Philips platenspeler aansluiten op buizenradio

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Bart vM

Philips platenspeler aansluiten op buizenradio

Bericht door Bart vM »

Goedemorgen,

ik zou graag een Philips platenspeler type NG1341/75A (1959) aansluiten op een Philips radio type B4X82A (1959). De platenspeler heeft een 5 polige DIN stekker, de radio een rond/plat /rond stekker ingang (foto's beschikbaar). Bestaan hier verlopen voor ? Of is het een betere oplossing om de DIN stekker te vervangen voor een rond/plat/rond stekker (DIN 41523 vermoed ik ?), en zo ja zijn deze nog ergens verkrijgbaar ?
Bedankt / met vriendelijke groet, Bart.
v.ijl

Re: Philips platenspeler aansluiten op buizenradio

Bericht door v.ijl »

Bart vM schreef: 01 aug 2024 11:45 Goedemorgen,

ik zou graag een Philips platenspeler type NG1341/75A (1959) aansluiten op een Philips radio type B4X82A (1959). De platenspeler heeft een 5 polige DIN stekker, de radio een rond/plat /rond stekker ingang (foto's beschikbaar). Bestaan hier verlopen voor ? Of is het een betere oplossing om de DIN stekker te vervangen voor een rond/plat/rond stekker (DIN 41523 vermoed ik ?), en zo ja zijn deze nog ergens verkrijgbaar ?
Bedankt / met vriendelijke groet, Bart.
De rond/plat/rond stekker wordt normaal gesproken alleen op de ronde bussen aangesloten. Dit maakt het een stuk simpeler: in de ronde bussen passen de 4mm banaanstekkers Afbeelding
2 mogelijkheden:
1: DIN connector verwijderen en op/aan de afscherming de zwarte stekker en op/aan de binnenader = signaalader de rode stekker monteren.
2: Een verloopkaboltje maken: 5 p contraDIN naar 2 x banaanstekker.
Op pen 3 en 5 de signaalkabol en op pen 2 de afscherming/massa.
en dan is er koffie......
Bart vM

Bericht door Bart vM »

Bedankt voor de uitleg, ik ga op zoek naar 4mm banaanstekkers en een contraDIN stekker.
Ik zie ook wel eens radio's waar de bandrecorder ingang wel een 5p DIN aansluiting heeft. Kan ik die dan gebruiken voor de platenspeler of komen de uitgangsignalen van platenspeler en bandrecorder niet overeen ?
big T

Bericht door big T »

De vraag is of een bandrecorder gelijk is aan een platen speler?
v.ijl

Bericht door v.ijl »

big T schreef: 02 aug 2024 12:31 De vraag is of een bandrecorder gelijk is aan een platen speler?
Op een bandrecorder draai je band/tape en op een platenspeler draai je vinyl :))
Even zonder gekheid: het uitgangsniveau van een consumenten bandrecorder is vrijwel gelijk aan het uitgangsniveau van een draaitafel met kristalelement. Zelfs de DIN-pinning is hetzelfde: '3-5' signaal en '2 massa, bij de recorder komt nog '1-4' naar recorder en '2' massa.
Gelukkig gaat het hier om mono apparatuur, pin '4' en '5' vervallen.
big T

Bericht door big T »

Vergeet ook niet dat een draaitafel een heel andere instelling heeft van het geluid en dat dit in de versterker recht getrokken moet worden.
Vandaar ook de 2 aparte ingangen hiervoor.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

big T schreef: 02 aug 2024 16:25 Vergeet ook niet dat een draaitafel een heel andere instelling heeft van het geluid en dat dit in de versterker recht getrokken moet worden.
Vandaar ook de 2 aparte ingangen hiervoor.
We hebben het hier over een kristal-element, daarbij is geen RIAA-correctie nodig.Bij Moving Coil en Moving Magnet wel.
big T

Bericht door big T »

en dat zit ook op de platen speler van TS?
https://www.topkaufmusik.de/nadelsuche- ... on-philips
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Het gaat om dit type/model platenspeler:Afbeelding
Kristal-element, mono, om lengte-as draaibaar element met 78 tpm naald en (voor die tijd) standaard naald.
big T

Bericht door big T »

ja die uit mijn link?
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Nee.
Het kantelhendeltje steekt niet uit de kop (waar dus het element in geplaatst is)
.
wave

Bericht door wave »

Het M(agneto) D(ynamisch) element werd al in 1953 uitgevonden door de Nederlander Johan van Leer, maar kwam pas in de jaren '70/'80 in de huiskamer.
Tot +/- 1960 waren draaitafels eigenlijk allemaal voorzien van een kristal element, daarna kwam het keramisch element in zwang. Het uitgangsniveau was wat lager dan bij het kristalelement, maar het was lichter, kleiner en heeft geen last van temperatuur en vochtigheid waardoor het langer mee gaat.

Maar v.ijl's conclusie dat de aansluiting banaanstekkers zijn klopt níet, Zie de radio op de site van het radiomusuem. Dat is een 3-PIN Phlips IEC aansluiting volgens DIN 41523. Toen het stereotijdperk aanbrak werd die opgewaardeerd naar 5-pin Philips IEC. Geen stekker die je makkelijk meer gaat vinden.... maar je zou eens na kunnen vragen bij pickupnaalden-shop.nl of bij Thomas- Mr Philips Vintage- Baur van MFB Freaks in Lochem.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik ben nog nooit deze aansluiting tegengekomen waar de middenpen (de platte) aangesloten was, of aanwezig was. Maar dat zegt dus niets :)) Hetzelfde geldt voor de rechter aansluiting (met ronde middenpen) voor een extra luidspreker.
Weet niet of TS een foto kan maken via het 'service-luik' (onder het toestel) waar de aansluitingen zichtbaar zijn.???
wave

Bericht door wave »

Heeft DIN41523 niet een heel andere maatvoering dan 4mm banaan?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Vanuit het grijze verleden weet ik dat er zelfs platte lichtnet stekkers (aan schemerlampen e.d.) ingingen. Zelfs de h.o.h. pin afstand (3/4", 19 mm) klopte... Zoiets als links en rechts onder op de foto.
Afbeelding
Plaats reactie