Vraag over zendmast

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?
johan12

Vraag over zendmast

Bericht door johan12 » 02 jan 2019 20:46

Hallo mischien een rare vraag maar wat is de minimale lengte van een zendmast ? ,dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe zwaar de zender is denk ik , maar ik draai nu nog via internet maar ik ben wel van plan om in de toekomst over te stappen naar de fm maar ik wou dan als mast eerst gewoon een steigerbuis gebruiken met een gewone dipool antenne en die tegen de schuur vast zetten maar ik was wel nieuwschierig wat nou een minimale lengte is

big T

Re: Vraag over zendmast

Bericht door big T » 02 jan 2019 21:24

Tja lengte?
Een vuistregel is een kwart golf boven de grond.
Voor een 3 meter open dipool zou dit dan, van de grond, 1 meter 50 buis zijn.
Er van uitgaande dat je verticaal wilt uitzenden.
De rest hangt af van hoe zwaar (kilo?) je zender is en wat je doel gebied is.
Sent from my laptop using Windows

johan12

Bericht door johan12 » 02 jan 2019 21:32

Ah oke een steigerbuis is ongeveer 6 meter dus dus daar zou je mee kunnen beginnen , en nog een vraag hoe zit het nou met het aperatuur , ik heb natuurlijk zelf al een studio voor mijn internet radio dat heb ik als volgt aangesloten. Van mijn pc naar het mengpaneel van mijn mengpaneel naar de cl en van de cl weer naar de pc maar als ik nou een zender heb gaat dan de output van de cl direct naar de zender ipv naar de pc of denk ik daar te makkelijk over ? Of komt er meer aperatuur bij kijken?

remco_k

Bericht door remco_k » 03 jan 2019 09:27

Daar komt meer bij kijken: zoek even op soundprocessing, stokkemasker.
Zender: komt ook meer bij kijken, o.a. filtering, bandbreedte, stereo/mpx.
Lengte: Een FM antenne 1.5 m boven de grond? Nooit doen. A) Ongezond - tot gevaarlijk bij hogere vermogens. B) Bereik is heel slecht: De aarde is rond, de ronding en in de weg staande objecten zorgen (bij FM) voor slecht bereik. Hoger is belangrijker dan meer vermogen. Denk aan minimaal je steigerbuis van 6 meter. 12 meter is nog beter. (Net even boven de nokhoogte van de meeste huizen).

Maar, open deur, je weet dat het niet mag? Zoek even op hoe hoog de boetes hiervoor zijn vóórdat je wat aansteekt.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

johan12

Bericht door johan12 » 03 jan 2019 09:43

Oke dankje remco_k ik weet dat het niet mag inderdaad maar ik ga tog marathon uitzending doen met vergunning , nou zag ik op google fm zender paketten die zijn al samengesteld zou ik zoiets kunnen doen of zeg je alles los kopen

Ferjo

Bericht door Ferjo » 03 jan 2019 21:50

Voor het geluid en de juiste "voorwaarden" op fm:

Ik zou een (2dehands) 2de pc kopen en daar Breakaway One (of stereotool, geen ervaring mee) op draaien.
Met Breakaway kun je 1 output naar de zender sturen met het juiste maximale volume en ingebouwde stereocoder zodat je een mono-zender kunt gebruiken (mits je geluidskaart tot 192khz gaat). Kostenbesparend en Breakaway regelt het allemaal netjes voor je! Je kunt een demo van Breakaway downloaden om uit te proberen.

Zender + antenne:

Antenne moet wel minstens een paar meter boven je huis uitkomen en vrij zicht hebben (niet teveel hoogbouw in de buurt van je huis).
Zender, geen idee wat voor vermogen/ bereik je wil. Zoals al benoemd, hogere antenne levert iig meer bereik op dan meer vermogen.

Optioneel:
- Je kunt de 2de output (speaker) van Breakaway gebruiken om het geluid van Breakaway ook in je studio te horen, heb je wel een wat betere geluidskaart in je pc nodig met Asio anders heb je dikke vertraging (makkelijk 5 sec) in je geluid. Deze geluidskaart zal je dan wsl al hebben wanneer je ook 192khz hebt om de stereocoder te gebruiken.
- Er zijn ook (car) FM transmitters met wat meer bereik (25 meter, merk Linex..?) of kleine zenders met laag vermogen om je fmhobby mee te beginnen, beetje prutsen en kijken of je het leuk vind :)

*De (car) FM transmitters zijn meestal stereo dus je hoeft dan (nog) geen goede geluidskaart aan te schaffen. Kun je uiteraard ook zonder Breakaway (en 2de pc) al on air zijn!

johan12

Bericht door johan12 » 04 jan 2019 17:28

Oke dankje wat bedoel je met fm transmitter dat zijn tof die aparaatjes voor je autoradio? Er staan op mp ook wel kleine zenders van ongeveer 100 euro 8 tot 10 wat ofzo zou ik daar mee kunnen beginnen ?

tspronsen

Bericht door tspronsen » 04 jan 2019 23:20

johan12 schreef:
04 jan 2019 17:28
Er staan op mp ook wel kleine zenders van ongeveer 100 euro 8 tot 10 wat ofzo zou ik daar mee kunnen beginnen ?
Volgens de regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning, categorie 11, subcategorie 8, nummer C mag je vergunningsvrij uitzenden tussen 87,5 en 108 Mhz met een maximaal vermogen van 50 nW. Als ik het goed uitgerekend heb komt dat neer op 0,00000005 Watt. Daarboven heb je een vergunning nodig.

Je kunt dus niet straffeloos uitzenden met die 8 of 10 Watt zendertjes van marktplaats als je geen vergunning hebt.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 05 jan 2019 00:21

Die 8 of 10 Watt zendertjes van marktplaats:
Afbeelding Kosten inderdaad rond de 100 €. Alleen de kwaliteit is dubieus, van horen zeggen, schrijven..... Deze dingen worden regelmatig aangeboden .....
Het gebruik van deze zender is strafbaar, houdt hier rekening mee!
Er zal best wel een CE-logo op aangebracht zijn...... CE is "China Export" Niet toegelaten op de NL/Europese markt.
en dan is er koffie......

HendrikJan

Bericht door HendrikJan » 05 jan 2019 07:46

Met die 8 a 10W zal het nog wel loslopen, maar je moet daar geen eindtrap achter zetten, want dan komt het niet goed qua storing, harmonischen enz.

johan12

Bericht door johan12 » 05 jan 2019 07:53

Dankje wat is precies een eindtrap ? Stel ik wil direct al een goede zender waar ik jaren mee vooruit kan waar ik ook direct een marathon uitzending mee kan doen en dan wil ik gewoon met vergunning zenden , wat heb ik allemaal nodig vanaf de pc tot aan de antenne . Ik weet er nog niet zoveel van maar daar ben ik nu mee bezig want het kan nog wel een paar jaar duren voordat io via fm ga zenden maar ik wil eerst alles op orde hebben van materiaal tot aan de kennis van techniek

Ferjo

Bericht door Ferjo » 07 jan 2019 14:39

johan12 schreef:
05 jan 2019 07:53
Dankje wat is precies een eindtrap ? Stel ik wil direct al een goede zender waar ik jaren mee vooruit kan waar ik ook direct een marathon uitzending mee kan doen en dan wil ik gewoon met vergunning zenden , wat heb ik allemaal nodig vanaf de pc tot aan de antenne . Ik weet er nog niet zoveel van maar daar ben ik nu mee bezig want het kan nog wel een paar jaar duren voordat io via fm ga zenden maar ik wil eerst alles op orde hebben van materiaal tot aan de kennis van techniek
Een eindtrap is een versterker die je achter je zender zet voor meer vermogen.

Als je serieus aan de slag wil gaan heb je na je PC soundprocessing nodig die voldoet aan gestelde normen.

De software "Breakaway One" op een (2dehands) pc lijkt me de meest complete en betaalbare oplossing. Breakaway kan ook het stereosignaal en RDS (=text op de autoradio met je stationsnaam etc) meesturen.
Je zou de demo op http://www.breakawayone.com/ kunnen proberen. Er is ook bv stereotool, zal dezelfde mogelijkheden hebben maar geen ervaring mee.

Je kunt ipv software + pc ook losse apparaten kopen wat, correct me if i'm wrong, een stuk duurder is.

Je hebt verder natuurlijk een zender nodig + antenne op voldoende hoogte.
Hoe ver wil je zenden/ bereik? Heb je al een keer bij vergunningen gekeken wat mag, wat het kost etc?

johan12

Bericht door johan12 » 07 jan 2019 14:51

Dankje als ik eerst a 15 km kan halen met de zender ben ik al tevreden maar je hebt ook verschillende zenders zag ik op google mono stereo , en ja hoeveel watt zender moet je dan hebben en ik heb liever geen 2de hands al zijn ze nieuwe natuurlijk wel prijzig en wat maakt het uit wat voor antennes je hebt is een dipool gewoon standaart?

Ferjo

Bericht door Ferjo » 07 jan 2019 14:59

johan12 schreef:
07 jan 2019 14:51
Dankje als ik eerst a 15 km kan halen met de zender ben ik al tevreden maar je hebt ook verschillende zenders zag ik op google mono stereo , en ja hoeveel watt zender moet je dan hebben en ik heb liever geen 2de hands al zijn ze nieuwe natuurlijk wel prijzig en wat maakt het uit wat voor antennes je hebt is een dipool gewoon standaart?
Hoe hoog kun/ wil je je antenne plaatsen? Voor 15km heb je niet veel vermogen nodig mits je antenne hoog staat en vrij zicht heeft.
Het voordeel van een dipool is dat je er bv 2 onder elkaar kunt (laten) plaatsen wat je zendvermogen en bereik versterkt. Er zijn meerdere opties qua antenne, dipool wordt naar mijn weten het meeste gebruikt.
Met de Breakaway (of andere) software optie heb je genoeg aan een mono zender

johan12

Bericht door johan12 » 07 jan 2019 15:03

Zo als ik al eerder aangaf wil ik of 2 steigerbuizen van 6 meter koppelen of ik zag op mp iemand staan die kokermasten maakt uitschuifbaar ik geloof 300 euro ik wil op zo'n 12 tot 15 meter hoog zitten alleen hebben wij hier wel veel hoge bomen in de achtertuin is dat een probleem

Plaats reactie