Agentschap: aantal zendpiraten in Drenthe gedaald?

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?
Plaats reactie
Echtwel

Agentschap: aantal zendpiraten in Drenthe gedaald?

Bericht door Echtwel » 20 jun 2011 12:28

In het kopje : Agentschap: aantal zendpiraten in Drenthe gedaald
staat te lezen : "Een andere groep zendamateurs probeert het Agentschap te ontlopen door steeds professioneler te werken. De etherpiraten zenden een heel weekend achtereen uit vanaf verschillende lokaties"

De vraag is is het nu gedaald of zijn de piraten gewoon in groepen gaan samen werken en is er dus geen daling ?

BRON : http://www.radiofreak.nl/nieuws/10598/A ... e-gedaald/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het aantal zendpiraten in Drenthe is gedaald, zegt het Agentschap Telecom. Volgens het Agentschap komt het door de nieuwe strengere aanpak die er sinds vorig jaar is. "Langzaam aan zien we een afname van het aantal antennemasten", zegt een voorlichtster op RTV Drenthe. De amateurs die vanaf hun zolderkamertje in hun eentje uitzenden, krijgen een brief. Vaak is de dreiging van een boete van 2500 euro genoeg om de piraten te laten stoppen.

Een andere groep zendamateurs probeert het Agentschap te ontlopen door steeds professioneler te werken. De etherpiraten zenden een heel weekend achtereen uit vanaf verschillende lokaties. Door steeds van plek te wisselen ontlopen ze de boetes, omdat er per lokatie eerst een waarschuwing wordt gegeven. "We gaan onze werkwijze aanpakken en ons actief richten op de grote jongens. We focussen ons meer op de studiolokaties, in plaats van op de antennelokaties."

Er zijn bijna 400 piraten in Drenthe. 370 piraten hebben een voorlichtingsbrief gekregen en er zijn twaalf boetes uitgedeeld.

pb1sam

Re: Agentschap: aantal zendpiraten in Drenthe gedaald?

Bericht door pb1sam » 21 jun 2011 09:40

Echtwel schreef:In het kopje : Agentschap: aantal zendpiraten in Drenthe gedaald
staat te lezen : "Een andere groep zendamateurs probeert het Agentschap te ontlopen door steeds professioneler te werken. De etherpiraten zenden een heel weekend achtereen uit vanaf verschillende lokaties"
Jammer, maar de schrijver van dit artikel weet het verschil niet tussen een zendamateur en een zendpiraat. :-(

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 jun 2011 10:08

néé, weet jij het wel dan ??

En er is nog een groep, communicatie amateur. :sad:
Lasercom, de betaalbare DAB zender

T. Le Com

Bericht door T. Le Com » 21 jun 2011 10:32

Een piraat is ook een amateur en geen professional.. :smile:
Handhaving is Beheersing!

pb1sam

Bericht door pb1sam » 21 jun 2011 10:49

"Met radioamateurs of zendamateurs (of in officiële terminologie, radiozendamateurs) worden in brede zin mensen bedoeld die zich als hobby bezig houden met experimenteren op het gebied van het uitzenden en ontvangen van radio- en/of televisiesignalen. Hiervoor hebben zij de beschikking over een officiële zendvergunning."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zendamateur" onclick="window.open(this.href);return false;

"Een piratenzender, zendpiraat, etherpiraat, radiopiraat of geheime zender is een radio- of televisiezender die zonder zendvergunning of toestemming uitzendt, vaak op regionale schaal vanuit geïmproviseerde studio's."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zendpiraat" onclick="window.open(this.href);return false;

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 jun 2011 11:07

Zendamateur, iemand die experimenteert met zendapparatuur, dus iets maakt om mee te communiceren.
Communicatie amateur, is een zend amateur die iets koopt om daarna te communiceren.
Piraat kan onderverdeeld worden in:
amateur zonder vergunning die iets maakt en gebruikt, is eigenlijk een niet legale zendamateur.
Iemand zonder vergunning die iets koopt en plaatjes gaat draaien, ja dat is de echte piraat.

Kortom, van de legale centamateurs (met machtiging) zijn eigenlijk communicatie amateurs, ze kopen iets en communiceren met andere communicatie amateurs.
Zendamateurs die zelf hun spullen maken zijn er wel, misschien wel 50 a 100 stuks op een 15000 communicatieamateurs.

Dus ik denk dat er onder de piraten meer zendamateurs zitten dan tussen de legale communicatie amateurs.
En ik zelf, helaas geen zendamateur meer, maar bouwde vroeger wel alles van 144 - 10.368 MHz, alle banden dus, en alles zelf gebouwd.

pb1sam

Bericht door pb1sam » 21 jun 2011 11:24

radiogolfje schreef:Zendamateur, iemand die experimenteert met zendapparatuur, dus iets maakt om mee te communiceren.
Dat is jouw persoonlijke definitie ervan.
radiogolfje schreef: Communicatie amateur, is een zend amateur die iets koopt om daarna te communiceren.
Ik ben geen communicatieamateur, maar een professional.
Ik communiceer al mijn hele leven, namelijk sinds mijn geboorte.
Dan kun je niet meer spreken van amateurisme. :-P
radiogolfje schreef: Kortom, van de legale centamateurs (met machtiging) zijn eigenlijk communicatie amateurs, ze kopen iets en communiceren met andere communicatie amateurs.
Zendamateurs die zelf hun spullen maken zijn er wel, misschien wel 50 a 100 stuks op een 15000 communicatieamateurs.
Dus ik denk dat er onder de piraten meer zendamateurs zitten dan tussen de legale communicatie amateurs.
En ik zelf, helaas geen zendamateur meer, maar bouwde vroeger wel alles van 144 - 10.368 MHz, alle banden dus, en alles zelf gebouwd.
Er staat nergens dat zendamateurs zelf moeten bouwen.
Daarnaast ben ik wel degelijk zendamatuer met mijn koopdoosje.
Ik doe aan zelfontplooiing, zoals staat beschreven in de vergunningsvoorwaarden.
Er staat echter nergens beschreven op welk vlak ik mijn zelfontplooiing moet richten. :lol:

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 jun 2011 11:29

In de jaren 70 / 80 gold een andere benaming.

Vandaar de naam Vereniging voor Experimenteel Radio onderzoek Nederland, afgekort Veron.

thijsvandebles

Bericht door thijsvandebles » 21 jun 2011 13:55

Er zijn wel iets meer dan 100 zelfbouwers onder de machtiginghouders gok ik.
Ik ken zelf een 30 tal amateur's [met vergunning dus], waarvan 25 veel zelf bouwen. En dat zijn nog maar de mede-hobbyisten die ik zo hier om mij heen vind in zuid-oost-Friesland, zuid-west-Drenthe en noord-west-Overijssel.
Landelijk zullen er heus wel enkele duizenden zelfbouwers zijn.
Ik heb sinds 1997 mijn zend-brevet, ik was destijds 14 en de jongste amateur van Nederland. Een half jaar later werd ik ingehaald door een 13 jarige. Dus de roem was van korte.

Ik luister wel regelmatig naar de grote piraten hier, blijft toch lachen.
2 weken terug hebben ze het helemaal bond gemaakt, met 22 kilowatt op 8 gestackte dipolen op 85 meter hoogte.
Hun reserve zender was 15 KW, en heeft de laatste 2 dagen van hun 10 daagse marathon ook aangestaan.
Op 2 frequenties met zulk belachelijk vermogen. Ik kon ze tot voorbij Oberhausen prima ontvangen.

De piraat die alleen op zijn zolderkamertje zit is inderdaad bijna uitgestorven. Het zijn allemaal team's tegenwoordig.
De boete is in principe altijd gelijk, dus waarom dan ook niet zoveel mogelijk vermogen stoken als je toch al risico loopt?

Zelf steek ik zo af en toe nog een klein zendertje aan op 3 meter. Vaak met een watt of 5, of 10. Gewoon lokaal wat plaatjes draaien. Beetje jaren 70 en 80 piraten doen laten herleven. En daar wordt nog naar geluisterd ook, als ik mijn sms nummer op de RDS zet krijg ik zo een stuk of 10 smsjes in een paar uur tijd.
Niet zo veel als de grote piraten krijgen, maar toch leuk genoeg om het eens in de paar weken te doen.
Bovendien kan mijn D&R Aircom dan weer even brullen.

RBS

Bericht door RBS » 09 jul 2011 17:54

"De piraat die alleen op zijn zolderkamertje zit is inderdaad bijna uitgestorven. Het zijn allemaal team's tegenwoordig.
De boete is in principe altijd gelijk, dus waarom dan ook niet zoveel mogelijk vermogen stoken als je toch al risico loopt?"

Misschien wil je het als piraat een tijdje uitzingen en dan kan je best zo weinig mogelijk opvallen. Opvallen doe je door anderen te storen, heel veel vermogen te gebruiken en commercieel te zijn. Hou je het lekker bescheiden en ben je tevreden met die 10 sms'jes in een paar uur dan kan ik je alleen maar de raad geven blijf met dat vermogen werken en overdrijf nooit. Heeft geen zin. Denk dat het leuker is om 10 sms'en te krijgen van mensen die luisteren en dat je die dan bij wijze van spreken alle dagen of weken na elkaar krijgt ipv dat je er 100 hebt en ze morgen al aan je deur staan.
Radio, het theater van de verbeelding - Bouwjaar 1966 - na 31 jaar serieus radiogaar !

ransbeek

Bericht door ransbeek » 10 jul 2011 00:12

Hoe beperkter het vermogen hoe minder pakkans natuurlijk. De 10,20 en meer kilowatters vragen ook om problemen,, dat is mijn standpunt. Als je officiêlle zenders gaat van de band drukken dan vind ik dat een brug te ver.

RBS

Bericht door RBS » 10 jul 2011 10:49

ransbeek schreef:Hoe beperkter het vermogen hoe minder pakkans natuurlijk. De 10,20 en meer kilowatters vragen ook om problemen,, dat is mijn standpunt. Als je officiêlle zenders gaat van de band drukken dan vind ik dat een brug te ver.
Is ook mijn mening. Wij zijn hier nooit over de 80 Watt gegaan (en dan nog 's nachts) maar met de RVR Blues is het max. 30W en dat is voldoende om te spelen.
Radio, het theater van de verbeelding - Bouwjaar 1966 - na 31 jaar serieus radiogaar !

soundofsilence

Bericht door soundofsilence » 26 jul 2011 22:36

Waren de 94.5MHz en de 95.1MHz niet populaire frequenties in Drenthe?
Kabelfrequentie van Radio 5 weten? Bel gratis met 0800-0900500

groovesociety

Bericht door groovesociety » 27 jul 2011 09:30

Voor het AT maakt het gebruikte vermogen niet veel uit. In Zuid Holland zijn er meer piraten uit de lucht geplukt met "lage" vermogens dan nu het geval is met de "hoge" vermogens in bijvoorbeeld Twente.
ransbeek schreef:Hoe beperkter het vermogen hoe minder pakkans natuurlijk. De 10,20 en meer kilowatters vragen ook om problemen,, dat is mijn standpunt. Als je officiêlle zenders gaat van de band drukken dan vind ik dat een brug te ver.

Plaats reactie