Tekst TV

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Aart Rietveld

Re: Tekst TV

Bericht door Aart Rietveld »

Het is niet de mediahub die de resolutie bepaald maar de kabelboeren die daar het signaal ophalen bepalen hoe zij het uitzenden. En dan heeft het natuurlijk niet zoveel zin om alles in HD naar de mediahub te pompen om het vervolgens daar te downscalen. Ik vindt het een gotspe dat de NLPO (ex-OLON) hier niet meer achteraan zit. Ik ben het met je eens dat 1080 de norm zou moeten zijn maar bij KPN zitten bijvoorbeeld ook de regionalen nog op SD. Als lokalo zijn we dus allang blij met 720P al zouden we natuurlijk liever op 1080 uitzenden. Onze zendlijn is er allang klaar voor, we produceren al jaren alles in 1080 met een luizige downscaler er achter naar SD. :roll:
wave

Bericht door wave »

Niet alleen de lokalen worden door Ziggo in SD doorgegeven Remco (alhoewel RTV Katwijk en Unity volgens een persbericht van Ziggo nu de primeur van HD doorgifte krijgen), ook de regionale omroepen zijn daar nog steeds in SD. Onbegrijpelijk in een tijd waarin de nieuwe Mediaboxen probleemloos 4K aankunnen.

Tegelijkertijd zie je bij de, wel in HD doorgegeven, commerciële omroepen nog volop herhalingen in SD en zelfs 4:3 voorbijkomen. Een niet bij naam te noemen commerciële zender presteert het zelfs af en toe om oude 4:3 SD filmsscans op te blazen naar 16:9 (zodat er niets meer van de kadrering klopt), of films uit te zenden in een verkeerde aspectratio.... :roll:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Petertje

Bericht door Petertje »

Ja remco_k! Je leest het goed! Heeft niets te maken met de aanlevering, maar wat Ziggo wil doorleveren naar de kijkers thuis. Helaas is dat nu nog steeds SD inderdaad. Ik gok dat ze de bandbreedte zo laag mogelijk willen houden, zodat andere kanalen meer ruimte hebben. Ik verdenk soms ook wel eens dat de commerciële omroepen dit misschien ook niet zo erg vinden.
Helaas kunnen we daar helemaal niets aan doen, en zijn we overgeleverd aan de grote mannen die bepalen.
Aart Rietveld

Bij Ziggo speelt inderdaad een bandbreedteprobleem omdat alle zenders in broadcast-modus naar alle klanten gestuurd worden. Maar daar valt best nog wel wat ruimte te winnen, er schijnen nog steeds HD-kanalen tegelijkertijd ook in SD uitgezonden te worden omdat der nog settop-boxen in omloop zijn die geen HD aankunnen.

Bij de andere aanbieders zoals KPN speelt het bandbreedteprobleem echter niet, elk apparaat waarop men TV kijkt krijgt een dedicated stream van de gekozen zender. Er wordt dus maar bandbreedte voor één kanaal gebruikt (of twee of drie kanalen als je meerdere decoders hebt.

Als je zaken doet met de kantoormannen van bv. Ziggo loop je tegen een muur op van onwil en onkunde. Er zijn daar veel vooroordelen door het hobbybob-achtige imago van veel lokalo's. Wat dat betreft is het een verademing als je de techneuten bij die clubs kunt bereiken. Die mannen willen best wel maar worden soms helaas tegengehouden door de "witte-boorden"-mannen. Als voorbeeld: Wij waren door de overschakeling van de NLPO-mediahub naar de hub van MediaChoice ons teletekst-signaal kwijt geraakt. Via de officiële kanalen liep je vast maar toen we de Ziggo-techneut te pakken kregen was het binnen 24 uur geregeld.
Laatst gewijzigd door Aart Rietveld op 18 okt 2021 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Rietveld

wave schreef: 18 okt 2021 19:26 Niet alleen de lokalen worden door Ziggo in SD doorgegeven Remco (alhoewel RTV Katwijk en Unity volgens een persbericht van Ziggo nu de primeur van HD doorgifte krijgen), ook de regionale omroepen zijn daar nog steeds in SD.
Ik las dat bericht over HD bij RTV Katwijk ook in de media. :eek: En dat terwijl ik als techneut nog geen bericht had gekregen. Het zou echter best kunnen kloppen, we zijn middels onze aanleveringspartner inderdaad bezig om de uplink vanuit de studio naar 720P te brengen.
Ook las ik zeer onlangs dat Ziggo de lokale omroepen met naam en toenaam incl. logo's gaat weergeven in haar programma-overzicht. Zelfs de spraakherkenende settop-boxen gaan de lokale kanalen ondersteunen. Door de afschakeling van de analoge kanalen komt er ruimte beschikbaar. Er zijn dus positieve ontwikkelingen gaande.
wave

Bericht door wave »

Ziggo heeft vooral het probleem dat het netwerk een lappendeken is van oude Ziggo netten, oude UPC netten en gemoderniseerde netten. De dubbele SD/HD doorgifte zijn ze sinds Juli dit jaar eindelijk aan het uitfaseren (dat zou al in 2017 beginnen), maar Ziggo hult zich in nevelen wanneer ze alles in HD door gaan geven. Misschien heeft het te maken met de uitrol van DOCSIS3.1 op het coaxdeel van het netwerk. Of is het toeval dat de omroepen die nu naar HD (zouden?) gaan allemaal in het deel zitten waar Ziggo DOCSIS3.1 al heeft uitgerold voor Giganet?

Het verdwijnen van de oude Ziggo SD decoders heeft overigens ook het voordeel dat kanalen niet meer in MPEG2 gedistribueerd hoeven te worden.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
sverrips

Bericht door sverrips »

remco_k schreef: 18 okt 2021 17:27
Maar.... Maar.... Wacht eens even.... *kortsluiting in hoofd van remco_k*
Dit suggereert dat het huidige formaat nog niet eens 720p is? :roll: :sad: :oops: :oops:
Really? Voor al dat geld wat de mediahub kost had ik toch op z'n minst gewoon 1080i of p verwacht.
Hoe zit dat? Waarom is de standaard anno 2021 niet 1080i/p? (en eigenlijk verwacht ik dat die standaard er al jaren zou zijn).

Nog even en jullie gaan zeggen dat het audio kanaal mono is...
Nee, niet mono, maar wel 192 kbit. Mediachoice wil perse 192 kbit mp3, dus geen 320 kbit/mp3, 320kbit/opus of flac. nee, echt 192 kbit mp3 waar ik overigens best kwaad over was. Het lijkt erop dat de tv stations het tegenhouden dat we op fullhd kunnen uitzenden. Het is bij ons dus inderdaad SD formaat, dus 720x576 op 192kbit/mp3 ! Een lachetje dus !
remco_k schreef: 18 okt 2021 17:27 Ik lees in dit topic mee omdat ik het wel leuk vind dat mensen zo lekker aan het knutselen zijn. Ons (inmiddels) wijlen tekst-tv kanaal heeft een goede 10 of 15 jaar gedraaid op een HTML+javascript+MySQL+Internet Explorer setup die ik ooit zelf maakte, compleet met een Windows applicatie waarin de content kon worden beheerd vanaf redactieleden thuis.
Ja, leuk he dat knutselen. Zo leer je ook weer wat !
https://linuxradio.tools LinuxRadio.Tools, een FREE radio automatisering voor Linux ! Compleet !
rmtech

Bericht door rmtech »

Helaas is SD nog steeds de standaard bij Ziggo voor niet-landelijke zenders. De pilot om naar 720p of 1080i te gaan is nog maar heel beperkt gestart.

Het is overigens prima mogelijk om op die resolutie wat rustigs en leesbaars te maken. Inclusief afbeelding. Hier is de lay-out die wij gebruiken te bekijken. Het begint altijd met weer en daarna artikelen. Het geheel wordt op 1080p gerenderd in Chrome op een Raspberry Pi en de fonts zijn zo groot dat het op een SD-scherm nog steeds goed leesbaar is. Het moet voor SD helaas grafisch wel zeer rechttoe-rechtaan zijn omdat gecompliceerde elementen helemaal dood gecomprimeerd worden.

De achterkant is vrij simpel. De redactie kan in het CMS (WordPress) aangeven of een bericht in tekst tv moet en zo ja een kortere versie schrijven die op één slide past. De standaard JSON API van WordPress hebben we uitgebreid zodat die ook de aangepaste velden voor tekst tv teruggeeft bij artikelen. Achtergrondartikelen worden niet op tekst tv gezet omdat die te lang zijn en het heel erg irritant is om op pagina 3/5 van een bericht binnen te vallen. Voor de liefhebber is de broncode ook op GitHub te vinden. Pull requests zijn welkom :smile:
remco_k schreef: 18 okt 2021 17:27 Ik lees in dit topic mee omdat ik het wel leuk vind dat mensen zo lekker aan het knutselen zijn. Ons (inmiddels) wijlen tekst-tv kanaal heeft een goede 10 of 15 jaar gedraaid op een HTML+javascript+MySQL+Internet Explorer setup die ik ooit zelf maakte, compleet met een Windows applicatie waarin de content kon worden beheerd vanaf redactieleden thuis.
Dat zal flink wat stroom gekost hebben :)) Bij ons stonden ook ooit antieke Windows-bakken dingen via een browser te tonen. Die zijn nu vervangen door Raspberry Pi-computertjes. Een stuk zuiniger.
CasEbberss

Bericht door CasEbberss »

rmtech schreef: 19 okt 2021 15:39 Helaas is SD nog steeds de standaard bij Ziggo voor niet-landelijke zenders. De pilot om naar 720p of 1080i te gaan is nog maar heel beperkt gestart.

Het is overigens prima mogelijk om op die resolutie wat rustigs en leesbaars te maken. Inclusief afbeelding. Hier is de lay-out die wij gebruiken te bekijken. Het begint altijd met weer en daarna artikelen. Het geheel wordt op 1080p gerenderd in Chrome op een Raspberry Pi en de fonts zijn zo groot dat het op een SD-scherm nog steeds goed leesbaar is. Het moet voor SD helaas grafisch wel zeer rechttoe-rechtaan zijn omdat gecompliceerde elementen helemaal dood gecomprimeerd worden.

De achterkant is vrij simpel. De redactie kan in het CMS (WordPress) aangeven of een bericht in tekst tv moet en zo ja een kortere versie schrijven die op één slide past. De standaard JSON API van WordPress hebben we uitgebreid zodat die ook de aangepaste velden voor tekst tv teruggeeft bij artikelen. Achtergrondartikelen worden niet op tekst tv gezet omdat die te lang zijn en het heel erg irritant is om op pagina 3/5 van een bericht binnen te vallen. Voor de liefhebber is de broncode ook op GitHub te vinden. Pull requests zijn welkom :smile:
Dat zal flink wat stroom gekost hebben :)) Bij ons stonden ook ooit antieke Windows-bakken dingen via een browser te tonen. Die zijn nu vervangen door Raspberry Pi-computertjes. Een stuk zuiniger.

Wow, broncode(s) delen... dat siert je :D!
Plaats reactie