ice cast stream hardware

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Streamer045

ice cast stream hardware

Bericht door Streamer045 »

Geachte Medegebruikers, ik volg dit forum al een tijdje. Tot vandaag de dag heb ik altijd software matig gestreamd met o.a proppfrexx en stereotool. ik was eigelijk benieuwd of je met dit apparaatje : https://www.broadcastpartners.nl/nl/14/ ... io-encoder

Externe een icecast server kan streamen dus niet via lokaal. maar een server die je ergens in de wereld huurt erop kan zetten net zoals je insteld in proppfrex en stereotool.

Wie heeft het antwoord voor mij op de google tags "streamen icecast hardware" kwam ik niet veel tegen. budget voor een orban etc is er momenteel niet. de barix is wel budget vriendelijk. maar voor ik het geld uit geef wil ik de dingen eerst even goed uitzoeken. -bier -+dance
Aart Rietveld

Re: ice cast stream hardware

Bericht door Aart Rietveld »

Met deze Barix-doos kun je inderdaad streamen naar een externe server. Let er wel op dat Barix niet het meest stabiel is op drukke netwerken maar ik ken meerdere omroepen die die ding hiervoor gebruiken.

Let er ook op dat streamen met Stereotool superieur is qua processing. De Barix is alleen een streamer en heeft geen enkele vorm van processing. Je zult Stereotool of een vergelijkbare doos altijd nodig hebben. Dus waarom hardwarematig streamen als je toch al een PC met Stereotool hebt draaien?
Streamer045

@Aart Rietveld dank voor je toelichting mijn doel is het volgende :

Proppfrexx Streamt vanaf locatie a non-stop dag en nacht met stereotool.
Op locatie B zal ik via een muziek computer willen streamen (locatie b kan bijv een live locatie buiten zijn).
Op locatie b wil ik geen zware kasten mee slepen enkel licht zoals een muziek laptop voorbeeld bcm) in mijn geval marell.

Vandaar dat ik dacht aan de exstreamer van barrix. ik kom verder niet veel tegen online. ja orban, en de bekendere prosccesing van de dsp mini.

Dus ik dacht ik maak op de hoofdstream een mountpoint aan voor locatie b waarin proppfrexx op bijv woensdag 13-16 uur erkend dat de barrix streamt op mount 2. zonder dat luisteraars de switch merken. en mocht op locatie b geen internet zijn dat hij automatisch terug springt.

Denk ik out of the box?. of is dit mogelijk. (wel budget vriendelijk het is en blijft hobby, ook al heb ik een omroep verleden in onze regio).
Calypso

Bericht door Calypso »

Streamer045 schreef: 09 dec 2022 11:17 Op locatie b wil ik geen zware kasten mee slepen enkel licht zoals een muziek laptop voorbeeld bcm) in mijn geval marell.

Vandaar dat ik dacht aan de exstreamer van barrix. ik kom verder niet veel tegen online. ja orban, en de bekendere prosccesing van de dsp mini.
De opmerking van Aart blijft nog steeds staan: waarom een hardwarematige oplossing als je toch al een laptop hebt (op de mobiele lokatie) van waaruit je softwarematig kunt streamen naar de Proppfrexx doos of andere lokatie om het door Proppfrexx op te laten pikken. Begrijp me goed, de Barrixjes zijn best leuk, maar voor die prijs koop je al bijna een nieuwe laptop die het encoderen (en zelfs als het nog met ST geprocessed zou moeten worden) op z'n sloffen doet.

Uit je teksten krijg ik het gevoel dat je af en toe Processing en Encoding door elkaar haalt; functioneel zou je die moeten scheiden voor jezelf en een plaatje moeten maken hoe je het op wilt stellen. Zorg dat je in je pad van audio naar uiteindelijke Icecast server maar 1x processing hebt, terwijl je best meerdere malen encoding mag hebben (niet ideaal, maar het kan). Dus als je Studio B opgepikt wordt door Studio A en daar voor alles processing gebeurd dan is het OK; als echter Studio B niet via Studio A gaat heb je ook in B processing nodig. Encoding heb je altijd nodig als je van "audio" naar "IP" gaat. De Barrix is, als al aangegeven, puur een encoder. Terwijl StereoTool naast processing ook Encoding kan doen (en je dat mogelijk nu doet op je Proppfrexx machine, maar het kan ook dat je de encoding Proppfrexx laat doen en StereoTool alleen gebruikt voor Processing).

Er zijn echter meer softwarematige encoders, zelfs gratis, die best goed tot uitstekend werken en in (bijna) alle gevallen (veel) goedkoper zijn als een Barrix.
Streamer045

Dit is voor mij iets duidelijker, even voor jullie het kan soms zijn dat ik inderdaad dingen verwissel, ik heb een dubbele burnout gehad voor de corona, en mijn licaam heeft nog een kleine afwijking, dit terzijde, het laptop verhaal had ik nog niet over na gedacht. maar als het betreffende programma waarmee ik op locatie b ga draaien geen stream mogelijkheid heeft. is dan op de achtergrond wel iets mogelijk van streamen. ik dacht echt zelf dat de barix dit via een mini mixer kon streamen online. ik stream op locatie a inderdaad met alleen proppfrexx en gebruik stereotool legaal als plugin. mijn licentie stamt uit het begin van stereotool.
Calypso

Bericht door Calypso »

Streamer045 schreef: 09 dec 2022 13:24 het laptop verhaal had ik nog niet over na gedacht. maar als het betreffende programma waarmee ik op locatie b ga draaien geen stream mogelijkheid heeft.
Dan gewoon een apart streamprogramma gebruiken, bijvoorbeeld B.U.T.T. (gratis), maar er zijn ook betaalde varianten zoals Rocket Broadcaster. Je kunt zelfs als je wilt je draaiprogramma niet op een normale audio interface laten draaien, maar op een Virtuele Audiokabel (bijv. VBAudio, gratis te gebruiken) die als het ware een kabeltje "in" je PC legt tussen draaiprogramma en encoder.
peellandfm

Bericht door peellandfm »

045 en Marell :wink: (toeval ?)
Inderdaad wat Calypso hier ook al schrijft.
Ik kan je MBrecaster aanbevelen. (ook gratis)
Streamer045

peellandfm schreef: 24 dec 2022 18:17 045 en Marell :wink: (toeval ?)
Inderdaad wat Calypso hier ook al schrijft.
Ik kan je MBrecaster aanbevelen. (ook gratis)
https://marellmediasystems.com. dank voor je reactie.
Plaats reactie