Radio programma

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

MaxieMouse

Radio programma

Bericht door MaxieMouse » 31 mar 2011 18:07

Ik ga binnekort een radio programma presenteren op de lokale radio. Ik heb wel een paar ideen maar ik wil jullie vragen of jullie nog suggesties hebben.

Doelgroep:
-jongeren

Muzieksoort:
-Van alles : Top40, dance house enzz.

Misschien nog wat suggesties voor leuke informatie in dit jongerenprogramma???

GeerMeneer

Re: Radio programma

Bericht door GeerMeneer » 31 mar 2011 18:16

MaxieMouse schreef:Ik ga binnekort een radio programma presenteren op de lokale radio. Ik heb wel een paar ideen maar ik wil jullie vragen of jullie nog suggesties hebben.

Doelgroep:
-jongeren

Muzieksoort:

@ MaxieMouse

Wees orgineel/creatief, suc6 !!!

;-)

MaxieMouse

Bericht door MaxieMouse » 31 mar 2011 18:27

GeerMeneer schreef:
MaxieMouse schreef:Ik ga binnekort een radio programma presenteren op de lokale radio. Ik heb wel een paar ideen maar ik wil jullie vragen of jullie nog suggesties hebben.

Doelgroep:
-jongeren

Muzieksoort:

@ MaxieMouse

;-)
Ik zat te denken aan een soort van moppentrommel dat ik af en toe een mop uit de mouw schut.

Andere suggesties?

R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder » 31 mar 2011 18:28

Is er geen programmaleider met wie je dit kunt overleggen?

GeerMeneer

Bericht door GeerMeneer » 31 mar 2011 18:44

MaxieMouse schreef:
GeerMeneer schreef:

Doelgroep:
-jongeren

Muzieksoort:

@ MaxieMouse

;-)
Ik zat te denken aan een soort van moppentrommel dat ik af en toe een mop uit de mouw schut.

Andere suggesties?
@ MaxiMouse

Kan & verder ?

;-)

GeerMeneer

Bericht door GeerMeneer » 31 mar 2011 18:57

+

Kan je goed moppen vertellen dan ?

Want de kunst van moppen tappen is..............................

Om de moppen zo goed mogelijk te vertellen !!

Helaas, ik ben geen moppentopper, daar is er maar 1 Heer & Meester in !!

;-)

JoJo123

Bericht door JoJo123 » 02 apr 2011 10:01

Leuk om moppen te gaan vertellen, maar het moet ook niet te veel worden.
Het is wel een leuk idee. Ga ervoor! ;)

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 02 apr 2011 15:57

Raar hoor, je gaat iets op de radio doen maar weet nog niet wat. Ik vindt dat een echte radioman vol ideeën moet zitten om z'n programma te verbeteren maar als je nog niet eens weet hoe of wat kun je er beter niet aan beginnen. Ik wist altijd wat ik ging doen voor ik ergens aan begon en heb dat steeds verbetert.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

IG

Bericht door IG » 02 apr 2011 18:55

Gewoon lekker 538je spelen joh! Dat kan blijkbaar bij jouw lokale omroep dus ik zeg doen. En vergeet Niels Hoogland niet te mailen of die je wilt coashen!

protune

Bericht door protune » 03 apr 2011 09:40

Er zijn 2 dingen die ik in dit hele verhaal niet begrijp....

Waarom geeft een omroep iemand een programma vóórdat inhoudelijk bekend i wat er gaat gebeuren? Ik ben ook iemand die jonge aanwas bij omroepen stimuleer, maar dit is wel een hele laconieke manier om mensen toe te laten op zender.
Ik betwijfel dan ook ten zeerste of TS niet bedoeld dat hij heel graag binnenkort een programma wil gaan maken. Ik keen geen programmaleider die zonder iets gehoord te hebben en die zonder programmaformat nieuwe mensen toelaat op zender.
Dus ik denk dat we de vraag van de TS ietwat genuanceerd moeten zien.

Daarnaast een vraag voor de TS, want hem snap ik helemaal niet.
Je wil een radioprogramma maken, wat een hele leuke maar creatieve hobby is, in een creatieve omgeving met andere creatieve mensen en je hebt met al je (radio)ervaringen (dus ook het luisteren naar de radio) geen idee wat je gaat doen? Dat getuigt van weinig creatief inzicht en ik vraag me nu al oprecht af hoe dat programma zal gaan klinken als je nu bijvoorbeeld door dit forum wél leuke items krijgt aangereikt.
Het belangrijkste aan een leuk radioprogramma is dat je gewoon jezelf bent, je stem goed gebruikt, enthousiast overkomt en op een creatieve manier de mensen mee aan de hand neemt tot aan het eind van het programma.

Ik ga je verder niks voorkauwen, maar als je een jongerenprogramma wil gaan maken lijkt het me dat jij als geen ander weet wat de jeugd bij jou in je dorp of stad bezighoudt. Dat kan dus letterlijk alles zijn. Leuke dingen zoals muziek, uitgaan, sport, school maar bijvoorbeeld ook de maatschappelijke issues die spelen in een jeugdig jasje steken.... Steek je neus als jonge radiomaker eens in de problematiek in jou dorp of stad en probeer dat ook op een jeugdige manier over te brengen.
Wat ik wil zeggen is dat als je 538-je gaat spelen er genoeg andere zenders zijn die dat veel beter kunnen.
Je kan als lokaal medium, sterker nog, je móet als lokaal medium je programma's ook lokaal maken. Ben onderscheidend tov de (kwalitatief betere) landelijke zenders en zorg dat je wat extra's te bieden hebt. En dat ene unieke zit hem vooral in de lokaliteit. Als je dat erbij betrekt zullen mensen eerder geneigd zijn om naar je te luisteren....

Volgens mij een duidelijk verhaal, toch?

Ik wens je oprecht veel succes met de inhoud van je programma en hou ons op de hoogte wat je gaat doen.

PS: moppen tappen? Ik zou er nog eens 2 seconden over nadenken of je dat wel moet doen op de radio. Hoe leuk het ook kan zijn, als je 1 mop vertelt die niet goed valt of te ranzig is waardoor mensen afhaken probeer ze dan maar eens terug te krijgen. Ik vind dit soort items altijd heel gevaarlijk.

PirateRadio

Bericht door PirateRadio » 03 apr 2011 10:31

Moppen tappen als in Rob van Someren op Radio Veronica?

Ik heb het idee dat MaxieMouse gewoon geschrokken is van het feit dat ie opeens een plekje heeft gekregen en eigenlijk nog niks heeft, iets waar ProTune gewoon den spijkert op den kop slaat door te zeggen dat het idd een grove fout is van de PD.

Mijn suggestie? Ga eens met een paar velletjes papier aan een tafel zitten en schrijf eens op wat je wilt gaan doen, wat voor soort radio personality je wilt zijn. Dus, wil je de humorist zijn, of toch meer met muziek? Hoe wil jij overkomen bij je luisteraar? Welke doelgroep? En hou het zo dicht mogelijk bij je eigen persoonlijkheid. Het is misschien makkelijk om die ongelovelijke grappige, wilde radio jock te zijn, maar waarschijnlijk heel moeilijk vol te houden als het niet in je aard ligt.

Ga eens googlen, er zijn genoeg websites waar je heel veel informatie weg kunt halen. Klinkt allemaal heel saai en stom, maar lees over radio! Je kan genoeg informatie eruit halen, die je gebruiken voor jezelf. Luister naar airchecks en pak dat gene wat je aanspreekt. Niet 1 op 1 kopieren, maar maak het je eigen.

Maar het allerbelangrijkste, wees gewoon jezelf. Dat vinden de menschen nog steeds het mooist en prikken door nepperts heen.
Give me some good oldfashion US Personality Radio

mandera

Bericht door mandera » 30 apr 2011 15:40

Ik ben 17 jaar en zit nu zelf 1 jaar bij een lokale omroep, ben begonnen op de late dinsdagavond met een simple uurtje muziekjes draaien. Daarna kreeg ik op vrijdagavond een Weekend programma toegewezen.

Ik mocht zelf alles bedenken. Heb hier goed over nagedacht en het programma heet Weekend Kick-Off.

Ik vertel in dat programma bijvoorbeeld welke film je moet gaan zien in de bioscopen in de omgeving en waar er feestjes zijn in het weekend! Ook heb ik elke week een nieuwe plaat die ik aanmoedig, en dan niet een a la 538 Alarmschijf maar meestal een wat minder bekende artiest. Deze plaat is dan de Besttoffe plaat, misschien niet geweldig om te schrijven, maar het past wel perfect bij de programma naam!

Zo bedenk ik eigenlijk zonder veel moeite allerlei dingetjes, laat je creatieve geest maar los! :smile:

protune

Bericht door protune » 01 mei 2011 09:40

mandera schreef: Zo bedenk ik eigenlijk zonder veel moeite allerlei dingetjes, laat je creatieve geest maar los! :smile:
Ik snap idd dat het vullen van je programma weinig moeite en energie kost en dat het bedenken van 'nieuwe' items snel gaat. Je kopieert het gewoon en er zit niks vernieuwends in. Daar heb je geen creatieve geest voor nodig. Een party-agenda, een bios-agenda, een soortement 'nieuwkomer' op muzikaal gebied.... Pff... Prima dat je het doet, maar 'iedereen' doet dat al. Als je echt creatief wil zijn bedenk dan iig iets nieuws en origineels. Of probeer een leuke invalshoek van je bestaande 'lijstjes' te bedenken waardoor het niet het standaard riedeltje wordt. Maar jouw opmerking hierboven dat je door creatief denken op nieuwe items komt, en je komt dan aanzetten met een biosagenda en party-agenda? Nee, getuigt (voorlopig) van weinig creativiteit.

PS: ik bedoel dit niet lullig, ik probeer creatieve breinen aan het denken te zetten zodat ze idd alle items nog eens gaan heroverwegen en bekijken waarom ze het doen, wie ze er blij mee maken en hoe ze deze items kunnen verbeteren door het bijvoorbeeld van een andere invalshoek te voorzien....

Het bedenken van een item is leuk, maar de creativiteit zit hem in de uitvoering. Niet in het bedenken.....

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 01 mei 2011 10:27

Een format voor een radioprogramma dat je één keer per week maakt bedenk je niet van het ene op het andere moment. Zoiets ontstaat in de loop der tijd. Naar mate je langer bezig bent komt er steeds weer iets bij er verdwijnen items en zo ontstaat er een format waarvan je denkt ja dit staat als een huis. Ik kwam er in de loop der tijd achter dat interactiviteit heel belangrijk was. Koppel een internetsite aan je programma waar je wekelijks je playlist op zet. Laat de bezoekers van je site voor een deel bepalen wat je draait.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

protune

Bericht door protune » 01 mei 2011 11:02

Zwarte IJsbeer schreef: Laat de bezoekers van je site voor een deel bepalen wat je draait.
Prima, maar wel max 1 per uur... Iets met format .. ;)

Plaats reactie