Uitzending gemist van RTV Software
Moderator: admin6
Uitzending gemist van RTV Software
Ik zag zojuist dat de uitzending gemist module van RTV Software beschikbaar is gekomen voor gebruik.
Deze versie gebruikt Microsoft Silverlight, waardoor downloaden niet mogelijk is, alleen luisteren.
Hoe zit dit eigenlijk voor de lokale omroep? Mag je nu wel een uitzending incl. muziek beschikbaar stellen?
Deze versie gebruikt Microsoft Silverlight, waardoor downloaden niet mogelijk is, alleen luisteren.
Hoe zit dit eigenlijk voor de lokale omroep? Mag je nu wel een uitzending incl. muziek beschikbaar stellen?
Ha, weer eens een onderwerp waar ik over kan meepraten :)
De regels zijn: muziek podcasten mag, mits je afdraagt aan de Sena. En dat kan aardig oplopen. Daarnaast moet je muzieklijsten kunnen aanleveren over de afzonderlijke podcasts en bereikcijfers overleggen.
Audiostreams aanbieden op je site mag en daarvoor hoef je niets extra's te betalen. Dit zit namelijk in de Buma deal.
Hmm..ik moet er wel bij vertellen dat dit de regels voor de landelijke omroepen zijn. Of het ook één op één geldt voor lokalo's durf ik bij nader inzien toch niet zo hard te stellen...
De regels zijn: muziek podcasten mag, mits je afdraagt aan de Sena. En dat kan aardig oplopen. Daarnaast moet je muzieklijsten kunnen aanleveren over de afzonderlijke podcasts en bereikcijfers overleggen.
Audiostreams aanbieden op je site mag en daarvoor hoef je niets extra's te betalen. Dit zit namelijk in de Buma deal.
Hmm..ik moet er wel bij vertellen dat dit de regels voor de landelijke omroepen zijn. Of het ook één op één geldt voor lokalo's durf ik bij nader inzien toch niet zo hard te stellen...
Een voorbeeld van de Silverlight player vind je bij Radio Hoekse Waard.
Het zit alsvolgt in elkaar:
Als je streamt en de stream is een simulcast (dus direct gekopeld met de uitzending) dan zit dat bij de olon/buma/sena deal inbegrepen.
Als je niet simulcast (on-demand dus) streamt (of audio aanbied) waar muziek inzit(!) dan zit dat niet in de huidige deal inbegrepen en moet je dat dus opgeven en extra voor betalen.
Als je streamt en de stream is een simulcast (dus direct gekopeld met de uitzending) dan zit dat bij de olon/buma/sena deal inbegrepen.
Als je niet simulcast (on-demand dus) streamt (of audio aanbied) waar muziek inzit(!) dan zit dat niet in de huidige deal inbegrepen en moet je dat dus opgeven en extra voor betalen.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Ziet er mooi uit maar je uitzendingen blijven downloadbaar. Bij de omroep waar ik werk en waar wij het systeem van RTVsoftware gebruiken, worden de uitzendingen gestreamt. En ik begreep dat dit is toegestaan.
Maar wees eerlijk, iedere gek die een uitzending wil bewaren, neemt eventueel het analoge geluid op met een audio recorder. Dus helemaal voorkomen lukt je nooit.
Maar wees eerlijk, iedere gek die een uitzending wil bewaren, neemt eventueel het analoge geluid op met een audio recorder. Dus helemaal voorkomen lukt je nooit.

-
Inderdaad. Uitzendingen van uitzendinggemist.nl zijn ook met een tooltje (of misschien ook wel zonder tooltje) zó te kopieeërn. En inderdaad... als iemand het ECHT wil hebben zetten ze wel een cassette-recorder voor de speaker :PPimmetje schreef:alle streaming content die je aanbied op welke wijze dan ook is altijd downloadbaar
Nog niet zo lang geleden hebben wij deze vraag bij de olon neergelegd, en onderstaande als antwoord gekregen.
Ik denk zelf dat als je het niet als direkt downloadbaar (rechtermuistoets opslaan als) aanbied je wel goedzit.
Wat wordt dus gezien als downloadbaar of niet downloadbaar?Voor het streamen van uw radio-uitzending zijn geen bijzondere toestemmingen vereist. Internetactiviteiten gelden als neventaak van de publieke lokale omroep. Ook geldt dat als u gelijktijdig en onverkort uw radio-programma ook via internet verspreidt er geen extra verplichting is richting BUMA/STEMRA en SENA. Het zogenaamde simulcasten is al afgedekt met de huidige overeenkomsten. Dit geldt ook voor het zogenaamde "uitzending gemist". Anders wordt het als u de programma's ook aanbiedt als PODcast. De gebruiker kan dan zelf het programma downloaden. In dat geval moet er wel extra betaald worden aan de rechtenorganisaties.
Ik denk zelf dat als je het niet als direkt downloadbaar (rechtermuistoets opslaan als) aanbied je wel goedzit.
Dus hebben we nu een probleem, want volgens de berichten van JohnB en Murdock spreekt de Olon zichzelf tegen:
Samengevat zegt de versie van JohnB:
Uitzending gemist mag, als de gebruiker het maar niet kan downloaden.
De versie van Murdock zegt:
Uitzending gemist mag niet, omdat het geen simulcast is.
Zelf denk ik (zie mijn eerdere post) dat de Olon versie van Murdock het dichtste bij de waarheid komt. (No offence John.
):
Simulcast mag, on-demand (of dat nou downloadbaar is of niet) mag niet.
Ik *hoop* echter dat de versie van JohnB de waarheid is, want in dat geval zet ik even een vlaggetje om op onze website en kan ineens de hele wereld onze opgenomen radioprogramma's beluisteren (zonder dat ze die kunnen downloaden).
Momenteel is alles al beschikbaar in besloten kring voor medewerkers voor hun eigen 'research' naar idiote presentaties van zichzelf.
Edit en offtopic:
hmm, dat vlaggetje is toch niet het enige wat ik moet aanpakken merk ik net. De huidige opnames zijn kaal, geheel zonder processing (bewust aangezien dezelfde bestanden voor herhalingen worden gebruikt). Luistert niet echt lekker als er nivo verschillen van meer dan 6 dB tussen verschillende items zitten. Toch maar een beetje gaan levelen denk ik.
JohnB schreef:Olon schreef: ...
Het zogenaamde simulcasten is al afgedekt met de huidige overeenkomsten. Dit geldt ook voor het zogenaamde "uitzending gemist". Anders wordt het als u de programma's ook aanbiedt als PODcast. De gebruiker kan dan zelf het programma downloaden. In dat geval moet er wel extra betaald worden aan de rechtenorganisaties.
Dus welke Olon versie heeft er nu gelijk.Murdock schreef:Ik heb net contact gehad met de OLON over dit onderwerp. Op dit moment mag het niet zonder dat je iets met de Buma hierover geregeld hebt. Het maakt niet uit of het downloadable is of niet. Het is een heropenbaarmaking.
Samengevat zegt de versie van JohnB:
Uitzending gemist mag, als de gebruiker het maar niet kan downloaden.
De versie van Murdock zegt:
Uitzending gemist mag niet, omdat het geen simulcast is.
Zelf denk ik (zie mijn eerdere post) dat de Olon versie van Murdock het dichtste bij de waarheid komt. (No offence John.

Simulcast mag, on-demand (of dat nou downloadbaar is of niet) mag niet.
Ik *hoop* echter dat de versie van JohnB de waarheid is, want in dat geval zet ik even een vlaggetje om op onze website en kan ineens de hele wereld onze opgenomen radioprogramma's beluisteren (zonder dat ze die kunnen downloaden).
Momenteel is alles al beschikbaar in besloten kring voor medewerkers voor hun eigen 'research' naar idiote presentaties van zichzelf.

Edit en offtopic:
hmm, dat vlaggetje is toch niet het enige wat ik moet aanpakken merk ik net. De huidige opnames zijn kaal, geheel zonder processing (bewust aangezien dezelfde bestanden voor herhalingen worden gebruikt). Luistert niet echt lekker als er nivo verschillen van meer dan 6 dB tussen verschillende items zitten. Toch maar een beetje gaan levelen denk ik.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
-
Re: Uitzending gemist van RTV Software
Ik zie dat de software inmiddels niet meer beschikbaar is. Heeft iemand de software nog welke op een PC/server moet draaien voor o.a. de upload naar de FTP?
- Ron van Impelen
Re: Uitzending gemist van RTV Software
Bij onze omroep maken we tegenwoordig tot volle tevredenheid gebruik van uitzending gemist van onr4media (https://onr4media.com/uitzending-gemist/)