Lokale omroep uitzendverplichting?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
gdekeijzer

Lokale omroep uitzendverplichting?

Bericht door gdekeijzer »

Ola,

Ik volg een discussie over RTV Zaanstreek en de Orkaan.
Beide platformen zijn in de race voor de licentie voor aankomende 5 jaar in Zaanstad.
Echter voorziet de Orkaan niet, en zijn ze ook niet van plan, in lokale radio- en televisieaanbod.
(Nog even los van de 98000 euro subsidie die Zaanstad er aan wil geven, daar kun je geen omroep op draaien.)
Ben je als lokale omroep, en dus die toewijzing, niet verplicht tot het maken van radio- en tvprogramma's? Met ICE in de achtergrond.
Kan je als lokale omroep je alleen online (tekst en YouTube) zo binnen omroepland settelen?

Was gewoon benieuwd.

Gr. Gerwin
Pascal. K

Re: Lokale omroep uitzendverplichting?

Bericht door Pascal. K »

Er is geen verplichting.

Zo weet ik dat open Rotterdam geen radio maakt. DTV / MFM maakt voor Den Bosch geen radio, wel tv.

Omroep hoekschewaard maakt alleen radio en online nieuws.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Wel zal in het bovenstaande geval gekeken worden naar wat men nu al doet en wat de toekomstplannen zijn van de nieuwe club. Alles aanbieden maakt je wel sterker, maar het moet financieel wel te doen zijn, want als blijkt dat je later nog extra subsidie moet krijgen, dan is het ook geen verantwoorde keuze geweest voor een totaal aanbieder
Orange

Bericht door Orange »

Wettelijk gezien hoeft dat niet, maar de NLPO heeft wel het begrip 'lokaal toereikend media-aanbod' geïntroduceerd. Ik vraag me af in hoeverre het CvdM daar ook op toetst? Om in gezamenlijkheid de lokale omroepen naar een hoger plan te krijgen, lijkt het me handig als ook het CvdM toetst op de mate waarin de aanvragen passen bij de streekindeling die is opgesteld en de mate waarin voldaan wordt aan de definitie van lokaal toereikend media-aanbod (LTMA).

In de uitwerking van dat LTMA staat o.a:
- aanbod dat beschikbaar is op alle relevante platforms;
- aanbod (audio, video, tekst en foto’s) dat wordt gepubliceerd op ten minste de (lineaire, digitale) radiozenders en (lineaire, digitale) televisiekanalen bij alle must-carry pakketaanbieders, en via eigen internetkanalen, waaronder sociale media, mobiele apparaten en OTT;

Dan lijkt het mij logisch om voor RTV Zaanstreek te kiezen en niet voor Orkaan. Als RTV Zaanstreek verstandig is, wijzen ze de gemeente(n) en het CvdM daar ook op in hun aanvraag.
gdekeijzer

Volgens de Mediawet ben je inderdaad wel verplicht om lineiair en digitaal je aanbod aan te bieden.
Echter zegt minister Slob in https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 7-178.html dat dit allemaal niet meer hoeft.
Nu lijkt dit een advies waar 'medio 2020' nog iets over bekend gemaakt moet worden, maar toch.

Ondertussen hebben de gemeenten hun voorkeur bekendgemaakt voor de Orkaan en zullen ze dit voorstel bij het CvdM voorleggen.
Benieuwd hoe het CvdM met dit advies omgaat, bovenstaande in acht nemend.

Blijft toch vreemd staan. Een uitzendlicentie voor een partij die niets gaan uitzenden. Alleen podcasts en hier en daar 'live' via YouTube.
Bij het woord omroep ik heb persoonlijk toch andere gedachten :D
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

gdekeijzer schreef: 24 sep 2021 09:54 Blijft toch vreemd staan. Een uitzendlicentie voor een partij die niets gaan uitzenden. Alleen podcasts en hier en daar 'live' via YouTube.
Bij het woord omroep ik heb persoonlijk toch andere gedachten :D
Daarom is het tegenwoordig ook een lokale media-instelling :))

Je kunt het zo zien: radio, televisie, website en social media zijn allemaal niet meer dan dragers van informatie. Waar het echt om gaat is de informatie zelf.

De tijden veranderen. Ik heb weleens gezegd dat ik na mijn pensioen weer radioprogramma's ga maken. Maar ik heb steeds sterker het vermoeden dat lokale radio tegen die tijd helemaal niet meer bestaat.... :lol:
gdekeijzer

Klopt helemaal hoor wat je zegt. Lekker op de camping zitten met je 10mW zender en dan radiomaken vanaf je laptop. Hoe leuk.
sverrips

Bericht door sverrips »

gdekeijzer schreef: 12 sep 2021 13:30 Echter voorziet de Orkaan niet, en zijn ze ook niet van plan, in lokale radio- en televisieaanbod.
(Nog even los van de 98000 euro subsidie die Zaanstad er aan wil geven, daar kun je geen omroep op draaien.)

Gr. Gerwin
Hoezo kan je geen omroep draaien op 98000 euro per jaar ? Wij draaien radio en televisie voor nog geen 30000 euro per jaar op RTV Rijnstreek in Wageningen, het kan dus wel. Wel met vallen en opslaan, veel zelf ontwikkelen. Ja, we hebben een positieve bankrekening ! Dus het kan echt wel.
https://linuxradio.tools LinuxRadio.Tools, een FREE radio automatisering voor Linux ! Compleet !
Zwarte Stoomboot

Het hangt ervan af hoe hoog je de lat legt. Als je iedere (=echt iedere) dag actueel nieuws wilt brengen op de radio, op tv met video-items en op internet ontkom je er niet aan om mensen in dienst te nemen. Dat lukt voor 30.000 euro niet (en 98.000 is ook niet ideaal).
Je kunt natuurlijk het geluk hebben dat je een aantal competente en enthousiaste medewerkers hebt (zoals jijzelf). Maar met name voor de zaken die dagelijks (en liefst de hele dag) moeten doorlopen, zoals nieuws, heb je eigenlijk een steviger basis nodig.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Je kan natuurlijk ook een deel van je vergunningen verhuren aan een commerciële partij die dan de rest verzorgd en de reclames in zijn zak steekt zoals bijvoorbeeld in de 90s stads radio Rotterdam en stads radio den hoog of recenter easy fm en feel good radio
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Orange

Bericht door Orange »

Echtwel schreef: 08 okt 2021 08:45 Je kan natuurlijk ook een deel van je vergunningen verhuren aan een commerciële partij die dan de rest verzorgd en de reclames in zijn zak steekt zoals bijvoorbeeld in de 90s stads radio Rotterdam en stads radio den hoog of recenter easy fm en feel good radio
Dat mag denk ik niet. Volgens mij mag je als publieke omroep niet bijdragen aan de winst van derden.
Zwarte Stoomboot

Orange schreef: 08 okt 2021 11:15
Echtwel schreef: 08 okt 2021 08:45 Je kan natuurlijk ook een deel van je vergunningen verhuren aan een commerciële partij die dan de rest verzorgd en de reclames in zijn zak steekt zoals bijvoorbeeld in de 90s stads radio Rotterdam en stads radio den hoog of recenter easy fm en feel good radio
Dat mag denk ik niet. Volgens mij mag je als publieke omroep niet bijdragen aan de winst van derden.
Je mag wel dingen uitbesteden natuurlijk. Zoals programmaproductie en reclamewerving. Dat is wat Echtwel bedoelt.
Hoe dan ook blijven de uitzendingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de omroep.
Wat niet verandert is dat iemand kosten moet maken om programma's en inhoud te creëren en die kosten moeten op welke manier dan ook worden terugverdiend.
froz0

Bericht door froz0 »

In West-Friesland zijn 2 inwoners van Hoorn samen met een groep ondernemers aan het kijken of zij hetzelfde kunnen doen in West-Friesland als wat er nu in de Zaanstreek aan de hand is.. Geen radio geen tv enkel vol op online content met online reportages..
Orange

Bericht door Orange »

Zwarte Stoomboot schreef: 08 okt 2021 11:53
Orange schreef: 08 okt 2021 11:15
Je mag wel dingen uitbesteden natuurlijk. Zoals programmaproductie en reclamewerving. Dat is wat Echtwel bedoelt.
Hoe dan ook blijven de uitzendingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de omroep.
Wat niet verandert is dat iemand kosten moet maken om programma's en inhoud te creëren en die kosten moeten op welke manier dan ook worden terugverdiend.
Het is net hoe je het verpakt. De wijze hoe Echtwel het omschrijft, kan het echt niet. Dus niet mogelijk om je vergunning/frequentie te verhuren aan een commerciele partij. De wijze hoe jij het omschrijft, kan idd wel.
Rob de Greeuw

Bericht door Rob de Greeuw »

froz0 schreef: 08 okt 2021 20:22
In West-Friesland zijn 2 inwoners van Hoorn samen met een groep ondernemers aan het kijken of zij hetzelfde kunnen doen in West-Friesland als wat er nu in de Zaanstreek aan de hand is.. Geen radio geen tv enkel vol op online content met online reportages..
Van de huidige vergunninghouder zijn onlangs een groot aantal online reportages en andere online content opgenomen in de West-Friese geschiedschrijving, wat inhoudt dat deze up to date worden gehouden. Mocht b.v. over 50 jaar mp4 niet meer af te spelen zijn dan wordt het overgezet naar het dan gebruikte formaat.
Plaats reactie