Piep mengpaneel geluidskaart

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Wout de Vries

Piep mengpaneel geluidskaart

Bericht door Wout de Vries »

Goedendag allen,

Ik heb vorige week een Behringer DX2000 USB aangeschaft, die volgens mij niet helemaal voor radio bestemd is. Maar toch ga ik hem gebruiken. Alleen loop tegen wat dingen aan.

Heb het als volgt aangesloten:

Geluidskaart is trouwens een vrije goedkope van Bol.Com, iets met spdif, maar een vriend van mij zei dat dat prima werkt. Dus dan geloof ik dat.

Aansluiting,

Geluidskaart output>input mengpaneel, kanaal 5 op de dx2000>main output mixer via jack naar input geluidskaart. Het zit dus met tulp jack aangesloten naar de mixer. Geen usb kabel nog naar de pc toe. Het geluid gaat dus via mijn geluidskaart. En aangezien andere mensen ook stellig beweren in de reviews dat de geluidskaart prima werkt, kan ik me niet voorstellen dat dat aan de geluidskaart ligt. Maar dingen uitsluiten is goed om tot het probleem te komen.

Dit is iniedergeval al uitgesloten: Verschillende dingen in de mixer qua draaiknopjes uitgezet, biedt geen resultaat. Heb het dan over de eq, line in/usb/cd. Als je alle kanalen uitzet is de piep niet weg.

Instellingen Windows,

<Input line in usb soundcard>

<Output luidsprekers usb sound device>

Radiodj instellingen,

<Ouput luidsprekers USB device>

Het lijkt er dus op dat er wel iets met de geluidskaart aan de hand is, maar wat geen idee.

Als mensen hier tips hebben wat ik kan doen om de piep weg te krijgen, hoor ik dat graag.

Dank allen
Aart Rietveld

Re: Piep mengpaneel geluidskaart

Bericht door Aart Rietveld »

Is de piep heel erg hard die alles overstemt of is het een zacht pieptoontje?

In het eerste geval lijkt het er op dat de output van je mixer weer terugkomt op de input via fader 5. Je kunt dit "bewijzen"door de output-kabel naar de USB-kaart los te trekken. Klinkt het geluid dan wel goed? Als de piep heel zacht is kan dit wijzen op een aardlus, sluit dan alle apparaten aan op dezelfde wandcontactdoos en controleer of de aarding daarvan in orde is.

Bij het bovenstaande ga ik er wel vanuit dat je USB-kaart op de CD-ingang van fader 5 aangesloten hebt. Als je de lijn-ingang hebt gebruikt moet je checken of de phone/line-ingangsknop wel ingedrukt is. In de phono-stand is de mixer veel te gevoelig en krijg je een enorme vervorming te horen.
Wout de Vries

Hallo Aart,

Ik krijg niets te horen als ik de phono knop uitdruk terwijl de aansluiting wel gewoon klopt. Input geluidskaart main out mixer. Output geluidskaart, ingang mixer en via een usb kabel gaat hij terug mijn pc in. Bij het loskoppelen van de usb kabel ook geen geluid.
Wout de Vries

Het is een gemiddelde pieptoon, maar je hoort het wel vrij duidelijk in de muziek.
Aart Rietveld

Even voor de duidelijkheid: Geven de meters op de DX2000 rond de 0dB aan als je de schuif van fader 5 tot de nulstand openzet?

Welke tekst staat er bij de gebruikte ingangsconnector van fader 5?

En plaats eens een foto van je geluidskaart of geef het exacte type door.
MFM

Bericht door MFM »

Wout de Vries schreef: 12 sep 2021 20:50 Hallo Aart,

Ik krijg niets te horen als ik de phono knop uitdruk terwijl de aansluiting wel gewoon klopt. Input geluidskaart main out mixer. Output geluidskaart, ingang mixer en via een usb kabel gaat hij terug mijn pc in. Bij het loskoppelen van de usb kabel ook geen geluid.
INPUT geluidskaart naar (van) MAIN OUT mixer? Die gebruik je wss om op te nemen in je pc, dus nu heb je feedback op het moment dat in Windows zowel je input als output elkaar horen.
Haal die even los om te kijken of je piep weg is.
Zo ja, dan even in de windowsmixer kijken of je dat aan kunt passen.
SjoerdFm

Bericht door SjoerdFm »

Ground loop isolator, zet die eens tussen de output geluidskaart /mixer.
Grote kans dat je probleem is opgelost.
Aardlus probleem pc/mixer etc
wave

Bericht door wave »

Hmmm aardlussen resulteren meestal in een brom, zelden in een piep. Laptop voedingen kunnen wel goede piepgenerators zijn, el cheapo USB “soundcards” ook. Ik zou eerst maar eens beginnen met alles los te halen met wat op de mixer is aangesloten, inclusief de kabels naar de computer, plus te controleren of de FX Return regelaar dicht staat (om uit te te sluiten dat daar iets storends over binnenkomst). Sluit dan stuk voor stuk alle bronnen weer aan -behalve de computer- en controleer of dat de piep oplevert. Sluit uiteindelijk de computer aan, eerst alleen weergave en pas als laatste de opname.

Vraag: zet eens via een WeTransfer link een stukje van de “piep” online, én vertel even wat je voor USB soundcard hebt. Wat andere mensen in reviews beweren is niet relevant en S/PDIF heb je bij een DX2000USB niet mee te maken.
Andere vraag is waarom je een externe USB soundcard gebruikt terwijl de DX2000USB gewoon USB connectivity heeft?? Heb je de handleiding op dat punt al eens goed doorgenomen?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Wout de Vries

Piep inmiddels verholpen… Zit alleen nog met het probleem dat mijn ingangsgeluid gewoon niet lekker is. Waar dat aan ligt geen idee. Er zijn bepaalde nummers waar de vu meters amper tot soms bijna helemaal niet uitslaan. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Alvast dank.
MFM

Bericht door MFM »

En, want je hebt de vraag op dit forum gesteld, kun je ons ook uitleggen wat de oorzaak van de storing was?

Was het gewoon een verkeerd aangesloten kabel, of een fout in de windowsmixer?
Of toch iets anders?
Aart Rietveld

Wout de Vries schreef: 18 sep 2021 00:06 Piep inmiddels verholpen… Zit alleen nog met het probleem dat mijn ingangsgeluid gewoon niet lekker is. Waar dat aan ligt geen idee. Er zijn bepaalde nummers waar de vu meters amper tot soms bijna helemaal niet uitslaan. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Alvast dank.
Mogelijkheid 1: Is de audio van deze nummers misschien gewoon erg zacht?

Mogelijkheid 2: Welke kabels heb je tussen de audiointerface en de DX2000? Kans op tegenfase of een onderbroken massa? We hebben al eerder gevraagd om welke audiointerface je gebruikt. Beantwoord die vraag nu eens, je helpt ons ermee zodat we jouw ook kunnen helpen.
wave

Bericht door wave »

Aansluitend bij Aart: van welke bron zijn die ‘erg zachte’ nummers? De computer? CD speler? Draaitafel? En hoe heb je e.e.a. nu aangesloten, via USB (met inkomend audio op kanaal 3)? De glazen bol onthult het niet….
Wout de Vries

Hallo Aart, dat probleem lijkt inmiddels ook weg. Meters slaan keurig uit. De Behringer heeft verder USB connectivity. Verder alleen nog wel een probleem… StereoTool geeft de melding, ‘error opening (ID 1, 2 ch, srate 48000): N: Er is een niet-gedefineerde externe fout opgetreden. Dat terwijl ik wel gewoon de juiste input en output heb gekozen. Dit is een heel vervelend probleem. Op deze manier kan ik helemaal niets…
Wout de Vries

Mijn kennis is vrij beperkt, zoals iedereen hier misschien wel door had. Altijd handig om even de input en output apparaat door te geven.. Input Stereotool. Lijningang Behringer USB WDM AUDIO output, luidsprekers Behringer USB MME. Waar die afkortingen voor staan, MME EN WDM, geen idee. Ik weet iniedergeval wel dat die een foutmelding geeft als ik bij input en ouput devices dezelfde aanklik ik kan niet Behringer USB WDM AUDIO WASAPI en input ook hetzelfde instellen, dan geeft hij een foutmelding. En het lijkt mij logisch dat je dat wel hoort in te stellen, en dat kan nu dus niet. Heeft iemand idee wat die termen zijn? En kan iemand me helpen om dit probleem op te lossen.
wave

Bericht door wave »

Die ST error melding kan een heel onlogisch Windows 10 probleem met privacy settings zijn. Lees en probeer deze even. Je start ST wel met admin rechten (openen met rechter muis, uitvoeren als administrator)???
Gesloten