Aantal luisteraars lokale radio FM90 schrikbarend laag

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
pietpuk

Aantal luisteraars lokale radio FM90 schrikbarend laag

Bericht door pietpuk » 19 nov 2017 16:59

De lokale radio 90FM heeft in de huidige vorm geen bestaansrecht. Dat staat in een luisteronderzoek van Kèk Media. Maar zeven procent van de inwoners in de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede luistert weleens naar de lokale omroep.

,,Als je al 22 jaar bezig bent met lokale radio en dat je maar 7 procent scoort, is dat heel bedroevend laag. Mensen zijn vooral radiootje aan het spelen en hebben een eigen bv'tjes gemaakt. Het merk heeft nul komma nul waarde en dan wil de voorzitter ook nog eens lokale televisie beginnen. Laten ze eerst het huis op orde krijgen voordat ze beginnen met het aanbouwen van een serre.’’

http://bit.ly/2j6jjY0

Zelf vraag ik mij al langere tijd af of lokale omroep überhaupt nog wel bestaansrecht heeft. Laat ze lekker hobbiën, maar besteed er s.v.p. geen gemeenschapsgeld meer aan...

O ja, nog zo'n dooddoener in het artikel: "Voorzitter Henk de Greef maakt zich voorlopig geen zorgen over de lage luistercijfers."... -zzz

nootdorpseluisteraar

Re: Aantal luisteraars lokale radio FM90 schrikbarend laag

Bericht door nootdorpseluisteraar » 19 nov 2017 17:12

Echt onafhankelijk deze onderzoeker ....
In het rapport van onderzoeker Jean Kuit uit Leersum worden harde noten gekraakt. In de ogen van Kuit, oud-vrijwilliger bij de lokale radio, is radio FM90 een schip zonder kapitein.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 19 nov 2017 18:13

Go, die 7% is nog meer dan de gemiddelde grote landelijke omroep. Neem nu eens Radio 3. die haalt die 7% nog niet eens.

Dan vind ik het nog knap dat ze die 7% halen, want als je alles weg moet doen wat minder dan 7% is, blijft er weinig over.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

retep

Bericht door retep » 19 nov 2017 19:17

7 % luistert weleens, dat is geen 7 % markt aandeel.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 19 nov 2017 19:19

radiogolfje schreef:
19 nov 2017 18:13
Go, die 7% is nog meer dan de gemiddelde grote landelijke omroep. Neem nu eens Radio 3. die haalt die 7% nog niet eens.

Dan vind ik het nog knap dat ze die 7% halen, want als je alles weg moet doen wat minder dan 7% is, blijft er weinig over.
7 procent luistert (volgens het artikel tenminste) "weleens". In andere onderzoeken betekent dat meestal "minstens 1 maal per maand" of zoiets. Dan is 7 procent wel erg weinig. Als het marktaandeel is en het onderzoek is vergelijkbaar met het CLO, dan is het inderdaad goed. Maar dat laatste geloof ik niet echt.

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 19 nov 2017 23:05

nootdorpseluisteraar schreef:
19 nov 2017 17:12
In het rapport van onderzoeker Jean Kuit uit Leersum worden harde noten gekraakt. In de ogen van Kuit, oud-vrijwilliger bij de lokale radio, is radio FM90 een schip zonder kapitein.
Dat dacht ik nou precies hetzelfde toen ik het artikel las.

boxfm

Bericht door boxfm » 20 nov 2017 00:58

Trekhaak schreef:
19 nov 2017 23:05
En ook opvallend dat de onderzoeker allerlei inhoudelijke aanbevelingen doet. Dat terwijl hier eigenlijk een heel ander onderzoek voor nodig is, veel uitgebreider. Of neem je dan experts voor. Voor een onafhankelijke onderzoeker worden er te veel 'wijzende' conclusies getrokken. Neem deze quote bijvoorbeeld: ,,Als je al 22 jaar bezig bent met lokale radio en dat je maar 7 procent scoort, is dat heel bedroevend laag. Mensen zijn vooral radiootje aan het spelen en hebben een eigen bv'tjes gemaakt. Het merk heeft nul komma nul waarde en dan wil de voorzitter ook nog eens lokale televisie beginnen. Laten ze eerst het huis op orde krijgen voordat ze beginnen met het aanbouwen van een serre.’’.

Een echte onderzoeker zal nooit dit soort uitspraken doen, geeft aan dat deze man erg gekleurd was/is qua mening. Een onderzoeker brengt een uitslag van een onderzoek, hoe goed of slecht ook, op een onafhankelijke en neutrale wijze. Zie je GFK al jubelend roepen dat 538 marktleider is? Of roepen dat de luistercijfers van Sublime FM bedroevend laag zijn?

Blunder van de gemeente om in zee te gaan met zo'n partij. Overigens ook opmerkelijk dat de lokale omroep al een paar jaar geen bijdrage heeft gehad van één gemeente, terwijl de gemeente hier gewoon een pot voor krijgt. Maar er wordt dan wel een onderzoek uitgevoerd. Lijkt er naar mijn mening dan meer op dat ze omroep onderuit proberen te halen, zodat de centjes in eigen zak gehouden kunnen worden (mag officieel niet, maarja.... gebeurt toch bij meerdere gemeenten).

Echtwel

Bericht door Echtwel » 20 nov 2017 07:27

Het ontbreken van "echte kennis" en waar men op moet letten bij de lokale gemeente. Is vaak het probleem waardoor gemeente vaak fout kiezen.

gerard909

Bericht door gerard909 » 20 nov 2017 13:53

Kek media is toch betrokken bij het lokale station dat in het onderzoek wordt onderzocht? Ik meen zelfs dat zij de website voor 90FM hebben gemaakt en het huidige logo hebben ontworpen. Onafhankelijk zijn ze dan niet, mogelijk zijn ze gekleurd doordat de samenwerking die ze hebben/hadden met 90FM niet het voor hun gewenste resultaat had. Wel handig om te weten.

Neemt niet weg dat het onderzoek geen verrassende uitkomst heeft. De kenners van lokale radio op de Utrechtse Heuvelrug (uitzendgebied van 90FM) zullen iig weinig nieuws lezen in het rapport.

Ik ken 90FM als een station zonder smoel. Het is sinds de start in de jaren 90 altijd duidelijk geweest dat de leiding niet gehinderd werd door enige kennis van zaken betreft hoe je een radiostation neerzet qua inhoud, vorm en zichtbaarheid.
Laatst gewijzigd door gerard909 op 20 nov 2017 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Radio, maar met je maten.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 20 nov 2017 14:09

Ik ken het station verder niet, maar als ik zie dat het meest recente nieuwsbericht op de website inmiddels bijna 2 maanden oud is, weet ik eigenlijk wel genoeg. http://www.radio90fm.nl/2017/09/25/groo ... n-gestart/.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 20 nov 2017 14:20

Zwarte Stoomboot schreef:
20 nov 2017 14:09
Ik ken het station verder niet, maar als ik zie dat het meest recente nieuwsbericht op de website inmiddels bijna 2 maanden oud is, weet ik eigenlijk wel genoeg. http://www.radio90fm.nl/2017/09/25/groo ... n-gestart/.
En jawel... na het aanklikken van de link en openen van de site gaat de ingebakken mediaplayer aan........... :oops:
en dan is er koffie......

BertM

Bericht door BertM » 20 nov 2017 18:20

v.ijl schreef:
20 nov 2017 14:20
En jawel... na het aanklikken van de link en openen van de site gaat de ingebakken mediaplayer aan........... :oops:
Ik kan niet eens vinden waar je de player stoppen moet...

Dukard

Bericht door Dukard » 20 nov 2017 20:54

BertM schreef:
20 nov 2017 18:20
v.ijl schreef:
20 nov 2017 14:20
Ik kan niet eens vinden waar je de player stoppen moet...
Jawel .. rechtsboven ... T kruisje werkt prima :cool:
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

radiomenzzz

Bericht door radiomenzzz » 20 nov 2017 21:34

Tegenwoordig fuseren veel gemeenten, zoals bij ons. Gevolg: weer een lokale omroep minder. Echter is de overgebleven omroep erop vooruit gegaan doordat deze de regio kan uitbreiden.

Trekhaak

Bericht door Trekhaak » 21 nov 2017 07:28

boxfm schreef:
20 nov 2017 00:58
Trekhaak schreef:
19 nov 2017 23:05

En ook opvallend dat de onderzoeker allerlei inhoudelijke aanbevelingen doet. Dat terwijl hier eigenlijk een heel ander onderzoek voor nodig is, veel uitgebreider. Of neem je dan experts voor. Voor een onafhankelijke onderzoeker worden er te veel 'wijzende' conclusies getrokken. Neem deze quote bijvoorbeeld: ,,Als je al 22 jaar bezig bent met lokale radio en dat je maar 7 procent scoort, is dat heel bedroevend laag. Mensen zijn vooral radiootje aan het spelen en hebben een eigen bv'tjes gemaakt. Het merk heeft nul komma nul waarde en dan wil de voorzitter ook nog eens lokale televisie beginnen. Laten ze eerst het huis op orde krijgen voordat ze beginnen met het aanbouwen van een serre.’’.

Een echte onderzoeker zal nooit dit soort uitspraken doen, geeft aan dat deze man erg gekleurd was/is qua mening. Een onderzoeker brengt een uitslag van een onderzoek, hoe goed of slecht ook, op een onafhankelijke en neutrale wijze. Zie je GFK al jubelend roepen dat 538 marktleider is? Of roepen dat de luistercijfers van Sublime FM bedroevend laag zijn?

Blunder van de gemeente om in zee te gaan met zo'n partij. Overigens ook opmerkelijk dat de lokale omroep al een paar jaar geen bijdrage heeft gehad van één gemeente, terwijl de gemeente hier gewoon een pot voor krijgt. Maar er wordt dan wel een onderzoek uitgevoerd. Lijkt er naar mijn mening dan meer op dat ze omroep onderuit proberen te halen, zodat de centjes in eigen zak gehouden kunnen worden (mag officieel niet, maarja.... gebeurt toch bij meerdere gemeenten).
Dat potje is niet geoormerkt. Hier heeft de OLON al jarenlang strijd over. Maar is er niet zoiets als een zorgplicht aan de kant van de gemeente? Dat hele onderzoek heeft geen waarde als een gekeurd iemand het uitvoert. 90FM moet zonder geld ook gewoon nieuwsberichten kunnen schrijven met vrijwilligers, dus datgene dat geproduceerd wordt is bedroevend, maar als er geen geld is kun je ook niet heel veel doen als omroep, tenzij er echte ondernemers achter de zender zitten die een groot commercieel netwerk hebben.

Plaats reactie