D&R Airmix intermitterende brom

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
Sorriso

D&R Airmix intermitterende brom

Bericht door Sorriso »

Beste,

Wie kan mij helpen met het vinden van oorzaak van onderstaande?

D&R Airmix uit ca. 1995:
Na aanzetten is er na verloop van tijd (kwartiertje) een brom te horen op uitgang en op hoofdtelefoon (aansluiting rechtsonder).
Volume van brom is regelbaar met hoofdtelefoonpotmeter.
Soms verdwijnt brom en is soms plots terug zonder dat er iets aan de mixer is gedaan.
De twee rechthoekige bruggelijkrichters op voedingsprint worden bloedheet!
Spanning op de twee 4700uF/50V elco's is 35 V. In het schema zijn geen spanningen aangeduid.
Elco's heb ik vervangen, zonder resultaat.

De brom treedt ook op wanneer de mixer geheel standalone is, dus uitsluitend netspanning, hoofdtelefoon en microfoon aangesloten.
Dus is het geen aardlus.
Waarschijnlijk ergens een gedegradeerde elco, maar welke?

Als iemand een idee voor de oorzaak heeft hoor ik het graag!
Alvast bedankt.

Groet, Paul
wave

Re: D&R Airmix intermitterende brom

Bericht door wave »

De Airmix voeding is niet al te ruim bemeten waardoor die behoorlijk warm wordt gestookt. Elders op dit forum is daar ook al eens een draadje over geweest. Maar om het probleem iets meer te pinpointen een paar vragen.
  • Op welke uitgang is de brom hoorbaar? Heb je dat op die uitgang zelf geconstateerd of op de hoofdtelefoon? Dit om uit te sluiten dat het probleem alleen in de phone amp zit.
  • Is de mixer aangesloten op randaarde?
  • Zijn de voedingsspanningen correct aanwezig en stabiel? Zie ook de bladzijde 36 van de manual op Mambanet ?
  • Speelt het probleem alleen op de master, of ook op record out / sub out / CRM out / guest out / announcer out / aux out?. Niet met de PFL checken, maar daadwerkelijk op de uitgangen :wink:
  • Als het alleen op de master speelt: heb je al kortsluit-/doorlus pluggen in de inserts gestoken (stereo jack, tip & ring doorverbonden)?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Sorriso

Bericht door Sorriso »

Beste Wave,
Dank voor je reactie.
Eerlijk gezegd ben ik maar een uurtje bij de mixer geweest (via-via is de eigenaar bij mij terechtgekomen, mixer was vroeger eigendom van een omroep waar ik techneut was).
Ik heb de brom alleen via de hoofdtelefoon gehoord (links en rechts). Volgens de eigenaar zit de brom ook op de master-out. Zoals beschreven in mijn eerste verhaal is de mixer nu standalone (alleen 230V+mic+headph) dus de overige outputs heb ik niet kunnen checken.
Mixer is aangesloten op randaarde.
Voeding heb ik alleen met DMM gemeten op de twee 4700uF elco's: allebei 35 V.
Gezien de elco's 50V zijn lijkt me 35V toch aan de hoge kant, normaliter wordt een elco gedesigned op minstens 2x de te verwachten spanning. De bruggelijkrichters worden dus bloedheet, ik kon ze slechts enkele seconden vasthouden.
Ik had oscilloscoop bij me (ook op randaarde aangesloten). Ik heb de massaklem van de probe op de gemeenschappelijke pin van de 2 elco's gehangen maar toen trad er kort iets van een kortsluiting ofzo op dus heb ik alleen met de DMM gemeten.
Mixer werkt verder OK, althans de enig aangesloten microfoon natuurlijk. Voor verder onderzoek ontbrak me de tijd.
Ik wil er binnenkort weer naartoe gaan. Ik neem dan 2 nieuwe gelijkrichters, losse jackpluggen en een randaarde-naar-geenrandaarde-verloop voor de oscilloscoop mee.
Je bedoelt het afregelen op 16.7 V volgens blz. 36 de manual? Goeie tip, ik ga het controleren.
Ik hou je op de hoogte.

Groet, Paul
wave

Bericht door wave »

Een defecte diode in een brug kan een brom geven (die je dan eigenlijk wel op alle outputs en continu zou verwachten) maar best ga je toch eerst terug naar de basis en het probleem stap voor stap onderzoeken. Geen microfoon aansluiten, fantoomvoeding uit en 1 voor 1 de uitgangen controleren op brom met een simpel volg versterkertje of evt de scoop. Daarna met phantoom ingeschakeld etc. Pas als je het probleem goed in kaart hebt, heeft het zin om verder te gaan zoeken en te meten. Denk ook even aan de bandkabel, visueel zichtbaar lekkende C’s en soldeerpunten die niet lekker meer zijn. Voeding even met beleid doorsolderen is sowieso iets om in gedachten te houden.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie