Piraten zenders drukken zenders weg door te weinig afstand

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?
Plaats reactie
LOS

Re: Piraten zenders drukken zenders weg door te weinig afsta

Bericht door LOS » 16 aug 2011 00:14

De heer Vischer is zelf actief op etherpiraten.com en geeft aan als een piraat stoort. Hij geeft de piraat een kans om de frequentie aan te willen passen. Naar mijn idee is de directeur van 100%NL zeer coulant naar piraten zenders toe! Een dergelijk station heeft er ook voor kunnen kiezen zonder pardon het A.T. te bellen. 100%NL heeft inkomensverlies als ze in een bepaald deel van Nederland niet te ontvangen is. Een dergelijke schadeclaim zal dan denk ik menig piraat van de boete moeten schrikken.

In 't noorden zijn nog heel veel FM frequenties vrij maar toch moet er dicht tegen het signaal van Radio 4 worden uitgezonden. Geen toeval want Radio 4 heeft nu eenmaal minder luisteraars.

Frequenties die beter zijn:

89.0MHz Irnsum (afgeschermd naar het oosten)
89.3MHz niet geschikt alleen voor BNR in Drachten
90.1MHz geheel Friesland te gebruiken met afscherming naar Duitsland
91.5MHz Tjerkgaast momenteel te benutten omdat Radio 1 uitzend via FM 103.8MHz
92.5MHz Irnsum toepasbaar
92.7MHz geheel Friesland afgeschermd naar zuiden en oosten
93.5MHz Prima te gebruiken in Leeuwarden stad!
94.4MHz beperkt vermogen te gebruiken in Friesland
95.2MHz Afgeschermd naar zuiden en oosten
95.8MHz bruikbaar in Leeuwarden steunzender BNR?
95.9MHz Zuiden van Drenthe inzetbaar momenteel enige voorzichtigheid uitval Smilde
96.3MHz Groningen stad
96.7MHz Drenthe? met afscherming naar Friesland beperkt vermogen
97.0MHz Leeuwarden stad afscherming naar Drenthe
98.1MHz Leeuwarden te gebruiken
98.2MHz Friesland/Drenthe voorzichtigheid geboden ivm Radio 1 uitval Smilde
98.3MHz Zuid westen van Friesland afgeschermd richting zuiden
99.2MHz Eventuele inzet steunzender 100%NL in Friesland?
100.0MHz Hoogezand inzetbaar!
101.4MHz momenteel in gebruik door Sky Radio Groningen stad
102.0MHz westen van Friesland goed inzetbaar
102.8MHz Stad Groningen
103.6MHz NFN frequentie t.b.v. Radio NL in Friesland?
104.0MHz stad Groningen afgeschermd naar Duitsland!
104.2MHz Dokkum
106.2MHz Gorredijk
LOS van alles

Budweiser

Bericht door Budweiser » 16 aug 2011 08:14

station-drz schreef: meneer betaald voor 1 frequentie, daar worden ook zeer veel eisen aan gedaan. maar meneer zet dan een zender aan de band die bijna de volledige band over gaat en daar word niks aan gedaan
Dus jouw bewering is dat 100pnl legaal op 1 frequentie zit, en dat ie op alle overige frequenties die het station heeft ook illegaal aan het piraten is?
als ik kijk naar bijv. radio 538 radio continu of zelfs 3 fm, die de dest betreffende piraat op belt dat men de zender stoort, zo kan het toch ook, en waarom moet het in 100% nl zijn geval gelijk zo gek?
zoals LOS al aangeeft is Herbert juist een van de meest coulante mensen op dit gebied. Hem treft dus zeer zeker geen blaam.
Bababooey !
Twitter

remco_k

Bericht door remco_k » 16 aug 2011 08:46

rutgrrr schreef:
station-drz schreef: wij gebruiken zelf ook niet meer dan 1,2 kw met een kleine mast, maar als ik dan lees op een piraten forum dat meneer vischer een schade claim van 10.000e aan iedere piraat uit wil delen die hem stoort, dat is toch een beetje te gek voor woorden? meneer is nota benen zelf ook piraat geweest, en nu omdat hij legaal gaat is zijn station heilig en de piraat maar een stelletje aso's?
kom op zeg!
Wees eerlijk, dat waren andere tijden. Er was GEEN commerciele radio in Nederland. Vergeet niet dat een station als 100%NL op commercials draait en als die niet gehoord worden omdat je als piraat legale commerciele zenders stoort stoot je mensen het brood (indirect) uit de mond.
Eens.

Piraterij vroeger is al lang niet meer hetzelfde als piraterij nu. Onvergelijkbaar zelfs. Enige wat exact hetzelfde is gebleven is de modulatie techniek. Maar er is meer, veel meer...
Het wordt tijd dat iedereen dat gaat inzien.

... waarmee ik niet stel dat alle piraten maar op moeten donderen. Je moet als piraat alleen niet klagen over de sancties.
Als je op een weg voor bestemmings verkeer rijdt en je hoort daar niet thuis, dan krijg je een boete.
Als je even later aan die weg woont, ben je blij dat er wat aan dat sluipverkeer wordt gedaan.
Wordt je later zelf politie agent, dan deel je die boete zelf uit.
Allemaal de normaalste zaak van de wereld.
Laatst gewijzigd door remco_k op 16 aug 2011 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

progmog

Bericht door progmog » 16 aug 2011 12:09

Sorry Remco maar wat wil je daar nou mee zeggen? Je noemt feiten die wij allemaal wel weten.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 16 aug 2011 12:27

Station Drz schreef : wij gebruiken zelf ook niet meer dan 1,2 kw met een kleine mast, maar als ik dan lees op een piraten forum dat meneer vischer een schade claim van 10.000e aan iedere piraat uit wil delen die hem stoort, dat is toch een beetje te gek voor woorden? meneer is nota benen zelf ook piraat geweest, en nu omdat hij legaal gaat is zijn station heilig en de piraat maar een stelletje aso's?

kom op zeg!

1,2kw?, en dan in de buurt van een legale zender gaan zitten is om problemen vragen. Hoeveel antenne's hangen in die zogenaamde "kleine" mast?. Want dat is natuurlijk ook wel belangrijk voor het uitgestraalde vermogen. Ik gebruik zelf nooit meer dan 40 tot 60 watt op 1 DB broadcast dipool!. Lullig hé?, maar ik stoor niemand, en dat is nu net het belangrijkste en meest primaire voor mij. Probleem in Nederland is of je nu 50 of 5000 w gebruikt, de dwangsom blijft hetzelfde en dat is niet erg logisch. Als je inhaalt langsheen een doorlopende witte lijn dan is de boete toch ook hoger dan dat je aan de kant word gezet voor een koplamp die stuk is?

remco_k

Bericht door remco_k » 16 aug 2011 12:54

progmog schreef:Sorry Remco maar wat wil je daar nou mee zeggen? Je noemt feiten die wij allemaal wel weten.
Dat weet ik.
Ik reageerde op rutgrrr, wilde aangeven dat ik het met hem eens ben+wat onderbouwing maar had niet door dat er in de tussentijd al posts tussenstonden. Ik heb zijn post nu maar even in dat bericht gequoted.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

LOS

Bericht door LOS » 17 aug 2011 10:33

Etherpiraten moeten meteen boete betalen16-8-2011
Het Agentschap Telecom lanceert binnenkort nieuw lik-op-stukbeleid tegen etherpiraten. Het AT gaat de snelheid opvoeren. Piraten, die illegaal uitzenden in de ether, kunnen binnenkort al een half uur na het ontvangen van een waarschuwingsbrief meteen een boete van 2500 euro opgelegd krijgen, dat meldt de Telegraaf dinsdag.
Het AT reageert daarmee op een kat-en-muisspel dat al tientallen jaren gaande is met de etherpiraten. Een etherpiraat wordt nu via een brief gewaarschuwd. Blijft de piraat uitzenden, dan volgt een boete van 2500 euro. Tussen die waarschuwing en de boete kunnen enkele weken zitten.

Dit jaar zijn er al 1600 waarschuwingen geweest en 60 mensen hebben de geldboete gekregen. De boete is niet meer per definitie voor de piraat, maar voor de eigenaar van de grond waarop wordt uitgezonden.

Verplaatstbare zenders
"De zendpiraten hebben snel hun werkwijze aangepast. Ze maken nu steeds meer gebruik van verplaatsbare zenders, zodat ze na de waarschuwingsbrief vertrekken om op een andere plek uit te zenden. Het gaat om inklapbare uitzendmasten die soms hoger zijn dan veertig meter. Het AT wil daarom nog sneller boetes uit kunnen delen. De organisatie gaat het nieuwe lik-op-stukbeleid zo snel mogelijk invoeren, zodat ook deze ’uitzendnomaden’ hun straf niet meer kunnen ontlopen", aldus de Telegraaf. [RadioWereld.NL]
LOS van alles

ransbeek

Bericht door ransbeek » 17 aug 2011 10:48

Lijkt me ook geen oplossing. Maar ach AT doet al jaren pogingen om piraten te ontmoedigen, op de verkeerde wijze weliswaar. Op lossibg zou kunnen zijn dat men in het noorden een frequentie bepaald en de piraten daar beurtelings laat op uitzenden mits betaling van auteursrechten en met een beperkter vermogen dan nu vaak het geval is.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 17 aug 2011 11:06

ransbeek schreef:Lijkt me ook geen oplossing. Maar ach AT doet al jaren pogingen om piraten te ontmoedigen, op de verkeerde wijze weliswaar. Op lossibg zou kunnen zijn dat men in het noorden een frequentie bepaald en de piraten daar beurtelings laat op uitzenden mits betaling van auteursrechten en met een beperkter vermogen dan nu vaak het geval is.
En dat ze voor het gebruik van die frequentie dan een vergelijkbaar bedrag gaan betalen als de commerciële omroepen natuurlijk. Anders is het concurrentievervalsing. Maar ook dat gaat niet werken waarschijnlijk, want piraten hebben toch het liefst allemaal hun eigen studio en zender. Samenwerken is nooit het sterkste punt geweest van piraten.

LOS

Bericht door LOS » 17 aug 2011 22:25

Zwarte stoomboot,

Generaliseer je niet iet wat? Er zijn wel piraten zenders die samenwerken in team verband? De lokale omroep was ooit in het leven geroepen om piraterij tegen te gaan? Er zijn een aantal lokale omroepen die zendtijd geven aan piraten zenders. Als daar markt voor is waarom dan niet?

Momenteel heb je al Radio NL en Holland FM en Radio Oranje Nationaal toch?

Ik kreeg te horen van een piraat dat 200KHz afstand wel mogelijk is tegen een officële zender aan maar dan moet je een duurdere FM zender hebben om storingsvrij te blijven? Klopt dat?
LOS van alles

station-drz

Bericht door station-drz » 18 aug 2011 21:32

ransbeek schreef:Station Drz schreef : wij gebruiken zelf ook niet meer dan 1,2 kw met een kleine mast, maar als ik dan lees op een piraten forum dat meneer vischer een schade claim van 10.000e aan iedere piraat uit wil delen die hem stoort, dat is toch een beetje te gek voor woorden? meneer is nota benen zelf ook piraat geweest, en nu omdat hij legaal gaat is zijn station heilig en de piraat maar een stelletje aso's?

kom op zeg!

1,2kw?, en dan in de buurt van een legale zender gaan zitten is om problemen vragen. Hoeveel antenne's hangen in die zogenaamde "kleine" mast?. Want dat is natuurlijk ook wel belangrijk voor het uitgestraalde vermogen. Ik gebruik zelf nooit meer dan 40 tot 60 watt op 1 DB broadcast dipool!. Lullig hé?, maar ik stoor niemand, en dat is nu net het belangrijkste en meest primaire voor mij. Probleem in Nederland is of je nu 50 of 5000 w gebruikt, de dwangsom blijft hetzelfde en dat is niet erg logisch. Als je inhaalt langsheen een doorlopende witte lijn dan is de boete toch ook hoger dan dat je aan de kant word gezet voor een koplamp die stuk is?

1,2kw op 12 meter met 1 breedband dipool ( zon dikke gouden weet de naam zo niet) nu hebben wij bij de buren en hun buren gevraagt of er problemen waren, dit was bij de buurman het geval maar dat gaf niks , zijn buurman daar integen had niks geen last.

maar daar gaat het niet om.
het gaat om het princiepe. zij zijn ook als piraat begonnen, en nu ze ineens legaal zijn hebben hun het gemunt op de piraten. oke meneer moet zijn geld er mee verdienen, dat kan dan wel zo zijn, maar bel dan de piraat die overlast veroozaakt op. en ga niet gelijk zulke gigantische bedragen stellen, want voor je het weet kan het je ook tegen gaan werken.
Hey ho, hey ho, je krijgt een orban niet cadeau! :))

www.Geesfm.nl de gezelligste lokale stations onder 1 dak!

spotnonspot

Bericht door spotnonspot » 18 aug 2011 22:02

Kern van het verhaal is niet een boete gerelateerd aan de hoeveelheid vermogen waarmee clandestien wordt uitgezonden. Het betreft hier een ECONOMISCH DELICT (lees: misdrijf). En dat wordt terecht hard aangepakt. Ergens moet een voorbeeld gesteld worden. Radiomaken? Prima, maar dan wel in de buidel en een licentie aanvragen. De rest moet daar ook zwaar voor betalen.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 18 aug 2011 23:34

station-drz schreef:
1,2kw op 12 meter met 1 breedband dipool ( zon dikke gouden weet de naam zo niet) nu hebben wij bij de buren en hun buren gevraagt of er problemen waren, dit was bij de buurman het geval maar dat gaf niks , zijn buurman daar integen had niks geen last.

maar daar gaat het niet om.
het gaat om het princiepe. zij zijn ook als piraat begonnen, en nu ze ineens legaal zijn hebben hun het gemunt op de piraten. oke meneer moet zijn geld er mee verdienen, dat kan dan wel zo zijn, maar bel dan de piraat die overlast veroozaakt op. en ga niet gelijk zulke gigantische bedragen stellen, want voor je het weet kan het je ook tegen gaan werken.
Heeft Herbert Visser niet al in het verleden wel degelijk rechtstreeks contact gezocht met piraten die stoorden? Volgens mij wel. Op een gegeven moment moet je kennelijk tot andere maatregelen overgaan. Dat kun je m niet kwalijk nemen vind ik. Hoe dit tegen m kan werken is erg breed te interpreteren, leg eens uit?

Bovendien : Mensen hebben het recht om te veranderen van mening, houding of de "kant van de wet". De illegale periode van K'stad is inmiddels 22 jaar geleden, in 1989 werd het station een lokale omroep.

Overigens werkte Herbert volgens mij al direct voor legale stations als Radio 10 eind jaren 80/begin jaren 90. Zeker geen hardcore-piraat.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

station-drz

Bericht door station-drz » 19 aug 2011 00:25

met tegen werken bedoel ik dat een piraat ook hem tegen kan gaan werken, door zo als vele twentenaren op de 97.00 ter wel nl op de 97.10 in vele gebieden zit. of dat men zelfs op de zelfde ferquentie gaat zitten omdat ze het niet met hem eens zijn.

ga zo verder. maargoed ik wil deze discussie maar be-eindigen, want ik krijg het vermoedden dat ik de verkeerde nl beschuldig,

verder, wil ik naar het station die ik beschuldige daarvoor ook even mijn excusses maken, ik haal 100%nl en radio NL door elkaar.

mvg wouter.
Hey ho, hey ho, je krijgt een orban niet cadeau! :))

www.Geesfm.nl de gezelligste lokale stations onder 1 dak!

LOS

Bericht door LOS » 19 aug 2011 19:18

Rondom Houtigehage en Drachten is Radio 4 nu erg slecht te ontvangen door Club PCH op FM 95.1MHz.

Radio uit Balkbrug op FM 96.5MHz stoort het signaal van Radio Gasterlân via FM 96.4MHz en een deel van Radio NL op 96.6MHz. En Radio 3FM 96.2MHz uit Markelo en 3FM 96.8MHz uit Lopik.
LOS van alles

Plaats reactie