Mix 724 per direct uit de lucht !!

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
Echtwel

Re: Mix 724 per direct uit de lucht !!

Bericht door Echtwel » 14 aug 2016 11:47

Maar een omroep kan toch alleen tv en Internet maken en geen radio kijk maar eens naar Rotterdam gebeurd dat ook....

harddarts60

Bericht door harddarts60 » 01 okt 2016 22:31

Maar gelukkig hebben We meer dan een jaar radio stilte gehaald hulde aan Frozo en kornuiten!!!

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 14 dec 2016 21:01

Ik begrijp niet dat Mix724 niet voor een regionale commerciële FM frequentie is gegaan. Als men zoals men zelf zegt financiëel gezond is, dan zou je het toch ook commerciëel moeten kunnen redden. De afgelopen jaren zijn er volgens mij ook diverse van deze frequenties bijgekomen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 14 dec 2016 22:21

Gekker nog, ze zouden een experimentele DAB+ vergunning aan kunnen vragen, mogen ze met 100 Watt ERP een programma uitzenden. Wel is het zo dat als WEEFF eindelijk eens klaar is ook op de MUX moet. Alle stations die mee willen doen kunnen op de mux, zelf als er een Radio Lutjebroek komt, of Bontekoe.
Alleen geen FM frequentie meer, die is voor WEEFF
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 14 dec 2016 22:35

Ik weet niet hoe dat zit met commerciële regionale FM frequenties in Noord-Holland, maar er zijn toch diverse kleinere lokale/regionale radiostations in Nederland die een etherfrequentie hebben, maar geen officiële lokale omroep zijn in dat gebied. Bijvoorbeeld Glow FM op 94.0 in Eindhoven (http://www.glowfm.nl). In Noord-Holland had je tot ergens in 2003 ook nog System FM op 104.7, deze frequentie is volgens mij niet meer in gebruik. Ook had Coastline tot 2014 een commerciële etherfrequentie in Den Helder op 94.5, was geen officiële lokale omroep daar.
En dan heb je hier nog 8FM op 96.0 sinds begin dit jaar in de ether uit de zendmast Wieringermeer. 8FM is dan wel een groter station, maar deze 96.0 is wel een frequentie voor regionale commerciële radio, had Mix724 wellicht ook kunnen bemachtigen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 15 dec 2016 00:20

Glow is een lokale omroep toch ? systemfm.nl ken ik al alleen van Internet heeft een nieuwe website, maar veder niks , coastlinefm.nl huurde de frq totdat de mast omveil en er geen geld was voor een nieuwe die is nu van radionl geworden kleine lokale omroepen reden het dus zo wie zo niet kijk masr naar wildfm , en royaal nu mee gelift op het succes van 8fm met een nieuwe naam

boxfm

Bericht door boxfm » 15 dec 2016 10:32

PietAgoras schreef:Ik weet niet hoe dat zit met commerciële regionale FM frequenties in Noord-Holland, maar er zijn toch diverse kleinere lokale/regionale radiostations in Nederland die een etherfrequentie hebben, maar geen officiële lokale omroep zijn in dat gebied. Bijvoorbeeld Glow FM op 94.0 in Eindhoven (http://www.glowfm.nl). In Noord-Holland had je tot ergens in 2003 ook nog System FM op 104.7, deze frequentie is volgens mij niet meer in gebruik. Ook had Coastline tot 2014 een commerciële etherfrequentie in Den Helder op 94.5, was geen officiële lokale omroep daar.
En dan heb je hier nog 8FM op 96.0 sinds begin dit jaar in de ether uit de zendmast Wieringermeer. 8FM is dan wel een groter station, maar deze 96.0 is wel een frequentie voor regionale commerciële radio, had Mix724 wellicht ook kunnen bemachtigen.
Glow FM was de lokale radiozender voor Geldrop-Mierlo. Nadat er een samenwerking kwam met Studio040, kwam Studio040 op de frequenties en werd Glow FM onderdeel van Studio040. De zender werd een jongerenzender en op 94.0FM van Studio040 gezet. Onderdeel dus van de lokale omroep.

De 104.7FM waar System FM op zat, wordt wel degelijk gebruikt. RadioNL zit daar al jaren op. Huurt de frequentie, net als de 94.9FM (Amsterdam) en de 94.5 (Den Helder) uit hetzelfde pakket.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 15 dec 2016 10:59

boxfm schreef: Glow FM was de lokale radiozender voor Geldrop-Mierlo. Nadat er een samenwerking kwam met Studio040, kwam Studio040 op de frequenties en werd Glow FM onderdeel van Studio040. De zender werd een jongerenzender en op 94.0FM van Studio040 gezet. Onderdeel dus van de lokale omroep.

De 104.7FM waar System FM op zat, wordt wel degelijk gebruikt. RadioNL zit daar al jaren op. Huurt de frequentie, net als de 94.9FM (Amsterdam) en de 94.5 (Den Helder) uit hetzelfde pakket.
Inderdaad, Glow FM blijkt onderdeel te zijn van Studio040. Wel merkwaarding dat ze daar dan een aparte frequentie voor krijgen, Studio040 zit zelf namelijk ook al in de ether op 105.5, 105.9 en 106.6.

boxfm

Bericht door boxfm » 15 dec 2016 12:23

PietAgoras schreef:
boxfm schreef: Glow FM was de lokale radiozender voor Geldrop-Mierlo. Nadat er een samenwerking kwam met Studio040, kwam Studio040 op de frequenties en werd Glow FM onderdeel van Studio040. De zender werd een jongerenzender en op 94.0FM van Studio040 gezet. Onderdeel dus van de lokale omroep.

Inderdaad, Glow FM blijkt onderdeel te zijn van Studio040. Wel merkwaarding dat ze daar dan een aparte frequentie voor krijgen, Studio040 zit zelf namelijk ook al in de ether op 105.5, 105.9 en 106.6.
Voor Eindhoven had E-FM (voorloper Studio040) al twee frequenties, voor goede dekking. Dat waren de 94.0 en 106.6FM. Op de 94.0 is later Glow FM gezet. De 105.5 en 105.9 FM zijn frequenties van de lokale omroepen voor Geldrop/Mierlo en Nuenen. Studio040 zendt daarop uit vanwege hun samenwerking met die omroepen, de frequenties zijn dus niet van Studio040 zelf.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 15 dec 2016 12:42

boxfm schreef: Voor Eindhoven had E-FM (voorloper Studio040) al twee frequenties, voor goede dekking. Dat waren de 94.0 en 106.6FM. Op de 94.0 is later Glow FM gezet. De 105.5 en 105.9 FM zijn frequenties van de lokale omroepen voor Geldrop/Mierlo en Nuenen. Studio040 zendt daarop uit vanwege hun samenwerking met die omroepen, de frequenties zijn dus niet van Studio040 zelf.
Ah zo, duidelijk. Het is inderdaad toegestaan om op verschillende frequenties (als je die hebt i.v.m. dekking) verschillende programma's uit te zenden. Dat doet SALTO bijvoorbeeld ook in Amsterdam. Als je dan op één frequentie bij wijze van spreken alleen muziek uitzendt en op de andere 100% lokale informatie, dan is dat 50% lokale informatie. Dat had Mix724 ook kunnen doen: op de 107.4 voldoen aan de lokale doelstelling en op de 103.9 een muziekprogramma :)

Ik vind het overigens jammer dat de regionale commerciële frequenties merendeels gebruikt worden door semi-landelijk omroepen zoals 8FM, Decibel, RadioNL etc. Ik begrijp het wel, met alle kosten, afdrachten etc. zal een kleiner radiostation moeilijk rond te breien zijn, maar het is nu allemaal zo'n eenheidsworst. Hier zit dan 8FM op 96.0, maar buiten een paar commercials van bedrijven uit de buurt heeft het weing met regionale radio van doen. Het programma is hetzelfde als in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Flevoland. Hoezo lokaal/regionaal?

boxfm

Bericht door boxfm » 15 dec 2016 13:09

PietAgoras schreef: Ah zo, duidelijk. Het is inderdaad toegestaan om op verschillende frequenties (als je die hebt i.v.m. dekking) verschillende programma's uit te zenden. Dat doet SALTO bijvoorbeeld ook in Amsterdam. Als je dan op één frequentie bij wijze van spreken alleen muziek uitzendt en op de andere 100% lokale informatie, dan is dat 50% lokale informatie. Dat had Mix724 ook kunnen doen: op de 107.4 voldoen aan de lokale doelstelling en op de 103.9 een muziekprogramma :)
Dat had dan weer niet mogelijk geweest. Per zender moet 50% ICE worden gebracht. Als je twee radiozenders hebt als omroep, dan moet je op beide zenders 50% ICE brengen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 15 dec 2016 13:28

Lokale Omroep Ameland is een mooi voorbeeld van een lokale omroep die commercieel is gegaan. Wat zij gedaan hebben, in tegenstelling tot eerder genoemde voorbeelden, inclusief Mix 724, is dat zij daar wel (jaren terug al) de juiste conclusie aan verbonden hebben: het inleveren van de publieke vergunning. Zij en anderen hebben ervoor gezorgd dat die kleine commerciële B-kaveltjes er kwamen.

Het enige wat er fout ging, was dat RADIONL al deze kleine B-kaveltjes met list-en-bedrog voor de neus van deze kleintjes wegkaapte bij de (nu eenmaal verplichte) veiling. Nieuwkomers zonder frequentie zouden bij B-veilingen voorrang moeten krijgen op bestaande kavelbezitters. Heb je al een B-vergunning, dan kom achter in de rij. Gelukkig heeft Lokale Omroep Ameland nu eindelijk kavel B27 zelf in handen.

Mix 724 heeft de publieke frequentie verspeeld en de commerciële veilingen gemist. En ja, dan zit je zonder. Maar het kan nog met één of meerdere van deze opties:
- Vraag een DAB+ experimenteervergunning aan voor Westfriesland (kanaal 5B).
- Vraag een LPAM-vergunning aan.
- Huur DAB+ruimte van MTVNL (kanaal 11A).
- Neem contact op met de vergunninghouder van B03 en bied voor de komende periode een hoger bedrag dan Silvius.

of wacht tot Silvius alsnog kavel B33 (96.0 in Wieringermeer) verspeelt en doe mee aan de veiling ervan.

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 15 dec 2016 14:57

boxfm schreef:
Dat had dan weer niet mogelijk geweest. Per zender moet 50% ICE worden gebracht. Als je twee radiozenders hebt als omroep, dan moet je op beide zenders 50% ICE brengen.
Okay, dan vraag ik mij toch af hoe ze dat dan in Eindhoven doen: Glow FM is 100% (dance)muziek. Niks geen lokale informatie, op misschien een lokale concertagenda na.
En daarom was in Amsterdam destijds ook Extra108 mogelijk, omdat de andere zenders van SALTO voldoende lokale informatie brachten.

harddarts60

Bericht door harddarts60 » 20 dec 2016 14:40

PietAgoras schreef:Ik begrijp niet dat Mix724 niet voor een regionale commerciële FM frequentie is gegaan. Als men zoals men zelf zegt financiëel gezond is, dan zou je het toch ook commerciëel moeten kunnen redden. De afgelopen jaren zijn er volgens mij ook diverse van deze frequenties bijgekomen.
Dat houdt toch niet in dat je dan ook genoeg hebt om commercieel te kunnen? die kosten zijn redelijk hoog en ik denk dat de Mix ook subsidie kreeg en dat in combinatie met adverteerders het tot een financieel gezond product maakte.

hokkie

Bericht door hokkie » 24 feb 2017 08:48

inmiddels is weeff zichzelf nu belachelijk aan het maken
ze kunnen niet eens de etherzender in de lucht krijgen
de 103.9 is nog steeds dood
wat ben ik blij dat ik daar weg ben
laat Hoorn horen

Plaats reactie