Heerhugowaard kiest omroep ’A Life’

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
piratenhenkie

Heerhugowaard kiest omroep ’A Life’

Bericht door piratenhenkie » 11 mar 2016 05:59

HEERHUGOWAARD - De gemeenteraad van Heerhugowaard kiest voor omroep ’Heerhugowaard a Life’ als zendgemachtigde voor de komende vijf jaar.

Door Gert van der Maten - 10-3-2016, 23:06 (Update 10-3-2016, 23:06)

Het is een keuze die knarsetandend wordt gemaakt. Unaniem waren alle fracties in de raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling gisteravond namelijk in hun oordeel dat er eigenlijk een samenwerkingsverband had moeten ontstaan van ’A Life’ met de andere gegadigde, Heerhugowaard Centraal. Dit omdat het landelijk beleid is dat lokale omroepen dienen op te gaan in regionale zenders.

Wethouder Leo Dickhoff gaf aan dat hij en burgemeester Han ter Heegde tijden bezig zijn geweest om te twee tot elkaar te brengen, maar dat zelfs de inzet van een neutrale bemiddelaar niet hielp.

De fracties hakten zwaar in op de twee besturen van de omroepen. Persoonlijke geschillen tussen bestuursleden hebben een fusie geblokkeerd, zo was het oordeel van de voltallige vergadering. ’Kinderachtig’, zo vond Stefan Brau (PvdA). ’Kinderachtig en treurig, zei ook Veronique Wanst (VVD). ’Onbegrijpelijk’, riep Jos Bleeker van de Senioren.

Brieven

Dickhoff wilde niet kiezen tussen de twee omroepen. De raad aanvankelijk ook niet. Maar zeer recent kreeg de politiek twee brieven die daar verandering in brachten. Het Commissariaat voor de Media, dat uiteindelijk de zendgemachtigde aanwijst, liet weten dat het voor de zittende omroep -A Life- kiest als een raad geen voorkeur heeft. En Centraal liet weten zich terug te trekken als de raad geen politieke uitspraak doet voor de een of de ander. De keuze is er immers bepaald geen een van lood om oud ijzer, zo zei Centraal-voorzitter Alex Turk. Met een verwijzing naar de MCA-discussie noemde hij het verschil tussen de twee zo groot als dat tussen het verbouwen van een oud ziekenhuis een de bouw van een topklinisch centrum.

Uiteindelijk kozen alleen de PvdA en D66 voor Centraal. De rest koos voor A Life. Opvallend was dat bij PvdA en D66 de ’voortuitstrevendheid’ van Centraal de doorslag gaf, maar dat commissievoorzitter Jolanda van Ling moeite had om de argumenten voor A Life op te sommen. ,,Eh, nou, omdat we vinden dat ze verder moeten”, zo stelde ze uiteindelijk vast.

Op verzoek van de Senioren laat Dickhoff nog uitzoeken of er een voorwaarde aan de zendmachtiging van A Life kan worden verbonden. De raad zou dan kunnen eisen dat A Life nu wel de samenwerking gaat zoeken.

Bron: Noordhollands Dagblad

Orange

Re: Heerhugowaard kiest omroep ’A Life’

Bericht door Orange » 11 mar 2016 10:03

Hoezo 2 omroepen die ruzien om de vergunning voor Heerhugowaard? Het is toch veel logischer als in Heerhugowaard en Alkmaar dezelfde omroep actief is. Waarom heeft de omroep van Alkmaar geen aanspraak gemaakt op de vergunning voor Heerhugowaard? Dat het uberhaupt aparte gemeenten zijn.

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 11 mar 2016 11:31

Ik zou het bericht nog een keer lezen misschien kom je dan tot een andere conclusie.

post-it

Bericht door post-it » 11 mar 2016 12:10

Heerhugowaard Centraal is een 'zusje' van Alkmaar Centraal. Dit besluit is weer een mooi voorbeeld van lokale politiek. Dat beide clubs niet samen kunnen werken begrijp ik wel,de inhoud en uitstraling van beide initiatieven liggen mijlenver uit elkaar. Maar voor de meeste partijen was de sociale functie van 'A Life' ("ze hebben zelfs mensen met een beperking in dienst") belangrijker dan de prestaties. Ik vraag me af wat de OLON van dergelijke beslissingen vindt en waarom ze zich niet met dit soort situaties bemoeien.

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 11 mar 2016 12:51

Heerhugowaard Centraal voegt niets toe alleen maar non-stop muziek op de radio, waren alleen maar uit op schaalvergroting. Dus goede keuze van de gemeente raad om voor Heerhugowaard A-Life te kiezen. Er zijn nog andere alternatieven om mee samen te werken.

post-it

Bericht door post-it » 11 mar 2016 13:27

piratenhenkie schreef:Heerhugowaard Centraal voegt niets toe alleen maar non-stop muziek op de radio, waren alleen maar uit op schaalvergroting. Dus goede keuze van de gemeente raad om voor Heerhugowaard A-Life te kiezen.
Huh? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, er is wel al enige tijd een zeer actuele website met lokaal nieuws en een facebookpagina die volgens mij nu al beter gevolgd wordt dan die van A Life? Maar radio maken ze toch niet? Overigens: Is schaalvergroting niet juist waar door de OLON en de VNG op wordt aangestuurd?

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 11 mar 2016 13:39

Lekker belangrijk, ben jij van Centraal of zo? Alkmaar Centraal doet namelijk niets anders namelijk vandaar mijn opmerking.

Orange

Bericht door Orange » 11 mar 2016 13:47

Punt is dus dat het niet een goede keuze is van de gemeenteraad om voor A Life te kiezen. Ze hadden moeten kunnen kiezen voor een omroep die een iets groter gebied bestrijkt dan alleen Heerhugowaard.
Op de eerste plaats begrijp ik eigenlijk nooit zo goed waarom er verschillende initiatieven zijn. Werk samen mensen. Maak er één goed initiatief van. Maar op de tweede plaats geldt vooral dat ik niet begrijp waarom er niet één omroep is met Alkmaar samen. Daar had op aangestuurd moeten worden. In plaats daarvan

RadioOudeStijl

Bericht door RadioOudeStijl » 11 mar 2016 14:04

Orange schreef:Maak er één goed initiatief van. Maar op de tweede plaats geldt vooral dat ik niet begrijp waarom er niet één omroep is met Alkmaar samen. Daar had op aangestuurd moeten worden. In plaats daarvan
Dat was ook het plan, maar het bestuur van Heerhugowaard A Life heeft de deur dichtgegooid na een voorstel om samen één organisatie op te tuigen met een nieuw bestuur.
http://www.radiooudestijl.nl

post-it

Bericht door post-it » 11 mar 2016 14:08

piratenhenkie schreef:Lekker belangrijk, ben jij van Centraal of zo? Alkmaar Centraal doet namelijk niets anders namelijk vandaar mijn opmerking.
Ik wist niet dat je boos werd wanneer er vragen gesteld worden... Maar jij stelt dat Heerhugowaard Centraal niets toevoegt en daar ben ik het dan weer niet mee eens. Maar ik begrijp dat jij vindt dat een lokale omroep vooral om radio draait?

harddarts60

Bericht door harddarts60 » 11 mar 2016 14:12

post-it schreef:
piratenhenkie schreef:Lekker belangrijk, ben jij van Centraal of zo? Alkmaar Centraal doet namelijk niets anders namelijk vandaar mijn opmerking.
Ik wist niet dat je boos werd wanneer er vragen gesteld worden... Maar jij stelt dat Heerhugowaard Centraal niets toevoegt en daar ben ik het dan weer niet mee eens. Maar ik begrijp dat jij vindt dat een lokale omroep vooral om radio draait?
Dat lijkt me wel een zeer belangrijk onderdeel ja zo niet de belangrijkste.....

perikelen

Bericht door perikelen » 11 mar 2016 14:20

harddarts60 schreef:
post-it schreef:

Daar durf ik wel weer vraagtekens bij te zetten, maar goed dat is voor nu offtopic
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 11 mar 2016 15:35

Misschien kunnen ze de samenwerking zoeken met Schagen FM zit meer op de lijn van A-Life.

Orange

Bericht door Orange » 11 mar 2016 16:52

harddarts60 schreef:
post-it schreef:
Dat is wel heel ouderwets. Zou het niet vooral moeten draaien om content (lokale informatie) die in beginsel via een app en sociale media verspreid wordt. Radio en televisie zijn ook relevant, maar zeker radio is anno 2016 echt niet meer het belangrijkste voor de lokale informatievoorziening.

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 13 mar 2016 13:19

Filmpje van Heerhugowaard A-LIFE: https://www.youtube.com/watch?v=VSLE6FodKqw

De commissievergadering van 10 maart kunt u hier terugvinden:

http://heerhugowaard.raadsinformatie.nl ... 10-03-2016

Plaats reactie