Omroep Vlaardingen stopt met tv

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
MFM

Omroep Vlaardingen stopt met tv

Bericht door MFM » 08 jun 2018 07:45

https://www.rijnmond.nl/nieuws/169370/O ... -televisie

Ik heb hun tv zender wel eens bekeken. Doet niet onder voor wat wij omgeving Rotterdam helaas voorgeschoteld krijgen.
Waarom is de ene omroep wel tevreden met lage kwaliteit en de andere niet?
Het gaat er tenslotte om om de doelgroep goed te bedienen. Dus dat de ICE ook daadwerkelijk iets van inhoud heeft ipv recycle/oud nieuws(maar toch nieuws) heeft.
Of is dat tegenwoordig niet meer zo belangrijk en is een “tof klinkend radiostation” het belangrijkste?

Zwarte Stoomboot

Re: Omroep Vlaardingen stopt met tv

Bericht door Zwarte Stoomboot » 08 jun 2018 09:21

Volgens mij maken ze al een hele tijd alleen maar kabelkrant en radio-op-tv, maar geen echte uitzendingen (afgezien van de gemeenteraadsvergaderingen die in opdracht van de gemeente door een externe partij worden geregistreerd). Ik zal niet zeggen dat het er slecht uitziet, maar een volwaardige tv-zender is het niet.
De omroep voert overigens als reden om te stoppen met tv aan:
"Na meerdere pogingen van de omroep om de kwaliteit op het vereiste niveau te krijgen, blijkt dat de provider niet in staat is om het juiste signaal door te geven."
Dus het is eigenlijk de schuld van Ziggo?

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 08 jun 2018 09:49

Lokale televisie blijft altijd een lastig punt. Als je echte televisie wil maken kost dat veel geld en tijd, terwijl het nieuwswaardig aanbod in veel regio’s minimaal is.

Daarnaast kunnen steeds minder mensen de lokalen ontvangen, want steeds minder mensen hebben een abonnement op kabel televisie.

Voor die paar live uitzendingen per jaar bieden YouTube en Facebook bovendien uitstekende alternatieven. Ik begrijp wel dat omroepen er mee stoppen
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

MFM

Bericht door MFM » 08 jun 2018 15:07

@gerjanOpdeDreef
Dat zelfde is met lokale radio ook. Daar hoor je ook tijd geld en moeite in te steken.
En het nieuws uit de regio blijft hetzelfde, dus ze zullen daar toch eens een keer hun best voor moeten doen.

Ik ben werkelijk nog geen enkele lokalo tegen gekomen waar voor zowel radio, televisie als internet (youtubekanaal, website, twitter, facebook, instagram) echt een serieus produkt tevoorschijn getoverd werd.
(Uitzondering is streekomroep WOS, maar daar zijn ze dus wel behoorlijk professioneel bezig zonder ego’s en geticht te zijn op alleen radio).

Waarom lukt het geen enkele omroep in de regio rotterdam om voor alle platforms een gelijkwaardige nieuwsvoorziening op te zetten? Zo moeilijk is het echt niet.
Actueel nieuws? voor op tv en internet een eigen stockfoto en evt inzetfoto van de persvoorlichter die bv een ongeval toelicht. 1x inspreken, interview monteren en je hebt een item dat zowel voor radio als tv geschikt is. Inladen in het juiste nonstop/tv systeem, ff op de website zetten en klaar!
Doe dat met doorlopend op de dag 5 of 6 actuele nieuwsitems en je hebt een redelijk volwaardig actueel nieuwsbulletin voor radio, tv en internet gebruik.
Waarschijnlijk kun je daar nog stagiaires voor krijgen ook als je een beetje je best doet..en 3 tot 5 minuten per uur actueel nieuws is best stoer...

In plaats van bovenstaand voorbeeld hoor ik wel bijna overal overdag volle “stoere” radioprogramma’s. Voicetrackjocks...en oudere nieuwsberichten en tips om ergens wat te doen.. En in de avond vaak goed bedoelde vaak door oudere mensen gepresenteerde muziekprogramma’s zoals country, jazz of discoclassics.
Gooi al dat soort programma’s er uit en laat die mensen doen wat een lokale omroep moet doen denk ik dan...

Tot nu toe is het enige actuele wat wij hier in regio rotterdam horen vaak het ANP nieuws en de verkeersinfo..op de radio. Want tv is te moeilijk.

remco_k

Bericht door remco_k » 08 jun 2018 20:21

MFM schreef:
08 jun 2018 15:07
...
En in de avond vaak goed bedoelde vaak door oudere mensen gepresenteerde muziekprogramma’s zoals country, jazz of discoclassics.
Sidenote:
Dat zijn doelgroep programma's. Valt prima in wat een lokale omroep -kan- doen, naast haar andere taken. Sommige van dergelijke programma's vallen denk ik zelfs ook nog onder de C van ICE.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 08 jun 2018 20:26

MFM schreef:
08 jun 2018 15:07
@gerjanOpdeDreef
Dat zelfde is met lokale radio ook. Daar hoor je ook tijd geld en moeite in te steken.
En het nieuws uit de regio blijft hetzelfde, dus ze zullen daar toch eens een keer hun best voor moeten doen.

Ik ben werkelijk nog geen enkele lokalo tegen gekomen waar voor zowel radio, televisie als internet (youtubekanaal, website, twitter, facebook, instagram) echt een serieus produkt tevoorschijn getoverd werd.
(Uitzondering is streekomroep WOS, maar daar zijn ze dus wel behoorlijk professioneel bezig zonder ego’s en geticht te zijn op alleen radio).

Waarom lukt het geen enkele omroep in de regio rotterdam om voor alle platforms een gelijkwaardige nieuwsvoorziening op te zetten? Zo moeilijk is het echt niet.
Actueel nieuws? voor op tv en internet een eigen stockfoto en evt inzetfoto van de persvoorlichter die bv een ongeval toelicht. 1x inspreken, interview monteren en je hebt een item dat zowel voor radio als tv geschikt is. Inladen in het juiste nonstop/tv systeem, ff op de website zetten en klaar!
Doe dat met doorlopend op de dag 5 of 6 actuele nieuwsitems en je hebt een redelijk volwaardig actueel nieuwsbulletin voor radio, tv en internet gebruik.
Waarschijnlijk kun je daar nog stagiaires voor krijgen ook als je een beetje je best doet..en 3 tot 5 minuten per uur actueel nieuws is best stoer...

In plaats van bovenstaand voorbeeld hoor ik wel bijna overal overdag volle “stoere” radioprogramma’s. Voicetrackjocks...en oudere nieuwsberichten en tips om ergens wat te doen.. En in de avond vaak goed bedoelde vaak door oudere mensen gepresenteerde muziekprogramma’s zoals country, jazz of discoclassics.
Gooi al dat soort programma’s er uit en laat die mensen doen wat een lokale omroep moet doen denk ik dan...

Tot nu toe is het enige actuele wat wij hier in regio rotterdam horen vaak het ANP nieuws en de verkeersinfo..op de radio. Want tv is te moeilijk.
Bij lokale radio is het inderdaad ook vaak huilen met de pet op, dat klopt. Veel verder dan serieuze lokale programma's kom ik ook niet.

Maar een interview op beeld met 2 foto's, ik ga daar niet naar zitten kijken. Dan zet ik de radio wel aan.

Maar inderdaad, veelal zijn het oude, lokale nieuwsberichten, vaak min of meer voorgelezen uit het lokale suffertje. Even zo goed gaat het om die lokale agenda. Echter is van die lokale nieuwsberichten ook nog eens 90% afkomstig van de politie, regelmatig letterlijk de geschreven tekst van de persvoorlichter.

Van mij hoeven die doelgroepprogramma's echter niet te verdwijnen, als de radiomaker van dienst zich maar inzet voor het lokale nieuws. Ook tussen het lokale country programma door kan je gewoon het laatste lokale nieuws voorlezen en ook bij de discoclassics kan lokaal nieuws worden geprogrammeerd.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 09 jun 2018 07:07

@ MFM naast de prima draaiende Westlandse Omroep Stichting ken ik nog wel wat prima omroepen hoor , Den Haag Fm, Unity Leiden .gewoon lokale omroep zoals het hoort
( ze hebben wel allemaal een samenwerking verband met de regionale omroep maar goed)

MFM

Bericht door MFM » 09 jun 2018 08:16

@echtwel. Klopt! Die werken dus samen met de RO. En profiteren daarvan. (En zitten iets verder uit de buurt van Rotterdam).

@gerjanopdedreef. Daar heb je gelijk in. Maar het is vrij makkelijk om een archief (stockbeelden al dan niet bewegend) aan te maken van jouw regio. Dus 4 jaargetijden beelden van alle belangrijke kenmerkende objecten en plekjes in jouw buurt.
Deze kun je vervolgens aanvullen met de standaard foto’s van persvoorlichters, raadsleden, hulpdienstfoto’s en zelfs door kijkers/spotters ingestuurd beeldmateriaal als je geen eigen mensen ter plaatse van een incident kunt sturen.
Facebooklivestream fragmenten erbij wanneer die zijn gemaakt. En dan kun je dus met een goede basis een actueel (!) nieuwsbulletin maken. Elke dag weer. Zonder grote moeite.

@remco_k. Mee eens. Maar dan moet het wel beluisterbaar zijn en aan enigszins een kwaliteitsstandaard voldoen die in de lijn van een goede (dag)programmering valt. Voldoen aan ICE is wat anders dan een ICE programma maken waar luisteraars ook wat aan hebben.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 09 jun 2018 08:27

MFM schreef:
09 jun 2018 08:16
Maar het is vrij makkelijk om een archief (stockbeelden al dan niet bewegend) aan te maken van jouw regio. Dus 4 jaargetijden beelden van alle belangrijke kenmerkende objecten en plekjes in jouw buurt.
Deze kun je vervolgens aanvullen met de standaard foto’s van persvoorlichters, raadsleden, hulpdienstfoto’s en zelfs door kijkers/spotters ingestuurd beeldmateriaal als je geen eigen mensen ter plaatse van een incident kunt sturen.
Waarbij je één belangrijke voorwaarde nog niet noemt: er moeten wel een paar mensen zitten met gevoel voor nieuws en actualiteit. Mensen die een foutloos (inhoudelijk en taalkundig) bericht of interview kunnen doen. En die daar ook de tijd voor hebben (dus niet alleen op bijvoorbeeld zondagmiddag).

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 09 jun 2018 12:02

Het valt mij sowieso op dat de publieke omroepen meer samenwerken. Bij de regionalen staat steeds vaker het logo van de lokale omroep die het bericht gemaakt heeft. Bij de NOS zijn dat weer de regionale omroepen. Naar mijn idee een goede ontwikkeling, ware het niet dat het eenrichtingsverkeer is. De lokale omroepen moeten nog steeds betalen voor het NOS nieuws, terwijl ze geen cent terug zien voor de geleverde content.

MFM

Bericht door MFM » 09 jun 2018 14:47

Zwarte Stoomboot schreef:
09 jun 2018 08:27
MFM schreef:
09 jun 2018 08:16
Maar het is vrij makkelijk om een archief (stockbeelden al dan niet bewegend) aan te maken van jouw regio. Dus 4 jaargetijden beelden van alle belangrijke kenmerkende objecten en plekjes in jouw buurt.
Waarbij je één belangrijke voorwaarde nog niet noemt: er moeten wel een paar mensen zitten met gevoel voor nieuws en actualiteit. Mensen die een foutloos (inhoudelijk en taalkundig) bericht of interview kunnen doen. En die daar ook de tijd voor hebben (dus niet alleen op bijvoorbeeld zondagmiddag).
Klopt. Maar dat is dus juist waar het mis gaat. Jan, Piet, Hansje of Truus etc willen alleen maar hun “eigen” dingetje doen bij de lokalo. En hebben daar hooguit “een paar uurtjes per week” voor vrijgemaakt. En zo lopen er vaak tientallen, inclusief bestuur en redactie, rond.

Dat Vlaardingen stopt met tv is best raar. Radio en vooral televisie zijn momenteel toch de primaire, zelfs in de wet verankerde uitzendmogelijkheden. Kabeltoegang, distributievoordelen enz. Internet zou gewoon een 1 op 1 doorsturen van een goed basisrtv produkt moeten zijn.

Dat ze stoppen omdat er gewoon geen professionele basis is, dat begrijp ik.
Maar dan zouden in deze regio veel lokale en streekomroepen dus net zo goed kunnen stoppen met radio en tv.

Ik vind eigenlijk persoonlijk dat een lokale omroep zo onderhand weleens van dat stoffige imago af moet zijn.
De meesten krijgen genoeg subsidie om een professionele basis neer te zetten. Sommige al 15,20,30 jaar lang!
Dus waarom een lokalo met vaak veel vrijwilligers, goede basis qua uitzendplatformen, basisinkomen gebaseerd op het uitzendgebied etc, nog steeds geen deuk in een pakje boter kan slaan is mij een raadsel.
Inwoners willen actueel nieuws, achtergrondverhalen bij grote gebeurtenissen enz.

Vaak zijn de studio’s en huisvesting dan weer wel top.. -smok

Feivel

Bericht door Feivel » 09 jun 2018 21:06

En als je dan wel mensen in huis hebt met een professionele basis, mogen die absoluut geen vergoeding vragen. Dat is uit den boze. Alles moet op vrijwillige basis, want het mag niks kosten. Zo schiet het nooit op. De lokale omroep is dood. Gaat nooit meer wat worden. Jan, Piet, Hansje en Truus gaan maar lekker radiootje spelen op een zolderkamer, 'met de deuren dicht en het geluid zo zacht mogelijk', zoals Zwarte Stoomboot eens op dit forum schreef. Dat hoeft niet van ons geld.

Was gegroet, iemand die minstens tien jaar bij verschillende lokale omroepen heeft gewerkt en er niks professioneels heeft kunnen ontdekken.

Maximum

Bericht door Maximum » 10 jun 2018 11:06

Dat Omroep Vlaardingen stop met tv verbaast me niks ze hebben er gewoon geen mensen voor.
En om nou tv te gaan maken zoals Open dat doet laat maar ik sla over.
Ik zeg al jaren de lokale rtv moet een keer op de schop maar dat gebeurt niet,
wel jammer er is zoveel meer uit te halen als je de krachten echt bundelt dan zal je echt samen moeten gaan en niet alleen samenwerken.

En voor ik iedereen over me heen krijg, ik moet niks ik hoef niks en ben een geen lokale omroep.
Wereldstad The Heart Beat of the City ©®2016
"We keep moving forward, opening new doors, and doing new things, because we're curious and curiosity keeps leading us down new paths."

Plaats reactie