Nieuwe lokale DAB+ initiatieven, maar waar is Noord-Holland?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
PietAgoras

Nieuwe lokale DAB+ initiatieven, maar waar is Noord-Holland?

Bericht door PietAgoras » 30 jan 2017 19:52

Er zijn diverse nieuwe vergunningen afgegeven voor lokale DAB+ initiatieven. Helaas weinig initiatief in Noord-Holland. Waar zijn de radiofreaks in deze provincie gebleven?

https://mediamagazine.nl/18832-2/

http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-ov ... okaal.html

DX'r

Re: Nieuwe lokale DAB+ initiatieven, maar waar is Noord-Holland?

Bericht door DX'r » 30 jan 2017 21:06

PietAgoras schreef:
30 jan 2017 19:52
Er zijn diverse nieuwe vergunningen afgegeven voor lokale DAB+ initiatieven. Helaas weinig initiatief in Noord-Holland. Waar zijn de radiofreaks in deze provincie gebleven?
Jamm FM Duivendrecht is toch echt Noord-Holland!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 30 jan 2017 21:55

Die komen. Kijken misschien de kat uit de boom, maar er zijn reeds initiatieven.

Tipje van de sluier, straks is vanaf Hoek van Holland tot en met Texel bezet.
Van twee (streek) omroepen weet ik nog niets Amsterdam Centrum, maar misschien kaapt Jamm die wel weg, en de Gooi streek (Hilversum en omgeving)

De rest, is bezig. Al dan niet op denk niveau tot expermenteer testjes. Er wordt driftig geknutseld daar.

één van de techneuten van Jamm heeft voor de gein thuis een modulator zonder eindtrap in de lucht gezet, 1mWatt en bijna een km bereik op de autoradio. Nu de machtiging er is komt er 50 Watt ERP te staan.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 30 jan 2017 22:04

DX'r schreef:
30 jan 2017 21:06
PietAgoras schreef:
30 jan 2017 19:52
Jamm FM Duivendrecht is toch echt Noord-Holland!
Oh ja, je hebt gelijk :)

Ik heb sinds kort DAB+ in de auto ben ik eigenlijk wel positief verrast over de ontvangstkwaliteit. Daarom ook maar meteen een DAB+ portable aangeschaft. Volgens mij een goed alternatief voor de schaarste op FM, ook voor nieuwe (commerciële) lokale initiatieven. Ik weet dat het aantal mensen met een DAB+ ontvanger nog klein is, maar dat zal alleen maar groeien mijns inziens :)
Laatst gewijzigd door PietAgoras op 30 jan 2017 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 30 jan 2017 22:18

Maar Piet, jij komt toch uit Westfriesland of zo ??
In Hoorn zijn ze driftig aan het bouwen, nee niet voor WEEFF

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 30 jan 2017 22:37

radiogolfje schreef:
30 jan 2017 22:18
Sterker nog, ik woon in Hoorn :D

Oh interessant! Dat is nieuw voor mij, kun je meer vertellen?

Nee, Weeff krijgt het niet eens voor mekaar om een FM zender on air te krijgen, laat staan DAB+ (als ze daar überhaupt al van gehoord hebben :D )

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 31 jan 2017 08:34

Vroegeh, had je FM piraten. Uit één groepje is Radio Hoorn ontstaan, uit een ander groepje (waarbij Horizon FM) is o.a. Westfriesland radio ontstaan.
En weer een ander groepje is door blijven piraten tot het te veel werd opgepakt, is dus ook de lokale radio in gegaan, maar omdat Hoorn en zo vol was, en er in Ouderkerk plek was, hebben ze Jamm FM opgestart.

DX'r

Bericht door DX'r » 31 jan 2017 12:11

PietAgoras schreef:
30 jan 2017 22:37
radiogolfje schreef:
30 jan 2017 22:18
Sterker nog, ik woon in Hoorn :D

Oh interessant! Dat is nieuw voor mij, kun je meer vertellen?

Nee, Weeff krijgt het niet eens voor mekaar om een FM zender on air te krijgen, laat staan DAB+ (als ze daar überhaupt al van gehoord hebben :D )
Deze week Bontekoe op 828 AM en misschien ook op DAB+ -smok

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 31 jan 2017 12:46

DX'r schreef:
31 jan 2017 12:11
Deze week Bontekoe op 828 AM en misschien ook op DAB+ -smok
Dat zou leuk zijn! Zelf luister ik nooit naar Bontekoe, maar heb wel respect voor dat soort initiatieven. Mooi ook dat ze die AM vergunning hebben aangevraagd, dat bewijst dat het echte radio mensen zijn, geen woorden maar daden (geen praatgroepjes en commissies maar gewoon doen :D ).

En... ook nog eens zonder een cent subsidie!

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 04 feb 2017 14:01

Mochten er straks lokale Muxen in de 4 grote steden komen, is de kans groot dat ook de lokale versie van FunX erop zal komen terwijl de landelijke versie (die overigens niet veel afwijkt van de lokale op wat uurtjes na) ookal via de publieke landelijke DAB te beluisteren is. Zo'n enorme hekel aan dubbele dekking, zonde van ruimte die weer door andere benut kunnen worden. 3x 8FM of RadioNL in dezelfde mux is echt te gek voor woorden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 04 feb 2017 14:32

Ik heb geen idee. Ik weet dat Ouderkerk ook grotendeels Amsterdam pakt waarbij mogelijk de zender zelfs in Amsterdam staat en zelf als je de OLON tekening bekijkt de MUX van Amsterdam heeft maar ik heb ze alleen maar horen spreken over de omroepen behorende bij Amstelland (Ouderkerk, Amstelveen, Ronde Venen, Uithoorn, Aalsmeer en Hoofddorp).

Maar laat ik wel zeggen, ik ben geen Jamm FM en heb dit alleen van één der medewerkers gehoord

PietAgoras

Bericht door PietAgoras » 05 feb 2017 12:54

Het blijft toch allemaal een beetje kaarig op radio gebied in Noord-Holland. De stations die het in mijn ogen wel leuk doen, zoals Beat FM, Jamm etc., doen dat lekker veilig onder de vlag van een lokale omroep, met daardoor slechts een klein bereik. Enige echte regionale commerciële zender op FM is Wild FM, maar boven Amsterdam niet te ontvangen. Hier zijn alle regionale frequenties weggekaapt door semi-landelijke zenders zoals 8FM, Radio NL etc. De laatst overgebleven was Coastline, maar ook die frequentie is nu van Radio NL. Jammer hoor, want als je naar Noord Nederland kijkt: Groningen, Drenthe, Friesland, dan zijn daar toch een aantal leuke commerciële regionale zenders actief op FM zoals Simone FM, Joy, Waterstad en Continue. Het kan dus wel. Er zijn in die regio's ook veel meer commerciële regionale FM frequenties beschikbaar lijkt wel, want naast de echte regionale commerciële zenders hebben de 8FM's en Radio NL's daar ook nog hun frequenties. Tientallen frequenties voor regionale initiatieven dus. Komt dat doordat men er daar gewoon meer voor lobbyt? Hoe kan het bijvoorbeeld dat in de hoek Hoorn - Enkhuizen - Medemblik geen enkele frequentie voor regionale commerciële omroep beschikbaar is? Met landsgrenzen hebben we daar niet te maken, alleen maar veel water :D

pietpuk

Bericht door pietpuk » 06 feb 2017 11:58

PietAgoras schreef:
05 feb 2017 12:54
Het blijft toch allemaal een beetje kaarig op radio gebied in Noord-Holland. De stations die het in mijn ogen wel leuk doen, zoals Beat FM, Jamm etc., doen dat lekker veilig onder de vlag van een lokale omroep, met daardoor slechts een klein bereik. Enige echte regionale commerciële zender op FM is Wild FM, maar boven Amsterdam niet te ontvangen. Hier zijn alle regionale frequenties weggekaapt door semi-landelijke zenders zoals 8FM, Radio NL etc. De laatst overgebleven was Coastline, maar ook die frequentie is nu van Radio NL. Jammer hoor, want als je naar Noord Nederland kijkt: Groningen, Drenthe, Friesland, dan zijn daar toch een aantal leuke commerciële regionale zenders actief op FM zoals Simone FM, Joy, Waterstad en Continue. Het kan dus wel. Er zijn in die regio's ook veel meer commerciële regionale FM frequenties beschikbaar lijkt wel, want naast de echte regionale commerciële zenders hebben de 8FM's en Radio NL's daar ook nog hun frequenties. Tientallen frequenties voor regionale initiatieven dus. Komt dat doordat men er daar gewoon meer voor lobbyt? Hoe kan het bijvoorbeeld dat in de hoek Hoorn - Enkhuizen - Medemblik geen enkele frequentie voor regionale commerciële omroep beschikbaar is? Met landsgrenzen hebben we daar niet te maken, alleen maar veel water :D
Klopt. Dat komt doordat ze in de noordelijke provincies de 300 meter hoge zendmast van Smilde hebben. De grote landelijke zenders kunnen via deze zendmast met één krachtige zender het hele noorden bereiken, geen steunzenders (met daarvoor weer frequenties) meer nodig. In Noord-Holland boven Amsterdam is het een lappendeken geworden. Doordat de zenders van Wieringermeer vrijwel allemaal afgeschermd zijn naar het zuiden (volgens mij staat die mast er alleen nog voor een paar waddeneilanden?) bleek de ontvangst van veel landelijke zenders onvoldoende. Daarom moesten er veel steunzenders neergezet worden, o.a. in Alkmaar en Hoorn, die natuurlijk allemaal weer een eigen frequentie nodig hebben. Ja, dan blijven er dus weinig frequenties voor andere doeleinden meer over.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 06 feb 2017 15:06

En dat is een voordeel van DAB, de zenders mogen op dezelfde frequentie werken, kan je dus meer zenders neerzetten, want ze staan op hetzelfde kanaal.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 06 feb 2017 16:48

Overigens was de topic van waar blijft Noord Holland. Jamm heeft de machtiging binnen en ik verwacht dat ze voor het einde van de maand on air zijn.
Van twee andere omroepen (streek omroepen ??) weet ik dat ze de aanvraag hebben lopen. Kennemerland en Noord.

Plaats reactie