Streekomroepen in de regio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
joanna3570

Re: Streekomroepen in de regio

Bericht door joanna3570 » 14 nov 2017 17:40

Ik word er soms ook helemaal gek van van al die streekomroepen. Zoveel reclames tussendoor. Wordt er ook nog wel is muziek gedraaid? Een reclame hoort er natuurlijk bij en is goed alleen het zijn er zoveel en sommige reclames zijn zo overdreven dat ik mij eraan irriteer. Een voorbeeld hiervan is die van de tiger zij zijn al een maand reclame aan het maken voor hun uitverkoop. Ze bieden dan speelgoed zo goedkoop aan dat ik het niet eens kan geloven. Dit laat dan ook weer zien hoeveel winst dit soort bedrijven normaal gesproken op speelgoed maken. Het speelgoed wordt van zo goedkoop plastic gemaakt dat het ook binnen de kortste keren kapot is. Ik heb op <knip> gelezen dat het ook nog giftig kan zijn voor de kleintjes. Ik vind dat omroepen rekening moeten houden met welke reclames ze gebruiken. Ben ik de enige die hier zo over denkt?
Laatst gewijzigd door admin5 op 17 nov 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Orange

Bericht door Orange » 15 nov 2017 08:46

Vertel eerst eens over welke streekomroepen je het hebt? En vervolgens ook jouw relatie tot de website die je noemt? Is dit een verkapte manier van reclame maken? En gaat het hier over plastic speelgoed of over radio?

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 16 nov 2017 16:54

1 bericht en gelijk al een totaal niet relevante url. Natuurlijk is dit spam.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

remco_k

Bericht door remco_k » 17 nov 2017 11:30

joanna3570 schreef:
14 nov 2017 17:40
Ik word er soms ook helemaal gek van van al die streekomroepen. Zoveel reclames tussendoor.
Ik denk dat jij geen idee hebt wat streekomroepen zijn, of je verward streekomroepen met commerciële omroepen.
Wordt er ook nog wel is muziek gedraaid? Een reclame hoort er natuurlijk bij en is goed alleen het zijn er zoveel en sommige reclames zijn zo overdreven dat ik mij eraan irriteer.
Er zit een uit-knop op je radio. Daarmee kan je je irritatie oplossen.
Een voorbeeld hiervan is die van de tiger zij zijn al een maand reclame aan het maken voor hun uitverkoop. Ze bieden dan speelgoed zo goedkoop aan dat ik het niet eens kan geloven. Dit laat dan ook weer zien hoeveel winst dit soort bedrijven normaal gesproken op speelgoed maken.
Een ieders leven staat in het teken van rondkomen, eten en drinken kunnen kopen, een huis, leuke dingen doen, en geld verdienen voor later. De een meer dan de ander. Vind je dat niet leuk: koop die producten dan niet. Dan hou je zelf meer over.
Ik vind dat omroepen rekening moeten houden met welke reclames ze gebruiken. Ben ik de enige die hier zo over denkt?
Dus volgens jouw moeten omroepen voor elke reclame gaan uitzoeken of het een reclame is waar een verdienmodel achter zit, of dat de adverteerder troep verkoopt? En dan de reclame maar niet uitzenden? Dan blijft er geen reclame meer over.
Er is wel meer aan te merken op reclames bij (commerciële) omroepen, zoals een reclame van condoom anoniem of Durex play om 16:00 's middags.
En daarna komt gewoon jouw gewraakte speelgoed reclame - maar daar hoor ik je niet over klagen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 16 feb 2018 22:23

Ik vind de vorming van streekomroepen een lastig punt waar ik nog niet helemaal uit ben.

Luister ik over de grens, in Duitsland, dan hoor ik streekomroepen waar de hele dag live programma's gemaakt worden. Mijn Duits is niet zo goed dat ik alles kan volgen, maar dan denk ik wel, hadden we zoiets ook maar in Nederland. Hier zitten we voornamelijk met lokale radiostations die de hele dag hitradiotje spelen en voor de vorm nog wat informatieve programma's hebben die zijn ingesproken in studio 2.

Van de andere kant, wat moet je met streekomroepen. Ik woon in de door de NLPO/OLON gevormde regio FoodValley met daarin de gemeenten Ede, Renkum, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen. In dat gebied zijn nu 3 omroepen actief, Ede FM (Ede), RTV Rijnstreek (Wageningen) en Midland FM (Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel) Renkum en Rhenen hebben geen lokale omroep, Midland FM is ook de lokale omroep van Woudenberg. En daar ontstaat ook het probleem. Ede FM is officieel een lokale omroep, maar in de praktijk de streekomroep van Ede met 9 buitendorpen en 19 buurtschappen. RTV Rijnstreek is een echte lokale omroep. Midland FM is al een streekomroep en bediend Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Woudenberg.

De gemeentebesturen verschillen totaal van zienswijze. De gemeentebesturen Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg willen die streekomroep zonder Renkum. Het gemeentebestuur van Ede wil een streekomroep zonder Renkum, Scherpenzeel en Woudenberg. Het gemeentebestuur van Wageningen is van mening dat Wageningen een verhaal apart is en helemaal niet in een streekomroep past.

Volgens NLPO stemmen de lokale omroepen in met de voorstellen van hun lokale gemeenten, maar van Midland FM weet ik dat dat de situatie toch wel iets genuanceerder ligt.

Maar uiteindelijk, en daar kom je steeds weer op terug. Ik ben als Veense totaal niet geïnteresseerd in het lokale nieuws van Renswoude, Scherpenzeel of Woudenberg. En evenmin ben ik geïnteresseerd in live verslagen of uitslagen van sport verenigingen uit buurgemeenten. Ook de politiek van de buren interesseert me niets. Bovendien zijn dat allemaal zaken die allang gedaan worden door Omroep Gelderland en RTV Utrecht, dus het hoeft ook niet.

Daarom, ik weet het niet. In de basis kan er betere radio gemaakt worden, maar wordt het ook vervelend om naar te luisteren.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

boxfm

Bericht door boxfm » 16 feb 2018 22:49

GerjanOpDreef schreef:
16 feb 2018 22:23
Ik vind de vorming van streekomroepen een lastig punt waar ik nog niet helemaal uit ben.
....
Daarom, ik weet het niet. In de basis kan er betere radio gemaakt worden, maar wordt het ook vervelend om naar te luisteren.
Ben het met je eens, het is een erg lastig punt. Naar mijn mening zijn streekomroepen wel goed, maar niet op deze manier. De NLPO komt met regio's die 'nergens' op gebaseerd zijn. Daarnaast werken fusies vaak niet, omdat er gewoonweg te veel ego's binnen de omroepen zijn. Zelfs als een fusie volledig rondkomt, gaat een nieuwe omroep naar de klote door die ego's.

Naar mijn mening zou het goed zijn als de eisen waar een lokale omroep aan moet voldoen concreter worden en minder streng. Met minder streng bedoel ik dat 50% ICE belachelijk is. Niet haalbaar op een realistische wijze waarop ook luisteraars behouden worden (of eerst aangetrokken bij veel omroepen). Eisen als in: Dagelijks regionaal nieuws op de radio, lokale interviews, etc. Formuleer in de mediawet een helder kader waarbinnen de omroepen moeten werken. En ga dan er ook goed op handhaven.

Omroepen die het niet aankunnen, die geven zelf de -in dat geval vaak- 'hobby' op of zoeken partners om mee samen te werken. Dit kunnen lokale mediapartners zijn, maar ook andere omroepen. Er wordt nu te veel gestuurd op fusies, terwijl dit niet hoeft. Je kan ook met 3 omroepen samenwerken, ieder eigen radio-/televisiekanaal behouden gericht op je uitzendgemeente, etc en samen bijvoorbeeld een betaalde redactie nemen. Of bijvoorbeeld een radiojock in dienst nemen die een ochtendshow op drie zenders presenteert (tegelijk live of bijv semi-live dmv voicetrack).

Naar mijn mening zijn er nu 2 problemen bij de streekomroepen: De manier waarop het als 'oplossing'gepresenteerd wordt (wordt gezien/gebracht als fusie) en het gebrek aan handhaving. Omroepen doen maar wat met de ICE en interpreteren op hun eigen manier de regels. Ze doen al jaren maar wat en er is toch nooit controle geweest. Er is geen noodzaak voor de omroepen om de schouders eronder te zetten. Zorg dat die noodzaak er wel komt en er komt vanzelf een hele professionaliseringsslag bij de lokale omroepen. Maar nu 'hoeft die niet'...

Feivel

Bericht door Feivel » 17 feb 2018 17:29

Vergeet vooral niet dat Nederlandse lokale omroepen op vrijwilligers werken. Daar krijg je dan ook de instelling van vrijwilligers gratis bij: eilandjes, falende besturen (zitten nog in 1960), geen zin om echt journalistiek aan de slag te gaan... En dan nog het ergste: geen enkele vorm van voorbereiding. Lekker dom lullen op de zaterdagavond in je volstrekt kansloze show (lekker Ekstra Weekend nadoen), waar alleen de schoonfamilie en vrienden naar luisteren.

Dat is er dus mis met de lokale omroep. En ook met de oprichting van een streekomroep verhelp je dat niet. Als je uitsluitend met betaalde professionals zou werken, zou je die problemen niet hebben. Maar ja, het mag in kloterig Nederland allemaal niks kosten.

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 17 feb 2018 17:59

boxfm schreef:
Naar mijn mening zijn er nu 2 problemen bij de streekomroepen: De manier waarop het als 'oplossing'gepresenteerd wordt (wordt gezien/gebracht als fusie) en het gebrek aan handhaving.
Inderdaad is dit in mijn ogen de grootste fout / perceptie vanuit de overheid en de OLON met de huidige presentatie van streekomroepen: alle negatieve aspecten van een lokale omroep (hierboven uitstekend verwoord door Feivel) gaan niet opgelost worden door de vorming van de streekomroepen.

Het aantal lokale omroepen moet echt drastisch omlaag en de kwaliteit dient sterk te verbeteren, daar zijn we het allen wel over eens. Maar de ongeveer 60 streekomroepen welke gevormd moeten gaan worden, gaan deze kwaliteit niet verhogen, als er ook niet andere essentiële zaken geregeld worden: kundig bestuur, wel (deels) vrijwillig maar niet vrijblijvend, gemotiveerde (journalistieke-) medewerkers, controle en de financiën.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

v.ijl

Bericht door v.ijl » 17 feb 2018 18:55

Ik vraag me nu af (als niet-luisteraar) of men (gemeente en provincie bestuur) nog door moet gaan met een lokale of streekomroep.
Er blijkt geen enkele norm te zijn, geluidstechnisch, journalistiek, en financiëel, voor het opzetten en onderhouden van een lokale of streekomroep, op ICE na.
Als de vrijwilliger/ medewerker ten minste één keer per jaar verantwoording moet afleggen gaat men m.i. toch anders denken. Een luister onderzoek is hier geen luxe; dus niet meer draaien voor tante Truus en ome henk maar voor de gemeenschap.
en dan is er koffie......

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 17 feb 2018 21:18

Lokale radio is ooit uitgevonden om etherpiraterij te bestrijden, dus ik denk dat het zeker wel een doel dient

boxfm

Bericht door boxfm » 17 feb 2018 21:22

v.ijl schreef:
17 feb 2018 18:55
Een luister onderzoek is hier geen luxe; dus niet meer draaien voor tante Truus en ome henk maar voor de gemeenschap.
Hierbij zou de NLPO wél een grote en belangrijke rol kunnen spelen. Bied voor een goed tarief aan gemeenten aan om een luisteronderzoek te doen. Tariefstelling en betrouwbaarheid is erg belangrijk, nu worden nog wel eens kleine (soms dubieuze) personen/organisaties ingezet om onderzoek te doen. Weet dat de OLON nu ook onderzoeken aanbiedt, maar dat moet duidelijker en beter onder de aandacht van gemeenten.

Kan mij pas nog een situatie herinneren waarbij een oud-medewerker voor de gemeente onderzoek deed naar 90FM en met een advies kwam. Sowieso is het niet aan een onderzoeker om met (in dit specifieke geval) inhoudelijke adviezen te komen, aangezien dit niet goed is onderzocht. Als je onderzoekt wat een inwoner wil horen/zien, is het sowieso een heel ander onderzoek. Maar in dit geval kan het onderzoek direct als onbetrouwbaar worden gezien, omdat de onderzoeker een band heeft gehad met de omroep.

Er zijn ook gemeenten die onderzoekjes door stagairs uit laten voeren. Of verwachten dat de omroep dit doet (vrijwilligers, stagiairs, etc). Geen ideale situatie. Zorg voor een goed en betrouwbaar onderzoek en reken daar de omroep vervolgens op af.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 feb 2018 01:29

GerjanOpDreef schreef:
17 feb 2018 21:18
Lokale radio is ooit uitgevonden om etherpiraterij te bestrijden, dus ik denk dat het zeker wel een doel dient
Dit neigt m.i. naar een broodje aap.. Mocht dit wél zo zijn dan hebben de uitvinders het niet helemaal begrepen door het ICE verhaal, de piraat wil muziek uitzenden, entertainen en geen ICE bemoeienis van een overheid.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 18 feb 2018 08:27

v.ijl schreef:
18 feb 2018 01:29
GerjanOpDreef schreef:
Dit neigt m.i. naar een broodje aap.. Mocht dit wél zo zijn dan hebben de uitvinders het niet helemaal begrepen door het ICE verhaal, de piraat wil muziek uitzenden, entertainen en geen ICE bemoeienis van een overheid.
Nou, het is iets genuanceerder. In de jaren 70 en vooral in de jaren 80 schoten de piratenzenders als paddenstoelen uit de grond en was er ook vanuit het publiek veel belangstelling voor. Er waren dan ook weinig alternatieven. Commerciële radio was er nog niet en de nationale popzender (Radio 3) was nogal versnipperd: de ene dag de TROS, de andere de VPRO of de EO.
De overheid constateerde dat er kennelijk behoefte was aan kleinschaliger omroep, maar dat de wildgroei van toen (de piraten dus) niet wenselijk was. Dat leidde tot het oprichten van lokale omroepen in heel Nederland. Die moesten natuurlijk wel opeens aan alle regels voldoen, dus netjes auteursrechten betalen en geen reclame uitzenden (mocht toen nog niet).
Verder kon het natuurlijk niet zo zijn dat die zenders alleen maar plaatjes zouden draaien; ze moesten dat 'lokale' wel waarmaken. En zie daar de ICE-norm, die voorschrijft dat je een substantieel deel van de zendtijd besteedt aan lokale informatie, cultuur en educatie. Overigens zijn er legio lokale omroepen die er in de loop der jaren in zijn geslaagd binnen die normen toch best een goed programma neer te zetten. Maar eerlijk is eerlijk: als ik nu soms luister denk ik ook: wie zit hier in vredesnaam op te wachten?

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 18 feb 2018 10:30

Zwarte Stoomboot schreef:
18 feb 2018 08:27
v.ijl schreef:
18 feb 2018 01:29
GerjanOpDreef schreef:
Nou, het is iets genuanceerder. In de jaren 70 en vooral in de jaren 80 schoten de piratenzenders als paddenstoelen uit de grond en was er ook vanuit het publiek veel belangstelling voor. Er waren dan ook weinig alternatieven. Commerciële radio was er nog niet en de nationale popzender (Radio 3) was nogal versnipperd: de ene dag de TROS, de andere de VPRO of de EO.
De overheid constateerde dat er kennelijk behoefte was aan kleinschaliger omroep, maar dat de wildgroei van toen (de piraten dus) niet wenselijk was. Dat leidde tot het oprichten van lokale omroepen in heel Nederland. Die moesten natuurlijk wel opeens aan alle regels voldoen, dus netjes auteursrechten betalen en geen reclame uitzenden (mocht toen nog niet).
Verder kon het natuurlijk niet zo zijn dat die zenders alleen maar plaatjes zouden draaien; ze moesten dat 'lokale' wel waarmaken. En zie daar de ICE-norm, die voorschrijft dat je een substantieel deel van de zendtijd besteedt aan lokale informatie, cultuur en educatie.
Dat inderdaad, niets meer aan toe te voegen.
Zwarte Stoomboot schreef:
18 feb 2018 08:27
Overigens zijn er legio lokale omroepen die er in de loop der jaren in zijn geslaagd binnen die normen toch best een goed programma neer te zetten. Maar eerlijk is eerlijk: als ik nu soms luister denk ik ook: wie zit hier in vredesnaam op te wachten?
Lokale radio maken is nog niet zo eenvoudig als velen denken, maar het is ook niet zo dat het onmogelijk is. Maar de praktijk wijst toch wel uit dat het sportprogramma in het weekeinde het best beluisterde programma is (als er tenminste live verslagen van de plaatselijke voetbalclub te horen zijn).

Bij een niet nader te noemen omroep hoorde ik onlangs nog een programma met drie "radiomakers". Als ik het zo hoorde was er een presentator, een technicus en een sidekick. Maar zoals je zo vaak hoort bij de lokale radio, totaal niets voorbereid, de technische man functioneerde als een soort "sidekick" die niet verder kwam dan 'ja' op alles wat de presentator zei en de de sidekick kwam al niet veel verder. Als ik programmaleider was, dan gingen die 3 direct van zender, want dit had niets met radio maken van doen. Maar helaas is dit soort geneuzel de realiteit bij veel omroepen.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 18 feb 2018 11:59

Voorstel.....
50% ICE schijnt de norm te zijn.
Laat omroepen eens kiezen:
50% ICE; de omroep krijgt het hun toebedeelde geld.
OF
25% ICE; de omroep krijgt de helft van het hun toebedeelde geld.
Het is dan wel de bedoeling dat dit gecontroleerd wordt. Bij niet naleven geld terug (dan verkoopt de voorzitter toch gewoon de z'n boot....)

Plaats reactie