Radiohistorie: monteren met de Doesburgse Schijf.

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
wave

Radiohistorie: monteren met de Doesburgse Schijf.

Bericht door wave »

Peperduur, bomvrij gebouwd en onverwoestbaar. Alleen de grote afstand tussen de koppen was het enige echte minpunt van de imposante AEG Telefunken Magnetofons. 'Elektronisch monteren" was daardoor uitermate lastig. NOS Geluidstechnicus Cor Doesburg vond er ooit als oplossing de zgn 'Doesburgse Schijf' voor uit, die jarenlang in alle Hilversumsche studio's was terug te vinden. 'Monteren met zes slagen': het zou tot het verdwijnen van de M15A's de standaard blijven in Hilversum. Bij de regionale omroepen werd op de Studer B67's 'op 3 slagen gemonteerd' en op de Revox machines kon een ervaren programmatechnicus met genoeg handvaardigheid, zelfs 'op 1 slag' monteren'. Leuk om zo'n gevonden opname te delen Klikkerdeklik. Ook Spreekbuis schreef er een keer over.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Re: Radiohistorie: monteren met de Doesburgse Schijf.

Bericht door Dukard »

Tnx voor deze ... leuk om dat weer eens terug te zien -bier

"15 a 20 kerstbomen geleden" :lol:

Heel wat montagewerk gedaan - heb het trucje geleerd op een Revox, later een Studer - ook heel vaak zonder schijf.
Knippen in banden was echt "NOT DONE" :wink:
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
wave

Bericht door wave »

Het technische trucje heb ik ook ooit op een RevoX A77 geleerd, in de tijd dat de ziekenomroepen nog de eerste stap waren :D . Maar echt monteren leer je toch pas later door veel te doen. Dan wordt de techniek een automatisme en ga je echt op de inhoud en ritme monteren. De B67/A700/B77 kon je prima on the fly mee monteren, waarbij de PR99/C270/A807 mijn favoriete record machines waren. Alle drie die modellen hadden sync play (waarmee je één spoor van de opnamekop in weergave zet), waardoor ze ideaal waren voor zogenaamde “inhaallassen”. Oftewel source en recorder stoppen, en x seconden terug weer oppakken om een cross te maken. Met sync play was niet alleen “inhalen” op tape weergave een eitje, je kon met hetzelfde gemak een inhaallas maken op een plaat of CD.

Voor wie dat analoog nooit gedaan heeft: je haalde je recorder 10, 15 seconden terug en zette die scherp op een herkenbaar punt in de muziek. Vervolgens zette je spoor 1 op sync play en spoor 2 op input. De plaat/CD haalde je nog iets verder terug. Vervolgens liet je de muziek lopen, en op je cue punt startte je de recorder. Uit de ene speaker hoorde je de tape langs de opnamekop, op de andere speaker de cd/pickup. Met redelijke ervaring lag dat dan meestal al bijna sync, en was een zwieper aan de varispeed genoeg om de recorder helemaal sync met de player te trekken. Waarna je in één handeling de varispeed uitzette, sync uitzette, beide sporen op ‘tape’ (nabandcontrole) zette en de record knop indrukte. En dan kon je op het juiste moment weer crossen naar de volgende weergave bron.

De M5 en de M10, zonder of mét schijf, waren lomp en betrouwbaar maar mijn favorieten zijn het nooit geweest. En knippen in banden? In NA’s of NB’s (lange banden) een doodzonde inderdaad :D maar AKtje’s en de 23 cm PER reels: daar heb ik heeeeeeel vaak mes & plakband bij gebruikt. Met muziekmontages e.d was dat soms ook veel makkelijker dan het gepiel op 19 cm/sec.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Ik heb kennelijk echt heel veel doodzonden begaan in mijn pre-digitale montage leven. Ik heb letterlijk alles kapotgeknipt :))
Krities AVRO-lid. En wel hierom: https://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
Plaats reactie