stereo/mono via externe geluidskaart op Mac mini

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioWave

stereo/mono via externe geluidskaart op Mac mini

Bericht door RadioWave »

Beste allemaal,

Aan de zijkant van de radiohobby heb ik een nieuwe Mac mini op het oog. Zal worden gebruikt voor audiobewerking.
Nou zie ik in de specs van deze Mac staan geluidsweergave mono.

Ik zal gebruikmaken van een externe geluidskaart van Focusrite en daar sla ik nu mee in de vraagtekens.

* Situatie: mixer output > Focusrite > usb naar Mac
* Vraag 1: "ziet" mijn op de Mac geïnstalleerde DAW gewoon een stereo-input vanuit de Focusrite binnenkomen of valt dat terug naar mono?
* Vraag 2: omdat ik geen gebruikmaak van de interne (mono) geluidskaart, behoud ik een stereo-output via de Focusrite?

Anybody to my rescue en vooral geruststelling?
-bier
wave

Re: stereo/mono via externe geluidskaart op Mac mini

Bericht door wave »

Adem in. Adem uit. En voel de Zen. Alleen het ingebouwde speakertje van de MacMini en de microfooningang zijn mono. De hoofdtelefoonuitgang is stereo, de HDMI 2.0 poort ondersteunt multichannel audio output en de Focusrite stuurt geen analoog audio maar data (gedigitaliseerd audio) heen en weer over de USB poort :)). Dus ja, je houdt gewoon stereo i/o via de Scarlett.

Voor extra rust kun je nog even kijken naar het kopje 'muziekproductie' scrollen op de MacMini pagina.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
RadioWave

Bericht door RadioWave »

:wink: Heeeeeeerlijk in de Zen-modus nu, @wave
Hartelijk dank voor je technische blik op zaken en, jawel, die geruzzzzzztstelling.

Fijn weekend -bier
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

RadioWave schreef: 16 okt 2021 14:36 Beste allemaal,

Aan de zijkant van de radiohobby heb ik een nieuwe Mac mini op het oog. Zal worden gebruikt voor audiobewerking.
Nou zie ik in de specs van deze Mac staan geluidsweergave mono.

Ik zal gebruikmaken van een externe geluidskaart van Focusrite en daar sla ik nu mee in de vraagtekens.

* Situatie: mixer output > Focusrite > usb naar Mac
* Vraag 1: "ziet" mijn op de Mac geïnstalleerde DAW gewoon een stereo-input vanuit de Focusrite binnenkomen of valt dat terug naar mono?
* Vraag 2: omdat ik geen gebruikmaak van de interne (mono) geluidskaart, behoud ik een stereo-output via de Focusrite?

Anybody to my rescue en vooral geruststelling?
-bier
Mono gaat over de interne speaker, dat is er maar 1. De hoofdtelefoon uitgang/line out is stereo.

De externe geluidskaart is gewoon stereo.

De interne en externe geluidskaart werken los van elkaar, dus geen probleem
RadioWave

Bericht door RadioWave »

...ik snap nu inderdaad beter hoe de vork in de steel zit of, zo je wilt, de geluidskaart in de Mac mini huist.
Dank je wel voor de aanvulling @Pascal. K, nóg meer geruststelling. :wink:
wave

Bericht door wave »

Voor nóg meer geruststelling: de Mac IIfx uit 1989 kon al stereo audio verwerken. Zowel met onboard audio als met een externe Digidesign of Sonic interface :wink:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie