Dateq XTC geeft tik op de maat van de bas

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
jochemgrim

Dateq XTC geeft tik op de maat van de bas

Bericht door jochemgrim »

Hi ik heb een dateq xtc
Nu hoor ik op de maat van de bas een soort aarde tik
Die tik hoor ik van het nummer die over de speakers gaat
Op het kanaal van het nummer die ik zeg maar in wil gaan mixen (dus op me koptelefoon) weet iemand raad?

Ik heb een setup met 2 technics sl 1200 mk2 en een technics versterker
Laatst gewijzigd door admin5 op 07 jul 2022 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volgende keer graag een eigen topic aanmaken. Nu heb ik dat voor je gedaan.
wave

Re: Dateq XTC geeft tik op de maat van de bas

Bericht door wave »

Een aarde tik? Die mag je eens nader verklaren, dat is er één die ik nog nooit gehoord heb :)). Hoor je een tik, hoor je een brommend geluid, of hoor je een clippend/krakend/vervormend geluid op de luidsprekers? Dergelijke storingen kunnen veel oorzaken hebben, maar de basis dingen nalopen en clippen uitsluiten is altijd een noodzakelijk begin.

1. Controleer alle kabeltjes. Zitten ze goed vast, zijn ze heel en in goede staat, dat werk.

2. Check hoe hard je de kanalen instuurt door de cue knop van het kanaal in te drukken, en de gain regelaar zo in te regelen dat de rode LEDs van de meters (nee, die LED's rechts op de mixer zijn geen ingebouwd lichtorgel maar een min-of-meer serieus meetinstrument :))) uit blijven. Kijk vervolgens eens naar de bass regelaars en master regelaar. Staat alles vol open? Draai ze een kwart terug en luister nog eens.

3. De meters op de tafel zijn niet bedoeld als permanente roodlicht signalering, maar horen in het groen te staan met af en toe een streepje in het rood. Staan ze continu bovenin knalrood uit te slaan? Dan stuur je veel te hard uit. Oplossing: zie punt 2, lager uitsturen.

Mooi. Je stuurt nu, als het goed is, redelijk netjes in en uit dus dan kunnen we naar de volgende stappen. Eerst luisteren: is de tik weg? Dan weet je de oorzaak: de boel stond te clippen. Dat heb je opgelost met netjes in- en uitsturen, zodat je ook weet wat je voortaan te doen staan. Tik er nog steeds: dan moet je verder zoeken.
4. Wat hoor je als je op de koptelefoon naar de master output luistert? Tik? Geen tik?
5. Wat hoor je als je de master uitgang naar een lijn ingangskanaal terug prikt en daar op de Cue luistert? (NIET de fader openzetten!!!!)

Speelt de output bij punt 4 en 5 nog steeds tikkertje, dan wordt de kans groter dat er wat met je mixer aan de hand is. Geen tikkertje? Dan is de fijne conclusie dat de kans klein is dat het probleem in je mixer zit, maar elk voordeel hep se nadeel: je moet dan verder in de keten gaan zoeken. Je zou er haast getikt van worden.

Vragen die je dan jezelf o.a. moet gaan stellen:
6. Welke uitgang gebruik je naar je versterker, de +6 Dbm XLR uitgang of de 0 Dbm cinch uitgang? Voor consumenten apparatuur is +6 Dbm al snel teveel van het goede.
7. Welk ingangsniveau verwacht de versterker? Gebruik je daar een lijningang op cinch?
8. Staan de basregelaar en volumeregelaar op de versterker op standje partytime, of beschaafd?
9. Hoe klinkt het geluid als je een andere bron rechtstreeks aansluit op de versterker (bijv. een CD speler)?
10. Ga je rechtstreeks naar de versterker of zit daar nog apparatuur tussen zoals bijv. een equalizer (zo ja: haal die er tussenuit en luister)
10. Und So Weiter.... zoals men het over onze Oostgrens zo mooi weet te zeggen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie