compressor aansluiten op mengpaneel met tulp aansluitingen?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
rico20

compressor aansluiten op mengpaneel met tulp aansluitingen?

Bericht door rico20 »

Heb hier een mengpaneel met alleen tulp aansluitingen. De output zou dan naar de input van de compressor gaan, en de output van de compressor zal dan naar de stream of opname gaan. Is dit mogelijk met verloop kabels?(tulp naar jack)
remco_k

Re: compressor aansluiten op mengpaneel met tulp aansluitingen?

Bericht door remco_k »

Ja.
Alternatief is dit verloopje gebruiken:
Afbeelding
https://www.bax-shop.nl/jack-rca/devine ... le-adapter
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
rico20

Bericht door rico20 »

bedankt Remco, wat ik helemaal niet begrijp is het volgende, ik zie tutorials over het aansluiten waarbij middels een insertie-kabel, de rode jack de input in gaat en de witte de output ingaat, de andere kant van de kabel is een enkele jack die van het mengpaneel komt. Als je alleen een rode input hebt dan heb je toch alleen maar één kanaal(het rechtse) er moet toch links en rechts naar de input van de compressor gaan?
remco_k

Bericht door remco_k »

Een insert is altijd mono. Inserts komen daarom meestal alleen voor op mono input kanalen. Vandaar dat je ziet dat er maar 1 in- en 1 output wordt gebruikt van de aangesloten randapparatuur (b.v. compressor).
Er zijn ook mengpanelen welke inserts heeft op de (stereo) outputs en dan zitten daar dus 2 insert jacks, eentje voor het linker en eentje voor het rechter kanaal. Daar moeten dan dus 2 van die insert kabels worden ingezet, die op hun beurt dan ook 2 in- en 2 outputs verbruiken op de randapparatuur.

Aangezien jij (zegt dat je) alleen tulp aansluitingen hebt, dan heb je dus geen insert jacks in je mengpaneel zitten, dus dit is voor jouw niet van toepassing. Jij sluit gewoon je outputs aan op de inputs van de compressor en de outputs van de compressor gaan weer ergens anders heen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
rico20

Bericht door rico20 »

je bedoelt dus bijv. bij de mdc2600 linker op channel 1 input en rechter op channel2 input. output channel 1 links en output channel 2 rechts.
remco_k

Bericht door remco_k »

Klopt als een bus. Belangrijk bij deze compressor (en ook bij andere dual-mono en stereo randapparatuur) is dat je bij stereo gebruik de 'Couple' knop in de meeste gevallen aan moet zetten. (zie manual wat dat doet, maar het komt erop neer dat links en rechts gelijkertijd en met dezelfde gain reduction worden bewerkt, dat voorkomt een heel vreemd stereobeeld).
rico20

Bericht door rico20 »

Misschien dat er een behringer dx2000 aan komt, kan ik deze het zelfde aansluiten zoals hierboven uitgelegd is dus een normale links en rechtse output op de inputs van de compressor?
remco_k

Bericht door remco_k »

Dat kan altijd, bij elk mengpaneel, dus ook bij de DX2000. Alleen heb je bij de DX2000 te maken met XLR outputs, i.p.v. tulp. Kwestie van de juiste kabels erbij bestellen. (2 stuks: XLR female -> XLR male, om daar je compressor mee aan te sluiten)

De DX2000 heeft overigens 2 inserts op z'n output zitten, dus je kan deze optioneel ook via inserts aansluiten.
rico20

Bericht door rico20 »

Bedankt Remco! Aan de hand van de tutorials die ik gezien heb was ik er nooit uitgekomen. Heb het idee dat die in inserts aansluitingen meer voor muzikanten/instrumenten bedoeld zijn. Voor ons studio gebruik zouden we dan 2 insertie kabels nodig hebben i.p.v. één die ze lieten zien.
wave

Bericht door wave »

Voor stereo gebruik heb je inderdaad 2 kabelsets nodig, één per uitgangspunt kanaal.
Tip 1: zorg er voor dat je gainstructuur klopt vóór je de compressor gaat inserten en afregelen (en dat de -10/+4 schakelaars op de compressor correct staan). Kleine moeite en voorkomt problemen.
Tip 2: als de compressor een gate heeft - zoals bijvoorbeeld de MDX2600 - zet die dan uit. In een aantal gevallen kan een gate heel nuttig zijn, maar op een master output is die niet welkom.
Tip 3: De Behringer compressor/limiters hebben een prima prijs/kwaliteitsverhouding als je ze tot een dB’tje of 6 laat comprimeren, en niet te gekke dingen doet met de attack en release. Met goed luisteren en zorgvuldig inregelen zijn ze absoluut heel bruikbaar, maar neem even de tijd er voor.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
rico20

Bericht door rico20 »

Bedankt Remco, Wave, heb nog iets merkwaardigs, hebt het geluidsvolume van muziek en spraak gelijk afgesteld middels de vu meters van audacity. Zet ik mijn hoofdtelefoon op met de muziek op normaal gangbaar niveau dan hoor ik mijn spraak niet. Zet ik de hoofdtelefoon harder zodat ik mijn spraak duidelijk hoor word ik gek van de harde muziek. Kortom de muziek komt er harder uit. Heb nu het niveau gewoon op mijn eigen gehoor afgesteld. Het is nu goed, de vu meter van de muziek slaat wel minder uit.
wave

Bericht door wave »

Wat je daar -goed bezig trouwens!- merkt, zijn de gevolgen van de zogenaamde 'loudness war'. Sinds de jaren '90 is er, zeker in de popmuziek, een gewoonte ontstaan om steeds meer te mixen op basis van "het moet zo hard mogelijk". Met agressieve compressie, brickwall limiting en clipping wordt de dynamiek geminimaliseerd, om de track maar zo hard mogelijk te laten klinken. Hier zie je een treffend voorbeeld van wat dat doet met je audio.Helemaal nieuw is het verschijnsel niet, sommige Beatles singles én wat van het 60's werk van Phil Spector zijn ook berucht :)). Jouw stem heeft die zware dynamiek processing niet, en zal dus voor het gehoor veel zachter klinken.

De bron van het probleem, de 'hypercompressed' mastering van de muziek, is niets meer aan te doen. Technisch gezien kun je het schijnbare volume van je stem verhogen met een compressor op het microfoonkanaal: je beperkt daarmee de dynamiek van je spraak. Een beschaafde compressie op presentatie microfoons (met de nadruk op beschaafd) is overigens niets mis mee. Een heleboel mensen gaan nu roepen: 'je hebt een zendlijnprocessor nodig om de volumes gelijk te krijgen". Maar is dat zo? Wat die zendlijnprocessor in feite doet is nog een keer in gaan staan hakken op een muziektrack die al platgeslagen is. Op de meters loopt het wel gelijk en het klinkt (vooral door de vervorming die het clippen oplevert) ook hard, maar je audio wordt er kwalitatief niet beter en zeker niet mooier van.

Wat jij nu zelf hebt ontdekt en doet is feitelijk de beste en de juiste weg: gewoon die flappen aan de zijkant van je hoofd gebruiken en zeggen 'de muziek is te hard, dus die zet ik zachter'. Zelf je niveaus bewaken door op je gehoor te schuiven i.p.v. de faders vol open te gooien. Een compressor over die eindmix die een paar dB afroomt en een peaklimiter als noodrem zijn dan de kers op de appelmoes. In het steeds meer door self-support gedomineerde radioland is het gewoonte geworden om te denken dat de zendlijnprocessing alles wel oplost, maar je eigen oren kunnen het altijd beter.

Nog even terugkomend op die hypercompressie: tot voor een paar jaar geleden moest je als je de reclame begon meteen naar de afstandsbediening van de TV of radio grijpen om die een stuk zachter te zetten. De ergernis over de grote verschillen heeft er daar uiteindelijk toe geleid om in EBU (European Broadcasting Union) verband de EBU R128 loudness norm in te voeren, waarbij niet meer op piekvolume maar op gemiddelde luidheid, in zogenaamde LUFS, gemeten wordt. De filmwereld, waar het probleem ook speelde, had zich al een paar decennia eerder aan loudness afspraken geconfirmeerd. Ook in de audiorecording en mastering wereld loopt al jaren een discussie over de loudness war, waar o.a. mastering engineer Bob Katz zich ontzettend voor heeft ingespannen. Het loudness spook is daar in een aantal genres nog niet uitgebannen, maar er komt voorzichtig weer meer en meer ruimte voor dynamiek. De grote streaming platforms als YouTube, Spotify en iTunes confirmeren zich, met wat kleine aanpassingen, inmiddels ook naar de R128 norm. De commerciële stations -en alle zenders die de agressieve hitradio sound graag na willen bootsen- zitten nog volop in de loudness war, maar op een gegeven moment zal ook daar wel iets gaan veranderen.

Maak je thuis audio wat je op een streaming platform plaatst, gebruik dan de gratis VST plugin YouLean Loudness Meter 2 om te controleren of je audio aan de norm voldoet. Wat daar niet aan voldoet, zetten de platforms simpelweg zachter. De eveneens free VST plugin LoudMax is een uitstekende optie voor de voor R128 benodigde look-ahead limiter. Wat daar niet aan voldoet, zetten de platforms simpelweg zachter.

Voor de volledigheid ook nog even de link link naar de EBU R128 normering.
rico20

Bericht door rico20 »

Bedankt Wave voor deze mooie uitleg, mijn mp3's verschillen ook erg. Moet mp3-gain ook nog gebruiken. Maar denk niet dat dit het oplost.
Laatst gewijzigd door rico20 op 12 mei 2021 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Calypso

Bericht door Calypso »

rico20 schreef: 12 mei 2021 11:09 Bedankt Wave voor deze mooie uitleg, mijn mp3's verschillen ook erg. Moet mp3-gain ook not gebruiken. Maar denk niet dat dit het oplost.
Les 1: gebruik geen MP3. Echt. Niet doen als je nog processing en re-encoding gaat doen.
Les 2: gebruik een normalizer die enkel het volume van het hele bestand aanpast op basis van piekwaarde, niet op basis van gemiddelde waarde (anders gaan je pieken vervormen want die worden > 0dB)
Les 3: Heb je de mogelijkheid dat je software met Regain overweg kan, gebruik dit dan. Het doet namelijk niets aan je originele bestand, maar voegt enkel een "versterkingsfactor" toe.
wave

Bericht door wave »

Ik denk dat bij ‘gebruik geen MP3’ toch nog wel wat nuancering past. Omdat er veel MP3’s rondzwerven die getrokken zijn van gecomprimeerde platforms als YouTube, Spotify of van een onbekende generatie en/of lage bitrates zijn, is het algemene advies inderdaad “gebruik geen MP3”. Maar een goede eerste generatie MP3 op 256K of 320K hoeft bij beschaafde audioprocessing geen probleem te zijn. Jaag je het door brickwall limiters en clippers heen en vervolgens de lossy stream encoding in, dan heeft de audio uiteraard wel meer te lijden en krijg je sneller problemen. De grote adder onder het MP3 gras is het feit dat je, elke keer als je een MP3 bewerkt en weer wegschrijft, een lossy decoding-/encodingslag maakt. Doe je dat een paar inclusief de forse datacompressie op een stream, dan gaat die cascadering je wel aardig opbreken.

Ergo: als je alleen hoogwaardige MP3’s als bron hebt en je moet normalizen, sla de bestanden dan niet als MP3 op maar als ongecomprimeerd WAV bestand (kost wel veel ruimte…) of als lossless gecomprimeerd FLAC bestand. Check wel of de playout software die je wilt gebruiken FLAC ondersteunt. Digitaliseer je materiaal van CD, vinyl etc, dan sla je uiteraard ook niet in MP3 op.

@Calypso: regain ken ik niet, is dat software a la het oude MP3Gain die het volume ‘aanpast’ door alleen de ID3 tag te wijzigen?
Plaats reactie