Weer lokale radio in Rhenen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

density1

Re: Weer lokale radio in Rhenen?

Bericht door density1 »

Hoort-u-mij schreef: 14 nov 2020 20:13
density1 schreef: 14 nov 2020 19:13 Al die lokale omroepen hebben toch namen die toch 0,0 % radio uitstralen omdat het breder is dan alleen radio maar ook TV en online. Het is allemaal van een creatieve armoede en dan heb ik het niet eens over de gemiddelde website van zo'n club. Kil, kaal en zielloos vaak wat eerder doet denken aan een website voor een verzekeringsmaatschappij dan van een radio/media club.

Kijk eens op www.studio040.nl www.glowfm.nl www.dtvnieuws.nl www.wos.nl www.openrotterdam.nl www.rtvdordrecht.nl www.easyfm.nl
Ja en? Easy FM en Glow FM daargelaten, maar verder slaan die namen toch nergens op?
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef: 14 nov 2020 22:44
density1 schreef: 14 nov 2020 19:13 Al die lokale omroepen hebben toch namen die toch 0,0 % radio uitstralen omdat het breder is dan alleen radio maar ook TV en online. Het is allemaal van een creatieve armoede en dan heb ik het niet eens over de gemiddelde website van zo'n club. Kil, kaal en zielloos vaak wat eerder doet denken aan een website voor een verzekeringsmaatschappij dan van een radio/media club.
Kijk eens op www.studio040.nl www.glowfm.nl www.dtvnieuws.nl www.wos.nl www.openrotterdam.nl www.rtvdordrecht.nl www.easyfm.nl
Ja en? Easy FM en Glow FM daargelaten, maar verder slaan die namen toch nergens op?

Doel op de websites.

Ik zie strakke sites, goede content en overzichtelijk en vooral, geen wordpressjes. Heb je moeite genomen om te luisteren en te kijken en dan doel ik op langer dan 3 minuten ok zo een echte goede indruk te krijgen .

Als je wil kan ik bezoeken regelen om bij deze omroepen langs te gaan, heb bij de meeste genoemde omroepen hierboven contacten en bekenden, zodat je kan toelichten wat je kritiek en verbeter punten zijn mbt de omroep, want gezien je commentaar moet je wel een media pro zijn die graag andere doet helpen.

Je doet altijd heel negatief over lokale omroepen... Maar wat heb je zelf bereikt? Welke omroep zit je zelf? Afzeiken op iets waar hard werkende vrijwilligers komt een beetje zielig over.

Meld je aan en zet je in, geef je advies direct aan de bron. Nooit is iets goed en is het niet naar jouw wens.

Je verwacht altijd dat nieuwe initiatieven direct klinken als een omroep die jaren doet uitzenden. Ieder klein foutje of gemis is een ramp in jouw ogen.

Heb je zelf wel eens je hulp aangeboden ergens?
Hoort-u-mij

density1 schreef: 14 nov 2020 22:44

Laten dat net de twee namen zijn die geen bindingen tonen met een regio.

Ik ruik je persoonlijke mening op hippe namen en het moet vooral niet lokaal zijn.
density1

Bericht door density1 »

Nee, ik vind de namen wat professioneler dan weer de zoveelste afkorting.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Hoort-u-mij schreef: 15 nov 2020 12:28 Laten dat net de twee namen zijn die geen bindingen tonen met een regio.

Ik ruik je persoonlijke mening op hippe namen en het moet vooral niet lokaal zijn.
Ik vermoedde hetzelfde :))
Zelf heb ik niet zo veel met Engelse namen, maar de naam Glow FM heeft wel een binding met de regio. Zoek even mee...
https://duckduckgo.com/?q=glow+eindhove ... 2-1&ia=web
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Glow is juist leuk gevonden voor een lokale zender in de lichtstad waar ze jarenlang gloeilampen hebben gemaakt. Bij Easy kun je inderdaad niet raden waar het vandaan komt, maar weet wel wat ik er kan verwachten.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Hoort-u-mij

Madurodam FM schreef: 15 nov 2020 13:06 Glow is juist leuk gevonden voor een lokale zender in de lichtstad waar ze jarenlang gloeilampen hebben gemaakt. Bij Easy kun je inderdaad niet raden waar het vandaan komt, maar weet wel wat ik er kan verwachten.
Dank voor de opheldering, het is nu idd duidelijk.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 13 nov 2020 15:38
WinnaarRadioring2023 schreef: 13 nov 2020 09:23 Tja, klinkt VARA, AVRO of TROS dan zoveel beter?
Tegenwoordig zou je aan zo'n afkorting niet moeten beginnen, maar deze afkortingen zijn ondertussen bekende merken geworden. Dat maakt het dan weer minder een probleem.
En waarom zou SLOHK, de lokale omroep van Huppelkutterveen geen bekende omroep zijn in Huppelkutterveen? Dat het in Utrechtse oren vreemd klinkt is niet erg, die kunnen de SLOHK toch niet ontvangen.
WinnaarRadioring2023

density1 schreef: 15 nov 2020 12:37 Nee, ik vind de namen wat professioneler dan weer de zoveelste afkorting.
Persoonlijk vind ik een acroniem wel iets hebben. VARA en TROS bijvoorbeeld. NCRV, KRO of BNN kan ik me wel in vinden. Zolang je je tong maar niet breekt bij het uitspreken.

Het verzinnen van namen is ook lang niet alles. Ik hou van simpel Radio ‘dorp/streek’ FM. Deze draad gaat over Rhenen. Nu wil het geval dat het daar Omroep Rhenen heet. Kan niet simpeler, iedereen weet wat het is.

Radio Rhenen, TV Rhenen, Rhenen.online, makkelijker kan niet.

In Utrecht heb je Bingo FM. Past prima bij het format, maar had ook een omroep uit de stal van Radio NL kunnen zijn, totaal onherkenbaar als Utrechts. Midland FM of Vechtdal FM vind ik dan wel weer mooie, passende namen voor streekomroepen.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Ik denk dat de naam minder belangrijk is dan wat je te bieden hebt.
Een op zich vrij fantasieloze naam als WOS is volgens mij in het zendgebied echt al vele jaren een begrip. Iedereen weet ook waar die W voor staat (al is het zendgebied inmiddels uitgebreid met 2 of 3 andere gemeenten).
Zelf heb ik ooit bij een lokale tv-zender gewerkt met een naam die geen enkele verwijzing naar het zendgebied had. Deed het ook goed. Terwijl een radiozender met een xxx 'FM-naam' door een groot deel van de mensen heel vaak toch 'Radio xxx' werd genoemd.
Laatst gewijzigd door Zwarte Stoomboot op 16 nov 2020 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
WinnaarRadioring2023

Zwarte Stoomboot schreef: 16 nov 2020 12:47 Ik denk dat de naam minder belangrijk is dan wat je te bieden hebt.
Een op zich vrij fantasieloze naam als WOS is volgens mij in het zendgebied echt al vele jaren een begrip. Iedereen weet ook waar die W voor staat (al is het zendgebied inmiddels uitgebreid met 2 of 3 andere gemeenten).
Zelf heb ik ooit bij een lokale tv-zender gewerkt met een naam die geen enkele verwijzing naar het zendgebied had. Deed het ook goed. Terwijl een radiozender met een xxx 'FM-naam' door een groot deel van de mensen heel vaak toch 'Radio xxx' werd genoemd.
Klopt zeker, die ervaring had ik ook bij een lokale omroep waar ik ooit werkte. Iedereen kende de omroep, ik had alleen het probleem dat ik de naam niet zo makkelijk uit mijn bek kreeg.
jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

WinnaarRadioring2023 schreef: 16 nov 2020 12:37
density1 schreef: 15 nov 2020 12:37 Nee, ik vind de namen wat professioneler dan weer de zoveelste afkorting.
(...)
In Utrecht heb je Bingo FM. Past prima bij het format, maar had ook een omroep uit de stal van Radio NL kunnen zijn, totaal onherkenbaar als Utrechts. Midland FM of Vechtdal FM vind ik dan wel weer mooie, passende namen voor streekomroepen.
Klopt. De lokale meerwaarde van Bingo valt op z'n minst te betwijfelen. En als je het tegen de ICE norm houdt... Tsja nr1... Het bedient een aantal volkswijken en studentenverenigingen. Maar verder herken ik de stad Utrecht (die ik beschouw als een "progressieve" stad met doorgaans erg veel cultureel aanbod) niet echt in het Utrechtse media-aanbod. Afgezien van de regionale Zeikbode-editie van het AD en stagiaire-werkplaats (cq Firma Copy-Paste) DUIC... tsja nr2... (ps: In hun papieren editie fabriceert DUIC overigens best lezenswaardige artikelen. Online is het dagelijkse nieuwsaanbod doorgaans om te janken. Ik zou zeggen: kies voor de kwaliteit die je in de papieren editie toont en laat de kwantiteit online lekker zitten, het aanbod is toch al meer dan verzadigd.)

Maar goed, het gaat hier over radio in de stad van Kensington, Rondé, Van Piekeren (die weleens opduikt bij RTV U), Pepijn Lanen (De Jeugd van Tegenwoordig), Fedde Le Grand, Kyteman... die dus nauwelijks tot nooit op de Utrechtse radio te horen zijn. Om maar te zwijgen van de vele muziekscenes die in de "Underground" actief zijn en zich ontwikkelen. Het is immers ook de stad van de Herman Brood Academy en het Conservatorium. En niet voor niets klonk op de Utrechtse Dom van tijd tot tijd werk van Prince, David Bowie en onlangs nog Van Halen. De stad heeft historisch gezien altijd een erg goede relatie gehad met grote helden uit de popmuziek. Maar op de Utrechtse radio? Tsja nr3....

Maar gelukkig liggen de mediabobo's in Utrecht nogal goed bij de (landelijke omroep-) politiek, dus waarom zou je kritisch zijn? Die concessie wordt toch wel weer verlengd. Wat is het volgende hamerstuk eigenlijk?

Heel eerlijk? Mijn vingers jeuken om iets in Utrecht op te zetten... Maar dat zal in eerste instantie géén radio zijn, maar een videoplatform zoals http://openrotterdam.nl met vloggers en mojo's die verhalen uit de stad in beeld gaan brengen. Op termijn kan daar een podcastteam bij en als er qua content eenmaal "druk op de kraan" zit (dus een behoorlijke constante feed aan goede cq kwalitatief onderscheidende content), dan wordt het misschien tijd voor lineaire radio. Want die content moet de basis vormen voor een eventuele radiozender. Anders trek je alleen maar weer "platenridders" aan en verval je in het klassieke lokale omroepprobleem. Als een sterke redactie de "backbone" van de zender vormt, kun je daar wel muziekprogramma's omheen bouwen.

Sorry trouwens voor mijn totaal off-topic bijdrage. Werd even getriggerd door de opmerking over Bingo... :oops:
WinnaarRadioring2023

jensdelanger schreef: 16 nov 2020 23:07
WinnaarRadioring2023 schreef: 16 nov 2020 12:37
(...)
Klopt. De lokale meerwaarde van Bingo valt op z'n minst te betwijfelen. En als je het tegen de ICE norm houdt... Tsja nr1... Het bedient een aantal volkswijken en studentenverenigingen. Maar verder herken ik de stad Utrecht (die ik beschouw als een "progressieve" stad met doorgaans erg veel cultureel aanbod) niet echt in het Utrechtse media-aanbod. Afgezien van de regionale Zeikbode-editie van het AD en stagiaire-werkplaats (cq Firma Copy-Paste) DUIC... tsja nr2... (ps: In hun papieren editie fabriceert DUIC overigens best lezenswaardige artikelen. Online is het dagelijkse nieuwsaanbod doorgaans om te janken. Ik zou zeggen: kies voor de kwaliteit die je in de papieren editie toont en laat de kwantiteit online lekker zitten, het aanbod is toch al meer dan verzadigd.)

Maar goed, het gaat hier over radio in de stad van Kensington, Rondé, Van Piekeren (die weleens opduikt bij RTV U), Pepijn Lanen (De Jeugd van Tegenwoordig), Fedde Le Grand, Kyteman... die dus nauwelijks tot nooit op de Utrechtse radio te horen zijn. Om maar te zwijgen van de vele muziekscenes die in de "Underground" actief zijn en zich ontwikkelen. Het is immers ook de stad van de Herman Brood Academy en het Conservatorium. En niet voor niets klonk op de Utrechtse Dom van tijd tot tijd werk van Prince, David Bowie en onlangs nog Van Halen. De stad heeft historisch gezien altijd een erg goede relatie gehad met grote helden uit de popmuziek. Maar op de Utrechtse radio? Tsja nr3....

Maar gelukkig liggen de mediabobo's in Utrecht nogal goed bij de (landelijke omroep-) politiek, dus waarom zou je kritisch zijn? Die concessie wordt toch wel weer verlengd. Wat is het volgende hamerstuk eigenlijk?

Heel eerlijk? Mijn vingers jeuken om iets in Utrecht op te zetten... Maar dat zal in eerste instantie géén radio zijn, maar een videoplatform zoals http://openrotterdam.nl met vloggers en mojo's die verhalen uit de stad in beeld gaan brengen. Op termijn kan daar een podcastteam bij en als er qua content eenmaal "druk op de kraan" zit (dus een behoorlijke constante feed aan goede cq kwalitatief onderscheidende content), dan wordt het misschien tijd voor lineaire radio. Want die content moet de basis vormen voor een eventuele radiozender. Anders trek je alleen maar weer "platenridders" aan en verval je in het klassieke lokale omroepprobleem. Als een sterke redactie de "backbone" van de zender vormt, kun je daar wel muziekprogramma's omheen bouwen.

Sorry trouwens voor mijn totaal off-topic bijdrage. Werd even getriggerd door de opmerking over Bingo... :oops:
Dan heb ik nieuws voor je Ustad, het tv kanaal van Bingo werkt wel met vloggers en tv uit de wijken.

Interessante visie; ‘welke lokale content wil je delen in je programma en als dat akkoord is kijken naar de muziek’.

Ben het volledig met je eens dat er uit Bingo veel meer Utrechts te halen is als men nu doet. Al denk ik dat het radiostation het relatief goed doet in de ICE/LTMA. Maar er worden ook veel keuzes gemaakt die niets met lokale radio te maken hebben en het is een zender die je geweldig vind of echt bagger.
RienFM

Bericht door RienFM »

gerard909 schreef: 13 nov 2020 22:06 Hoe spreek je XON uit?

En hoe zijn jullie op deze naam gekomen? Of is het -zoals je al impliceert- compleet uit de lucht gegrepen?
Je spreekt het uit als 1 woord; zon met een x zegmaar :P

Verder is de zoektocht naar een naam altijd een fijne discussie. Wellicht goed om mee te nemen is dat er een aantal zaken meespelen.

In de streek werken we als federatieve streekomroep (zoals het ondertussen gedoopt is). Dat betekend op dit moment in de praktijk dat Ede, Midland en Rhenen allen een eigen radio-station draaien. Op gebied van nieuws en TV (als de ISP's een beetje gaan meewerken) werken we onder 1 merknaam voor het gezamelijke TV-kanaal en nieuws. Dat is XON. Waarom? Het is een naam vrij van alle politiek, gevoeligheden, geografische tekortkomingen of (in mijn beleving) niet uit te spreken afkortingen, die op het moment dat er iets veranderd weer niet compleet of de lading dekken. Daarom de keus voor een 'lege' merknaam dat daarna zelf kan worden voorzien van een lading, merkbeleving, gevoel en emotie.

En idd, geen FM, TV, Radio, of andere kanaal gerelateerde toevoegingen, een merk; ongeacht de manier dat het tot je komt. En daaraan gaan we de komende tijd bouwen. Een transitie die echt niet in een keer staat. Maar wel toekomstbestendig en klaar om mee te kunnen bewegen met de marktontwikkelingen en media-consumptie.

Maar daar zullen ongetwijfeld andere opvattingen over bestaan, leg ook alleen uit hoe en wat.
Lang Leve Reorganisaties
Orange

Bericht door Orange »

Goed over nagedacht Rien. Niets mis mee wat mij betreft.
Wat is overigens de reden dat jullie drie radiozenders in de lucht houden? Waarom niet 1 zender met bijvoorbeeld in de avonduren een afwijkende programmering per gemeente?
Plaats reactie