Radiopiraat via DAB+ ?

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?
Madurodam FM

Radiopiraat via DAB+ ?

Bericht door Madurodam FM » 10 sep 2013 20:57

Ik las zojuist een leuk onderwerp op een Engels forum met de vraag of we binnenkort ook piratenzenders kunnen verwachten die hun eigen DAB+ signaal de ether in slingeren; zie http://forums.digitalspy.co.uk/showthread.php?t=316259" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat denken jullie over piratenzenders in Nederland... blijven ze straks achter op een leeglopende FM-band of gaan ze met hun tijd mee door met een eigen DAB+ zender te beginnen ? Ik ben absoluut niet technisch, dus weet niet of het uberhaupt (financieel) haalbaar is voor een piraat om zoiets te kunnen doen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

v.ijl

Re: Radiopiraat via DAB+ ?

Bericht door v.ijl » 10 sep 2013 23:38

Technisch is het zeker haalbaar om met een (grote) groep piraten een DAB+ zender op te zetten.......
Financiëel: Tja..... Oordeel zelf.... :)) http://www.broadcaststoreeurope.com/group.asp?group=621
Blijft voor de gewone man toch de FM-band over. :))
en dan is er koffie......

fdboer

Bericht door fdboer » 11 sep 2013 09:40

De techniek is voor de gevorderde amateur dichterbij dan menigeen denkt.

Zie bv.: http://tipok.org.ua/node/41

Wat filtering en versterking er achter en je bent er al. Een beetje PC is tegenwoordig krachtig genoeg om de IQ data voor een DAB ensemble RF signaal te genereren. Voor minder dan duizend euro kun je al een signaal in de lucht zetten lijkt me, je hebt alleen wat kennis van zaken nodig. :))

v.ijl

Bericht door v.ijl » 11 sep 2013 10:22

fdboer schreef:De techniek is voor de gevorderde amateur dichterbij dan menigeen denkt.

Zie bv.: http://tipok.org.ua/node/41

Wat filtering en versterking er achter en je bent er al. Een beetje PC is tegenwoordig krachtig genoeg om de IQ data voor een DAB ensemble RF signaal te genereren. Voor minder dan duizend euro kun je al een signaal in de lucht zetten lijkt me, je hebt alleen wat kennis van zaken nodig. :))
Als ik dit zo lees verwacht ik dat er binnen 2 jaar wel iemand is die dit voor een paar honderd euro op de markt zet. Dan is een DAB+ zender voor een piratencollectief een haalbare kaart. Of het A.T. hier blij mee is? Ik denk het niet! :))

big T

Bericht door big T » 11 sep 2013 11:30

Als de ontvanger maar singel carrier uit kan lezen, dan kan het prima.
Sent from my laptop using Windows

Echtwel

Bericht door Echtwel » 11 sep 2013 22:05

Onzin natuurlijk ook al zou je technische in staat zijn om een uitzendpaal te hacken ( want daar praten we over) dan ben je bij de volgende uitzendpaal alweer van de “band “af. Daarnaast denk ik dat 1 je moet afvragen of je niet sneller gepakt wordt als je dit doet omdat je sneller te vinden bent. 2.En of er voor Hacken geen andere zwaarder straffen zullen gelden. Dan nu op de FM ....

v.ijl

Bericht door v.ijl » 11 sep 2013 23:33

Echtwel schreef:Onzin natuurlijk ook al zou je technische in staat zijn om een uitzendpaal te hacken ( want daar praten we over) dan ben je bij de volgende uitzendpaal alweer van de “band “af. Daarnaast denk ik dat 1 je moet afvragen of je niet sneller gepakt wordt als je dit doet omdat je sneller te vinden bent. 2.En of er voor Hacken geen andere zwaarder straffen zullen gelden. Dan nu op de FM ....
Wie heeft het over hacken?
Dé piraat wil een eigen zender, dacht ik zo. :))
Het is m.i. net zo makkelijk een DAB zender uit te peilen als een FM-zender!

braamsluiper

Bericht door braamsluiper » 12 sep 2013 01:34

Een eigen DAB+ zender (local window) lijkt mij eerder iets waar de lokale omroepen op moeten aansturen. Snap niet dat de OLON dit nog niet opgepakt heeft. Als het zo simpel is kun je toch naast je eigen FM zender ook gebruik gaan maken van een digitale zender? De luisteraars in je gemeente scannen een zaplijst in en vinden dan automatisch de localo hier tussen. :D
Lokale omroepen moeten ook op de satelliet....Laten we een transponder delen!

decibelfm

Bericht door decibelfm » 25 sep 2013 13:31

Leuke gedachten alleen ik zie wat praktische bezwaren.
Er vanuit gaande dat er bouwpakketten komen zoals in het filmpje gedemonstreerd, dan nog is het lastig op versterken.

De bandbreedte is 1,5 Mhz en veel modules/fet's zijn daar niet linear genoeg voor.

Daarnaast is door de bandbreedte van 1,5 Mhz de reikwijdte veel minder.
Voordeel van deze bandbreedte is dat je meerdere kanalen kan multiplexen, echter daar heeft een radiopriraat niet veel aan.
Die heeft aan een stream genoeg, de 1,5 Mhz is alleen maar overhead.

Ik denk dat piraten lekker blijven zitten en hopen dat lokale, regionale en landelijke zenders wel gaan verhuizen.
Echter zie ik dat voorlopig ook nog niet gebeuren.

De commerciële belangen op de omroep zijn nu nog veel te groot.
Daarnaast zou DAB wel eens nooit echt van de grond kunnen kopen.

Zelf luister ik in de auto al heel lang naar internet stations via mijn telefoon (bluetooth naar autoradio).
Als het initiatief te lang duurt dan sterft het vanzelf een stille dood.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 25 sep 2013 14:05

een DAB zender maken en versterken kan hoor.
Lineaire eindtrappen kan je zo kopen, en door het multicarrier effect van die 1,5 MHz brede zender kan je best ver komen.

Maar de OLON heeft de eerste stap gezet. Omdat je niet alle lokale omroepen op DAB kan laten gaan ze nu kiezen voor weg met de lokale radio en hier met de streek omroep. Van de dik 300 lokalós moeten er straks iets van 75 streek omroepen komen.
en over twee jaar worden de streek omroepen weer een regionale omroep dit omdat de regionale omroepen net samen gevoegd zijn tot een landelijke omroep met regio edities.

Als je alle verhalen leest van alle ideeën val allerlei mensen en dit samenvat, is bovenstaande ook nog eens een mogelijk realiteit.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

decibelfm

Bericht door decibelfm » 25 sep 2013 15:59

radiogolfje schreef:een DAB zender maken en versterken kan hoor.
Lineaire eindtrappen kan je zo kopen, en door het multicarrier effect van die 1,5 MHz brede zender kan je best ver komen.

Maar de OLON heeft de eerste stap gezet. Omdat je niet alle lokale omroepen op DAB kan laten gaan ze nu kiezen voor weg met de lokale radio en hier met de streek omroep. Van de dik 300 lokalós moeten er straks iets van 75 streek omroepen komen.
en over twee jaar worden de streek omroepen weer een regionale omroep dit omdat de regionale omroepen net samen gevoegd zijn tot een landelijke omroep met regio edities.

Als je alle verhalen leest van alle ideeën val allerlei mensen en dit samenvat, is bovenstaande ook nog eens een mogelijk realiteit.
Dat zal ook wel lukken maar ik weet niet hoe ik al die kanalen vervolgens van content moet voorzien :D
Leuk om mee te experimenteren, maar voor piraten die als doel hebben zover mogelijk weg komen met 1 zender lijkt het me lastiger. En piraten een netwerk laten opzetten lijkt me helemaal kansloos.

Is er ook plek gereserveerd voor die streek DVB zenders? Ik lees alleen maar over landelijke kavels.

Dat verhaal over die streekomroepen kan ik me wel iets bij voorstellen.

ruudam

Bericht door ruudam » 25 sep 2013 16:25

radiogolfje schreef:een DAB zender maken en versterken kan hoor.

Best interssant voorstel van OLON voor die 75 streekomroepen.

Maar laat dan de regionale omroepen saman gaan met lokalo's. 3 lagen is echt te veel (landelijk, regio en streek) het is allemaal te dubbel.
75 professioneel uitgevoerde streekomroepen moet toch haalbaar zijn, met veel samenwerking - dus niet iedereen een eigen repo wagen etc. Met 75 aparte radiozenders, zou moeten kunnen, goede radio dichtbij is echt vraag naar.

decibelfm

Bericht door decibelfm » 25 sep 2013 17:24

Ik denk dat dat nog een hele strijd gaat worden. In deze regio ziet men elkaar als concurenten en wordt er nauwlijks samengewerkt. Hopelijk zie ik het verkeerd ........

ruudam

Bericht door ruudam » 25 sep 2013 19:51

decibelfm schreef:Ik denk dat dat nog een hele strijd gaat worden. In deze regio ziet men elkaar als concurenten en wordt er nauwlijks samengewerkt. Hopelijk zie ik het verkeerd ........
Nee, je ziet het goed.
Het gaat om de radio baasjes, of het nu om landelijke, regionale of lokale omroep gaat. Het publiek of product is minder interessant.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 25 sep 2013 20:53

Bij de OLON moeten ze beginnen om honkbal knuppels uit te gaan delen, dan kunnen al die lokalos die niet willen samenwerken en elkaar als concurrent zien elkaar op die manier de strijd aan gaan.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Plaats reactie