Philips Hue gebruiken voor On-Air signalering

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

rene_m

Philips Hue gebruiken voor On-Air signalering

Bericht door rene_m »

Heeft er hier iemand een idee hoe ik mijn Philips Hue verlichting kan gebruiken voor On-Air signalering vanuit mijn mengtafel (via GPIO ofzo)? In mijn "studio" (wat eigenlijk gewoon mijn woonkamer is) gebruik ik alleen maar Philips Hue verlichting, het lijkt me wel gaaf als ik daar enkele lampen rood van kan laten schakelen zodra de mic open gaat.
fdboer

Re: Philips Hue gebruiken voor On-Air signalering

Bericht door fdboer »

Je kan ze via het Zigbee protocol aansturen als ik het goed heb, daar moet je wat mee kunnen. Als je de GPIO van je mengpaneel ook beschikbaar maakt als schakelaar in je huisautomatisering zou dat ook moeten werken. Het wordt wel knutselen denk ik.
rene_m

Bericht door rene_m »

Ok, heel eenvoudig zal dat waarschijnlijk dan niet worden. Ik zal me eens verdiepen in het Zigbee protocol.
fdboer

Bericht door fdboer »

Laat de informatie op de volgende internet pagina een voorbeeld zijn. Hoe je van je gpio een 'sensor' maakt is je huiswerk. 😁
https://nl.marmitek.com/blogs/smart-hom ... utomatisch
Calypso

Bericht door Calypso »

rene_m schreef: 24 sep 2022 20:29 Ok, heel eenvoudig zal dat waarschijnlijk dan niet worden. Ik zal me eens verdiepen in het Zigbee protocol.
Hoe stuur je op dit moment de Hue lamp(en) in huis aan? Via de Philips Hue Gateway? Daar zit een API op die je via je netwerk kunt aansturen. Dan hoef je een stuk minder moeilijk te gaan doen (en die lamp ook nog eens te koppelen aan een Zigbee netwerk waardoor-ie niet meer via de gateway aan te sturen is).

Voor wat info over hoe de API in elkaar steekt: https://www.burgestrand.se/hue-api/
banne

Bericht door banne »

Calypso schreef: 25 sep 2022 17:33
rene_m schreef: 24 sep 2022 20:29 Ok, heel eenvoudig zal dat waarschijnlijk dan niet worden. Ik zal me eens verdiepen in het Zigbee protocol.
Hoe stuur je op dit moment de Hue lamp(en) in huis aan? Via de Philips Hue Gateway? Daar zit een API op die je via je netwerk kunt aansturen. Dan hoef je een stuk minder moeilijk te gaan doen (en die lamp ook nog eens te koppelen aan een Zigbee netwerk waardoor-ie niet meer via de gateway aan te sturen is).

Voor wat info over hoe de API in elkaar steekt: https://www.burgestrand.se/hue-api/
Dat heet een Hue Bridge en ik vermoed dat als iemand vraagt of het mogelijk is dat iets via Hue aangestuurd kan worden hij geen verstand zal hebben van speciale developer API's.

@TS, je kunt Hue lampen koppelen aan de Tuya/Smart Life app. Voor Tuya heb je een shitload aan accessoires (Google) die je kunt koppelen en waarmee je dingen (zoals de Hue lampen dus) kunt laten schakelen. Hue accessoires werken niet via Tuya, enkel de lampen of speciale Tuya accessoires dus
rene_m

Bericht door rene_m »

Ik gebruik inderdaad de Hue Bridge. Ik weet wel iets van programmeren maar ik denk niet dat ik hier uit ga komen. Tuya gebruik ik inderdaad ook al voor een electrische verwarming, ik wist alleen niet dat ik de Hue lampen daar ook mee kan koppelen. Maar als ik het goed begrijp, wanneer ik de lampen met Tuya koppel, dan werken ze niet meer met de Hue app (of All 4 Hue wat ik eigenlijk gebruik)?
banne

Bericht door banne »

rene_m schreef: 25 sep 2022 19:18 Ik gebruik inderdaad de Hue Bridge. Ik weet wel iets van programmeren maar ik denk niet dat ik hier uit ga komen. Tuya gebruik ik inderdaad ook al voor een electrische verwarming, ik wist alleen niet dat ik de Hue lampen daar ook mee kan koppelen. Maar als ik het goed begrijp, wanneer ik de lampen met Tuya koppel, dan werken ze niet meer met de Hue app (of All 4 Hue wat ik eigenlijk gebruik)?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, nooit geprobeerd. Je koppelt ze met de Bridge aan de hand van het serienummer. Ik vermoed dat de pairing stopt als je opnieuw pairt met Tuya. Overigens heb je wel een Zigbee gateway nodig om ze te koppelen aan Tuya
Calypso

Bericht door Calypso »

rene_m schreef: 25 sep 2022 19:18 Ik gebruik inderdaad de Hue Bridge. Ik weet wel iets van programmeren maar ik denk niet dat ik hier uit ga komen. Tuya gebruik ik inderdaad ook al voor een electrische verwarming, ik wist alleen niet dat ik de Hue lampen daar ook mee kan koppelen. Maar als ik het goed begrijp, wanneer ik de lampen met Tuya koppel, dan werken ze niet meer met de Hue app (of All 4 Hue wat ik eigenlijk gebruik)?
Pas op met Tuya; die gebruiken heel veel verschillende protocollen, en het ligt maar net aan de versie/uitvoering die je gebruikt wat dat protocol is. Er zijn Zigbee varianten, maar ook bijvoorbeeld varianten die via WiFi connecteren. Voor WiFi heb je geen aparte gateway nodig; dat is namelijk jouw WiFi access point.

Een Zigbee device kan in principe maar met 1 gateway praten; als jij de Hue bridge gebruikt is dat jouw gateway.

De API is op zich niet zo heel moeilijk; het is gewoon een "website interface" waar je tegenaan praat en commando's heen stuurt. Ik heb al heel lang niet meer met de Hue Bridge gewerkt, maar als het tegenwoordig mogelijk is om op basis van een gekoppelde schakelaar de kleur van een lamp te veranderen, zou je kunnen overwegen om een goedkope Ikea Tradfri schakelaar te halen (die is ook koppelbaar met de Hue bridge), die open te slopen en het schakelmechanisme vervangen door de OnAir indicatie van je mengpaneel.
multiband2

Bericht door multiband2 »

Waarschijnlijk ben je opzoek naar dit:
https://shop.tripleaudio.nl/smartcontrol-software-only

Dit is een stukje software welke vanuit de meeste control protocollen een signaal kan omzetten naar een Hue trigger.
rene_m

Bericht door rene_m »

multiband2 schreef: 26 sep 2022 08:48 Waarschijnlijk ben je opzoek naar dit:

Dit is een stukje software welke vanuit de meeste control protocollen een signaal kan omzetten naar een Hue trigger.
Dat is inderdaad DE oplossing, maar om bijna 500 euro uit te geven voor 1 zo'n trigger vind ik een beetje te veel.

Dan is de oplossing van calypso toch wat betaalbaarder. Ik ga de Ikea eens bezoeken.
fdboer

Bericht door fdboer »

Of anders een raamsensor een een beetje modificeren en deze aan je home automatisering hangen. Waarschijnlijk zit er een reed-contact in zo'n ding, dat moet niet zo moeilijk te 'verknutselen' zijn.
rene_m

Bericht door rene_m »

Met een Philips Hue wallswitch moet het volgens mij ook vrij makkelijk op te lossen zijn.
multiband2

Bericht door multiband2 »

rene_m schreef: 26 sep 2022 10:10

Dat is inderdaad DE oplossing, maar om bijna 500 euro uit te geven voor 1 zo'n trigger vind ik een beetje te veel.

Dan is de oplossing van calypso toch wat betaalbaarder. Ik ga de Ikea eens bezoeken.
Hoi Rene,

De 500 euro = 5 triggers.
rene_m

Bericht door rene_m »

multiband2 schreef: 27 sep 2022 16:04
rene_m schreef: 26 sep 2022 10:10

Hoi Rene,

De 500 euro = 5 triggers.
Dat snapte ik. Maar ik heb er maar 1 nodig. 😉

Ik heb ondertussen zo'n Hue Wallswitch aangeschaft voor €30. Deze week even proberen of het daarmee lukt.
Plaats reactie