idee allemaal gebruik van maken. Maar het begint met de content en vervolgens online. Ik vind dat het startpunt.

Wat dat betreft moeten lokale omroepen ook niet door radioliefhebbers worden gestart, maar door mensen die het belangrijk vinden dat er een lokale/regionale onafhankelijke nieuwsvoorziening is.

Debaser

Bericht door Debaser » 15 jun 2016 11:14

Orange schreef:Wat dat betreft moeten lokale omroepen ook niet door radioliefhebbers worden gestart, maar door mensen die het belangrijk vinden dat er een lokale/regionale onafhankelijke nieuwsvoorziening is.
Dit is mijns inziens inderdaad het allerbelangrijkste. Het gaat om het verzorgen van een fatsoenlijke nieuwsvoorziening. Als je dat wilt doen, is het medium volledig irrelevant. Dus als je een video-reportage maakt, kan dat zowel op televisie als op internet. Als je een radiozender hebt, kun je ook nog quotes uit zo'n reportage halen.

Niet meer uitgaan van de gedachte dat je een radiozender bent die ook internet en tv doet. Je bent een lokaal platform en je gebruikt die media waarmee je jouw doelgroep het beste aan kunt spreken. Duidelijk is dat televisie (inderdaad: contracten met vijf verschillende aanbieders) en radio via de ether (niemand kent de frequentie bij wijze van spreken) de afgelopen jaren enorm in waarde hebben verloren en dat de komende jaren steeds meer gaan doen. Internet heeft iedereen.

En ja: Op internet is concurrentie, maar daar wordt toch niemand slechter van? Als lokale omroep met subsidie kun je bovendien écht onafhankelijk nieuws brengen, zoals Orange hierboven aangeeft. Bovendien ben je flexibeler. Een commerciële partij zal geen videorepo's op Facebook publiceren, die willen mensen naar de website lokken zodat ze eerst drie advertenties krijgen. Als publieke zender kun je gewoon je repo's op Facebook en Twitter zetten. Snapchat voor mijn part. Dan bereik je nog meer mensen. Dat laatste zou het doel moeten zijn.
Be a debaser!

ammak

Bericht door ammak » 15 dec 2016 11:57

Bij veel lokale omroepen vechten ze elkaar nu al de tent uit. Ze willen TV maken en de radio wordt verwaarloosd. Ook bij mij in Hilversum gaat het vaak mis. Het kan wel goed gaan. Zie radio Nunspeet 105.9 FM Van s'morgens vroeg tot s'avonds laat goeie gepresenteerde programma's
Maar dat is meer uitzondering dan regel. Meestal hoor je nonstop muziek en dat is het dan.
Zonde

herwin21

Bericht door herwin21 » 13 jan 2017 15:04

Echtwel schreef:
03 apr 2016 11:00
Misschien een vreemde vraag,....maar hoe of wat gaan ze doen mbt de overgebleven radio frequenties ? Ik neem aan dat er ruimte op de fm band komt ?
Kan zijn dat de streekomroep op 1 TV-kanaal gaat uitzenden en toch hun eigen FM-signaal blijven behouden maar dan onder de koepel van de streekomroep.
Helemaal magistraal, optimaal en 8 maal verticaal.

ookmich

Bericht door ookmich » 13 jan 2017 16:36

De OLON heeft deze vraag al een tijdje uitstaan bij de instanties.

Ik denk dat het antwoord niet eenduidig is, maar toch dicht bij "ja" zal zitten.

Je hebt het in feite over meerdere edities. En dan misschien ook wel over een gezamenlijke dagprogrammering doordeweeks, en afzonderlijke edities 's avonds en in het weekend.

Volgens mij wil het AT graag dat de FM frequenties van lokale omroepen zoveel mogelijk het zelfde blijven. Dat betekent dat het tevhnisch kan.

Provinciale omroepen hebben op één licentie ook meerdere edities. De wettelijke bepalingen zijn volgens mij in grote lijnen het zelfde.

Wat de instanties niet willen, is meerdere verschillende zenders waar vervolgens een dekking per zender in de hele streek wordt gevraagd.

Voor lokale omroepen is er wel een belangrijke andere vraag. Deze hele operatie heeft als doel dat we tijd, mensen en geld vrijmaken om te gaan doen waar we voor zijn opgericht: nieuws en informatie brengen op alle platforms. Als we dus alle energie in losstaande radiozenders blijven steken, dan komen we daar niet aan toe.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 13 jan 2017 18:03

Ik denk dat die streekvorming juist goed pas pas komt bij DAB, waar je met één zender meerdere omroep programma's kan uitzenden.
Maar ook het samen maken van programma's kan uiteraard.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Plaats reactie