D&R Webstation / RadioLogikDJ

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

RemcoOost

Re: D&R Webstation / RadioLogikDJ

Bericht door RemcoOost »

Hallo Thomas,

Mijn excuses dat ik de afgelopen dagen niet mijn vorderingen heb gepost. Het een en ander is nu voor elkaar. Ik laat de Webstation nu via UDP lopen; met andere woorden, de instellingen blijven nu intact. Ook het palet is voor elkaar. Die had ik op het, om het maar zo te noemen, telefoonkanaal. Dit heb ik verschoven naar het player 3 kanaal want die gebruik ik toch niet. En dus ‘licht’ het panel ook op. Dus dat is ook goed.
Mijn volgende project: processing.
Ik heb gekeken naar Stereo Tool maar dat vind ik te ingewikkeld. Mijn oog richt zich nu op HiJack, wellicht dat dit iets simpeler is en voldoende voor mij.

Ik dank je voor je input, ik ben er echt mee geholpen.

Remco
topfm

Bericht door topfm »

Stereo tool is vrij simpel in te stellen hoor en kwa sound 1 van de beste .. en voorzien van diverse presets waardoor je al snel een basis hebt.
RemcoOost

Bericht door RemcoOost »

Maar dat is nu precies mijn probleem; ik krijg er geen signaal in en geen signaal uit. Ondanks ik de ‘virtuele cables’ heb geïnstalleerd. Ik denk dat als dat mij lukt ik gemakkelijk een preset erin kan zetten, dat lukt mij wel…😀
wave

Bericht door wave »

Al eens naar Loopback gekeken voor de audio routing? Of misschien heeft Hans van Zutphen, de maker van StereoTool die als @hvz ook op het forum zit, een 'gouden' tip voor je?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

De Airlite en Webstation sturen via USB 4 audiosignalen terug naar je PC:
  • USB-1: Main program signal
  • USB-2: Clean feed
  • USB-3: Voice track signal
  • USB-4: VoIP signal
Het "Main program signal" op USB-1 is niet de digitale tegenhanger als de analoge master-out op je mixer. Het verschil zit in de non-stop. Als je de non-stop inschakelt wordt kanaal 3 direct verbonden met de analoge master-out van je mixer. Dat signaal wordt niet via USB-1 teruggestuurd naar je PC.

Als je SteroTool of Audio Hijack koppelt aan USB-1 zul je dus alleen signaal hebben als je de non-stop niet gebruikt. Wil je ook de non-stop functie op je mixer gebruiken dan moet je een externe audio interface gebruiken die je koppelt aan de master-out.
RemcoOost

Bericht door RemcoOost »

Als ik het goed begrijp kan ik mij beter toeleggen op Stereo Tool ipv AudioHijack. Omdat ik bij beide mij bezig moet houden met Virtuele Kabels. En om ST beter bekend staat (de aankoopprijs van ST valt wel mee), kan ik dus mij daar beter in verdiepen; begrijp ik dit goed? Ik dacht namelijk dat je bij AudioHijack die Viruele Kabels niet nodig had en het dus wat eenvoudiger was om dit ‘draaiend’ te krijgen.

Ik voel mij wel enorm simpel op dit vlak. Over het bericht van Thomas (hierboven) moest ik een dag nadenken wat er nu precies beschreven stond. Ik wil ook niet alles vragen, ik probeer ook zelf na te denken, om op die manier verder te komen, en te begrijpen hoe en het één en ander werkt, en wat, bijvoorbeeld, de functie is van een Virtuele Kabel.
Hopelijk kan ik op die manier bereiken wat ik voor ogen heb; iets wat vele van jullie, waarschijnlijk, in een dag gepiept hebben.

Remco
tspronsen

Bericht door tspronsen »

RemcoOost schreef: 27 jun 2022 11:52 Als ik het goed begrijp kan ik mij beter toeleggen op Stereo Tool ipv AudioHijack.
Er is hierin geen goed of fout. De applicatie moet passen bij wat jij nodig hebt, dat is het belangrijkste.

StereoTool is een uitgebreide audio processor en Audio Hijack is van oorsprong een applicatie om audio mee op te nemen. Tegenwoordig kun je er ook mee streamen en met plugins kun je ook wat audio processing doen, maar volgens mij niet op het niveau als StereoTool. Als jij tevreden bent met Audio Hijack moet je dat vooral gebruiken en hetzelfde geldt voor StereoTool.

Virtual Cables (of Loopback) kun je gebruiken om Radiologik rechtstreeks (dus zonder Webstation) te koppelen aan StereoTool. Het is een virtuele audio interface. In Radiologik geef je de virtuele audio interface op als 'Output device' en in StereoTool bij 'Input device'. Virtual Cables zorgt ervoor dat de audio van Radiologik dan zonder fysieke kabel (vandaar de naam) op StereoTool komt.

Jij hebt een Webstation die al als audio interface functioneert. Ik heb nooit met StereoTool gewerkt maar volgens mij kun je de audio uitgang van de Webstation als input gebruiken van StereoTool en heb je Virtual Cables helemaal niet nodig. Je kunt dan alleen niet van de non-stop functie van je Webstation gebruik maken. In StereoTool moet je waarschijnlijk ook een audio uitgang (bv. systeem output) opgeven anders speelt Radiologik vrolijk muziek af welke netjes via je Webstation door StereoTool wordt bewerkt en dan ... nergens uitkomt.

Audio Hijack heeft de mogelijkheid om zonder Virtual Cables audio van andere applicaties te "onderscheppen" (vandaar de naam). Hiermee kun je bv. iets van Youtube opnemen maar ook een VoIP gesprek via Facetime/Webex/Teams/whatever. Je kunt het ook koppelen aan de audio uitgang van je Webstation, met een plugin compressor de audio bewerken en het daarna doorsturen naar een Icecast server, opnemen en/of laten afspelen op je systeem speakers. Audio Hijack is erg veelzijdig; het is maar net wat je behoeftes zijn.
RemcoOost

Bericht door RemcoOost »

Beste Thomas, en anderen,

Allereerst wil ik jullie hartelijk danken voor jullie input, al vanaf het begin van dit topic. Zonder jullie zat ik waarschijnlijk nog steeds te klooien bij stap 1. Dank!

Dan, ik heb de trial-versie van HiJack geprobeerd en dat gaf al vrij snel resultaat. Ik kreeg er signaal in en signaal uit.
Ook heb ik snel wat compressie er op losgelaten maar dat werkte nog niet. Ook zit ik nog even te stoeien met het direct uitluisteren op mijn koptelefoon. Met andere woorden; mijn koptelefoon zit in mijn Webstation, en als ik dan compressie toepas, dan hoor ik dit (nog) niet terug. Wellicht moet ik uitluisteren via mijn MacBook, maar dan heb ik iets vertraging.
Dit zijn, denk ik, kinderziekten die ik er wel uit ga krijgen. Handig zou zijn als ik dit kan doen via de Webstation, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik denk dat het goed is om dit topic af te sluiten, en mijn, eventuele, andere vragen in het Soundprocessing gedeelte te gaan posten.
Ik heb wel besloten om met HiJack verder te gaan omdat het waarschijnlijk voor mij voldoende is, een dikke app is voor mij niet nodig, hier ga ik mij wel mee redden.

Nogmaals dank, en tot ‘in’ de Soundprocessing!

Remco
tspronsen

Bericht door tspronsen »

RemcoOost schreef: 29 jun 2022 17:37 Dan, ik heb de trial-versie van HiJack geprobeerd en dat gaf al vrij snel resultaat. Ik kreeg er signaal in en signaal uit.
Ook heb ik snel wat compressie er op losgelaten maar dat werkte nog niet. Ook zit ik nog even te stoeien met het direct uitluisteren op mijn koptelefoon. Met andere woorden; mijn koptelefoon zit in mijn Webstation, en als ik dan compressie toepas, dan hoor ik dit (nog) niet terug. Wellicht moet ik uitluisteren via mijn MacBook, maar dan heb ik iets vertraging.
Op je Webstation hoor je het signaal dat Radiologik uitstuurt. Daar zit geen compressie op dus hoor je dat niet als je daar je koptelefoon inprikt. De Airlite heeft een aparte audio ingang waar je de output van de compressor op aan kunt sluiten waardoor je ook via je Airlite naar het uiteindelijke signaal kunt luisteren, maar de Webstation heeft dit niet.

De vertraging die jij hoort als je luistert via je Macbook komt door de compressie. Dat blijf je helaas houden. Ik ben geen expert maar zover ik weet zorgen digitale audio processors voor vertraging in de audio. De vertraging is minimaal maar vaak te hoog om dit te gebruiken tijdens de uitzending. Probeer het maar eens maar ik denk niet dat je vloeiend zult praten :cool:

Als je je koptelefoon op de Webstation aansluit heb je hier dus geen last van. Je moet er dan op vertrouwen dat je processor goed afgesteld is en het geluid niet verziekt. Neem dus je tijd om je processing goed in te stellen en je (test) uitzendingen terug te luisteren om te horen hoe het klonk.
Plaats reactie