LPAM zender en zonnepanelen

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
marcola64

LPAM zender en zonnepanelen

Bericht door marcola64 »

Storing en zonnepanelen - maar nu eens andersom?

Ik heb een LPAM station, 100Watt PEP met een 9 meter hoge top-loaded vertical. Deze staat een meter of 8 van het huis.
Sinds 2 weken hebben we zonnepanelen; de storing die de inverter veroorzaakt valt mee (ik heb ook een SDR antenne in de tuin).
Echter.. wanneer ik mijn zender aanzet en ga moduleren, valt mijn zonnepanelen systeem na een tijdje uit. De inverter gaat gewoon uit, als is het nacht. Geen storingslampje.
Als ik de zender uit zet, gaat de zaak naar een paar minuten weer werken.
De inverter is een Solar Edge SE4000H, de optimizers op de panelen zijn van het type Solar Edge S440.
Natuurlijk heeft de leverancier hier weer eens 'geen verstand van'. Die wijt het aan 'de netspanning wordt te hoog'.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik kan beginnen met zoeken?
big T

Re: LPAM zender en zonnepanelen

Bericht door big T »

Hier geen hinder mee, maar heb bewust niet voor dit prut merk gekozen.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik vermoed dat het zendersignaal induceert in de leidingen waardoor de communicatie tussen de optimizers en inverter verstoord en/of onmogelijk is en de inverter denkt dat de panelen uit zijn.
marcola64

Bericht door marcola64 »

fdboer schreef: 27 feb 2024 20:54 Ik vermoed dat het zendersignaal induceert in de leidingen waardoor de communicatie tussen de optimizers en inverter verstoord en/of onmogelijk is en de inverter denkt dat de panelen uit zijn.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, er vindt uitgebreide communicatie plaats via de kabels. De optimizer schakelt uit alsof het nacht wordt; er is geen foutmelding.
remco_k

Bericht door remco_k »

marcola64 schreef: 27 feb 2024 18:32 Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik kan beginnen met zoeken?
De poweroptimizers communiceren met de inverter op ergens rond de 60kHz, dacht ik. Dus ik kan me bij gebruik van jouw 100W LPAM zender wellicht voorstellen dat je het ontvangst circuit van je inverter dichtdrukt en hij z'n optimizers niet meer ziet. Dat is voor de inverter een goede reden om in nachtstand ofzo te gaan.

Wellicht kan je nagaan hoe de bekabeling onder je zonnepanelen is gelegd. Er loopt natuurlijk een circuit vanaf je inverter langs al je optimizers om vervolgens weer terug te komen op je inverter. De vraag is: hoe ligt de lus van die kabel? Die behoort zo veel mogelijk bij zichzelf te liggen, zeg maar. Dus geen groot rondje, maar + en - zoveel mogelijk naast elkaar of dicht in de buurt van elkaar. Dat maakt dat zo'n systeem al veel minder troep "uitzend" maar ook veel minder opvangt. Ik zou dat controleren, als dat een lus in een grote O vorm is even je leverancier aanspreken, want ik meen te weten dat het zelfs een installatie instructie is om geen grote lus aan te leggen. Niet alleen bij SolarEdge niet, maar sowieso niet.

Wel handig dat je een manier hebt gevonden om SolarEdge systemen in je buurt uit te kunnen schakelen. :))
big T schreef: 27 feb 2024 18:46 ... maar heb bewust niet voor dit prut merk gekozen.
Beetje zwart-wit, niet? SolarEdge is een hele sterke speler op de markt welke gewoon goed spul uitbrengt. Waar óók dingen bij fout zijn gegaan (denk aan in het verleden de storing op het C2000 netwerk bij bepaalde typen optimizers en bepaald gebruik. En is opgelost.). Maar om het nou "prut merk" te noemen is echt niet de juiste conclusie. :smile:
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
big T

Bericht door big T »

remco_k schreef: 28 feb 2024 00:04
big T schreef: 27 feb 2024 18:46 ... maar heb bewust niet voor dit prut merk gekozen.
Beetje zwart-wit, niet? SolarEdge is een hele sterke speler op de markt welke gewoon goed spul uitbrengt.
Ik heb bewust niet gekozen voor dit merk, te veel gezien in de praktijk hoe het fout gaat en hoe after sales werken.
Prut merk.
marcola64

Bericht door marcola64 »

-leeg-
Laatst gewijzigd door marcola64 op 28 feb 2024 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
marcola64

Bericht door marcola64 »

remco_k schreef: 28 feb 2024 00:04
marcola64 schreef: 27 feb 2024 18:32 Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik kan beginnen met zoeken?
De poweroptimizers communiceren met de inverter op ergens rond de 60kHz, dacht ik. Dus ik kan me bij gebruik van jouw 100W LPAM zender wellicht voorstellen dat je het ontvangst circuit van je inverter dichtdrukt en hij z'n optimizers niet meer ziet. Dat is voor de inverter een goede reden om in nachtstand ofzo te gaan.

Wellicht kan je nagaan hoe de bekabeling onder je zonnepanelen is gelegd. Er loopt natuurlijk een circuit vanaf je inverter langs al je optimizers om vervolgens weer terug te komen op je inverter. De vraag is: hoe ligt de lus van die kabel? Die behoort zo veel mogelijk bij zichzelf te liggen, zeg maar. Dus geen groot rondje, maar + en - zoveel mogelijk naast elkaar of dicht in de buurt van elkaar. Dat maakt dat zo'n systeem al veel minder troep "uitzend" maar ook veel minder opvangt. Ik zou dat controleren, als dat een lus in een grote O vorm is even je leverancier aanspreken, want ik meen te weten dat het zelfs een installatie instructie is om geen grote lus aan te leggen. Niet alleen bij SolarEdge niet, maar sowieso niet.

Wel handig dat je een manier hebt gevonden om SolarEdge systemen in je buurt uit te kunnen schakelen. :))
Beetje zwart-wit, niet? SolarEdge is een hele sterke speler op de markt welke gewoon goed spul uitbrengt. Waar óók dingen bij fout zijn gegaan (denk aan in het verleden de storing op het C2000 netwerk bij bepaalde typen optimizers en bepaald gebruik. En is opgelost.). Maar om het nou "prut merk" te noemen is echt niet de juiste conclusie. :smile:
Remco, bedankt voor de reactie! Die 60 kHz, ik vroeg me al af op welke frequentie de communicatie plaatsvindt. Interessant.
Hoe de zaak is aangelegd is lastig te zien, maar waar ik onder de panelen kan kijken, zijn de draden zeker niet mooi recht gelegd. Of er ook sprake is van een grote loop, dat zou ik moet navragen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

marcola64 schreef: 27 feb 2024 18:32 Storing en zonnepanelen - maar nu eens andersom?

Ik heb een LPAM station, 100Watt PEP met een 9 meter hoge top-loaded vertical. Deze staat een meter of 8 van het huis.
Sinds 2 weken hebben we zonnepanelen; de storing die de inverter veroorzaakt valt mee (ik heb ook een SDR antenne in de tuin).
Echter.. wanneer ik mijn zender aanzet en ga moduleren, valt mijn zonnepanelen systeem na een tijdje uit. De inverter gaat gewoon uit, als is het nacht. Geen storingslampje.
De inverter is een Solar Edge SE4000H, de optimizers op de panelen zijn van het type Solar Edge S440.
Natuurlijk heeft de leverancier hier weer eens 'geen verstand van'. Die wijt het aan 'de netspanning wordt te hoog'.

Hoe heb je dat gedaan met je aardnet ? (aarde van je antenne ) ? werk dat niet op elkaar in ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
marcola64

Bericht door marcola64 »

Echtwel schreef: 28 feb 2024 09:59
marcola64 schreef: 27 feb 2024 18:32 Storing en zonnepanelen - maar nu eens andersom?

Hoe heb je dat gedaan met je aardnet ? (aarde van je antenne ) ? werk dat niet op elkaar in ?
Het aardnet van de antenne is fysiek niet gekoppeld met de aarde / randaarde van de woning. Enige capacitieve koppeling is er echter altijd wel. Wel of niet koppelen van die aardes maakt voor het probleem niet uit heb ik gemerkt.
peellandfm

Bericht door peellandfm »

marcola64 schreef: 27 feb 2024 18:32 of waar ik kan beginnen met zoeken?
Kijk eens even naar het verloop van de stringspanning zodra je de zender aan zet.
Zowel als de string/omvormer gewoon in werking is, maar ook een keer meten met de string los gekoppeld.
marcola64

Bericht door marcola64 »

peellandfm schreef: 17 mar 2024 11:58
marcola64 schreef: 27 feb 2024 18:32 of waar ik kan beginnen met zoeken?
Kijk eens even naar het verloop van de stringspanning zodra je de zender aan zet.
Zowel als de string/omvormer gewoon in werking is, maar ook een keer meten met de string los gekoppeld.
Oef ik ben niet levensmoe, daar staan hoge spanningen op :-O Ga er liever niet aan zitten en bovendien de garantie riskeren.
Plaats reactie